Hilchot Tefilla — Mumar II

שו”ת מנחת אשר ח”א סימן י’

וחידוש פלאי ראיתי… שבשו”ת מים עמוקים (סימן ל”א) הביא את דברי העיטור בגירסא אחרת “דמומר לחלל שבת ליתיה אלא בעבודת הקרבנות וקידושיו קידושין וגיטו גט”...
ובאמת גירסא זו מתיישבת על הלב דלפי הגירסא המקובלת דמומר לחלל שבתות ליתיה אלא בעבודות קרקעות, לא מובן הקשר בין המשך הדברים “וקידושיו קידושין וגיטו גט”, אך לגירסא הנ”ל מובן דרק לענין קרבנות הוי כעובד עבו”ז ואין מקבלין ממנו קרבן כמבואר בחולין דף ה’ אבל קידושיו קידושין וגיטו גט

Rav Osher Weiss (b. 1953) is a leading poseek and Sanz-Klausenburger chassid born in New York who moved to Israel with his family in his youth. Rav Weiss serves as the poseek for Shaarei Tzedek Medical Center, maintains a Beith Din l’Hora’ah and heads Kollelim

הרמב”ם הלכות ממרים פ”ג הלכה ב’–ג’
מאחר שנתפרסם שהוא כופר בתורה שבעל פה מורידין ולא מעלין כשאר המינים והאפיקורוסין… כל אלו אינן בכלל ישראל… במה דברים אמורים באיש שכפר בתורה שבעל פה ממחשבתו… אבל בני אותן הטועים ובני בניהם… הרי הן כתינוק שנשבה… ואע”פ ששמע אח”כ שהיה יהודי וראה היהודים ודתם הרי הוא כאנוס שהרי גדלוהו על טעותם… לפיכך ראוי להחזירן בתשובה ולמשוך אותם בדרכי שלום עד שיחזרו לאיתן התורה ולא ימהר אדם להרגן

הרדב”ז על הלכות ממרים פ”ג
נראה שכתב רבינו זה ללמד זכות על הקראין. אבל הנמצאים בזמננו זה, אם היה אפשר בידינו להורידן, מצוה להורידן, שהרי בכל יום אנו מחזירין אותם למוטב ומושכין אותם להאמין בתורה שבעל פה והם מחרפין ומגדפין את בעלי הקבלה. ואין לדון את אלו בכלל אנוסים, אלא כופרים בתורה שבע”פ

שו”ת מנחת אשר ח”א סימן י’

…אמנם דברי הרדב”ז שנויים במחלוקת גדולה, ובדור שלאחריו כבר נחלקו בדבריו. עיין בשו”ת רבינו אליהו מזרחי סימן נ”ז שדחה שיטת הרדב”ז וכתב דלאו דוקא כתב הרמב”ם לא ימהר להרגם, וכונתו דאין בזה דין מורידין כלל, ובין השאר הוכיח שיטתו מתשובת הרמב”ם בעינין מילת בני הקראים שכתב הרמב”ם דיש למול בניהם ויש ללמדם תורה, וכל עוד הם מתנהגים כלפינו כהוגן כך יש לנו לנהוג כלפיהם בכבוד הראוי, הרי דאף שעומדים הם במריים ובאיוולתם במשך שנים רבות שבהם השתדלנו עמהם והוכחנו אותם, מ”מ יש לכבדם וללמדם ולמול בניהם, וע”כ דלעולם חשובים הם כאנוסים וכתינוקות שנשבו על אף שאנו מוכיחים אותם.

…ושרש המחלוקת, דלדעת הרדב”ז חשובים הם כאנוסים רק משום שלא נתוודעו ליהדות אך משעה שיודעים הם משפטי התורה והמצוה ואינם מקבלים תוכחה דינם כגויים וכמומרים לכל דבר. אבל לדעת החולקים עליו, כל שגדל והתחנך על ברכי הכפירה לעולם דינו כתינוק שנשבה, ואין כל משמעות בדברי התוכחה שלנו שנופלים על אזנים ערלות…

Rav Mizrachi succeeded Moses Capsali (on his death c. 1495) as Hakham Bashi (Chief Rabbi of the Ottoman empire; he held this position for the rest of his life. As Hakham Bashi he was known for his mild attitude toward the Karaites, an attitude inherited from his teacher Elijah ha-Levi; he even held that it was permissible to teach them Talmud. Mizrachi was born in Constantinople; he was of Romaniote origin, meaning that his family was local Greek-speaking, and not from the Spanish exile. As a young man, he distinguished himself as a Talmudist, yet he also studied the secular sciences, particularly mathematics and astronomy. He is best known for his Sefer ha-Mizrachi, a supercommentary on Rashi's commentary on the Torah, but also published many important teshuvot.

