Deuteronomy Rabbah 5:3
זש"ה (משלי כא) עושה צדקה ומשפט נבחר לה' מזבח כזבח אין כתיב כאן אלא מזבח כיצד הקרבנות לא היו קריבין נוהגות אלא בפני הבית אבל הצדקה והדינים נוהגות בפני הבית ושלא בפני הבית, ד"א הקרבנות אין מכפרין אלא לשוגג והצדקה והדינין מכפרים בין לשוגג בין למזיד, ד"א הקרבנות אין נוהגים אלא בתחתונים והצדקה והדינין נוהגין בין בעליונים ובין בתחתונים, ד"א הקרבנות אין נוהגין אלא בעולם הזה והצדקה והדינין נוהגין בין בעוה"ז בין בעוה"ב
It is written, "To do righteousness and justice is more acceptable to God than sacrifice." (Proverbs 21:3). Scripture does not say, 'as much as sacrifice', but ’more than sacrifice’. How? Sacrifices were operative only so long as the Temple stood, but acts of justice were done during the time when the Temple stood and also now when the Temple is no longer. Another explanation: Sacrifices atone only for sins committed unwittingly, but acts of justice atone for sins committed unwittingly and intentionally. Another explanation: Sacrifices are practiced only by those below [i.e. humans], but acts of justice by those on high [angels] and by those below.’ Another explanation: Sacrifices are operative only in this world, but acts of justice are operative both in this world and in the world to come. [AJWS translation]

Suggested Discussion Questions:

1. In what ways are acts of righteousness and justice superior to sacrifices?

2. What are some examples of behaviors that are considered to be 'acts of justice'?

3. How do acts of justice operative beyond this world?

Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)