Rabbi Michael Maor Introduction to Panim Meirot Umasbirot Part 4 הרב מיכאל מאור הקדמה לפנים מאירות ומסבירות חלק ד׳

מה הטעם להעלמת החכמה?


ראינו קודם שכח המועיל וכח המזיק הם שוים כאחד.
⚡ככל שיש כח מועיל יותר גדול, אז גם כח המזיק יהיה יותר גדול
⚡ וראינו שאצל האדם שיש לו את החכמה- אז יש לו את הכח הגדול ביותר ולכן הוא יכול להשתמש באותו כח גם להזיק הכי הרבה. כמו שאנשים עם החכמה שלהם משתמשים בכח האטום להזיק הכי הרבה לעולם, או בכח רפואה לא מתוקנת להזיק הכי הרבה לעולם.
כח המועיל וכח המזיק הוא שווה תלוי רק מה הכוון שנותנים לו.
ובגלל שכח המזיק קשור לחכמים הוא גדול יוצר מכל הכוחות האחרים- של תאווה קנאה וכבוד- ולכן הסתירו את החכמה. 2
אפילו החכמים החיצוניים גם הסתירו את החכמה בגלל שלא ישתמשו בה בצורה של הזק.

אות ד- בחכמת האמת כל החכמות כלולות בתוכה
* מאד לשוב הענין הזה.

החכמה שלנו כוללת את כל החכמות שבעולם. פיסיקה מתמטיקה רפואה אסטרונומיה פסיכולוגיה וכו.. כל החוכמות כלולות בחכמה הזו
כל החכמות בעולם נקראות שבע הנערות המשמשות את הגבירה .
⚡ נערה - זה לדוג' טלפון
⚡ משמשות את הגבירה - משתמשים בטלפון הזה להקליט שיעורי תורה
והנערה משמשת את הגבירה. או שפחה שמשמשת את הגבירה
הנערה זה כל האמצעים הטכנולגיים שיש לנו היום מטרתם לשמש את הגבירה.
למשל- אנו משתמשים במצלמה כדי להעביר את השיעור לעוד מקומות ועוד אנשים. וכד' וזה נקרא שהנערות משמשות את הגבירה.

ולמה כל החכמות כלולות בחכמה הזו ?
בגלל שכל החכמות בעולם מתפתחות ב4 שלבים אבל לא מבינים איך 4 שלבים, או במוסיקה זה 7 תוים - איך 4 שלבים אלה הם שוים בכל אחד מסוגי החכמה..
פיסחקה מתמטיקה אסטרונומיה וכו- הכל זה 4 שלבים. אבל לא מבינים מה קשר בין 4 שלבים אלה ..לחכמה שהם עוסקים
אנו שמבינים את הד' בחינות מבינים למה נפש האדם חייבת להתפתח ב4 שלבים.
⚡חוק החשמל- 4 שלבים
⚡חוק 2 של ניוטון 4 שלבים
אנו מבינים כי אנו מכירים היסודות.
ולכן החכמים הראשונים הגר"א למשל ידע את כל החכמות.
דוגמא
היו מדענים בארץ שהסתבכו עם איזה נוסחה במתמטיקה במהלך מאד מורכב.. והקושיה הגיעה לבהע"ס והוא פתר להם את זה בשניות!.
ויש גם כתבים שכתב מאמרים שלמים בפיסיקה.
למשל מאמר החירות- מתן תורה- כל תורת הנפש נמצא במאמר החירות..5.20

למשל בחשמל-"4 שלבים
מתח והתנגדות וזרם- זה גורם לתנועה .
⚡מתח- זה מלמעלה,
⚡ההתנגדות- זו התנגדות שבאה מלמטה וזה גורם לזרם V/R=I- חוק אום
וזרם בא להראות על תנועה של אלקטרונים שמביא עבודה ומדליק לו המנורה.' 4 שלבים. תמיד גם בדברים הכי פשוטים וגם בהכי מורכבים.
וכל חוקי החשמל הם השתקפות של חוקי המגנטיות -

ולכן ברגע שאדם מבין את החכמה הזו בצורה טובה ויסודית- יש לו נגישות לכל החוכמות שבעולם!