כותיים יש להם דין מומר לעבודת כוכבים. הקראים אין להם דין מומרים ואסור להלוותם ברבית ואין צריך לומר שאסור ללוות מהם ברבית: הגה... תינוק שנשבה לבין העובדי כוכבים ואינו יודע מתורת ישראל כלל דינו כקראים ואסור להלוות לו ברבית (כך משמע מב"י לדעת הרמב"ם)…

Samaritans have the status of apostates. Karaites do not have the status of apostates, and usury to them is proscribed, and it is not necessary to say that it is proscribed to borrow from them usurily. GLOSS [RMA]: ... An infant which fell into the captivity of gentiles and doesn't know any Law is like a Karaite and usury to them is proscribed…

שו”ת מנחת אשר ח”א סימן י’

הרי שהבית יוסף והרמ”א הסכימו שניהם שהקראים בזמנם אין דינם כמומרים אלא כאנוסים, הם ובניהם, ולא כשיטת הרדב”ז

… ותמה אני על שלשה גדולי עולם האגרות משה[R Feinstein] אהע”ז ח”ד סימן נ”ט, הדברי יציב [Klausenburger Rebbe] יו”ד סימן מ”ט, בשבט הלוי [R Wosner] חלק ט’ סימן קצ”ח וסי’ רנ”ט, שפלפלו כל אחד לפי דרכו וסגנונו, אך כולם ציטטו את הרדב”ז בדרך שנראה כאילו הלכה כמותו ולית מאן דפליג עליה, ולא שמו על לבם שתקיפי קמאי יש מהם שחלקו לגמרי על שיטת הרדב”ז ודעת הב”י והרמ”א עמודי ההוראה לכל בית ישראל כדעתם כמבואר.

שו”ת מנחת אשר ח”א סימן י’

וכבר הארכתי לעיל מה שכתבו בבנין ציון ובמלמד להועיל לדון… שבדור תהפוכות שבו יש רבים, שמחד מחללים שבת בפרהסיא, ומאידך מחזיקים בכמה מצוות ומנהגים טובים ובאים להתפלל בבית הכנסת ורואים עצמם כיהודים בני ברית לכל דבר, שוב לא אמרינן דמחלל שבת בפרהסיא הוי כעובד עבודה זרה וכגוי לכל דבר…

ולכאורה הדברים תמוהים דהלא פשוט וברור מעצם הסוגיה בחולין דשאני שבת מכל שאר המצוות, דבשאר המצוות מומר לדבר אחד לא הוי כמומר לכל התורה, ושאני שבת דמומר לחלל שבת בפרהסיא הוי כמומר לכל התורה, דשבת אות היא בין הקב”ה לעמו ישראל כמבואר בדברי הרמב”ם בסוף הלכות שבת, הרי שמעיקרא דמילתא קבעו חז”ל דאף אם מקיים כל שאר המצוות כיון דמחלל שבת בפרהסיא הו”ל כעובד כוכבים…

אמנם באמת מצד הסברא יש טעם גדול בדברי הגאונים הנ”ל, דהלא ברור ופשוט דכל הלכה זו דמחלל שבת כגוי ועובד כוכבים הוא, דלא משום עצם חומרתו של חילול שבת הוא, אלא משום דכל המחלל שבת בפרהסיא פרק מעליו עול מלכות שמים וכפר בעיקר. שהרי אף באיסור דרבנן י”א דהוי כעובד עבו”ז כמבואר לעיל וע”כ דלא משום חומרת החטא הוא. ועוד דמה בין צנעא לפרהסיא… וע”כ דאין זה אלא משום שכל המחלל שבת בפרהסיא במצח נחושה ואינו מתבייש במעשיו יצא מן הכלל וכפר בעיקר.

וכיון שכן יש מקום לטעון שדבר זה תלוי לפי המקום והזמן, ובדור תהפוכות שבו נתהפכו דרכי עולם ונהרסו מוסדות תבל, ויש הבאים לביהכ”נ תוך כדי חילול שבת ולאחר התפלה חוזרים לביתם תוך כדי חילול שבת ואבותיהם הנחילו להם תורת שקר ודברי כזבים שכך נאה וכך יאה שוב אין דינם כעובדי עבו”ז אלא כתינוקות שנשבו.

סוף דבר נחלקו גדולי עולם בשאלה זו, ובשו”ע וברמ”א מבואר שדין הקראים והצדוקים כדין תינוקות שנשבו… ויש עוד לעיין אם חילוני זמנינו דומים לקראים ולצדוקים שבימיהם.

…וידעתי שיש אומרים שבזמנינו, עידן התקשורת ההמונית, שאין לך אדם שאינו יודע שמצווים אנו עפ”י תורתנו הקדושה בשמירת השבת שוב אין לך תינוק שנשבה אלא כל המחלל שבת בפרהסיא דינו כמומר, אך לענ״ד…מסתבר שבזמנינו שכלי התקשורת נותנים תמונה מעוותת ושלילית של שומרי גחלת הדת… מסתבר טפי שדינם כתינוקות שנשבו, שהרי לדעת החולקים על הרדב”ז וכן לדעת החזו”א אין גדר זה תלוי בידיעת המצוות אלא בהכרה ובחינוך

…אבל באנשים חילוניים שכלל אינם מתכוונים לשמור תורה ואינם רואים עצמם כשומרי דת כלל, ורבים מהם כלל לא מאמינים בתורת משה אין שום צד להכשירם לעדות