The Significance of Receiving the Torah – Shabbat 88a-89a – Eight Theologically Provocative Talmud Sugyot By Rabbi Mordechai Silverstein

In the selections which we will study in this lesson, we will find a variety of different vignettes concerning the event known as ‘matan Torah’ – the giving of the Torah, each painting a different picture of the event with different messages. At the outset, I want to note that these different sometimes contradictory pictures are juxtaposed with one and another. The Sages seemingly had no problem with this phenomenon since they apparently were not searching for definitive theological answers with regard to this special event but rather saw insight in each varying message. This is a valuable lesson regarding the Sages. The value of the varying interpretations outweighed their need for a definitive record of the events and a definite portrait of its significance.

שבת פח:א-פט:א (קטעים נבחרים)

#1

1. [פסוק מן המקרא]

(שמות יט:יז) ויתיצבו בתחתית ההר,

2. [מימרא הדורשת את הפסוק]

אמר רב אבדימי בר חמא בר חסא: מלמד שכפה הקדוש ברוך הוא עליהם את ההר כגיגית, ואמר להם: אם אתם מקבלים התורה – מוטב, ואם לאו – שם תהא קבורתכם.

3. [מימרא המדברת על משמעות הדרשה]

אמר רב אחא בר יעקב: מכאן מודעא רבה לאורייתא.

4. [עוד מימרא בעניין]

אמר רבא: אף על פי כן, הדור קבלוה בימי אחשורוש. דכתיב (אסתר ט:כז) קימו וקבלו היהודים,

קיימו מה שקיבלו כבר.

5. [עוד דרשה]

אמר חזקיה: מאי דכתיב (תהלים עו:ט) משמים השמעת דין ארץ יראה ושקטה

אם יראה למה שקטה, ואם שקטה למה יראה?

אלא: בתחילה – יראה, ולבסוף – שקטה.

6. [שאלה]

ולמה יראה

7. [תשובה]

כדריש לקיש, דאמר ריש לקיש: מאי דכתיב (בראשית א:לא] ויהי ערב ויהי בקר יום הששי,

ה”א יתירה למה לי?

– מלמד שהתנה הקדוש ברוך הוא עם מעשה בראשית, ואמר להם: אם ישראל מקבלים התורה – אתם מתקיימין, ואם לאו – אני מחזיר אתכם לתוהו ובוהו.

#2

1. [מימרא]

דרש רבי סימאי: בשעה שהקדימו ישראל נעשה לנשמע, באו ששים ריבוא של מלאכי השרת, לכל אחד ואחד מישראל קשרו לו שני כתרים, אחד כנגד נעשה ואחד כנגד נשמע. וכיון שחטאו ישראל, ירדו מאה ועשרים ריבוא מלאכי חבלה, ופירקום.

שנאמר (שמות לג:ו) ויתנצלו בני ישראל את עדים מהר חורב.

2. [מימרא]

אמר רבי חמא ברבי חנינא: בחורב טענו, בחורב פרקו.

בחורב טענו

כדאמרן, בחורב פרקו – דכתיב ויתנצלו בני ישראל וגו’.

3. [מימרא]

אמר רבי יוחנן: וכולן זכה משה ונטלן,

דסמיך ליה (שמות לג:ז) ומשה יקח את האהל.

4. [מימרא]

אמר ריש לקיש: עתיד הקדוש ברוך הוא להחזירן לנו,

שנאמר (ישעיהו לה:י) ופדויי ה’ ישבון ובאו ציון ברנה ושמחת עולם על ראשם

– שמחה שמעולם על ראשם.

#3

1. [מימרא]

אמר רבי אלעזר: בשעה שהקדימו ישראל נעשה לנשמע יצתה בת קול ואמרה להן: מי גילה לבני רז זה שמלאכי השרת משתמשין בו?

דכתיב (תהלים קג:כ) ברכו ה’ מלאכיו גברי כח עשי דברו לשמע בקול דברו,

ברישא עשי, והדר לשמע.

