Jerusalem Water Zech. 13-14 commentators

(א) יהיה מקור נפתח . יהיה נובע מים מתחת מפתן הבית והוא הנחל האמור בנבואת יחזקאל והוא המעיין האמור בנבואת יואל והוא מים החיים האמור בסוף הספר :


(1) a spring shall be opened – Water will flow from beneath the threshold of the House. This is the river referred to in the prophecy of Ezekiel, and it is the spring spoken of in the prophecy of Yoel, and it is the living water spoken of at the end of this book.

(א) (א) ביום ההוא יהיה מקור נפתח. לפי הפשט באשר בזמן הזה לא נמצאו מימעינות בירושלים ואז יפתח מקור מים חיים שיהיה מיוחד לבית דויד וליושבי ירושלם לחטאת להתחטא בו, ולהיות למי נדה לאפר חטאת, וכבר נבא יחזקאל שראה נחל גדול יוצא מבית קה"ק שיתפשט עד ים המזרחי והמערבי, וכן נבא זכריה (לקמן י"ד) והיה ביום ההוא יצאו מים חיים מירושלים חצים אל הים הקדמוני וכו' וזה יהיה אחר המלחמה האחרונה של גוג ומגוג שאז יתרבה הנחל בשפע כ"כ, אבל אחר מלחמה הראשונה של גוג שדבר ממנה בכאן לא יתפשטו המים החוצה ויהיה רק לבית דוד ויושבי ירושלים לבד, וכבר בארנו בפירוש יחזקאל שיש בזה משל ומליצה על התפשטות מי הדעת ונחל התורה והאמונה שנמשלו למים, ואחר מלחמה הראשונה יחלו המים המדעיים להתפשט מבית דוד ויושבי ירושלים, להסיר חטאת הדעות החיצוניות ולטהר טומאת הסכלות והאולת ואמונות דופי וכל שמץ ע"ז כמו שפי' בסמוך, והיה ביום ההוא אכרית את שמות העצבים מן הארץ, שהוא באור על מהות המקור הזה ומימיו הנאמנים הנוזלים ממבועי החכמה ודעת קדושים, ואחר המלחמה האחרונה של גוג ומגוג יתפשטו המים חוצה ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים, שעז"א והיה ביום ההוא יצאו מים חיים מירושלים וכו' והיה ה' למלך על כל הארץ וכו', שזה פי' המים שיכירו כולם אחדות הבורא ואמתת האלהות והם עצמם המים שראה יחזקאל כמש"פ שם:

(1) On that day a spring shall be opened – According to the plain meaning , in that at this time there will be no springs found in Jerusalem and then a source of living water will be opened up, which will be reserved for the house of David and the inhabitants of Jerusalem for purifying waters to purify with and for the waters of the ashes of the red heifer. Ezekiel already saw this in a prophetic vision when he saw a great stream issuing from the Holy of Holies, spreading out to the eastern and western seas. So too prophesied Zechariah “And on that day,living waters will go out from Jerusalem, half of them toward the eastern sea and half of them toward the western…” (Zechariah 14:8) This will be after the final war of Gog and Magog when the stream will overflow with so much abundance, but after first war of Gog and Magog, which is being discussed here, the water will not spread outwards and will be only for the house of David and the inhabitants of Jerusalem. I have already explained in my commentary on Ezekiel that this is a metaphoric representation of the spreading forth of the waters of knowledge and the stream of Torah and faith, which are compared to water. After the first war, the waters of knowledge will begin to spread out from the house of David and the inhabitants of Jerusalem and remove the sin of external consciousness and to purify the impurity of foolishness, stupidity and false belief and every trace of idolatry as is explained shortly. “It will come to pass on that day that I will cut off all the names of the idols from the land…” (Zechariah 13:2) This is an explanation of the nature of this source and its faithful waters that flow from the upwelling of wisdom and holy consciousness. After the final war of Gog and Magog the waters will spread outwards and “the earth will be full of the knowledge of the Lord, as the waters cover the sea.” (Isaiah 11:9) On this it says “And on that day living waters will go out from Jerusalem…and the Lord shall be king over all the earth…” (Zechariah 14:8-9) This is the meaning of the ‘water,’ that everyone will recognize the unity of the Creator and the truth of divinity. This itself is the water which Ezekiel saw, as I explained there.

See this source on the connection between kings and springs

(ח) והיה ביום ההוא . כשיבקע הר הזיתים מן המזרח למערב :

(ט) יצאו מים חיים מירושלים . וילכו למזרח דרך אותה בקיעה עד הים הקדמוני שהוא למזרחו של עולם קדמה וחציו יפנה למערב אל ים המערבי הוא המעיין שניבא יואל ( שם ד ) ומעיין מבית ה' יצא הוא הנחל שניבא ( יחזקאל מז ) וימד אלף ויעבירני במים וגו' :

(8) And it will come to pass on that day – When the Mount of Olives is split east to west: living water will come out from Jerusalem – And go eastwards, via that split, down to the eastern sea which is on the east side of the world and half of it will flow westwards to the western sea. This is the spring of which Yoel prophesied, and the spring which comes out from the house of the Lord is the stream of which Ezekiel prophesied “…and he measure a thousand and brought me through water…”

(י) ויאמר אדני אם נא מצאתי חן תני ר' חייא לגדול שבהן אמר זה מיכאל יקח נא מעט מים ר"א בשם ר' סימאי אמר אמר הקדוש ברוך הוא לאברהם אתה אמרת יקח נא מעט מים חייך שאני פורע לבניך במדבר וביישוב ולע"ל הה"ד (במדבר כא) אז ישיר ישראל את השירה הזאת עלי באר ענו לה הרי במדבר בארץ כנען מנין (דברים ח) ארץ נחלי מים עינות ותהומות יוצאים בבקעה ובהר לע"ל מנין ת"ל (זכריה יד) ביום ההוא יצאו מים חיים מירושלם...

