Babylonian Talmud, Yevamot 78b-79a
תלמוד בבלי, יבמות עח:-עט.
ויהי רעב בימי דוד שלש שנים שנה אחר שנה, שנה ראשונה...ויבקש דוד את פני ה'...ויאמר ה' אל שאול ואל בית הדמים על אשר המית הגבעונים, אל שאול - שלא נספד כהלכה, ואל בית הדמים - על אשר המית הגבעונים. וכי היכן מצינו בשאול שהמית הגבעונים? אלא מתוך שהרג נוב עיר הכהנים שהיו מספיקין להם מים ומזון, מעלה עליו הכתוב כאילו הרגן. ויקרא המלך לגבעונים ויאמר אליהם... מה אעשה לכם ובמה אכפר וברכו את נחלת ה', ויאמרו לו הגבעונים אין לנו כסף וזהב עם שאו ועם ביתו ואין לנו איש וגו' יותן לנו שבעה אנשים מבניו והוקענום לה' וגו', מיפייס ולא פייסינהו…והא כתיב:(דברים כד) לא יומתו אבות על בנים וגו'! אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן: מוטב שתעקר אות אחת מן התורה ואל יתחלל שם שמים בפרהסיא…שהיו עוברים ושבים אומרים: מה טיבן של אלו? הללו בני מלכים הם, ומה עשו? פשטו ידיהם בגרים גרורים, אמרו: אין לך אומה שראויה להדבק בה כזו, ומה בני מלכים כך, בני הדיוטות על אחת כמה וכמה! ומה גרים גרורים כך, ישראל על אחת כמה וכמה! מיד נתוספו על ישראל מאה וחמשים אלף.
It is written: "And there was a famine in the days of David three years, year after year (Samuel II 21:1)...And David sought the countenance of the God...And God said: ‘It is for Saul and his bloody house, because he put to death the Gibeonites.’" ‘For Saul’, because he was not mourned for in a proper manner; ‘and his bloody house,’ because he put to death the Gibeonites. Where, however, do we find that Saul ‘put to death the Gibeonites’?! The truth is that, as he killed the inhabitants of Nob, the city of the priests who were supplying them with water and food, Scripture regards it as if he himself had killed them [See Samuel I 21:2-7; Samuel I 22:6-18; Joshua 9:23 and 27]…Immediately the king called the Gibeonites, and said unto them...‘What shall I do for you and with what should I make atonement, that you may bless the inheritance of God’? And the Gibeonites said to him: ‘It is no matter of silver or gold between us and Saul, or his house,’ neither is it for us [to put] any man etc...Let seven men of his sons be delivered unto us and we will hang them up unto God etc.’…But, surely, it is written, The fathers shall not be put to death for the children! — R. Hiyya b. Abba replied in the name of R. Johanan: It is better that a letter be rooted out of the Torah than that the Divine name shall be publicly profaned...For passers-by were inquiring, ‘What kind of men are these?’ — ‘These are royal princes’ — ‘And what have they done?’ — ‘They laid their hands upon unattached strangers’ — Then they exclaimed: ‘There is no nation in existence which one ought to join as much as this one. If [the punishment of] royal princes was so great how much more that of common people; and if such [was the justice done for] unattached proselytes, how much more so for Israelites. A hundred and fifty thousand men immediately joined Israel. [Soncino translation]

Suggested Discussion Questions:

1. Why was there a famine in the days of David?

2. Why was Saul punished for putting the Gibeonites to death? How was the king instructed to repent for Saul's sins?

3. Why were a hundred and fifty thousand people convinced to join Israel? What do we learn from this text about the nature of justice?

Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)