מסכת זבחים - דפים א'-י' - קטעים נבחרים מביאור שטיינזלץ
א משנה כל הזבחים (מיני הקרבנות) שנזבחו (נשחטו) שלא לשמן שהקדיש בהמה לקרבן מסוג מסויים, ובזמן השחיטה התכוון לשם קרבן אחר — הרי הם כשרים כשלעצמם, ואפשר להמשיך את סדר העבודה שלהם, ואף לאכול את בשרם אם הם מהקרבנות הנאכלים, אלא שלא עלו לבעלים לשם חובה, והבעלים צריכים להביא קרבן אחר כדי למלא את חובתם. ודין זה הוא בכל הקרבנות, חוץ מן קרבן הפסח והחטאת, שאם נזבחו שלא לשמם הרי הם פסולים לגמרי. אלא שגם באלו יש הבדל, כי הפסח פסול כשנשחט שלא לשמו. דווקא בזמנו כלומר, בזמן שמצוה לשחוט אותו, בערב פסח אחר חצות היום, והחטאת בכל זמן.
אלא מהא משנה זו] אפשר להוכיח שקרבן כשר בסתם, ששנינו להלן: לשם ששה דברים הזבח צריך שיהא נזבח (נשחט): לשם זבח לשם הקרבן המסויים שהוקדש לו (עולה, שלמים, וכו'), לשם זובח לשם בעליו, לשם שם שעושה אותו לשמו של הקדוש ברוך הוא, לשם אשים שיעלה כקרבן על גבי המזבח, לשם ריח שיקטירנו באופן שיעלה ריחו, לשם ניחוח לשם נחת רוח לה'. והחטאת ואשםלשם חטא.

ולכאורה הרי זה משום שלא נכתב לשם אותה האשה — יש לדחות:דילמא [שמא] שם הטעם הוא כדברירב פפא, שאמר רב פפא: הכא [כאן]בסופרים העשויין להתלמד עסקינן[עוסקים אנו], ולא איכתוב [נכתב] הגטלשום כריתות (לשם גירושין) כלל,אלא נכתב רק כתרגיל כתיבה, ומשום כך הוא פסול!

