מגדר ותחפושות

הפעלות מתודיות:
-הליכה לבנה בחדר. מהר/ לאט. תנועות ועוד. להרגיש את הגוף. לשים לב לאיך אני הולכ.ת. מה מנח הגוף שלי? להחליף מגדר. איך הגוף שלי עכשיו? לחזור למגדר שלי ושוב לבצע החלפה.
(עיבוד: איך זה הרגיש להיות במגדר אחר? איך זה היה לצפות בבני המגדר האחר מחקים את המגדר שלי?)

- מתחלקים לגברים/ נשים. דקה לכתוב "מה זה להיות... (עפ"י המגדר שלהם). אח"כ מחליפים צד של הדף. שוב דקה לכתוב "מה שזה להיות... (עפ"י המגדר השני).

(עיבוד: מה אמרתם על עצמכם? מה אחרים אמרו עליכם? האם אי פעם רציתם להיות בני המגדר השני? מה הדבר הראשון שהייתם עושים לו הייתם מחליפים מגדר?)

(ה) לֹא־יִהְיֶ֤ה כְלִי־גֶ֙בֶר֙ עַל־אִשָּׁ֔ה וְלֹא־יִלְבַּ֥שׁ גֶּ֖בֶר שִׂמְלַ֣ת אִשָּׁ֑ה

(5) A woman must not put on man’s apparel, nor shall a man wear woman’s clothing; for whoever does these things is abhorrent to the LORD your God.

מה משמעותו של איסור זה?
מה ה"סכנה" הטמונה במעשים אלו?

מה שנהגו ללבוש פרצופים בפורים וגבר לובש שמלת אשה ואשה כלי גבר אין איסור בדבר מאחר שאין מכוונין אלא לשמחה בעלמא

מדוע הדברים שונים בפורים?

(יש לציין כי דעה זו היא דעת מיעוט. רוב הפוסקים סבורים כי אין להתחפש למגדר השני, גם לא בפורים)

יהודית דביתהו דר' חייא הוה לה צער לידה שנאי מנא ואתיא לקמיה דר' חייא ואמרה אתתא מפקדא אפריה ורביה אמר לה לא אזלא אשתיא סמא דעקרתא

The Gemara relates that Rabbi Ḥiyya’s sons, Yehuda and Ḥizkiyya, were twins, but one of them was fully developed after nine months of pregnancy and one was fully developed at the beginning of the seventh month, and they were born two months apart. Yehudit, the wife of Rabbi Ḥiyya, had acute birthing pain from these unusual deliveries. She changed her clothes to prevent Rabbi Ḥiyya from recognizing her and came before Rabbi Ḥiyya to ask him a halakhic question. She said: Is a woman commanded to be fruitful and multiply? He said to her: No. She went and drank an infertility potion.

יהודית, אשתו של רבי חייא, היה לה צער לידה.

שינתה את בגדיה ובאה לפני רבי חייא

ואמרה: "האם האישה מצווה על פרייה ורבייה?",

אמר לה: "לא".

הלכה ושתתה סם של עקרות.

מדוע נאלצה אשתו של רבי חייא להתחפש?

מה התחפושת שלה איפשרה לה לעשות?

ר' נחמן מברסלב כתב שתחפושת היא מלשון חיפוש וכשאדם מתחפש לדמות כלשהי הרי הוא בעצם מחפש בתוכו את אותה הדמות. וע"י התחפושת אדם בעצם מגלה את זהותו או לחילופין מחפש ובודק מיהו ומהי זהותו.

(הרב אוהד טהר-לב)

(הערה: לא מצאתי מקור לדברי ר' נחמן ולכן השארתי אותם כציטוט. מי שמוצא רפרנס כזה, אשמח לדעת)

