BabylonianTalmud, Nedarim 39b-40a
תלמוד בבלי, נדרים לט:-מ.
רב חלבו חלש, נפק אכריז רב כהנא: רב חלבו באיש, לא איכא דקא אתי, אמר להו: לא כך היה מעשה? בתלמיד אחד מתלמידי ר' עקיבא שחלה, לא נכנסו חכמים לבקרו, ונכנס ר' עקיבא לבקרו, ובשביל שכיבדו וריבצו לפניו חיה, א"ל: רבי, החייתני! יצא ר' עקיבא ודרש: כל מי שאין מבקר חולים - כאילו שופך דמים. כי אתא רב דימי אמר: כל המבקר את החולה - גורם לו שיחיה, וכל שאינו מבקר את החולה - גורם לו שימות. מאי גרמא? אילימא כל המבקר את החולה - מבקש עליו רחמים שיחיה, וכל שאין מבקר את החולה - מבקש עליו רחמים שימות, שימות ס"ד? אלא, כל שאין מבקר חולה - אין מבקש עליו רחמים לא שיחיה ולא שימות.
R. Helbo fell ill. Thereupon R. Kahana went and proclaimed: R. Helbo is sick. But none visited him. He rebuked them [the scholars], saying, ‘Did it not once happen that one of R. Akiva's disciples fell sick, and the Sages did not visit him? So R. Akiva himself entered [his house] to visit him, and because they swept and sprinkled the ground before him, he recovered. ‘My master,’ said he, ‘you have revived me!’ [Straightway] R. Akiva went forth and lectured: He who does not visit the sick is like a shedder of blood. When R. Dimi came, he said: One who visits the sick causes the sick to live, while one who does not causes the sick person to die. How does one cause [this]? Shall we say that one who visits the sick prays that one may live, whilst one who does not, prays that one should die, — ‘that one should die!’ can you really think so? But [say thus:] One who does not visit the sick prays neither that he may live nor die. [Soncino translation. Edited for gender neutrality]

Suggested Discussion Questions:

1. What did R. Akiva do for R. Helbo? How did this revive him?

2. In what way is visiting the sick like saving life?

3. What are the implications of this text on policies regarding access to health care?

Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)