אלא יש לכך ראיה מהא [מזו] ששנינו שם: הכותב טופסי גיטין שמכין מראש נוסחים קבועים של גט כדי שיהיו מזומנים בידו — צריך שיניח מקום לכתיבת שם האיש, ומקום לכתיבת שם האשה, ומקום עבור העדים, ומקום עבור הזמן. ואמר רב יהודה אמר שמואל: אף צריך שיניח מקום המלים "הרי את מותרת לכל אדם", שצריכות להיכתב לשם אשה זו דווקא. משמע איפוא שצריך הגט להיכתב לשמה של אשה מסויימת, ואם כתבו סתם — פסול.
ושני [ותירץ] רבא: גט, דל [הוצא] גויה מיניה [ממנו], הרי גם אם לא היה נכתב לשם גויה הוה ליה סתמא [הריהו כגט סתם], וסתמא [וסתם] גט, שלא לשם האשה המסויימת — פסול. לעומת זאת, קדשים, דל [הוצא] את כוונת חולין מינייהו [מהם]הוה ליה סתמא [הרי זה כאילו נשחטו בסתם], וסתמא [וסתם] זבחים כשירים.
התניא [והרי שנויה ברייתא], נאמר לענין השרצים הטמאים: "וכל כלי חרש אשר יפול מהם אל תוכו, כל אשר בתוכו יטמא" (ויקרא יא, לג), ששרץ מת הנופל בתוך כלי חרס מטמא את האוכל שבתוכו. ואמרו חכמים שהלשון "תוכו" באה להדגיש: "תוכו" ולא תוך תוכו, שאם היו האוכלים מונחים בכלי שבתוך כלי החרס — אינם נטמאים. ואפילו כלי שטף כלומר, כלי מתכת או עץ, שמקבל טומאה מגבו (שלא כמו כלי חרס) — גם הוא מציל. משמע שאפילו דבר שאינו מינו גם כן נחשב לבטל את דינו של כלי החרס!
דתנן [ששנינו] במשנה: תנור חרס שחצצו עד שפתו בנסרים או ביריעות ונמצא שרץ במקום אחד בצד אחד של המחיצה — הכל טמא גם מעבר למחיצה.
ושני [ותירץ] רבא: כלי שטף נחשב כמינו של כלי חרס, ששניהם כלים, ולכן מועיל לגביו. אבל עשו חולין אצל קדשים כמחיצה אצל תנור, מה מחיצה אצל תנור לא מהניא [אינה מועילה] לה כלל להפריש בין הטומאה והאוכל, מפני שאינה נחשבת כמינו של התנור כלל, ולכן אינה חוצצת בו — אף שחיטה לשם חולין אצל קדשים לא מהניא ליה [אינה מועילה] כלל לפוסלם. ומה עניינה של מחיצה זו?
וכן כוורת עשויה קש שהיא פחותה (שבורה, ושוב אינה כלי) גם אם היתה פקוקה בקש, ומשולשלת לאויר התנור, אם היה שרץ בתוכההתנור טמא, היה שרץ בתנוראוכלין שבתוכה טמאין, שאין היא נחשבת כחציצה לגבי התנור, ור' אליעזר מטהר.
ומשיבים: ר' אליעזר סבור כרב, לגבי העיקרון שמה שאינו מינו — אינו מועיל בו, אבל לענין מחיצה בתנור — קל וחומר קאמר [הוא אומר], ממת לשרץ, ובגללו הוא סבור שאף דבר שאינו מינו מועיל בו.
ומשיבים: האי "תוכו" מיבעי ליה ["תוכו" זה נצרך לו] לדין אחר, לאוכלין שגיבלן (לש אותם) בטיט ועטף אותם מכל צד, והכניסן לאויר תנור, סלקא דעתך אמינא [יעלה על דעתך לומר]: הואיל ובנגיעה לא מטמא האוכל, אם יגע בו השרץ, משום שהטיט חוצץ — באוירו של תנור טמא נמי [גם כן] לא מטמו [מיטמאים] האוכלים, [קא משמע לן [משמיע לנו]] בהדגשה "כל אשר בתוכו", שבכל זאת נטמאים האוכלים, כיוון שהם נמצאים בתוך חללו.
וכך למדים: חד לגופיה [אחד נצרך לגופו] שכלי חרס מטמא באוירו, וחד [ואחד מהם] לגזירה שוה, שכשם שהכלי מטמא מה שבתוכו אף שלא נגע בו, כך הכלי מקבל טומאה משרץ הנמצא בתוכו למרות שאינו נוגע בכלי.
ומשיבים: מדכתיב מה שנאמר] במקום אחר: "המקריב את דם השלמים" (ויקרא ז, לג), וכן "הזורק את דם השלמים" (ויקרא ז, טו), ולא כתיב [נאמר] "זבח", והכא כתיב [וכאן נאמר] "זבח שלמים", שמע מינה [למד מכאן] שהכוונה כאן היא שתהא זביחה לשם שלמים.
וכי תימא לילף מהני [ואם תאמר: נלמד מאלה, שחיטה וקבלה], יש לדחות: מה להני [לאלה] שכן טעונות צפון שבקדשי קדשים צריך לעשותן בצפון העזרה, וישנן גם בחטאות הפנימיות (שדמן ניתן בתוך ההיכל), מה שאין כן בזריקה, שאינה נעשית רק בצפון, ואין זורקים מדם החטאות הפנימיות על המזבח החיצון!
ב וממשיכים לברר, אשכחן [מצאנו] איפוא מקור לענין שנוי קודש, שיש לעשות את כל ארבע העבודות שבקרבן לשם אותו קרבן שהוקדש לו, ואולם שנוי בעלים מנלן [מנין לנו]? מנין שצריך להתכוון בעבודות אלו לשם הבעלים ולא לשם אדם אחר?