צורת הלימוד היא מעילא לתתא. כלומר שאנו מבינים בהתחלה את השלבים של ההתפתחות של הד' בחינות וזה נקרא מעילא לתתא. ( ממעלה למטה) וברגע שאנו מכירים אז אפשר לעבוד איתם ממטה למעלה.. מהתחתון לעליות
כל החכמות החיצוניות ידען אותם מתוך התורה/ מתוך הגמרא.. מתוך המשנה .. גם שם יש דברים שקשורים לחכמות חיצוניות של משקל ומדידה..
אגב אם אדם לא יודע כללים בחכמות חיצוניות הוא לא יכול ללמוד גמרא. כי בגמרא צריך לעשות מידה ומשקל הכפלה וכד'.אז צריך גם בסיס בחכמות חיצוניות. אבל זה כבר תוצאה.
ולכן צריך לדעת היסודות כדי לראות את ההשתקפות שלהם בחכמות החיצומיות. 8

ברגע שאדם לומד את החכמה הוא מקבל המשכה ישירה מהבורא.. חכמה זו המטרה הכי גבוהה.
"אם לא בריתי( תורה) יומם ולילה- חוקות שמים וארץ לא שמתי".(זה חוקי הטבע) ברית זה חוקי הבריאה שמקיימים את הבריאה.
התורה מקיימת את חוקי הטבע
ובפשטות- חוקי הטבע מקורם בחוקי התורה.
חכמות החיצוניות שהם חוקי הטבע כולם מקורן בחכמת התורה.
⚡חכמת התורה- נקרא תורה
⚡חכמות חיצוניות- חוקי טבע

⚡ ללא בריתי יומם ולילה ' חוקי התורה
⚡ חוקות שמים לא שמתי- - חוקי הטבע.
אחד תולדה מהשני. במטרה להתפתח עי חוקי הטבע. 10

תגא חלף ' - תגא זה כתר. מי שרוצה להנות מחוקי הטבע - משתמש בתגא
עין הרע - עשתי עשר = 11. כל המוסיף גורע.. הוסיפו חכמה- אות ע' מעבר ל12 זה גורם לגריעות..' לעין רעה.( ולכן שייך לענין לי"א סממני הקטורת.)

לכן החכמה הוסתרה בדורות הקודמים- מחשש שהשתמשו בה לרעה.( מכח תאוה כבוד וקנאה)

נשאלת השאלה- אם אנו דור כ"כ נמוך- "פני הדור כפני הכלב" איך יתכן שאנו זכאים היום ללמוד אותה?

התשובה- שלחכמה היום "אין קונים" והיא מונחת בקרן זוית .

אם ישנה סחורה שלא רוצים אותה.. לכן היא נשמרת ולא יפגמו בה.
ואם אין קונים.. ואנשים לא חושקים בה.. אפילו תמורת מלגות...אז אין כל חשש שיפגמו בה.. כי אין בה ענין. ובמה שאין ענין אין חשש לפגם

ולכן אלה האנשים שבאמת ראויים ואוהבים את החכמה- " הם יזכו ללמוד אותה' ואז אין חשש לפגם.
ולכן הותר הלימוד בדור שלנו.

  • תבי בעל הסולם / הקדמות / הקדמה לפנים מומ"ס
  • שערים לחכמת הקבלה למתחילים / הקדמות / הקדמה לפנים מאירות ומסבירות

