Chapter 3ג׳
1 א

בדורינו שהדעות נסתבכו עד מאד והפילוסופיא בכלל ירדה ממעלתה אצל רבים, אין דרך רפואת הלבבות הנבוכים בא רק מבירורים של מופתים מופשטים ועניני חכמה נעלים לבדם, כי אם צריך לעשות עיקר דבר שהוא קיים לעד ולא יתכן לשום אדם בעל תכונה אנושית להכחישו, והוא היושר והצדק.

In our generation, when ideas have become exceedingly entangled, and philosophy in general has gone down in esteem for many people, the way of healing the hearts of the perplexed does not come primarily from explaining abstract axioms and very lofty matters of wisdom. Rather, we need make our primary focus a matter which is eternal and which no person who has any human traits can deny: ethics and justice.

2 ב

היושר והצדק הוא עומק החכמה ויסודה, ורק על פיהם נוכל לבא בדין עם כל אדם, שאין לך אדם שאינו מחוייב לתן אל היושר והצדק את חוקם. על כן בתור שער להכנס לשמירת התורה ויראת ד', עלינו לבאר את חיובי התורה כולם בין חובות האיברים ובין חובות הלבבות שבה, על פי חק דרישת הצדק והיושר. ולביאור זה יעזור הרבה התבוננות בטעמי תורה וביחוד הצד הלאומי שבהם.

Ethics and justice are the depth of wisdom and its foundation. Only through them can we engage all people, for there is no person who obligated who isn't obligated to give morality and justice their due. Therefore, as a gateway for entering Torah observance and fear of God, it is incumbent upon us to explain all obligations of the Torah in their entirety, whether they are obligations of the limbs or obligations of the heart, according to the axioms of ethics and justice. And towards this explanation, it would be very helpful to contemplate the reasons for the commandments, and, specifically, the national aspect of them.

3 ג

כשישתלם האדם בשמירת התורה על פי ההכרה של דרישת היושר הטבעי יעלה בזה ממעלה למעלה עד שישכיל גם כן טהרת יראת ד' ואהבתו. אבל כדי להניח מקום אל דרישת הצדק והיושר שנוכל לזכות על ידה את כל בני עמנו לשוב בתשובה שלמה לתורת השם ית׳ ושלימות שמירת ברית ד' אשר עמנו, עלינו לסקל את דרך הדרישה הטבעית מכל אבני הנגף שיכולות להמצא באופן הציורים של היושר הטבעי עם הסכמת דרכי התורה. והוא על ידי מה שנבאר יפה את המושגים שנראים כסותרים את חקי המוסר הטבעיים מפני הבנה בלתי שלמה בתורה, כמו שהשתדלו הראשונים ז״ל להתאים דרישת הפילוסופיא אל התורה בכל האפשר, כעניני ההגשמה וההתפעליות בחק השם יתעלה.

When a person is perfected through keeping the Torah according to the recognition of the demands of natural morality, then that person will proceed from height to height, until he also understands the purity of loving and fearing G0d. However, in order to leave room for justice and morality to motivate all the members of our people to return in complete repentance to the Torah and God and to the perfection of their adherence to our covenant with God, we need to remove the trip-stones from the path of natural inquiry, which might present themselves as portrayals of natural morality [impeding] alignment with ways of the Torah. This [can be achieved] by clarifying well those concepts which, because of an imperfect understanding of Torah, seemingly contradict natural morality , just as our medieval sages strove to make the philosophy of the time consistent with Torah, to the degree possible, regarding such issues as the [apparent] corporeality [of God] and [whether He is subject to] being acted upon.

4 ד

על כן הרחבת טעמי תורה ומצות וההשויה וההרחבה של ארחות המוסר הטבעיות על פי דרכה של תורה, המה עקרי העבודה שעלינו לעבוד בדורינו בכתיבת ספרים המביאים לתיקון הדור.

Thus, expansion of the reasons for Torah and the commandments, and broadening and correlating the ways natural ethics in accordance with Torah teachings, is the essential service we need to do for our generation; we must write the books which can bring about the rectification of the generation.