Aruch HaShulchan, Laws of Tzedakah, 251:8
ערוך השולחן יורה דעה הלכות צדקה סימן רנא סעיף ח
וזה שנתבאר דאביו ואמו קודמין זה בשאין ידו משגת כמ"ש אבל כשידו משגת לא יחשוב כלל בכלל צדקה מה שנותן לאביו ואמו וכמ"ש בסי' ר"מ דתבא מאירה לאדם שמפרנס אביו ואמו מצדקה [ש"ך סק"ה].... וזה שנתבאר דעניי עירו קודמין לעניי עיר אחרת היינו אפילו כשעניי עירו המה עמי הארצות ושל עיר אחרת ת"ח עניי עירו קודמין וזה שיתבאר לקמן דהקודם בחכמה קודם לחבירו זהו כששניהם מעירו או שניהם אינם מעירו [שם בשם שו"ת ש"צ] וראיה לזה מקרוביו שקודמין לאחרים וזהו וודאי שאפילו הם ע"ה הם קודמין מצד קריבותן כדכתיב ומבשרך לא תתעלם.
The matter which has been clarified, that one’s parents precede others (when distributing your resources as a form of tzedakah), only applies when one does not have one’s own necessary needs (i.e. providing for your parents is only considered tzedakah when you sacrifice your supply of necessary resources.) If you have sufficient resources, then giving some to your parents absolutely does not fall under the realm of tzedakah, as it is written in Chapter 250, “A curse will be brought upon one who provides one’s parents from the money set aside for tzedakah.”... It is clear that the poor of your city precede the poor of another city; this rule applies even when the poor of your city are ignoramuses and the poor of another city are scholars. And our principle of “One with wisdom precedes your friend” only applies when both are residents of the same city. This is derived from our rule that your relatives precede others, even if (your relatives) are ignoramuses, as it is written, “not to ignore your own kin.” (Isaiah 58:7).....[Translation by AJWS]

Suggested Discussion Questions:

1. Why are we obligated to support our family members? What is the nature of this obligation?

2. Why might we think that we are obligated to support scholars in another city prior to all residents of our own cities? What values does this approach reflect? How are these values different from the values present in our obligation to support all residents of our cities before the scholars of another city?

3. What does this text teach us about tzedakah?

Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)