Babylonian Talmud, Sanhedrin 32b
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף לב עמוד ב
תנו רבנן: צדק צדק תרדף - הלך אחר בית דין יפה, אחר רבי אליעזר ללוד, אחר רבן יוחנן בן זכאי לברור חיל... תנו רבנן: צדק צדק תרדף, הלך אחר חכמים לישיבה: אחר רבי אליעזר ללוד, אחר רבן יוחנן בן זכאי לברור חיל, אחר רבי יהושע לפקיעין, אחר רבן גמליאל ליבנא, אחר רבי עקיבא לבני ברק, אחר רבי מתיא לרומי, אחר רבי חנניה בן תרדיון לסיכני, אחר רבי יוסי לציפורי, אחר רבי יהודה בן בתירה לנציבין, אחר רבי יהושע לגולה, אחר רבי לבית שערים, אחר חכמים ללשכת הגזית
Our Rabbis taught: “Justice, justice you shall follow” means, you shall follow an eminent Beth din [court], as for example, [follow] R. Eliezer [b. Hyrkanus] to Lydda, or R. Johanan b. Zakkai to Beror Hail... Our Rabbis taught: “Justice, justice shall you follow”, this means, Follow the scholars to their academies. e.g.. R. Eliezer to Lydda, R. Johanan b. Zakkai to Beror Hail R. Joshua to Peki'in, Rabban Gamaliel [II] to Jabneh, R. Akiba to Benai Berak, R. Mathia to Rome, R. Hanania b. Teradion to Sikni, R. Jose [b. Halafta] to Sepphoris. R. Judah b. Bathyra to Nisibis, R. Joshua to the Exile, Rabbi to Beth She'arim, or the Sages to the chamber of hewn stones. [Translation by Michael Rodkinson]

Suggested Discussion Questions:

1. What are the two understandings of the verse “Justice, justice you shall follow”? How are they similar? How are they different?

2. Is the commandment communal or individual? How does this affect our interpretation of it?

3. Should we expect the pursuit of justice to ultimately be performed by our community leaders? What role do we as individuals play in shaping our communal institutions?

Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)