Iggrot Moshe, Orach Chayim 4:115
"תשובה לנכשל במשכב זכור רחמנא לצלן, א' דראש חודש אדר ראשון תשל""ו. מעלה כבודו הבחור הנכבד שליט""א שלום וברכה לזכות לתשובה גמורה. הנה אף לטרדותי המרובות מכיון שחז""ל אמרו כמה דברים מפני תקנת השבים כל שכן שמוכרחין להזדקק להשיב לבעל תשובה בין שהוא להשיב להלכה בין שהוא לחזוק שאל יפול רוחו ולהתרשל בדבר שצריך חזוק גדול להנצל מעצות היצר הרע, שלכן פניתי מעט להשיב לו על מכתבו, והנה איני רואה שאלה להלכה במכתבו . . . ונמצא שאתה רוצה שאכתוב לך דברי חזוק להנצל מיצר הרע ואיזה עצה. והנה ראשית הידיעה דחומר האיסור דסקילה וכרת וגם שנקרא תועבה והוא מחטאים המגונים ביותר ואף בני נח נצטוו על זה הוא כח גדול לעמוד כנגד היצר הרע, ושנית . . . תאוה למשכב זכור הוא נגד עצם התאוה וגם רשעים אין להם תאוה לזה בעצם אלא שכל התאוה הוא רק מחמת שהוא דבר אסור והיצר הרע מסיתו להמרות נגד רצון הקדוש ברוך הוא. וידיעה זו הוא חזוק גדול נגד יצר הרע שכבר נצחתו שאתה מאמין בקדוש ברוך הוא ובכל הי""ג עיקרים ובכל התורה שבזה תנצחהו על מה שמסיתך להמרותו ולהכעיסו. . . . ושלישית הגנאי אף לבני אדם שכל העולם אף הרשעים מבזין לבעלי עבירה דמשכב זכור ואף בעיני הרשע השני שעושה עמו העבירה הוא מזולזל ובזוי שזהו חזוק גדול נגד היצר הרע . . . שזהו עצה טובה לחזק עצמו מתאות הממון וכמו כן היא עצה טובה נגד תאות עבירה מגונה ובזויה זו שלבד שהוא נגד התורה באיסור חמור היותר גדול הוא גם נגד עצם האנושיות שנעשה שפל ובזוי בתכלית השפלות, ולא רק שהוא גנאי הוא גם גנאי היותר גדול לכל משפחתו. והעצה הגדולה הוא למוד התורה בעיון שהוא מציל ושומר מכל העריות ואף מהרהורים . . . והנני גומר בברכה שתהא תשובתך שלימה וגמורה ותתגדל בתורה ויראת ה'. משה פיינשטיין."
"A response to one who has stumbled with lying with men, may The Merciful One save us, The first of the New Moon of Adar I, 5734 (Winter, 1974) to the honored young man, may he merit a long and good life, peace and a blessing to merit complete repentance. Despite my many obligations, since our sages of blessed memory said many things regarding helping people repent, certainly we are obligated to respond to a penitent, whether it is to decide a law, or whether it is to help him that his spirit shouldn't fail, or become complacent regarding something that needs much reinforcement to be saved from the designs of the wicked inclination, therefore I have made some time in order to respond to his letter. I do not see a halakhic question in his letter . . . rather you want that I should write you words of encouragement to help save you from the evil inclination and some advice. First, the knowledge of the severity of the ban, [that is punishable] with stoning and karet, it is called an abomination, it is one of the most disgusting of sins, and that even non-Jews are commanded regarding it, is very powerful to stand up to the evil inclination. Second . . . the desire for male sex is against (natural) desire itself and even the wicked have no desire for this in particular. A person has such a craving (merely) because it is a prohibited thing and the evil inclination seduces him to rebel against the will of the Holy One, blessed be He. This knowledge is a great strength against the evil inclination that has already overcome him. Because you believe in the Holy One, blessed be he, and in all of the Thirteen Principles [of faith], and in the Torah, with this you can defeat him (the evil inclination) when he entices you to betray and anger him (God) . . . Third, the disgust to people, since all over the world, even the wicked scorn those who sin by lying with men, and even in the eyes of the other wicked person with whom he performs the sin he is disgraced and shamed, is a strength against the evil inclination . . . It is good advice against the desire for this disgusting and shameful transgression, that is not only against the Torah, in the most severe fashion, but is also against the essence of humanity, as he is made lowly and disgraced in the greatest possible humiliation. Not only is it shameful for him, but it is the greatest shame for his entire family. The greatest piece of advice is to study Torah in depth, since it is saves and protects from all illicit relationships, and even from [lustful] thoughts . . . I will finish with a blessing that your repentance should be full and complete and that you will grow in Torah and in the fear of Heaven. Moses Feinstein" [Translation by Rabbi Steven Greenberg]

Suggested Discussion Questions:

1. Does Rav Moshe offer a reason for the prohibition?

2. Why does the fact that even wicked criminals hate homosexuals play a role for Rav Moshe in his understanding of the problem?

3. Rav Moshe seems to be grounding his understanding of homosexuality in a shared (cultural?) disgust. How does a taboo grounded on disgust, say like, canabalism, differ from an ordinary rule?

4. Compare this responsum to his response in Yoreh De'ah 3:115. What is your impression of the language that Rabbi Feinstein uses? How does it compare with medieval responsa and laws that you have seen?

Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)