2. [עוד מימרא בעניין]

אמר רבי חמא ברבי חנינא: מאי דכתיב (שיר השירים ב:ג) כתפוח בעצי היער וגו’

למה נמשלו ישראל לתפוח – לומר לך: מה תפוח זה פריו קודם לעליו, אף ישראל – הקדימו נעשה לנשמע.

3. [מעשה]

ההוא מינא דחזייה לרבא דקא מעיין בשמעתא, ויתבה אצבעתא דידיה תותי כרעא, וקא מייץ בהו, וקא מבען אצבעתיה דמא, אמר ליה: עמא פזיזא דקדמיתו פומייכו לאודנייכו, אכתי בפחזותייכו קיימיתו! ברישא איבעיא לכו למשמע, אי מציתו – קבליתו, ואי לא – לא קבליתו.

– אמר ליה: אנן דסגינן בשלימותא – כתיב בן (משלי יא:ג) תמת ישרים תנחם

הנך אינשי דסגן בעלילותא – כתיב
בהו (שם שם שם) וסלף בוגדים ישדם.

#4

1. [מימרא]

ואמר רבי יהושע בן לוי: בשעה שעלה משה למרום אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, מה לילוד אשה בינינו?

אמר להן: לקבל תורה בא.

אמרו לפניו: חמודה גנוזה שגנוזה לך תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם, אתה מבקש ליתנה לבשר ודם?

(תהלים ח:ה) מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו

(שם שם שם) ה’ אדנינו מה אדיר שמך בכל הארץ אשר תנה הודך על השמים!

– אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: החזיר להן תשובה!

– אמר לפניו: רבונו של עולם, מתיירא אני שמא ישרפוני בהבל שבפיהם.

– אמר לו: אחוז בכסא כבודי, וחזור להן תשובה,

שנאמר (איוב כו:ט) מאחז פני כסא פרשז עליו עננו.

ואמר רבי נחום: מלמד שפירש שדי מזיו שכינתו ועננו עליו.

אמר לפניו: רבונו של עולם, תורה שאתה נותן לי מה כתיב בה – (שמות כ:ב) אנכי ה’ אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים.

אמר להן: למצרים ירדתם, לפרעה השתעבדתם, תורה למה תהא לכם?

שוב מה כתיב בה – (שם שם ג) לא יהיה לך אלהים אחרים,

בין הגויים אתם שרויין שעובדין עבודה זרה?

שוב מה כתיב בה – (שם שם ח) זכור את יום השבת לקדשו

כלום אתם עושים מלאכה שאתם צריכין שבות?

שוב מה כתיב בה – (שם שם ז) לא תשא,

משא ומתן יש ביניכם?

שוב מה כתיב בה – (שם שם יב) כבד את אביך ואת אמך

אב ואם יש לכם?

שוב מה כתיב בה (שם שם יג) לא תרצח לא תנאף לא תגנב,

קנאה יש ביניכם, יצר הרע יש ביניכם?

מיד הודו לו להקדוש ברוך הוא, שנאמר (תהלים ח:י) ה’ אדנינו מה אדיר שמך וגו’

ואילו תנה הודך על השמים – לא כתיב.

מיד כל אחד ואחד נעשה לו אוהב, ומסר לו דבר,

שנאמר (תהלים סח:יט) עלית למרום שבית שבי לקחת מתנות באדם,

בשכר שקראוך אדם לקחת מתנות.

אף מלאך המות מסר לו דבר,

שנאמר (במדבר יז:יב) ויתן את הקטרת ויכפר על העם ואומר ויעמד בין המתים ובין החיים וגו’,

אי לאו דאמר ליה – מי הוה ידע?

#5

1. [מימרא]

ואמר רבי יהושע בן לוי: בשעה שירד משה מלפני הקדוש ברוך הוא, בא שטן ואמר לפניו: רבונו של עולם, תורה היכן היא?

אמר לו: נתתיה לארץ.

הלך אצל ארץ, אמר לה: תורה היכן היא?

אמרה לו: (איוב כח:כג) אלהים הבין דרכה וגו’.

הלך אצל ים ואמר לו: אין עמדי.

הלך אצל תהום, אמר לו: אין בי,

שנאמר: (איוב כח:יד) תהום אמר לא בי היא וים אמר אין עמדי,

אבדון ומות אמרו באזנינו שמענו שמעה.

