Mishna, Pirkei Avot 3:17 - B
משנה מסכת אבות פרק ג:יז
הוא היה אומר כל שחכמתו מרובה ממעשיו למה הוא דומה לאילן שענפיו מרובין ושרשיו מועטין והרוח באה ועוקרתו והופכתו על פניו שנאמר (ירמיה י"ז) והיה כערער בערבה ולא יראה כי יבא טוב ושכן חררים במדבר ארץ מלחה ולא תשב אבל כל שמעשיו מרובין מחכמתו למה הוא דומה לאילן שענפיו מועטין ושרשיו מרובין שאפילו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו אין מזיזין אותו ממקומו שנאמר (ירמיה י"ז) והיה כעץ שתול על מים ועל יובל ישלח שרשיו ולא יראה כי יבא חום והיה עלהו רענן ובשנת בצורת לא ידאג ולא ימיש מעשות פרי:
He would also say: One whose wisdom is greater than his deeds, what is he comparable to? To a tree with many branches and few roots; comes a storm and uproots it, and turns it on its face. As is stated, "He shall be as a lone tree in a wasteland, and shall not see when good comes; he shall dwell parched in the desert, a salt land, uninhabited" (Jeremiah 17:6). But one whose deeds are greater than her wisdom, to what is she compared? To a tree with many roots and few branches, whom all the storms in the world cannot budge from its place. As is stated: "She shall be as a tree planted upon water, who spreads her roots by the river; who fears not when comes heat, whose leaf is ever lush; who worries not in a year of drought, and ceases not to yield fruit" (ibid., v. 8).[Translation by chabad.org. Edited for gender neutrality]

Suggested Discussion Questions:

1. What does it mean for your wisdom to be greater than your deeds? What would it mean if your deeds were greater than your wisdom?

2. Which option does this text prefer? Why?

3. Which element of our moral character is most important? Why?

Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)