Jerusalem Water Yoel 4 commentators

BACKGROUND - If you want to read the story of the sin at Shittim, see this source.

(יח) אפיקי . מקום מוצא מים :

(יט) והשקה את נחל השטים . כמשמעו ומשקי ית מישר שטים ומדרשו יכפר על עון פעור ( עיין זכריה יד ) :

(18) water courses - A place from which water emanates

(19) and will water the Valley of Shittim - As its meaning implies -it will water the Valley of Shittim. Its midrashic meaning is that it will atone for the sin of Peor (see Zechariah 14)

רד"ק יואל פרק ד פסוק יח

(יח) והיה ביום ההוא - בעת ההיא אחר כלות הגוים שמה תהיה טובה גדולה לישראל והמשיל הטובה שתהיה להם בהזמנה מבלי עמל ויגיעה כאלו ההרים יטפו להם עסיס והגבעות תלכנה חלב, וענין תלכנה חלב מרוב ההזלה וההגרה כנה ההליכה לגבעות ואף על פי שהחלב הוא ההולך והנגר, וכן ילכו מים כנה ההליכה לאפיקים, ועל הדרך הזה ותרדנה עינינו דמעה, והאפיקים הם העמקים שנגרים בהם המים: ומעין מבית ה' יצא - זהו כמשמעו כמו שכתוב בנבואת יחזקאל: והשקה את נחל השטים - כתרגומו מישר שיטין, כי העמק יקרא נחל בין יש בו מים בין אין בו מים, כמו ויחפרו עבדי יצחק בנחל, ובדברי רז"ל היושבת בנחל, והגאון רב סעדיה ז"ל פירש נחל השטים הוא הירדן כי הירדן הוא קרוב למקום הנקרא שטים לפיכך סמכו אליו:

Radak on Joel 4:18

And in that day – At that time, after the nations are consumed, there will be a great good for Israel there. The prophet compared the goodness they will have without effort or toil to mountains which drip wine and hills that flow with milk. The reason he uses the word ‘telachna’ in reference to the milk, is that due to the quantity of the flow pouring out its passage is called hills, even though the milk is flowing. So too in regard to water it says ‘yelchu’ and that flow is called watercourses. In the same manner it says “…so that our eyes may shed tears…” (Jeremiah 9:17) The water courses are the valleys in which the water flows: A spring shall issue from the House of the Lord – this is according to its plain meaning, as is written in the prophecy of Ezekiel. And will water the Valley of Shittim – As it is translated into Aramaic – the valley of acacias. A valley is called a stream (nachal) whether there is water in it or not, as in “And Isaac's servants dug in the valley (nachal)…” (Bereshit 26:19) And in the words of the Sages, the one who sits in the valley. Rav Saadia Gaon said that the valley of Shittim is the Jordan, because the Jordan is close to the place called Shittim, therefore they put the names together.

מלבי"ם יואל פרק ד פסוק יח

(יח) והיה ביום ההוא. תתרבה השפע והברכה ביתר שאת עד שההרים יטפו עסיס מרוב הפירות המתוקים, והגבעות תלכנה חלב מרוב הבקר והצאן, וכל אפיקי יהודה ילכו מים שעד עתה היה חסרון מים בין בכללות א"י בין בירושלים שלא היו מעינות בירושלים, ואז לא לבד שיהיה מים ביהודה כי גם מעין יצא מבית ה' משם יפתח מקור נפתח ויתפשט לחוץ עד שישקה את נחל השטים, ולדעת ר' סעדיה הוא הירדן שהוא קרוב לשטים, ולרש"י הוא כמשמעו, ועל המעין הזה כבר נבא יחזקאל וזכריה, וע"ד הרמז שמשם תצא התורה והאמונה הנמשלת למים, לכל העולם, ויען שבשטים פרצו בזנות ובע"ז לבית פעור והיה ראשית חטאת לבית ישראל, מציין שהמעין הקדוש יטהר את הטומאה אשר התחלה בנחל השטים ויעביר הרעות הזרות והתאוות:

Malbim Yoel 4:18

And in that day – The outpouring and blessing will increase so powerfully to the point that the hills will drip wine from the masses of sweet fruit and the hills will flow with milk from the abundance of sheep and cattle. All the watercourses of Yehudah will flow with water, because until now water was lacking throughout the land, and in Jerusalem where there were no springs. Then, not only will there be water in Yehudah, but also a spring will flow from the house of the Lord. From there a source will be opened, rising and spreading outwards until it waters the river of Shittim. According to R’ Saadia Gaon this refers to the Jordan that is close to Shittim, and Rashi read it literally. Ezekiel and Zechariah already prophesied about this spring. A different level of meaning is that from there Torah, and faith which is compared to water, will emanate to the whole world. Furthermore, since at Shittim the children of Israel broke out into harlotry and idolatry with ba’al peor and this was the beginning of since for the house of Israel – he indicates that the holy spring will purify the impurity which began at the river of Shittim, removing the desires and strange evils.

For a few sources on how Torah is like water - see this.