אלא למדנו דבר זה ממה שאמר קרא [המקרא]: "והקריב... את הכל... המזבחה" (ויקרא א, יג), ואמר מר [החכם]: הקרבה זו הולכת אברים לכבש, ומן הצד האחר תניא [שנויה ברייתא]: "והקריבו בני אהרן הכהנים את הדם" (ויקרא א, ה) — זו קבלת הדם, ואפיק רחמנא [והוציאה התורה] קבלה בלשון של הולכה, למימרא [לומר] שהולכה לא תפקה [תוציא אותה] מכלל קבלה, אלא כל דין הקיים בקבלה יש גם בהולכה.
ב וממשיכים לברר, אשכחן [מצאנו] איפוא מקור לענין שנוי קודש, שיש לעשות את כל ארבע העבודות שבקרבן לשם אותו קרבן שהוקדש לו, ואולם שנוי בעלים מנלן [מנין לנו]? מנין שצריך להתכוון בעבודות אלו לשם הבעלים ולא לשם אדם אחר?
ומקשים עוד: ואכתי מיבעי ליה [ועדיין נצרך לו] "זבח" זה ללימוד אחר, ששנינו במדרש ההלכה: חטאת ואשם מנין שנאכלים ליום ולילה, כמו קרבן תודה, שנאמר שם: "ובשר זבח תודת שלמיו ביום קרבנו יאכל"? תלמוד לומר: "זבח", שכל דבר הקרוי זבח, אם לא מפורש בו אחרת, הרי הוא נאכל ליום ולילה בלבד, כמו שמפורש בקרבן התודה!
א במשנה נאמר מה דין הקרבן שנשחט שלא לשמו, ומעתה באים לברר את מקור ההלכה. מנלן דבעינן [מנין לנו שאנו צריכים] שתהא זביחה לשמה? שאמר קרא [הכתוב]: "ואם זבחשלמים קרבנו" (ויקרא ג, א), לומר שתהא זביחה (שחיטה) לשם [שלמים].
וכי תימא לילף [ואם תאמר נלמד] דבר זה מזביחה, יש לדחות: מה לזביחה שיש בה חומרה מיוחדת, שכן נפסלה שלא לשם אוכלין בפסח, שהשוחט עבור אנשים שאינם יכולים לאכול מקרבן הפסח — שחיטתו פסולה, אבל אם עשה כן באחת משאר העבודות אינו פוסל!
ב וממשיכים לברר, אשכחן [מצאנו] איפוא מקור לענין שנוי קודש, שיש לעשות את כל ארבע העבודות שבקרבן לשם אותו קרבן שהוקדש לו, ואולם שנוי בעלים מנלן [מנין לנו]? מנין שצריך להתכוון בעבודות אלו לשם הבעלים ולא לשם אדם אחר?
ומקשים: גם לימוד זה איכא למיפרך [יש מקום לפרוך] אותו ולומר: מה לשינוי קודש שכן יש בו דברים שאינם מצויים בשינוי בעלים, והם: פסולה בגופה שהפסול הוא בגופו של הקרבן, שהרי הוא משנה את שמו ומהותו של הקרבן, וישנו בארבע עבודות שבכל אחת מהן יש משמעות באיזה קרבן מדובר, אבל שינוי בעלים אינו נוגע אלא לזריקה, שהיא המכפרת על הבעלים,
אלא אמר קרא [המקרא]: "זאת התורה לעלה ולמנחה ולחטאת ולאשם ולמלואים ולזבח השלמים" (ויקרא ז, לז), הקישן הכתוב את כל הקרבנות כולם לשלמים: מה שלמים בין לענין שינוי קודש בין לענין שינוי בעלים בעינן [צריכים אנו] שיהיו לשמה, אף כל הקרבנות בין שינוי קודש בין שינוי בעלים בעינן [צריכים אנו] שיהיו לשמה.
כלל ופרט וכלל אי (אין) אתה דן אלא כעין הפרט, מה הפרט (שחיטה) מפורש שהוא עבודה ובעינן [וצריכים אנו] שתהיה לשמן של בעלים, אף כל שהוא עבודה בכלל זה, ובעינן [וצריכים אנו] שיהיו לשמן לשם הבעלים.
ומשיבים: אמר קרא [המקרא]: "מוצא שפתיך תשמר ועשית כאשר נדרת לה' אלהיך נדבה" (דברים כג, כד), האי [זו] נדבה היא? הרי נדר הוא, כמו שנאמר "כאשר נדרת"! [אלא], אם כמה שנדרת עשיתיהא נדר ותצא בו ידי חובה, ואם לאו (ששינית בו) — יהא נדבה, ועל כל פנים אינו נפסל.
ושואלים: וכי האי [כתוב זה] להכי [לכך] הוא דאתא [שבא]? האי מיבעי ליה לכדתניא [הרי כתוב זה נצרך לו לכמו ששנויה ברייתא]: נאמר "ונרצה לו לכפר עליו", ר' שמעון אומר: את שקיבל עליו להקריב (שאמר "הרי עלי עולה") — הוא זה שחייב באחריותו, שאם אבד או מת חייב להביא קרבן אחר. ואת שאינו עליו, שלא הקדיש אלא בהמה מסויימת, כגון שאמר "הרי זו עולה", ולא קיבל על עצמו התחייבות כללית להביא קרבן מסוג זה — אינו חייב באחריותו
ושואלים: אשכחן [מצאנו] איפוא ראיה לענין זביחה וזריקה שצריך שיעשה עבודות אלו לשם הבעלים, קבלה מנלן [מנין לנו] שמצוה שתיעשה לשם הבעלים?
ושואלים: אשכחן [מצאנו] איפוא ראיה לענין זביחה וזריקה שצריך שיעשה עבודות אלו לשם הבעלים, קבלה מנלן [מנין לנו] שמצוה שתיעשה לשם הבעלים?

