Naftali Seva Ratzon on Pesach Haggadah
Kadesh 1 קדש א׳

הלשון תמוה וצריך ביאור מה המצוה הזאת ומה טעם יש בה שתקנו חז״ל לומר כל חמירא בלשון תרגום ואשתני נוסח זה של ביטול חמץ מנוסח עירובי חצירות ותחומין שאומרו בלשון הקודש. וביותר יש לשום לב בענין הברכה שמברך עלי׳ ברוך אתה ה׳ כו' על ביעור חמץ ובלשון הקודש אומר אותה ולמה נשתנה נוסח הביטול שהוא לשון תרגום הלא דבר הוא. ולבאר זאת נקדים מד״ר וזה תוארו כיון שראה סמאל שלא מצא חטא לישראל ביוה״כ מיד אומר רבש״ע יש לך עם אחד בארץ עומדים כמלאכים ונקיי חטא כמלאכים. ר״ל כמו המלאכים שאין להם יצה״ר המחטיא אותם כמו כן ישראל מה המלאכים אין להם קפיצה כך ישראל. ולפי הענין משמע שבא סמאל לקטרג על ישראל אמנם מאחר שלא מצא לקטרג ע״כ מתחיל לדבר בשבח של ישראל. והדבר יפלא איזה רוח סערה עברה לפניו שנהפך לסניגור נהי דביו״כ לית לי׳ רשותא לקטרג אכתי לשתוק ולא לימא מידי. וירצה ע״ד מ״ש חכמי האמת דיש להסתפק אם מעלת האדם היא יותר מן מעלת המלאך מאחר דאצילות נשמתן של ישראל היא מעולם הבריאה עולם הכסא שהוא עולם השני חלק אלוקי ממעל אבל המלאכים אצילות שלהם הוא מעולם היצירה שהוא עולם השלישי. או נימא איפכא דמעלת המלאכים עדיפא מאחר שאין להם יצה״ר המחטיא משא״כ האדם הרי שיש סברא לומר שהמלאך עדיף ויש ג״כ סברא בהיפוך:
ואפשר ליתן טעם לשבח דמשו״ה ישראל מזכירין את השם אחר שתי תיבות הואיל וגם אצילות נשמתן הוא מעולם הבריאה שהוא עולם השני אבל המלאכים שאצילות שלהם הוא מעולם השלישי ע״כ מזכירין את השם ג״כ אחר שלש תיבות. ואמינא דמה שאין המלאכים מתקנאים בנו כל ימות השנה הגם שרואין את ישראל שמזכירין את השם אחר שתי תיבות שאומרים ברוך אתה ה׳ כו׳ שזה מורה על מעלת ישראל שהיא למעלה מן מעלת המלאכים אעפ״כ סרה קנאתם מעל ישראל באמרם שגם להם כנגד זה יש יתר שאת ויתר עז נוסף על ישראל מצד שאין להם יצה״ר המחטיא אותם כמו שיש לישראל וע״כ כל ימות השנה שלמים הם אתנו המלאכים ואינם מקנאים בישראל וכל אפיא שוים הם אמנם כאשר הגיע יוה״כ ואז אין רשות לשטן לקטרג על ישראל ומתחכם הוא להכניס קנאה בלב המלאכים שהמה יתקנאו בנו ועי״ז יקטרגו עלינו ומה הוא עושה כשרואה שאין לישראל חטא מיד אומר יש לך עם אחד בארץ כמלאכים נקיי חטא כמלאכים ר״ל כמו המלאכים שהם נקיי חטא מצד שאין להם יצה״ר המחטיא אותם ככה המה ישראל שאין להם יצה״ר כמלאכים ואין להם קפיצה כמלאכים וכו׳ דרצונו בזה שהם ממש דומים למלאכים. וא״כ יש לישראל תרתי מעליותא שהם דומים להם מצד היצה״ר נוסף עוד יש לישראל מעלה שהם מעולם השני מה שאין להמלאכים ומכח זה יכניס קנאה בלבם ויקטרגו עלינו:
ומעתה לא נפלאת ולא רחוקה היא להבין ענין ביעור חמץ שתקנו לומר דוקא בלשון תרגום וצריך להקדים עוד מ״ש חכמי המוסר כשם שמוזהר האדם לבער החמץ מן הבית ככה מוזהר לבער את היצה״ר שהוא השאור שבעיסה מכל חלקי הגוף שיהי׳ בבל יראה ובל ימצא נמצא ע״י שמבער החמץ מבער ג״כ היצה״ר מן הגוף. ועל ידי זה יש לישראל תרתי למעליותא נוסף על המלאכים האחד שאין להם יצה״ר דוגמת המלאכים ועוד מעלה נוספות עליהם שאנו מזכירים השם אחר שתי תיבות וא״כ יש לחוש שע״י זה יתקנאו בנו ובפרט כאשר ישמעו נוסח הברכה מ״ש בשעת ביעור חמץ שזוכרים השם אחר שתי תיבות שאומרים בא״י כו׳ על ביעור חמץ וזה מורה על מעלת ישראל על המלאכים שאין המלאכים זוכרים השם אם לא אחר שלש תיבות ותיכף אחר הברכה מתחיל לומר כל חמירא וכו׳ לבער החמץ מהבית והשאור שבעיסה שהוא היצה״ר מן הגוף וא״כ יש לנו תרתי למעליותא ויכנוס קנאה בלבם ע״כ תקנו חז״ל שיאמרו כל חמירא בלשון תרגום שאין מלאכי השרת נזקקין לו ועי״ז יהי׳ סרה הקנאה מעלינו:

Biur Hametz: Angels and Human Beings Two questions arise regarding the removal of hametz: What is the purpose of the mitzvah of this ritual and why do we make the declaration for the removal of hametz in Aramaic? Shouldn’t the declaration be in Hebrew, just like the blessing?