חזר ואמר לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, חיפשתי בכל הארץ ולא מצאתיה.

אמר לו: לך אצל בן עמרם.

הלך אצל משה, אמר לו: תורה שנתן לך הקדוש ברוך הוא היכן היא?

אמר לו: וכי מה אני שנתן לי הקדוש ברוך הוא תורה?

אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: משה, בדאי אתה?

– אמר לפניו: רבונו של עולם, חמודה גנוזה יש לך שאתה משתעשע בה בכל יום. אני אחזיק טובה לעצמי? – אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: הואיל ומיעטת עצמך – תקרא על שמך,

שנאמר (מלאכי ג:כב) זכרו תורת מ
שה עבדי וגו’.

Shabbat 88a-89b

Selection 1

1. [Verse from Scripture]

And they stood under the mount (Exodus 19:17):

2. [Meimra which interprets the verse]

R. Abdimi b. Hama b. Hasa said: This teaches that the Holy One, blessed be He, overturned the mountain upon them like an [inverted] cask, and said to them, ‘If ye accept the Torah, ’tis well; if not, there shall be your burial.’

3. [Meimra which speaks of the significance of this interpretation]

R. Aha b. Jacob observed: This furnishes a strong protest against the Torah.

4. [Another meimra on the subject]

Said Raba, Yet even so, they re-accepted it in the days of Ahasuerus, for it is written, [the Jews] confirmed, and took upon them [etc.] (Esther 9:27): [i.e.,] they confirmed what they had accepted long before.

5. [Another related midrash on a different verse]

Hezekiah said: What is meant by, (Psalm 76:9) Thou didst cause sentence to be heard from Heaven; The earth feared, and was tranquil: if it feared, why was it tranquil, and if it was tranquil, why did it fear? But at first it feared, yet subsequently it was tranquil,

6. [Shealah]

And why did it fear?

7. [Teshuvah]

— Even in accordance with Resh Lakish. For Resh Lakish said: Why is it written, (Genesis 1:31) And there was evening and there was morning, the sixth day; What is the purpose of the additional ‘the (the letter ‘hey’)’? This teaches that the Holy One, blessed be He, stipulated with the Works of Creation and said thereto. ‘If Israel accepts the Torah, ye shall exist; but if not, I will turn you back into emptiness and formlessness.’

Selection 2

1. [Meimra]

R. Simla lectured: When the Israelites gave precedence to ‘we will do’ over ‘we will hearken,’ six hundred thousand ministering angels came and set two crowns upon each man of Israel, one as a reward for ‘we will do,’ and the other as a reward for ‘we will hearken’. But as soon as Israel sinned, one million two hundred thousand destroying angels descended and removed them, as it is said, (Exodus 33:6) And the children of Israel stripped themselves of their ornaments from mount Horeb.

2. [Meimra]

R. Hama son of R. Hanina said: At Horeb they put them on and at Horeb they put them off. At Horeb, they put them on, as we have stated. At Horeb they put them off, for it is written, And [the children of Israel] stripped themselves, etc.

3. [Meimra]

R. Johanan observed: And Moses was privileged and received them all, for in proximity thereto it is stated, (Exoduss 33:7) And Moses took the tent.

4. [Meimra]

Resh Lakish said: [Yet] the Holy One, blessed be He, will return them to us in the future, for it is said, 9Isaiah 35:10) and the ransomed of the Lord shall return, and come with singing unto Zion; and everlasting joy shall be upon their heads; – the joy from of old shall be upon their heads.

Selection 3

1. [Meimra]

R. Eleazar said: When the Israelites gave precedence to ‘we will do’ over ‘we will hearken,’ a Heavenly Voice went forth and exclaimed to them, Who revealed to My children this secret, which is employed by the Ministering Angels, as it is written, (Psalm 103:20) Bless the Lord, ye angels of his. Ye mighty in strength, that fulfill his word, That hearken unto the voice of his word: – first they fulfil and then they hearken?