סיכום סוף דף ד

שלמים ממה שנאמר 'שלמים' ולא 'שלמי'. לולא המקראות לא היינו לומדים: זביחה האמורה בשינוי בעלים מהאמורה בשינוי קודש שלא חלקת בו משאר עבודות, כי מה לשינוי קודש שכן פסולה בגופה, וישנו בארבע עבודות, וישנו לאחר מיתה, וישנו בציבור כביחיד. ואע"פ שיש לדחות שתים מהן, ששניהם במחשבה, ואם משום שנפסלו ע"י המחשבה חשוב פסולה בגופה גם שינוי בעלים כך היא, וכן לרב פנחס בריה דרב מרי יש שינוי בעלים לאחר מיתה, אע"פ כן עדיין יש שני דחיות. ואין ללמוד קבלה משחיטה וזריקה, כי מה לזביחה וזריקה שכן עבודה שחייבין עליה בחוץ.

כל המקראות בשינוי קודש ושינוי בעלים נאמרו בשלמים, ושאר קדשים למדים - מ'זאת התורה לעולה ולמנחה ולחטאת ולאשם ולמילואים ולזבח השלמים, היקישן הכתוב לשלמים שבין שינוי קודש בין שינוי בעלים צריך לשמה. ולולא הכתוב אין ללמוד שאר קדשים משלמים, כי מה לשלמים שכן טעונים סמיכה ונסכים ותנופת חזה ושוק. תודה ששחטה לשם שלמים כשרה, ושלמים ששחטן לשם תודה פסולה - שהתודה קרויה שלמים, שנאמר 'ובשר זבח תודת שלמיו', ושלמים אין קרויה תודה. חטאת ואשם נאכלת ליום ולילה כתודה, שנאמר 'ובשר זבח תודת שלמיו', זבח מיותר לרבות חטאת ואשם. - ואע"פ שבא ללמד על שלא לשמה בשינוי בעלים, היה יכול לומר 'ובשר תודת שלמיו זבח'. שחט שלא לשמה לא נפסל הקרבן - שנאמר 'מוצא שפתיך אם כמה שנדרת עשית יהא נדר, ואם לאו יהא נדבה. תשמור ועשית כאשר נדרת נדבה', והלא נדר הוא,

המקור: טפטופים להכרות עם השירות שלנו,
שיקפיץ את החיוך שלך מעלה מעלה
חייג אלינו 0528-00-1901 טפ

לא ידע במאי [אין אנו יודעים במה] נאמר הדבר, שהרי לא נאמר באיזה אופן משנה מן הנדר שנדר — לכן כתב רחמנא [כתבה התורה]: "זאת התורה" להקיש את כל הקרבנות לקרבן שלמים, שצריך להעשות לשמו ולבעליו. ואי כתב רחמנא [ואילו היתה כותבת התורה] רק: "זאת התורה", הוה אמינא ליפסלו [הייתי אומר שייפסלו לגמרי] על ידי שינוי זה ששינה בהם, לכן כתב רחמנא [כתבה התורה]: "מוצא שפתיך" ללמד שבכל זאת הריהו נרצה כנדבה, אף שאינו עולה לבעליו.

עכשיו נעבור לקרבן עולה

ב ועוד איבעיא להו [נשאלה להם] שאלה אחרת, כללית: המביא קרבן עולה, שמכפר על ביטול מצוות עשה, האם גם על מצות עשה שלאחר הפרשה של הקרבן מכפרא [מכפרת] עולה זו, או לא מכפרא [מכפרת]?

​​​​​​​קרבן חטאת מכפר על חטא אחד. קרבן עולה, הניתן מרצונו, מכפר על כל החטאים. השאלה אם חייב גם העברות בין ההפרשה לבין ההקרבה.

והצדדים בשאלה זו: מי אמרינן [האם אנו אומרים] מידי דהוה [כמו שהוא הדבר] בחטאת: מה חטאת, על החטא שעשה קודם הפרשה — אין [כן] היא מכפרת, שלאחר הפרשה — לא, אף הכא נמי [כאן גם כן] בעולה, על עבירה שקודם הפרשה — אין [כן], לאחר הפרשה — לא.
והצדדים בשאלה זו: מי אמרינן [האם אנו אומרים] מידי דהוה [כמו שהוא הדבר] בחטאת: מה חטאת, על החטא שעשה קודם הפרשה — אין [כן] היא מכפרת, שלאחר הפרשה — לא, אף הכא נמי [כאן גם כן] בעולה, על עבירה שקודם הפרשה — אין [כן], לאחר הפרשה — לא.
והצדדים בשאלה זו: מי אמרינן [האם אנו אומרים] מידי דהוה [כמו שהוא הדבר] בחטאת: מה חטאת, על החטא שעשה קודם הפרשה — אין [כן] היא מכפרת, שלאחר הפרשה — לא, אף הכא נמי [כאן גם כן] בעולה, על עבירה שקודם הפרשה — אין [כן], לאחר הפרשה — לא.
והצדדים בשאלה זו: מי אמרינן [האם אנו אומרים] מידי דהוה [כמו שהוא הדבר] בחטאת: מה חטאת, על החטא שעשה קודם הפרשה — אין [כן] היא מכפרת, שלאחר הפרשה — לא, אף הכא נמי [כאן גם כן] בעולה, על עבירה שקודם הפרשה — אין [כן], לאחר הפרשה — לא.
מאי לאו [האם לא] צריך להבין כך, שכיפר כוונתו שכיפר על מצות עשה שביטלה קודם הפרשה, לא כיפר — על ביטול עשה של הסמיכה עצמה. וטעם הדבר, משום דהוה ליה [שהרי הוא] עשה שלאחר הפרשה?
אמר רבא: ביטול עשה של סמיכה קאמרת [אומר אתה]? מזה אין להביא ראיה לשאר מצוות עשה שלאחר הפרשה, שכן שאני התם [שונה שם], שגם לאחר ההפרשה, כל כמה דלא שחיט [שאינו שוחט אותו] — ב"עמוד וסמוך" קאי [הוא עומד], שהמצוה לסמוך עדיין חלה עליו ולא ביטל אותה, אימת קא הוי [מתי הוא נעשה ביטול מצות] עשה? לאחר שחיטה, ששוב אינו יכול לסמוך. ובעשה שעבר עליו לאחר שחיטה לא קא מיבעיא לן [נשאלה לנו] שאלה זו, שעליו בוודאי אין העולה מכפרת.