We must preface our answer with a statement in Midrash Rabbah. The Midrash tells us that on Yom Kippur, when Sama’el sees that Israel is without sin1Since we abstain from all bodily pleasures and spend our day in prayer and fasting we are without any possibility for sin!, he immediately begins to praise them: “Master of the Universe: Is there any other people in the world who stand at attention before You like angels and is as pure as angels?” On Yom Kippur Sama’el acknowledges that just as angels have no evil inclination so too, once a year on Yom Kippur neither does Israel; just as angels stand at attention2The Hebrew word is kefitzah, literally jumping. When we say the keddushah we hop up and down on the balls of our feet and say kadosh kadosh kadosh!! before God, so does Israel. This Midrash suggests that while Sama’el came to accuse Israel, he wasn’t able to do so he praised them instead. This is quite surprising: what spirit overcame Sama’el that is he changed to accusation to advocacy? He could have simply remained silent rather than praising them.
The sages of truth3The sages of truth is a term commonly used for Kabbalah explain that there is a question concerning Israel’s status vis-à-vis the angels. Is Israel’s status higher or lower than the angels? On the one hand the souls of Israel emerge from the world of beriah,4There are four levels of creation in Kabbalistic thought: First level, atzilut – emanation, Second level beriah – third level creation, yetzirah – formation and the fourth level, assiyah, the making creation or the throne of glory, while the angels emanate from the world of yetzirah, formation.5Another sign of Israel’s superior status as a creation of beriah, the second level of creation, rather than yetzirah, the third level of creation, is that Israel is allowed to mention God’s name after two words: Baruch attah Adonai, while angels mention God’s name after three words in the Kedushah: Kadosh Kadosh Kadosh Adonai…. On the other hand, angels attain a higher spiritual level since they have no evil inclination, unlike human beings who do. Despite Israel’s lofty status, the angels are not jealous of Israel because they know that Israel was created with an evil inclination, thereby lowering their status in relation to the angels. On Yom Kippur, however, when Israel is ‘without sin’ the angels have reason to be jealous of Israel. This is the one time of year Israel overcomes its evil inclination. We can now understand why Sama’el chooses to praises Israel on Yom Kippur. The evil one is not permitted to accuse Israel on Yom Kippur so instead he begins to praise Israel so the angels will become jealous of them. He reminds the angels that on this day Israel is even superior to the angels!
We can now understand why we recite the declaration for removing hametz in Aramaic. When we remove hametz from our homes we also remove the evil inclination from our bodies. Similar to Yom Kippur, we become more like the angels at this time through this ritual. We are concerned with making the angels jealous as they are on Yom Kippur so we recite the declaration in Aramaic, a language which the angels cannot understand!