כמה מילים על ספריא
אתר ספריא הוא פלטפורמה ללמידה שמשקפת את המעבר ללמידה עצמאית, מתחדשת וגמישה בתחומי היהדות. האלגוריתם של ספריא מייצר קישוריות בין מקורות המאגר, כך שמקור אחד מוביל לאחר בלחיצת כפתור. קישוריות זו מחזקת את הלמידה האינטרטקסטואלית ואת הפנמת השיח בין המקורות היהודים, באופן שלא היה נגיש וקל עד כה. אתר ספריא מאפשר לתלמידים לערוך חיפוש מקורות נרחב בעבודות החקר וגם מאפשר את הפלטפורמה לאיסוף המידע, ארגונו ופרישתו.
צוות החינוך של ספריא בנה תכנית עבור "נבחרת" מורים שמעוניינים להוביל פרויקט חינוכי באמצעות ספריא בכיתה שהם מלמדים בה. התכנית מתאימה למורים שאינם חוששים משילוב של טכנולוגיה בכיתה ומבקשים ליצור תהליכי עומק של למידה משמעותית, לאתגר את התלמידים שלהם ולחשוף אותם לעולם המקורות היהודי העשיר.
למידה פעילה מרחוק
התכנית "מסע בין מקורות" מתאימה ללמידה היברידית ומשלבת למידת עומק קבוצתית בכיתה ולמידה עצמאית פעילה מרחוק. התכנית גמישה ומאפשרת התאמות לאופני הלמידה השונים בהתאם לצורכי הזמן.
כלי הוראה חדשים
במהלך התכנית המורים יתנסו בפדגוגיה חדשנית ויקבלו כלים להובלת תהליך חינוכי מעמיק. לבה של תכנית החינוך מתמקד בהנחיית תלמידים בכתיבת עבודת חקר "בית מדרשית", כאשר תהליך העבודה בכיתה מלווה לאורך כל הדרך על ידי צוות החינוך בספריא. אנחנו בספריא מעוניינים למצוא שותפים לדרך ורואים במורים שיקחו חלק בתכנית את השותפים הראויים ביותר.
תכנית החינוך של ספריא: מסע בין מקורות
למידה עם ספריא מאפשרת לתלמידים להתנסות בלמידת חקר עצמאית וחדשנית במקצועות היהדות, ובכך לגלות את היכולת שלהם ללמוד ולהרגיש ''בנוח'' במפגש עם מקורות אלה. השימוש בהערכות חלופיות ומגוונות הולך וגובר בבתי הספר בישראל. אנו מציעים את השימוש בספריא ככלי מיטבי לעבודות חקר כמו גם עבור הערכות חלופיות. התכנית יכולה להתאים להערכות חלופיות הנעשות בתיכון במסגרת חובת הבגרות.
מטרת התכנית:
מטרת תהליך הלמידה היא לרכוש מיומנות של ניווט עצמאי בין מקורות. ניווט זה בשילוב הנחיית המורה יוביל להתנסות בלמידה בית מדרשית ואינטר-טקסטואלית. התבוננות בכל מקור ולמידה על אודותיו ישקפו לתלמיד את רוחב היריעה בעולם הספר היהודי, כאשר התלמיד ילמד להבין את הקשר שבין המקורות (האם מקור זה מפרש את המקור הקודם? מתנגד לו? משתמש בו כמשל? וכן הלאה). לאחר העבודה של חיפוש המקורות, התלמידים יעברו משלב הלמידה הפעילה אל הלמידה הנובעת והיוצרת. בשלב זה התלמידים יגבשו את המקורות שאספו למהלך רעיוני שמאגד את המקורות. כתיבת מהלך רעיוני שכזה מצריכה הבנה וניתוח מעמיק של כל אחד מהמקורות, יחד עם חשיבה יוצרת של רעיון וחוט מקשר. הקשר שהתלמיד יוצר בין המקורות מביא אותו להסקת מסקנה והבעת עמדה מנומקת.
אנחנו מציעים למורים:
מה נדרש מכם?
  • תקשורת רציפה עם צוות החינוך של ספריא.
  • שיתוף תוצרי למידה וחומרי ההוראה.
  • כתיבת סיכום על התוכנית ושיחת משוב.