עכשיו הוא הביא דוגמא נוספת ממצוות המצורע

מי [האם] לא תנן [שנינו] כיוצא בזה לגבי טהרת המצורע: "והנותר בשמן אשר על כף הכהן... יתן על ראש המיטהר לכפר עליו לפני ה' "(ראה ויקרא יד, יח ושם כט), לומר שאם נתן על ראשו כל המיטהר — כיפר, ואם לא נתןלא כיפר, אלו דברי ר' עקיבא. ר' יוחנן [בן נורי] אומר: מתנות הראש שירי מצוה הן, ולכן בין ניתן בין שלא ניתןכיפר, אלא שאם לא נתן — מעלין עליו (מחשיבים לו) כאילו לא כיפר

כאשר נותנים "שארית השמן" האם זה מטהר ? האם השלב הזה קובע..

ומציעים, תא שמע [בוא ושמע] ראיה ממה ששנינו, ר' שמעון אומר: כבשי עצרת למה הן באין? ולפני שמביאים את המשך הדברים, תוהים על עצם השאלה: כבשי עצרת הרי שלמים נינהו [הם], ובאים כחלק מקרבן שני הלחם של עצרת! אלא יש לגרוס כך: שעירי חטאת של עצרת למה הן באין? ע
ואולם יש לשאול: לאחר שנזרק דמו של שעיר ראשון וכיפר על טומאה זו, שני למה קרב? על טומאה שאורעה בין זה לזה, שאם אירע עניין של טומאה כזו לאחר הקרבת השעיר הראשון, מכפר השעיר השני עליה. אמור מעתה, ראויין היו ישראל להקריב קרבנותיהן בכל עת ובכל שעה שמא חטאו בינתיים, אלא שחיסך הכתוב עליהם, ולא חייבם להקריב קרבנות כל הזמן.
ואולם יש לשאול: לאחר שנזרק דמו של שעיר ראשון וכיפר על טומאה זו, שני למה קרב? על טומאה שאורעה בין זה לזה, שאם אירע עניין של טומאה כזו לאחר הקרבת השעיר הראשון, מכפר השעיר השני עליה. אמור מעתה, ראויין היו ישראל להקריב קרבנותיהן בכל עת ובכל שעה שמא חטאו בינתיים, אלא שחיסך הכתוב עליהם, ולא חייבם להקריב קרבנות כל הזמן.
אמר רב פפא תירוץ אחר: קרבנות צבור קאמרת [אומר אתה] להביא ראיה? שאני [שונים] קרבנות צבור, שלב בית דין מתנה עליהן והם מחליטים שהפרשת השעיר השני לשם קרבן זה לא תחול עליו אלא רק סמוך להקרבתו, ומשום כך הוא מכפר על טומאה שאירעה עד אותה שעה. והוא כדברי רב יהודה אמר שמואל, שאמר רב יהודה אמר שמואל: קרבנות צבור, סכין מושכתן למה שהן כלומר, בתוך מעשה השחיטה עצמו הם נקבעים לכל קרבן שהם צריכים לו. אבל אין להוכיח מכאן לעולת יחיד, שתכפר גם על עשה שלאחר הפרשה.
אמר רב פפא תירוץ אחר: קרבנות צבור קאמרת [אומר אתה] להביא ראיה? שאני [שונים] קרבנות צבור, שלב בית דין מתנה עליהן והם מחליטים שהפרשת השעיר השני לשם קרבן זה לא תחול עליו אלא רק סמוך להקרבתו, ומשום כך הוא מכפר על טומאה שאירעה עד אותה שעה. והוא כדברי רב יהודה אמר שמואל, שאמר רב יהודה אמר שמואל: קרבנות צבור, סכין מושכתן למה שהן כלומר, בתוך מעשה השחיטה עצמו הם נקבעים לכל קרבן שהם צריכים לו. אבל אין להוכיח מכאן לעולת יחיד, שתכפר גם על עשה שלאחר הפרשה.

רש"י

לב בית דין - (העם) העוסקין בצרכי צבור מתנה עליהן שאפי' יפרישו הכהנים בבת אחת לא תהא הפרשת האחרון הפרשה עד סמוך להקרבתו כדי שיהא ראוי שני זה לבא על טומאה שאורעה בינתיים:

קרבנות צבור סכין - השוחטן מושכתן למה שהן ראויים ועומדין ואפילו לא ידע השוחט מה הן (או) כגון תמידין שלא הוצרכו לצבור שניקחו מתרומה ישנה והגיע אחד בניסן שמצוה להביא מן החדש כדאמרינן בראש השנה (דף ז.) שוחטן וכשרין לקיץ המזבח כדין שאר מותר תרומת כסף הנשאר בקופות התרומה כשמגיע אחד בניסן שמקייצין בו את המזבח ואע"ג דלשם תמידין נלקחו ולא לשם עולת נדבת צבור כגון קיץ המזבח הואיל ולא חזו לתמידין קרבי למאי דחזו משום דלב ב"ד מתנה עליהן אם הוצרכו ואם לאו יקייצו בהן את המזבח ונראה בעיני דלא דלא גרסי לה להא דשמואל הכא דהא מוקמינן ליה בפ"ק דשבועות (דף יב:) אליבא דמאן דלית ליה לב בית דין מתנה עליהן:

