Does God Want Me To Be a Doctor?Sara Tillinger WolkenfeldCEI Learning
רבי יהודה אומר כל שאינו מלמד את בנו אומנות מלמדו ליסטות ליסטות ס"ד אלא כאילו מלמדו ליסטות

R. Judah said: One who does not teach his son a craft, teaches him thievery. ‘Thievery’! Can you really think so! Rather, it is as though he taught him thievery.

אמר להו רבי חנינא פוקו אמרו ליה לבר ליואי לא מזל יום גורם אלא מזל שעה גורם האי מאן דבחמה יהי גבר זיותן
... האי מאן דבכוכב נוגה יהי גבר עתיר וזנאי
...מאן דבכוכב יהי גבר נהיר וחכים ... האי מאן דבלבנה יהי גבר סביל מרעין ... האי מאן דבשבתאי יהי גבר מחשבתיה בטלין ...האי מאן דבצדק יהי גבר צדקן אמר ר"נ בר יצחק וצדקן במצות האי מאן דבמאדים יהי גבר אשיד דמא א"ר אשי אי אומנא אי גנבא אי טבחא אי מוהלא אמר רבה אנא במאדים הואי אמר אביי מר נמי עניש וקטיל...

R. Hanina said to them, [his disciples]: Go out and tell the son of Levi, Not the constellation of the day but that of the hour is the determining influence. He who is born under the constellation of the sun will be a distinguished man… He who is born under Venus will be wealthy and unchaste [immoral]. He who is born under Saturn will be a man whose plans will be frustrated... He who is born under Zedek [Jupiter] will be a right-doing man [zadkan] ... He who is born under Mars will be a shedder of blood. R. Ashi observed: Either a surgeon, a thief, a slaughterer, or a circumciser. Rabbah said: I was born under Mars. Abaye retorted: You too inflict punishment and kill.

... רבי מאיר אומר לעולם ילמד אדם את בנו אומנות נקיה וקלה ויתפלל למי שהעושר והנכסים שלו שאין אומנות שאין בה עניות ועשירות שלא עניות מן האומנות ולא עשירות מן האומנות אלא הכל לפי זכותו
אבא גוריין איש צדיין אומר משום אבא גוריא לא ילמד אדם את בנו חמר גמל קדר ספן רועה וחנוני שאומנותן אומנות ליסטים רבי יהודה אומר משמו החמרין רובן רשעים והגמלין רובן כשרין הספנין רובן חסידים טוב שברופאים לגיהנם והכשר שבטבחים שותפו של עמלק רבי נהוראי אומר מניח אני כל אומנות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה שאדם אוכל משכרה בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא ושאר כל אומנות אינן כן כשאדם בא לידי חולי או לידי זקנה או לידי יסורין ואינו יכול לעסוק במלאכתו הרי הוא מת ברעב אבל התורה אינה כן אלא משמרתו מכל רע בנערותו ונותנת לו אחרית ותקוה בזקנותו...

...R. Meir said: One should always teach one’s son a clean and easy craft, and pray to Him to Whom all wealth and property belong. For no craft does not contain the potentialities of poverty and wealth, for neither poverty nor wealth is due to the craft, but all depends on one’s merit. …

Abba Gurion of Zadian said on the authority of Abba Guria: One should not teach his son to be an ass-driver, camel-driver, waggoner, sailor, shepherd, or shopkeeper, because their profession is the profession of robbers. R. Judah said in his name: Most ass-drivers are wicked, while most camel-drivers are worthy men; and most sailors are pious. The best of doctors are destined for hell, and the worthiest of butchers is Amalek’s partner. R. Nehorai said: I abandon every trade in the world and teach my son Torah only, for man enjoys the reward thereof in this world while the principal remains to him for the world to come. But all other professions are not so; for when a man comes to sickness or old age or suffering and cannot engage in his craft, he must die of starvation, whereas the Torah is not so, for it guards him from all evil in his youth and gives him a future and hope in his old age…
ר' ברוקא חוזאה הוה שכיח בשוקא דבי לפט הוה שכיח אליהו גביה א"ל איכא בהאי שוקא בר עלמא דאתי א"ל לא ...אדהכי והכי אתו הנך תרי אתי א"ל הנך נמי בני עלמא דאתי נינהו אזל לגבייהו אמר להו מאי עובדייכו אמרו ליה אינשי בדוחי אנן מבדחינן עציבי אי נמי כי חזינן בי תרי דאית להו תיגרא בהדייהו טרחינן ועבדינן להו שלמא:

Rabbi Beroka Hoza'ah used to frequent the market at Be Lapat where Elijah often appeared to him.

Once he asked [the prophet], is there anyone in this market who has a share in the world to come?

He replied, No...

While they were speaking, two [men] passed by and [Elijah] remarked, These two have a

share in the world to come. Rabbi Beroka then approached and asked them, What is your occupation?

They replied, We are jesters, when we see men depressed we cheer them up; furthermore when we see two people quarrelling we strive hard to make peace between them.

  1. Do you have a career picked out yet? What values or considerations enter into your decision-making process?
  2. What is source #1 saying about the value or purpose of learning a trade or profession?
  3. To understand source #2, you need to know that Rabbah and Abaye were rabbis and heads of yeshivot in the third generation of Talmudic authorities in Babylonia. Rabbah was the head of a major school of Jewish learning in a town called Pumbedita, and was famous for his dynamic teaching style. With this in mind, what is going on in the conversation between Abaye and Rabbah? What is the Talmud telling us about the interplay between personality and career choice?
  4. There are two “careers” showcased in source #3. What are they, and why are they judged so positively?