R. Naftali Zvi Yehuda Berlin, HaEmek HaDavar on Leviticus 19:14
נפתלי צבי יהודה ברלין, העמק הדבר, ויקרא יט: יד
הוא ג”כ ענין לשמירת שלום וחשיבות בני אדם זה לזה כמש”כ דכמו שהאדם מחשיב את חבירו, כך חבירו מחשיב אותו. ותניא בת”כ פ’ זו פ”ד הי”ב ב”ע אומר זה ספר תולדות אדם זה כלל גדול בתורה. ופי’ הראב”ד היינו סיפא דקרא בדמות אלהים עשה אותו את מי אתה מבזה את מי אתה מקלל דיוקנו של מקום ב”ה. ומי שאינו חושב כזה הוא בתואר מי שאין עלוי צלם אלהים.
This [mitzvah not to curse the deaf or put a stumbling block before the blind] is also part of the concept of maintaining harmony and the dignity of human beings one to another…and it is written in the beraita… “This is the book of the generations of mankind” (Bereishit 5:1)-Ben Azai states: This a major principle of the Torah” and the Raavad explains that he is referring to the end of the verse “[mankind] who was made in the image of God”- whom are you degrading? [when you shame another human being], whom are you cursing? [when you curse another human being]? The image of the Holy One Blessed be He” And someone who does not think this way is labeled as if the divine image is not resting upon them!”

Suggested Discussion Questions:

1. What is the relationship between maintaining harmony and caring for the disabled?

2. How does human behavior reflect upon God? Is this a concrete argument for social justice and activism?

Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)