Sefer HaChinuch, Mitzvah 66
ספר החינוך מצוה סו
מצות הלואה לעני להלוות לעני, כהשגת היד כפי מה שצריך לו, למען הרחיב לו ולהקל מעליו אנחתו. וזאת המצוה של הלואה היא יותר חזקה ומחוייבת ממצות נתינת הצדקה, שמי שנתגלה ונודע דחקו בין בני אדם וגילה פניו לשאול מהן אין דחקו ואפילתו כמי שעדיין לא בא לאותה בושה וירא מהכנס בה, ואם יהיה לו מעט סעד של הלואה, במה שירווח מעט אולי לא יצטרך לבא לשאלה לעולם, וכשירחמנו האל בריוח ישלם נשיו ויחיה בנותר. ועל כן הזהירתנו תורתנו השלימה על זה לסעוד המך בהלואה טרם יצטרך לבוא אל השאלה... שורש המצוה, שרצה האל להיות ברואיו מלומדים ומורגלים במדת החסד והרחמים, כי היא מדה משובחת, ומתוך הכשר גופם במדות הטובות יהיו ראויים לקבלת הטובה, כמו שאמרנו שחלות הטוב והברכה לעולם על הטוב לא בהפכו, ובהיטיב השם יתברך לטובים יושלם חפצו שחפץ להיטיב לעולם...
The mitzvah is to lend money to the poor, as much as you are capable according to the need in order that this person will be relieved and to ease their sighing. This mitzvah of lending is stronger and more obligatory than the mitzvah to give charity. [Those] whose needs are revealed and known among (other) people and who have opened themselves to request from [others] does not have as much pressure and darkness as one who has not yet come to that (level of) embarassment and is afraid to enter it. If this person [receives] a little help via a loan, perhaps that little which is earned may be sufficient to forever obviate the need for begging. When God mercifully grants [this person] a little 'extra,' he/she will pay the debt and live on what is left over. Therefore our complete Torah advises us to support the destitute with a loan before the need to beg [arises]. The root of this mitzvah is that God desired that God's creatures be accustomed to and trained in the characteristic of kindness and mercy for it is a praiseworthy characteristic. And out of the preparedness of their bodies in the positive characteristics they will be worthy of receiving good, as we have said that goodness and blessing fall exclusively on the good. And when the Blessed One benefits those who are good, God's desire -to benefit the world- is perfected... [translation by AJWS]

Suggested Discussion Questions:

1) According to this text, why is it better to lend money to a poor person than it is to give that person a charitable donation?

2) What can this prioritization teach us about when and how to address poverty on a more global scale?

3) Do you agree with this thesis. Why or why not?

Time Period: Medieval (Geonim through the 16th Century)