אות ד

תוכן

טעם להעלם החכמה / קושיא לדברי הזוהר דעתידא חכמתא דא להתגלות ביומי משיחא / עיקר גאולתנו המקווה לנו, היא השגת הדעת / שלימות הגופות וצרכיהם לא יאונה בטרם השגת שלימות הדעת / חכמת האמת מחוייבת להתפשט בטרם הגאולה
ד. ומזה תשפוט לחכמת האמת, אשר כל החכמות החיצוניות כלולות בתוכה, שהמה שבע נערותיה הקטנות, כנודע, והוא שלימות מין האדם, והמטרה שכל העולמות בשבילה נבראו, כמו שכתוב (ירמיה לג, כה) "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי", אשר על כן גדרו לנו חז"ל (אבות ד' משנה ה'), "דאשתמש בתגא חלף", עי"ש, כי אסרו לנו להנות בסיבתה הנאה של כלום לחיי הבשרים. והיא שעמדה לנו עד היום הזה להחזיק בחיל וחומה על חכמת האמת, וכל נכרי וזר לא יתפרץ להיכנס אליה פנימה, גם לא ישומו בכליהם, לצאת ולסחור עמה בשוק, כמקרה החכמים החיצונים, כי כל הנכנסים כבר נבדקו בשבע בדיקות, עד שהיו בטוחים מכל חשש וחשד של כלום.
ואחר הדברים והאמת הזה, אנו מוצאים לכאורה, סתירה גדולה מקצה אל הקצה בדברי חז"ל, דאיתא בזוהר דבעקבתא דמשיחא עתידא חכמתא דא להתגלות אפי' לצעירי ימים. אשר לפי האמור נמצינו למדים, שבעקבתא דמשיחא יהיה כל הדור ההוא בתכלית הגובה, עד שאין אנו צריכים לשום שמירה, ויתפתחו מעיינות החכמה, להשקות כל הגוי כולו. אמנם במסכת סוטה מ"ט (עמוד ב') וסנהדרין צ"ז ע"א אמרו ז"ל דבעקבתא דמשיחא חוצפה יסגה וכו' חכמת הסופרים תסרח וכו' ויראי חטא ימאסו וכו'. והנה מפורש שאין עוד כדור הזה לרוע, ואיך מכלכלים לב' המאמרים האלה שודאי אלו ואלו דברי אלקים חיים.
והענין הוא, כי כל שמירה המעולה ונעילת הדלת על היכל החכמה, הוא מפחד האנשים שרוח קנאת סופרים שבהם, מעורב בכח התאוה והכבוד, ואין קנאתם מוגבלת, בחפץ החכמה ומושכלות לבד. ובזה נמצאים ב' המאמרים הנ"ל צדקו יחדיו, שבא זה ולימד על זה, כי מאחר שפני הדור כפני הכלב, כלומר שצוחין ככלבא הב הב, ויראי חטא ימאסו, וחכמת חכמים תסרח בהם, ממילא מותר להרחיב שערי החכמה, ולהסיר השמירה המעולה, להיותה בטוחה מאליה מחמס ועושק, ואין עוד פחד מתלמיד שאינו הגון, שיטול אותה למכור בשוק להמון עם החומרים, היות שלא ימצא להם קונים על סחורה זו, כי כבר נמאסת בעיניהם, וכיון שאין עוד תקוה לנחול תאוה וכבוד על ידיה, נעשת בזה בטוחה ומשומרת מאליה שכל זר לא יקרב, זולת אוהבי חכמה ותושיה לבד, ולפיכך יוסר כל בדיקה מהנכנסים, עד שגם צעירי ימים יוכלו לזכות בה.
ובזה תבין אמרם ז"ל, סנהדרין צ"ח ע"א, "אין בן דוד בא אלא בדור שכולו זכאי או כולו חייב". שתמוה מאד, דכל כמה שימצא איזה זכאים בדור, יהיו מעכבים הגאולה, אלא יתמו הזכאים חלילה מהארץ, ואז יהי' היכולת לביאת המשיח, אתמהא.
אמנם צריך להבין מאד מאד, שזה ענין של הגאולה וביאת המשיח המקוה לנו במהרה בימינו אמן, הוא ענין תכלית הגובה של שלימות ההשגה והדעת, כמו שכתוב (ירמיה לא, לג) "ולא ילמדו עוד איש את רעהו לדעת את ה' כי כולם ידעו אותי מגדלם ועד קטנם וכו'", אלא שעם שלימות הדעת נשלמים גם הגופות כמו שכתוב ישעיה ס"ה (פסוק כ'), "הנער בן מאה שנה ימות וכו'". וכאשר יושלמו בני ישראל עם דעת השלם, יתגברו מעיינות התבונה והדעת מעל לגבול ישראל וישקו לכל אומות העולם, כמו שכתוב ישעי' י"א (פסוק ט'), "כי מלאה הארץ דעה את ה' וכו'", וכמו שכתוב (ע"פ הושע ג, ה ; ירמיה לא, יא) "וינהרו אל ה' ואל טובו וכו'", והתגברות הדעת הזה הוא ענין התפשטות מלכות המשיח אל כל האומות.
ולאפוקי מהמון עם גסי החומר, שלהיות דמיונם דבוק בשלימות כח האגרוף, ועל כן נחקק בדמיונם ענין התפשטות מלכות ישראל על האומות, אך ורק במין שליטה הנוהג מגופות על גופות, ליטול שכרם משלם בגאוה גדולה, להתגאות על כל בני חלד. ומה אעשה להם אם כבר חז"ל דחו כל אותם וכמותם מקהל ה', באמרם (ע"פ סוטה ה, א) "כל המתגאה אומר הקב"ה אין אני והוא יכולים לדור במדור אחד".
וכן לאפוקי מאותם הטועים, ושופטים דכשם שמציאות הגוף בהכרח שיהיה מוקדם בזמן למציאות הנשמה והמושכלות השלימות, כך שלימות הגוף וצרכיו, מוקדמים בזמן להשגת הנשמה ושלימות המושכלות, באופן שגוף חלש נמנע מהשגת מושכלות שלימות. שזה טעות מר וקשה ממות, היות שלא יצויר כלל ועיקר גוף מושלם, בטרם שהשיג דעת השלם, להיותו לפי עצמו שק מנוקב ובור נשבר, לא יכיל משהו תועלת לא לו ולא לאחרים. זולת, עם השגת הדעת השלימה, שאז עולה גם הגוף לשלימותו עמה בקנה אחד ממש, וזה הדין נוהג בין בפרטים ובין בהכלל יחד, ועיין כל זה בזוהר פרשת שלח בענין המרגלים, שהאריך בזה, עיין שם היטב.

https://search.orhasulam.org/