Tefilah - Introduction

(Audio Recording)

The definitive server (Avodah) of Adam. The service of the heart (Avodah sh'b'Lev). Prayer (Tefilah).

דתניא (דברים יא, יג) לאהבה את ה' אלהיכם ולעבדו בכל לבבכם איזו היא עבודה שהיא בלב הוי אומר זו תפלה

------

Parenthetically - re: The High Holy days, through Sukkot.

Our days are like a passing shadow...

(א) ימיו כצל עובר . שלמה אמר ויעשם כצל ( קהלת י' ) ולא פירש אם צל דקל או צל כותל שהם קבועים כבר פי' אביו כצל עובר צלו של עוף הפורח :

A varient of this is in the first Tanchuma on Vayechi

צל - Shadow

צלותא - Prayer (in Aramaic)

צליל - a tone

עבודה is prayer. The superlative עבודה is music.

א"ר יוחנן מהכא (במדבר ד, מז) לעבוד עבודת עבודה איזהו עבודה שצריכה עבודה הוי אומר זו שירה

-----

(ד) אֵ֣לֶּה תוֹלְד֧וֹת הַשָּׁמַ֛יִם וְהָאָ֖רֶץ בְּהִבָּֽרְאָ֑ם בְּי֗וֹם עֲשׂ֛וֹת יְהוָ֥ה אֱלֹהִ֖ים אֶ֥רֶץ וְשָׁמָֽיִם׃ (ה) וְכֹ֣ל ׀ שִׂ֣יחַ הַשָּׂדֶ֗ה טֶ֚רֶם יִֽהְיֶ֣ה בָאָ֔רֶץ וְכָל־עֵ֥שֶׂב הַשָּׂדֶ֖ה טֶ֣רֶם יִצְמָ֑ח כִּי֩ לֹ֨א הִמְטִ֜יר יְהוָ֤ה אֱלֹהִים֙ עַל־הָאָ֔רֶץ וְאָדָ֣ם אַ֔יִן לַֽעֲבֹ֖ד אֶת־הָֽאֲדָמָֽה׃ (ו) וְאֵ֖ד יַֽעֲלֶ֣ה מִן־הָאָ֑רֶץ וְהִשְׁקָ֖ה אֶֽת־כָּל־פְּנֵֽי־הָֽאֲדָמָֽה׃ (ז) וַיִּיצֶר֩ יְהוָ֨ה אֱלֹהִ֜ים אֶת־הָֽאָדָ֗ם עָפָר֙ מִן־הָ֣אֲדָמָ֔ה וַיִּפַּ֥ח בְּאַפָּ֖יו נִשְׁמַ֣ת חַיִּ֑ים וַֽיְהִ֥י הָֽאָדָ֖ם לְנֶ֥פֶשׁ חַיָּֽה׃

(4) These are the generations of the heaven and of the earth when they were created, in the day that the LORD God made earth and heaven. (5) No shrub of the field was yet in the earth, and no herb of the field had yet sprung up; for the LORD God had not caused it to rain upon the earth, and there was not a man to till the ground; (6) but there went up a mist from the earth, and watered the whole face of the ground. (7) Then the LORD God formed man of the dust of the ground, and breathed into his nostrils the breath of life; and man became a living soul.

Adam is needed by creation. It won't work without him. He brings עבודה.

This points not only to man's purpose, but also to the purpose of creation.

Without him - the שיח and the עשב are dormant.

There are layers in meaning in שיח - grass, shrubs, or trees, but also communication.

שח is to float up - transcend - סח הדעת is when your דעת moves around, is not fixed.

There is, embedded in reality, something waiting for Man. שיח and the עשב are dormant, but they are present, waiting - טרם. There are elements of creation that are ready to develop - to emerge in a way that transcends the givens, and to arrive at a higher level structure.

Like life - you keep investing, keep putting in, and life emerges - not like you expect, not like you plan. The life that you end up living will not end up looking like the life you planned. The things that matter to us most are the things that grow out unplanned. Emergent phenomena can't be predicted, before you get going.

-----

Question - success literature indicates the opposite of this emergence orientation - that those who plan their lives are more successful.

Response - How do they defined success? And does the life they live look like their plan? Perhaps there's a an orientation they have that both leads them to plan and to (that definition of) success. From Hazal -

אמר עולא מחשבה מועלת אפילו לד"ת שנאמר (איוב ה, יב) מפר מחשבות ערומים ולא תעשינה ידיהם תושיה

מפר מחשבות ערומים - נותן להם מזונות ומבטל מחשבות מלבם שלא היו מניחין אותן לעשות תושיה ל"א מחשבה שאדם מחשב כך וכך אעשה כך וכך תעלה בידי מועלת להשבית הדבר שאין מחשבתו מתקיימת אפילו לדבר תורה כגון האומר עד יום פלוני אסיים כך וכך מסכתות בגירסא:

-----

שִׂ֣יחַ הַשָּׂדֶ֗ה טֶ֚רֶם יִֽהְיֶ֣ה בָאָ֔רֶץ

Adam's work shifts טֶ֚רֶם to הִמְטִ֜יר

וַֽיְהִ֥י הָֽאָדָ֖ם לְנֶ֥פֶשׁ חַיָּֽה

Into a world that was missing שיח comes a creature that can speak...

(ז) וּבְרָא יְיָ אֱלֹהִים יָת אָדָם עַפְרָא מִן אַדְמְתָא וּנְפַח בְּאַפּוֹהִי נִשְׁמְתָא דְחַיֵּי וַהֲוַת בְּאָדָם לְרוּחַ מְמַלְלָא

(ד) לנפש חיה. אף בהמה וחיה נקראו נפש חיה, אך זו של אדם חיה שבכלן, שנתוסף בו דעה ודבור:

Thought, consciousness itself is a שיח phenomena par excellence. The number of potential connections possible in a human mind is astronomical. From these connections emerge all of human thought and experience.

The transience of human life is what allows you to transcend.

The power of the shadow is what allows us to fly, and to make music.

The music ultimately becomes the Song of Songs - love.

The emergent potentiality of creation - it's שיח - is expressed through man.

The main way that he expresses that שיח is through prayer (and it must be with music).

And ultimately it will bring creation to its full expression - משיח