Aruch HaShulchan, Laws of Tzedakah 249:8
ערוך השולחן סימן רמט סעיף ח
וכתב רבינו הרמ"א דאין לעשות ממעשר שלו דבר מצוה כגון נרות לבית הכנסת או שאר דבר מצוה רק יתננו לעניים עכ"ל אבל להיות סנדק ובעד זה נותן להיולדות או הוצאות הברית מילה כשהאב עני וכן כשנותן על הכנסת כלה וכיוצא בזה וודאי הם בכלל מעשר [ש"ך סק"ג] וכן הקונה עלייה לס"ת ונותן בעד זה נדבה לבהמ"ד הוה ממעשר וכן כל מה שנותן צדקה למשרתי הקהלה וודאי דהוי בכלל צדקה
Our Rabbi the Rama wrote, “one can’t use money set aside for the tithe to purchase a mitzvah-related object, such as candles for the synagogue or another mitzvah-related object. He can only give from the tithe to the poor.” But it is permissible to use the money set aside for the tithe to be a godfather and thus to provide for a new mother, or to pay for the circumcision ceremony when the father is poor, or to support a dowry for a poor bride, or other such things--all of these are permissible uses of tithe (Shach 249:3). Similarly, one who purchases an aliyah to the Torah and therefore makes a donation to the Beit haMidrash, this may be from the tithe. And likewise, all that is given as charity to the attendants of the community: these are definitely considered tzedakah. [translation by AJWS]

Suggested Discussion Questions:

1. How does this text define what "counts" as tzedakah?

2. Do you agree or disagree with the distinctions between different types of donations made by this text?

3. How does this text inform your tzedakah priorities?

Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)