גַּ֚ם וַשְׁתִּ֣י הַמַּלְכָּ֔ה עָשְׂתָ֖ה מִשְׁתֵּ֣ה נָשִׁ֑ים בֵּ֚ית הַמַּלְכ֔וּת אֲשֶׁ֖ר לַמֶּ֥לֶךְ אֲחַשְׁוֵרֽוֹשׁ: בַּיּוֹם֙ הַשְּׁבִיעִ֔י כְּט֥וֹב לֵב־הַמֶּ֖לֶךְ בַּיָּ֑יִן אָמַ֡ר(...) לְ֠הָבִיא אֶת־וַשְׁתִּ֧י הַמַּלְכָּ֛ה לִפְנֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ בְּכֶ֣תֶר מַלְכ֑וּת לְהַרְא֨וֹת הָֽעַמִּ֤ים וְהַשָּׂרִים֙ אֶת־יָפְיָ֔הּ כִּֽי־טוֹבַ֥ת מַרְאֶ֖ה הִֽיא׃ וַתְּמָאֵ֞ן הַמַּלְכָּ֣ה וַשְׁתִּ֗י לָבוֹא֙ בִּדְבַ֣ר הַמֶּ֔לֶךְ אֲשֶׁ֖ר בְּיַ֣ד הַסָּרִיסִ֑ים וַיִּקְצֹ֤ף הַמֶּ֙לֶךְ֙ מְאֹ֔ד וַחֲמָת֖וֹ בָּעֲרָ֥ה בֽוֹ׃ (...) מַֽה־לַּעֲשׂ֔וֹת בַּמַּלְכָּ֖ה וַשְׁתִּ֑י עַ֣ל ׀ אֲשֶׁ֣ר לֹֽא־עָשְׂתָ֗ה אֶֽת־מַאֲמַר֙ הַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֔וֹשׁ בְּיַ֖ד הַסָּרִיסִֽים׃ וַיֹּ֣אמֶר מְמוּכָ֗ן לִפְנֵ֤י הַמֶּ֙לֶךְ֙ וְהַשָּׂרִ֔ים לֹ֤א עַל־הַמֶּ֙לֶךְ֙ לְבַדּ֔וֹ עָוְתָ֖ה וַשְׁתִּ֣י הַמַּלְכָּ֑ה כִּ֤י עַל־כָּל־הַשָּׂרִים֙ וְעַל־כָּל־הָ֣עַמִּ֔ים אֲשֶׁ֕ר בְּכָל־מְדִינ֖וֹת הַמֶּ֥לֶךְ אֲחַשְׁוֵרֽוֹשׁ׃ כִּֽי־יֵצֵ֤א דְבַר־הַמַּלְכָּה֙ עַל־כָּל־הַנָּשִׁ֔ים לְהַבְז֥וֹת בַּעְלֵיהֶ֖ן בְּעֵינֵיהֶ֑ן בְּאָמְרָ֗ם הַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֡וֹשׁ אָמַ֞ר לְהָבִ֨יא אֶת־וַשְׁתִּ֧י הַמַּלְכָּ֛ה לְפָנָ֖יו וְלֹא־בָֽאָה (...) אִם־עַל־הַמֶּ֣לֶךְ ט֗וֹב יֵצֵ֤א דְבַר־מַלְכוּת֙ מִלְּפָנָ֔יו וְיִכָּתֵ֛ב בְּדָתֵ֥י פָֽרַס־וּמָדַ֖י וְלֹ֣א יַעֲב֑וֹר אֲשֶׁ֨ר לֹֽא־תָב֜וֹא וַשְׁתִּ֗י לִפְנֵי֙ הַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֔וֹשׁ וּמַלְכוּתָהּ֙ יִתֵּ֣ן הַמֶּ֔לֶךְ לִרְעוּתָ֖הּ הַטּוֹבָ֥ה מִמֶּֽנָּה׃