אמר ליה [לו] רב יוסף בריה [בנו] של רב שמואל לרב פפא: ומי אית ליה [והאם יש לו, האם מקבל] ר' שמעון את הסברה שלב בית דין מתנה עליהן, שאתה מסביר כך את דבריו? האמר [הרי אמר] רב אידי בר אבין אמר רב עמרם אמר ר' יצחק אמר ר' יוחנן: תמידין כבשים שהופרשו לשם קרבן תמיד, שלא הוצרכו לצבור, ונשארו איפוא קרבנות תמימים (בלא מום) שאין להם שימוש,
ואשכחן [ומצאנו] איפוא מקור ששחיטה וקבלה צריכות להיות לשמן, זריקה מנלן [מנין לנו] שאף היא צריכה להיות לשמה? שאמר קרא [הכתוב]: "וכפר עליו הכהן מחטאתו" (ויקרא ד, כו), ללמד שתהא כפרה לשם חטאת, וזריקת הדם היא המכפרת.
אשכחן [מצאנו] איפוא פסוק נוסף שהוא לעכב בענין שנוי קדש. שנוי בעלים בשאר עבודות חוץ מזריקה, בין למצוה ובין לעכב, מנלן [מנין לנו]? (אם אינו ענין לשנוי קדש, תניהו ענין לשנוי בעלים. אשכחן למצוה, לעכב מנלן?)
ולעצם שאלתו של רבינא, שואלים: ולרבינא, מדוע לא שאל גם על מה שנאמר בפסוק הסמוך: "ועשה הכהן את מנחתו ואת נסכו" (במדבר ו, יז), שהיה יכול לכתוב "מנחת" ונכתב "מנחתו", וכן "נסך" ונכתב "נסכו", מאי דרשת בהו [מה אתה דורש בהם]?
אלא אמר רבא: אתיא [באה, נלמדת] ההלכה בחטאת חלב מחטאת מצורע, דכתיב [שנאמר]: "ועשה הכהן את החטאת" (ויקרא יד, יט), לומר שיהו כל עשיותיו לשם חטא
אלא אמר רבא: אתיא [באה, נלמדת] ההלכה בחטאת חלב מחטאת מצורע, דכתיב [שנאמר]: "ועשה הכהן את החטאת" (ויקרא יד, יט), לומר שיהו כל עשיותיו לשם חטא

ר' יוסי בר' אבין אמר באופן אחר: דוחין קדשים קלים אצל קדשים קלים כשלמים, ואין דוחין קדשים קלים אצל קדשי קדשים, שהם עולה חטאת ואשם.

ומובאים ארבע מקרים

מתקיף לה [מקשה על כך] רב יצחק בר' סבריו, אם זהו טעמו של דבר, אימא [אמור] משום כך: אם שחטיה [שחט אותו] את הפסח לשם מעשר ליהוי [שיהיה] מעשר, שהרי מעשר בכלל קדשים קלים הוא. ומסבירים: למאי הילכתא [למה לאיזו הלכה] יהיה מעשר, כלומר מה ההבדל אם הוא שלמים או מעשר? שלא ליבעי [יצטרך] להביא עמו נסכים, כדין מעשר, וכן למלקא עליה [ללקות עליו] (ב"לא ימכר") ב"לא יגאל" (ויקרא כז, לג), שמעשר אי אפשר למוכרו כלל, גם לא לאחר שחיטה!

לא ניתן לקבל את המעשר בתור "קודש קל" שניתן לקבלו. לא ניתן לקבל קרבן פסח בתור מעשר

ומקשים: ועדיין אימא [אמור] כך: אם שחטיה [שחט אותו] את הפסח לשם בכורליהוי [שיהיה] כבכור, למאי הילכתא [למה לאיזו הלכה] למעשה? שלא ליבעי [יצטרך] נסכים כמו שלמים, אי נמי דליתביה [או גם כן שיתן אותו] לכהנים כבכור!

גם כאן לא ניתן שכן רק הכהן רשאי לאכול אותו. כתוב "העברה" יש הגבלה

ומקשים: ואימא [ואמור] כך: אם שחטיה [שחט אותו] את הפסח לשם תמורהליהוי [שיהיה] תמורה, למאי הילכתא [למה לאיזו הלכה] למעשה? למלקא עליה [ללקות עליו] משום שעבר ועשה תמורה. אי נמי למיקם עליה [או גם כן להיות אסור עליו] ב"לא ימכר ולא יגאל" (ויקרא כז, לב)!

המרה, החלפה אבל יש הגבלה על מכירה ועל גאולה. הוא ותמורתו קודש. רק הוא. קרבן הפסח לא הופך להיות תמורה.

ושואלים עוד, ואימא [ואמור]: אם שחטיה [שחטו] את הפסח לשם קרבן תודה ליהוי [שיהיה] כי [כמו] תודה, למאי הילכתא [למה לאיזו הלכה]? להטעינו לחם, שיהיה צריך להביא עמו חלות כמו שמביאים עם התודה!

אם אפשר שהקרבן כולל לחם - כולל 40 לחמים ולכן לא יכול להיות

סיכום עד כאן: הסברנו עד כאן את כל הקושיות: הקרבן הוא פסח ורק לשלמים.