2. [Another Meimra on the subject]

R. Hama son of R. Hanina said: What is meant by, (Song of Songs 2:3) As the apple tree among the trees of the wood, [So is my beloved among the sons]: – why were the Israelites compared to an apple tree? To teach you: just as the fruit of the apple tree precedes its leaves, so did the Israelites give precedence to ‘we will do’ over ‘we will hearken’.

3. [A Maaseh– anecdote]

There was a certain heretic who saw Raba engrossed in his studies while the finger[s] of his hand were under his feet, and he ground them down, so that his fingers spurted blood. ‘Ye rash people,’ he exclaimed, ‘who gave precedence to your mouth over your ears: yet still persist in your rashness. First ye should have listened, if within your powers, accept; if not, ye should not have accepted.’ Said he to him, ‘We who walked in integrity, of us it is written, (Proverbs 11:3) The integrity of the upright shall guide them. But of others, who walked in perversity, it is written, (Ibid.) but the perverseness of the treacherous shall destroy them.

Selection 4

1. [Meimra]

R. Joshua b. Levi also said: When Moses ascended on high, the ministering angels spoke before the Holy One, blessed be He, ‘Sovereign of the Universe! What business has one born of woman amongst us?’ ‘He has come to receive the Torah,’ answered He (God) to them. Said they to Him, ‘That secret treasure, which has been hidden by Thee for nine hundred and seventy-four generations before the world was created. Thou desirest to give to flesh and blood! (Psalms 8:5) What is man, that thou art mindful of him, And the son of man, that thou visitest him? O Lord our God, How excellent is thy name in all the earth! Who hast set thy glory [the Torah] upon the Heavens!’ ‘Return them an answer,’ bade the Holy One, blessed be He, to Moses. ‘Sovereign of the Universe’ replied he (Moses), ‘I fear lest they consume me with the [fiery] breath of their mouths.’ ‘Hold on to the Throne of Glory,’ said He (God) to him, ‘and return them an answer,’ as it is said, (Job 26:9) He maketh him to hold on to the face of his throne, And spreadeth [PaRSHeZ] his cloud over him, whereon R. Nahman observed: This teaches that the Almighty [SHaddai] spread [Pirash] the lustre [Ziv] of His Shechinah and cast it as a protection over him. He (Moses) [then] spoke before Him: Sovereign of the Universe! The Torah which Thou givest me, what is written therein? (Exodus 20:2) I am the Lord thy God, which brought thee out of the Land of Egypt. Said he (Moses) to them [the angels], ‘Did ye go down to Egypt; were ye enslaved to Pharaoh: why then should the Torah be yours? Again, What is written therein? (Ibid. 3) Thou shalt have none other gods: do ye dwell among peoples that engage in idol worship? Again what is written therein? (Ibid. 8) Remember the Sabbath day, to keep it holy: do ye then perform work, that ye need to rest? Again what is written therein? (Ibid. 7) Thou shalt not take [tissa] [the name … in vain]: is there any business [massa] dealings among you? Again what is written therein, (Ibid. 12) Honour thy father and thy mother; have ye fathers and mothers? Again what is written therein? (Ibid. 13) Thou shall not murder. Thou shalt not commit adultery. Thou Shall not steal; is there jealousy among you; is the Evil Tempter among you? Straightway they conceded [right] to the Holy One, blessed be He, for it is said, (Psalms 810) O Lord, our Lord, How excellent is thy name in all the land, etc. whereas ‘Who has set thy glory upon the heavens’ is not written. Immediately each one was moved to love him [Moses] and transmitted something to him, for it is said, (Psalms 68:19) Thou hast ascended on high, thou hast taken spoils [the Torah]; Thou hast received gifts on account of man: as a recompense for their calling thee man [adam] thou didst receive gifts. The Angel of Death too confided his secret to him, fo
r it is said, (Numbers 17:12) and he put on the incense, and made atonement for the people; and it is said, and he stood between the dead and the living, etc. Had he not told it to him, whence had he known it?

