Yehuda Amichai - Tourists
תיירים, יהודה עמיחי
בקורי אבלים הם עורכים אצלנו, יושבים ביד ושם, מרצינים ליד הכותל המערבי וצוחקים מאחורי וילונות כבדים בחדרי מלון, מצטלמים עם מתים חשובים בקבר רחל ובקבר הרצל ובגבעת התחמושת, בוכים על יפי גבורת נערינו וחושקים בקשיחות נערותינו ותולים את תחתוניהם ליבוש מהיר באמבטיה כחולה וצוננת. פעם ישבתי על מדרגות ליד שער במצודת דוד, את שני הסלים הכבדים שמתי לידי. עמדה שם קבוצת תיירים סביב המדריך ושימשתי להם נקודת ציון. "אתם רואים את האיש הזה עם הסלים? קצת ימינה מראשו נמצאת קשת מן התקופה הרומית. קצת ימינה מראשו". "אבל הוא זז, הוא זז!" אמרתי בלבי: הגאולה תבוא רק אם יגידו להם: אתם רואים שם את הקשת מן התקופה הרומית? לא חשוב: אבל לידה, קצת שמאלה ולמטה ממנה, יושב אדם שקנה פֵּרות וירקות לביתו.
Visits of condolence is all we get from them. They squat at the Holocaust Memorial, They put on grave faces at the Wailing Wall And they laugh behind heavy curtains In their hotels. They have their pictures taken Together with our famous dead At Rachel's Tomb and Herzl's Tomb And on Ammunition Hill. They weep over our sweet boys And lust after our tough girls And hang up their underwear To dry quickly In cool, blue bathrooms. Once I sat on the steps by agate at David's Tower, I placed my two heavy baskets at my side. A group of tourists was standing around their guide and I became their target marker. "You see that man with the baskets? Just right of his head there's an arch from the Roman period. Just right of his head." "But he's moving, he's moving!" I said to myself: redemption will come only if their guide tells them, "You see that arch from the Roman period? It's not important: but next to it, left and down a bit, there sits a man who's bought fruit and vegetables for his family."

Suggested Discussion Questions:

1. According to Amichai, how do tourists often visit a new location? What element of this does he criticize?

2. According to Amichai, what is the most remarkable part of touring Israel?

3. How can we incorporate Amichai's perspective into our volunteer service experience?

Time Period: Contemporary (The Yom Kippur War until the present-day)