Chofetz Chaim Collection, Laws of Sotah 21
חפץ חיים ליקוטי הלכות סוטה כא
הערה: ונראה דכל זה [איסור ללמד תורה לבנות] דוקא בזמנים שלפנינו שכל אחד היה דר במקום אבותיו וקבלת האבות היה חזק מאד אצל כל אחד ואחד להתנהג בדרך שדרו אבותיו וכמאמר הכתוב שאל אביך ויגדך בזה היינו יכולים לאמר שלא תלמד תורה ותסמוך בהנהגה על אבותיה הישרים אבל כעת בעוה"ר שקבלת האבות נתרופף מאוד מאוד וגם מצוי שאינו דר במקום אבותיו כלל ובפרט אותן שמרגילין עצמן ללמוד כתב ולשון העמים בודאי מצוה רבה ללמדם חומש וגם נביאים וכתובים ומוסרי חז"ל כגון מסכת אבות וספר מנורת המאור וכדומה כדי שיתאמת אצלם ענין אמונותינו הקדושה דאל"ה עלול שיסורו לגמרי מדרך ד ויעברו על כל יסודי הדת ח"ו
Comment: It seems that this [prohibition of teaching Torah to daughters] is only for the past, when each person would live in the location of his fathers, and one received one's father's traditions strongly, such that each person followed his fathers' path, as it says in the verse "Ask your father and he will tell you" (Deuteronomy 32:7). Under those circumstances we could say that she should not study Torah and rely on her fathers regarding proper behavior. But now, due to our numerous sins, the reception from fathers is very much weakened, and it even happens that [children] do not live in the same location as fathers at all, particularly those who study the languages of the [other] nations. [Today], it is certainly a great mitzvah to teach them [our daughters] the Bible and also Prophets and Writings and the ethical teachings of the Sages, such as Tractate Avot and the book Menorat Hama'or, and the like, so that the will come to appreciate the truth of our holy faith. If not, they may deviate completely from the path of God and violate all the principles of the religion, God forbid. [Translation by Atid]

Suggested Discussion Questions:

1. The Chofetz Chaim lived in the 19th century. What was the custom of the Jewish community regarding teaching women Torah prior to him? Why was this policy problematic?

2. How does the Chofetz Chaim justify teaching women Torah? Why did he have to justify it?

3. Can the Chofetz Chaim’s argument be applied today to encourage further inclusion and empowerment of women? How?

Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)