עכשיו האם זה רק מן הצאן

סיכום

ים לצפות במסר לחצו כאן

לעילוי נשמת הגאון ר' פינחס ב"ר בנימין ביינוש זצ"ל

בס"ד

יום ראשון ז' אייר תשע"ח

מסכת זבחים דף ט'

דף ט' ע"א

השוחט פסח שלא בזמנו לשם זבח אחר נעשה שלמים - ואין אומרים שיהיה כאותו זבח שנשחט לשמו, שדוחין קדשים הנאכלים לכל אדם אצל קדשים הנאכלים לכל אדם, ולא אצל קדשים שאין נאכלים לכל אדם. ולרבי יוסי ברבי אבין שדוחין קדשים קלים אצל קדשים קלים, ולא אצל קדשי קדשים.

שחט פסח לשם מעשר לא נעשה מעשר - ולומר שלא נצטרך להביא עמו נסכים, וללקות עליו משום 'לא יגאל' אם מכרו - שנאמר 'העשירי יהיה קודש', זה מעשר ולא אחר. וכן אם שחטו לשם בכור לא נעשה בכור - ולומר שלא יצטרך נסכים או שיתנהו לכהנים - שלמדים 'עברה עברה' ממעשר. שחטו לשם תמורה לא נעשה תמורה - ולומר שילקה משום לא יחליפנו - שנאמר 'והיה הוא ותמורתו', זו תמורה ולא אחר. שחטו לשם תודה לא נעשה תודה להטעינו לחם, שהרי מותר תודה עצמה אין צריכה לחם, ק"ו על מותר הבא לה ממקום אחר.

סיכום עד כאן: הסברנו עד כאן את כל הקושיות: הקרבן הוא פסח ורק לשלמים.

עכשיו האם זה רק מן הצאן

'ואם מן הצאן קרבנו לזבח שלמים' - עולה על מותר פסח ולא על מותר אשם, ש'הצאן' משמע ששוה בכל צאן, ואשם לא בא אלא מן העזים. ו'מן' בא למעט בן שתי שנים ונקיבה שאין הפסח בא מהם. ואם 'כשב' בא לרבות את הפסח לאליה, ו'אם עז' ללמד שעז אינה טעונה אליה. ו'אם' כבש בא לרבות פסח שעברה שנתה ושלמים הבאים מחמת פסח (חגיגת י"ד) לכל מצות שלמים, שיטענו סמיכה ונסכים ותנופת חזה ושוק.

דף ט' ע"ב

משלשה מקראות למדנו שמותר פסח קרב שלמים: א. 'ואם מן הצאן קרבנו לזבח שלמים', שדבר הבא מן הצאן יהא לזבח שלמים. ב. 'וזבחת פסח לה' אלהיך צאן ובקר', והלא פסח בא רק מכבשים ועזים, אלא ללמד שמותר פסח יהא לשלמים הבא מצאן ובקר. ג. 'אם' כבש לרבות על פסח שעברה שנתה לכל מצות שלמים. שמפסוק אחד הייתי אומר רק כשעברה זמנו ושנתו שנדחה מפסח לגמרי קרב שלמים, אבל אם עברה זמנו ולא שנתו שראוי לפסח שני, לא קרב שלמים. ומכתוב שלישי למדנו שגם אם לא עברה לא זמנו ולא שנתו שראוי לפסח, קרב שלמים.

רב אמר מימרא אחת משמו של 'מבוג' בענין 'חטאת נחשון': א. י"א שאם שחט חטאת לשום חטאת נחשון כשירה, שנאמר 'זאת תורת החטאת', תורה אחת לכל החטאות. ודחאה רבא, שהרי מנחות שנקמצו שלא לשמן עלו לבעלים לשם חובה משום שמעשיה מוכיחין עליה, ולולא זאת לא היו עולים אע"פ שנאמר 'זאת תורת המנחה', ובהכרח שאין דורשים תורה אחת לכל המנחות. ב. שאם שחטה על מנת שיתכפר בה נחשון כשירה, שאין כפרה למתים, ולא אמר מת בעלמא, לומר שאם שחטה על מנת שיתכפר חי שדומה לנחשון, וכגון מי שמחויב חטאת נזיר או מצורע שלא בא על חטא, פסולה. ודחוהו בגמרא כי חטאת נזיר ומצורע חשובות עולה, והשוחט על מי שמחויב עולה כשירה. ג. שאם שחטה על מי שמחויב חטאת כנחשון, כלומר נזיר ומצורע שחטאתם לא בא על חטא, כשירה, כי חטאת נחשון עולה היא, ודינו כשוחט חטאת על מי שמחויב עולה.

חטאת חלב ששחטה לשם חטאת דם לשם חטאת ע"ז - כשירה. לשם חטאת נזיר או חטאת מצורע פסולה, שעולות הם. רבא נסתפק על מי ששחט חטאת חלב לשם חטאת של טומאת מקדש וקדשיו, אם הואיל וחייבת כרת כמותה כשירה, או מאחר שאינה קבועה כמותה פסולה.