Selection 5

1. [Meimra]

R. Joshua b. Levi also said: When Moses descended from before the Holy One, blessed be He, Satan came and asked Him (God), ‘Sovereign of the Universe! Where is the Torah? ‘I have given it to the earth.’ answered He (God) to him. He (Satan) went to the earth and said to her, ‘Where is the Torah?’ (Job 28:23) ‘God understands the way thereof, etc.’ she replied. He went to the sea and it told him, ‘It is not with me.’ He went to the deep and it said to him, ‘It is not in me,’ for it is said. (Job 28:14) The deep said, It is not in me: And the sea saith, It is not with me. Destruction and Death say, We have heard a rumor thereof with our ears. He went back and declared before Him, ‘Sovereign of the Universe! I have searched throughout all the earth but have not found it!’ ‘Go thee to the son of Amram. answered He (God). [So] he went to Moses and asked him, ‘Where is the Torah which the Holy One, blessed be He, gave unto thee?’ ‘Who am I then,’ he (Moses) retorted, ‘that the Holy One, blessed be He, should give me the Torah?’ Said the Holy One, blessed be He, to Moses, ‘Moses, art thou a liar!’ ‘Sovereign of the Universe!’ he replied, ‘Thou hast a stored-up treasure in which Thou takest delight every day: shall I keep the benefit for myself?’ ‘Said the Holy One, blessed be He, to Moses, ‘Moses, since thou hast [humbly] disparaged thyself, it shall be called by thy name, as it is said, (Malachi 3:22) Remember ye the law of Moses my servant.

Guide Questions and Issues

Section 1

This section starts out with a drasha on a verse describing where the people stood as they prepared for ‘matan Torah’. The verse describes them as standing “b’tachtit hahar” – what we would describe as “at the foot of the mountain”. This phrase, however, when taken super literally might mean “underneath the mountain”. Rav Avdimi adopted this understanding of the phrase and takes it as an indication that the children of Israel were coerced into receiving the Torah.

3. Rav Aha takes this understanding one step further. He asserts that this is a “modaah” – a pronouncement that Israel could use to indicate that they were under no obligation to observe the Torah, since their adherence had been coerced.

4. Rava does not leave this situation in limbo. He interprets a verse from the book of Esther, which ostensibly deals with the people’s acceptance of the observance of the rite of Purim to also refer to the adherence to the laws of the Torah.

  • What words in this verse are the impetuses for this interpretation?
  • Why does Rava feel compelled to make this interpretation?
  • 5-7. Hizkiah brings another drasha on this subject.
  • What issue in the verse from Psalms prompts him to his interpretation?
  • What role does Israel’s acceptance of the Torah have here – see the opinion of Reish Lakish?
  • How is this related to the discussion in this sugya?

Selection 2

  1. This selection is a take-off of the familiar drasha that Israel accepted the Torah “naaseh v’nishma”, namely, they obligated themselves to do and then understand. This is the starting point for our drasha and a point for which God rewarded the children of Israel.

But with this “high point” came a low point. How is this low point learned out from the verse in Exodus 33:6?

  1. How does Rabbi Yochanan learn from the following verse (7) that Moses was not punished?
  2. How does Reish Lakish learn from the verse in Isaiah 35:10 that in the future the ideal condition will be restored?

Selection 3

1. How does Rabbi Elazar learn from the verse from Psalms that “naaseh v’nishma is the angel’s secret?

What might be the sages’ message in saying that “naaseh v’nishma” is the angel’s secret?

  1. What is gained by learning the principle of “naaseh v’nishma” in different ways?
  2. What does this anecdote add to the discussion?

Selection 4

Read through this episode carefully.

  1. What assumption does this story make about the nature of the Torah at the beginning of the story?
  2. What is Moses’ role in this story?
  3. How is it different from what you already assumed about Moses’ role?
  4. After Moses has answered the angels, do you you the same assumptions aobut the nature of the Torah?
  5. What is different about Moses after his “great debate”?

Selection 5

Read this story through carefully.

  1. How does it differ from the previous story?
  2. Where is the discussion happening here?
  3. What is the nature of the Torah in this story?
  4. What is Satan’s interest in the Torah?
  5. What does Moses answer Satan the way he does?
  6. What bothers God about Moses’ answer?
  7. What about Moses answer satisfies God?
  8. Compare and contrast Moses’ role in the story to that of Satan.