(1) It happened in the days of Ahasuerus—that Ahasuerus who reigned over a hundred and twenty-seven provinces from India to Ethiopia. (2) In those days, when King Ahasuerus occupied the royal throne in the fortress Shushan, (3) in the third year of his reign, he gave a banquet for all the officials and courtiers—the administration of Persia and Media, the nobles and the governors of the provinces in his service. (4) For no fewer than a hundred and eighty days he displayed the vast riches of his kingdom and the splendid glory of his majesty. (5) At the end of this period, the king gave a banquet for seven days in the court of the king’s palace garden for all the people who lived in the fortress Shushan, high and low alike. (6) [There were hangings of] white cotton and blue wool, caught up by cords of fine linen and purple wool to silver rods and alabaster columns; and there were couches of gold and silver on a pavement of marble, alabaster, mother-of-pearl, and mosaics. (7) Royal wine was served in abundance, as befits a king, in golden beakers, beakers of varied design. (8) And the rule for the drinking was, “No restrictions!” For the king had given orders to every palace steward to comply with each man’s wishes. (9) In addition, Queen Vashti gave a banquet for women, in the royal palace of King Ahasuerus. (10) On the seventh day, when the king was merry with wine, he ordered Mehuman, Bizzetha, Harbona, Bigtha, Abagtha, Zethar, and Carcas, the seven eunuchs in attendance on King Ahasuerus, (11) to bring Queen Vashti before the king wearing a royal diadem, to display her beauty to the peoples and the officials; for she was a beautiful woman. (12) But Queen Vashti refused to come at the king’s command conveyed by the eunuchs. The king was greatly incensed, and his fury burned within him. (13) Then the king consulted the sages learned in procedure. (For it was the royal practice [to turn] to all who were versed in law and precedent. (14) His closest advisers were Carshena, Shethar, Admatha, Tarshish, Meres, Marsena, and Memucan, the seven ministers of Persia and Media who had access to the royal presence and occupied the first place in the kingdom.) (15) “What,” [he asked,] “shall be done, according to law, to Queen Vashti for failing to obey the command of King Ahasuerus conveyed by the eunuchs?” (16) Thereupon Memucan declared in the presence of the king and the ministers: “Queen Vashti has committed an offense not only against Your Majesty but also against all the officials and against all the peoples in all the provinces of King Ahasuerus. (17) For the queen’s behavior will make all wives despise their husbands, as they reflect that King Ahasuerus himself ordered Queen Vashti to be brought before him, but she would not come. (18) This very day the ladies of Persia and Media, who have heard of the queen’s behavior, will cite it to all Your Majesty’s officials, and there will be no end of scorn and provocation! (19) “If it please Your Majesty, let a royal edict be issued by you, and let it be written into the laws of Persia and Media, so that it cannot be abrogated, that Vashti shall never enter the presence of King Ahasuerus. And let Your Majesty bestow her royal state upon another who is more worthy than she. (20) Then will the judgment executed by Your Majesty resound throughout your realm, vast though it is; and all wives will treat their husbands with respect, high and low alike.” (21) The proposal was approved by the king and the ministers, and the king did as Memucan proposed. (22) Dispatches were sent to all the provinces of the king, to every province in its own script and to every nation in its own language, that every man should wield authority in his home and speak the language of his own people.

איזה תפקיד מגדרי היה על ושתי למלא?
מהי תגובת החברה לדרך שבה ושתי בוחרת לנהוג?

על היופי באפשרות להגדיר או לא להגדיר את עצמנו היום, מבחינה מגדרית.
(חשוב להדגיש: אין כאן חלילה אמירה כאילו אנשים אלו הם מתחפשים. אלא להפך. היום ישנה אפשרות,בחלק מהמקומות, להחצין את אי-הבינריות של המגדריות לעומת מקומות וזמנים אחרים)

וממול: על הקושי לצאת מההגדרות הנוקשות של המגדר

מילים ולחן: מאיר אריאל


איתן, הו איתן
איזה מן בחורה אתה?
ברור שאתה בחור, בסדר גמור,
רק איזה מן בחורה אתה?

איתן, נו איתן
מין זכר מזל דגים,
חיה כמו אריה, ציפור כמו גן עדן
כמו איזה מן בחורה אתה?

איזה מן של בחורה..

בא תגיד כבר, איתן איתן
איזה מן בחורה אתה
מה קרה לך? בחייך...
ברור שאתה בחור.

איתן, נו איתן
אל תהיה כל כך נבוך
מודה על נקבים, מודה על חלולים
למה לא תודה על בחורה?

איזה מן אתה של בחורה?
איזה מן אתה, של בחורה?

האם אתה אותו דבר רק בחורה
או בדיוק הפוך ממה שאתה?
האם הבחורה שלך
היא היא הבחורה שאתה?

או שאתה מן בחורה כזאת
שלא הייתי מעלה בדמיוני?
אתה לא צריך להיעלב להיפגע
תראה אותי
לא תאמין איזה מן בחורה אני!

מתהפכת בלילות
מתהפכת על משכבה בלילות
מבקשת את שאהבה
אני אחת כזאת..

איתן, די איתן
באמת כבר לא צריך
מתחילים לראות שאתה אחת כזאת
שלא נותנת כלום לאף אחד

שום דבר...
לאף אחד...
שום דבר...
לאף אחד...
לא נותנת...
שום דבר...
כלום...
שום דבר...