לרב אחא בריה דרבא אפילו חטאת דם לשם חטאת חלב פסולה -. ורבא נסתפק לענין שינוי בעלים, שהשוחט על מי שמחויב חטאת חלב פסולה, שמחויב כפרה כמותו, ועל מי שמחויב חטאת נזיר ומצורע כשירה, ועל מי שמחויב מחמת טומאת מקדש וקדשיו, נסתפק אם מאחר שיש בה כרת כמותה פסולה, או כיון שאינו קבוע כמותה כשירה. ולא נפשט

כשהוא אומר: "אם כבש" — הרי "אם" זה בא לרבות פסח שעיברה שנתה כלומר, שעבר את שנתו הראשונה ואינו כשר לקרבן פסח, וכן שלמים הבאים מחמת פסח שיתרבו לכל מצו‍ת שלמים, לומר שיטענו סמיכה ונסכים ותנופת חזה ושוק. כשהוא אומר שם: "אם עז"הפסיק הענין, לימד על העז שאינה טעונה אליה.

​​​​​​​

אמר רבא, אמר קרא [המקרא]: "ואם מן הצאן קרבנו לזבח שלמים" (ויקרא ג, ו), לומר: דבר השוה בכל הצאן, בין בכבשים בין בעיזים. מה שאין כן באשם, שבא רק מן האילים.
מתקיף לה [מקשה על כך] ר' אבין בר חייא, ואיתימא [ויש אומרים] שהקשה זאת ר' אבין בר כהנא: בכל אתר את אמרת [בכל מקום אתה אומר] שהלשון "מן" בא להוציא ולמעט, ולפי זה "מן הצאן" צריך להיות דבר הבא רק מחלק מן הצאן, ואילו כאן אתה מפרש "מן הצאן" — כל הצאן, לרבות!
א אמר רב משמיה [משמו] של החכם מבוג: חטאת ששחטה לשום (לשם) חטאת נחשון כלומר, לשם אותן החטאות שהקריבו נשיאי ישראל בזמן חנוכת המשכן (ראה במדבר ז) שלא כדי לכפר על עוון, אלא כעין דורון — כשירה ועלתה לבעליה לשם חובה, שאמר קרא [המקרא]: "זאת תורת החטאת" (ויקרא ו, יח), לומר: תורה אחת לכל החטאות, שאין הבדל בין חטאת לחטאת.
השוחט את הבהמה על מנת לזרוק דמה לעבודה זרה, או להקטיר חלבה לעבודה זרה — ר' יוחנן אמר: אסורה הבהמה בהנאה על ידי שחיטה זו, כדין תקרובת עבודה זרה, אף על פי שלא זרק דמה או הקטיר חלבה לעבודה זרה אחר כך, כי מחשבין מעבודה לעבודה שמה שחושב בזמן השחיטה לגבי הזריקה מועיל, וילפינן [ולמדים אנו] חוץ מבפנים שכשם שבבית המקדש דבר כזה פוסל בפיגול, כך הוא אוסר במחשבת עבודה זרה.
ושואלים: מכל מקום יכול היה ר' יהושע לומר ששונה החטאת משום שהיא טעונה ארבע מתנות על ארבע קרנות המזבח, ולא די בארבע מתנות על שתי קרנות בלבד, כפי שהוא באשם!
ואומרים: יש לדחות את הקל וחומר, מה לעולה שכן אינה מכפרת שאינה באה לכפרת עוון, מה שאין כן אשם
מר לו ר' יהושע: מכאן אין הוכחה, שכן אמנם חטאת נאמר בה "היא" בשחיטה, לומר שהיא לשמה כשרה, שלא לשמה פסולה, וכן פסח נאמר בו "הוא" בזביחה, לומר שהוא לשמו כשר, שלא לשמו פסול. אבל אשם לא נאמר בו "הוא" אלא לאחר הקטרת אימורין, והרי הוא עצמו שלא הוקטרו אימורין שלו כלל — כשר, ואם כן מה שנאמר בו "הוא" בוודאי אינו מעכב!
תנן התם [שנינו שם] במשנה להלן: שהיה ר' עקיבא אומר: כל דמים של כל הקרבנות שנכנסו להיכל לכפר — פסולים, וחכמים אומרים: חטאת בלבד פסולה, כאמור בכתוב "וכל חטאת אשר יובא מדמה... לכפר בקדש לא תאכל..." (ויקרא ו, כג). ר' אליעזר אומר: אף האשם, שנאמר: "כחטאת כאשם" (ויקרא ז, ז).

אם הדם נכנס לקודש הקדשים הוא נפסל. האם גם חטאת וגם אשם

תנן התם [שנינו שם] במשנה להלן: שהיה ר' עקיבא אומר: כל דמים של כל הקרבנות שנכנסו להיכל לכפר — פסולים, וחכמים אומרים: חטאת בלבד פסולה, כאמור בכתוב "וכל חטאת אשר יובא מדמה... לכפר בקדש לא תאכל..." (ויקרא ו, כג). ר' אליעזר אומר: אף האשם, שנאמר: "כחטאת כאשם" (ויקרא ז, ז).