Mishna, Pirkei Avot 2:16
Suggested Discussion Questions
1. What does Rabbi Tarfon suggest is the limit of of our responsibility?
2. What do you think the work is that Rabbi Tarfon is referring to?
3. What would be helpful, and what might be unhelpful, about approaching our work as activists in line with Rabbi Tarfon's suggestion?
Babylonian Talmud, Shabbat 54b-55a
כל מי שאפשר למחות לאנשי ביתו ולא מיחה - נתפס על אנשי ביתו, באנשי עירו - נתפס על אנשי עירו, בכל העולם כולו - נתפס על כל העולם כולו. אמר רב פפא: והני דבי ריש גלותא נתפסו על כולי עלמא. כי הא דאמר רבי חנינא: מאי דכתיב +ישעיהו ג+ ה' במשפט יבא עם זקני עמו ושריו, אם שרים חטאו -זקנים מה חטאו? אלא, אימא: על זקנים שלא מיחו בשרים.
Suggested Discussion Questions
1. Do you identify with this text's understanding of communal responsibility and collective guilt?
2. How does this text differ from Rabbi Tarfon with regard to our obligations to act?
3. Is there a difference between the work Rabbi Tarfon relates to and the protests we are duty bound to make according to this section of Talmud?
Can you articulate a guiding principle for our responsibility to get the task down and protest that combines the message of these two texts?