Rabbi Yechezkel Landau, Responsa Noda B’Yehuda YD 10
1 א
שו"ת נודע ביהודה מהדורה תנינא - יורה דעה סימן י
2ב
אם מותר לו לילך לצוד ציד או אם אסור לישראל לעשות דבר זה?. ומשום בל תשחית ודאי ליכא דהרי נהנה בעור וגם אינו עושה דרך השחתה. ... מ"מ שורשו הוא ממה שאסרה התורה בקציצת עץ מאכל והנה שם כתיב כי ממנו תאכל ואותו לא תכרות וגו' וא"כ כל דתיקון רבנן כעין דאורייתא תיקון שלא ישחית דבר שיכול האדם ליהנות ממנו לא ישחית ויפסיד אותו ההנאה ואולי אפילו בדבר של הפקר שייך זה אבל דבר שאין בו הפסד לשום אדם לא שייך בל תשחית, וא"כ הני חיתו יער כל זמן שהם בחיים אין בהם שום הנאה לאדם רק עיקר הנאה במותן בעורותיהם ובבשרם ואיך נימא שיהיה אסור להמיתם משום בל תשחית.
“Question: can Jews hunt? (Animals that are killed using hunting weapons are not considered kosher. Our question is not about eating the animals; it is about the act of hunting itself. ) Answer: …There is no issue of “bal tashchit” here, because one benefits from the skins of the animal, and it is not done in a wantonly destructive way. The central prohibition of “bal tashchit” is in the chopping of fruit trees; that is, not to destroy something from which humans can benefit. This may apply to ownerless items, but to things which incur no loss to humans, it doesn’t apply. Therefore, forest creatures, who provide no benefit to humans with their life, and only in their death provide skins and meat, how can we say “bal tashchit” is applicable?” [Translation by Kayam Farms]
3 ג

Suggested Discussion Questions:

1. What is the essence of the prohibition of “bal tashchit” (do not waste)?

2. Do you agree with Rabbi Landau’s assessment of “bal tashchit’?

4 ד
Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)