(10) "And he said, "My lords, if only I have found favor in your eyes..." (Bereshit 18:3) R' Chiyah taught: he said this to the greatest of them, Michael. "Please let a little water be taken..." (Bereshit 18:4) R' Eliezer said in the name of R' Simai: the Holy One said to Avraham "you said 'let a little water be taken.' By your life! I will recompense your children in the wilderness, in the settled lands and in the time to come. This is what is written "Then Israel sang this song: "'Ascend, O well,' sing to it!" (Bamidbar 21:17) This is in the wilderness. Where do we learn in the land of Canaan? "... a land with brooks of water, fountains and depths, that emerge in valleys and mountains," (Devarim 8:7) From where do we learn in the time to come? "And it shall come to pass on that day that spring water shall come forth from Jerusalem..." (Zechariah 14:8)

פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) שיר השירים פרק ד סימן טו

(טו) מעיין גנים באר מים חיים. זהו שאמר הכתוב (זכריה יד, ח) בעת ההיא יצאו מים חיים בירושלם חציים אל הים הקדמוני וגו'. ואומר (יואל ד, יח) ומעיין מבית י"י יצא והשקה את נחל השטים, אלו מים מפכים שעתידין לצאת מתחת מפתן הבית, כענין שנאמר על ידי יחזקאל (מז, ג) וימד אלף באמה ויעבירני [במים] מי אפסיים. וימד אלף באמה ויעבירני מי ברכים. וימד אלף באמה ויעבירני מי מתנים, מכאן ואילך מי שיחו. ואומר (שם יב) ועל הנחל יעלה על שפתו מזה ומזה כל עץ מאכל לא יבול עלהו וגו'. רב ושמואל חד אמר להתיר פה אלהים (אלמים) וחד אמר להתיר פה עקרות. ותרווייהו איתנהו. מעיין גנים, זה מעיין שעתיד השם לטהר בו ישראל, כענין שנאמר (ישעיה ד, ד) ואת דמי ירושלם יריח מקרבה. וכבר נקראו ישראל על ידי יחזקאל נדה, כענין שנאמר (יחזקאל לו, יז) כטומאת הנדה היתה דרכם לפני. לא קראם טומאת נבילה או טומאת שרץ אלא טומאת הנדה, מה נדה שהיא טובלת במים וכשרה לבעלה, כך כשירחצו ישראל במים טהורים יטהרו, שנאמר (שם כה) וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם וגו'. ס"א על הנבואה שנמשל למים, מלמד שעתידין הכל שתשרה עליהם רוח הקודש, שנאמר (יואל ג, א) ונבאו בניכם ובנותיכם וגו'.

Pesikta Zutra Song of Songs 4:15

"A garden spring, A well of fresh water…" (Song of Songs 4:15) This is what the verse says " And it shall come to pass on that day that spring water shall come forth from Jerusalem; half of it to the eastern sea…" (Zechariah 14:8) And it says "… and a spring shall emanate from the house of the Lord and water the valley of Shittim." (Yoel 4:18) These are the bubbling waters which in the future will flow from under the threshold of the House, as it was said by Ezekiel "…he measured one thousand cubits, and he led me through the water, water reaching the ankles. And he measured one thousand and led me through the water, water reaching the knees, and he measured one thousand and he led me though water that reached the loins." (Ezekiel 47:3-4) And it says "But by the stream, on its bank from either side, will grow every tree for food; its leaf will not wither…" (Ezekiel 47:12) This is a discussion of Rav and Shmuel. One says that (the leaves) will unlock the mouth of the mute, one says that they will unlock the wombs of the barren. We hold both opinions. 'A garden spring.' This is the spring with which the Lord will purify Israel in the future, as it says "…and the blood of Jerusalem He shall rinse from its midst…" (Isaiah 4:4) Israel have already been called a menstrual woman by Ezekiel, as it says "… like the uncleanness of a woman in the period of her separation was their way before Me." (Ezekiel 36:17) He did not call them by the uncleanliness of dead meat or that of vermin, but rather of a menstrual woman. Just as a menstrual woman who immerses in water becomes permitted to her husband, so too when Israel washes in pure water they will be purified, as it says " And I will sprinkle clean water upon you, and you will be clean…" (Ezekiel 36:25) Another explanation is that this refers to prophecy, which is compared to water, in order to teach that in the future the holy spirit will rest on everyone, as it says "And it shall come to pass afterwards that I will pour out My spirit upon all flesh, and your sons and daughters shall prophesy…" (Yoel 3:1)