Dilemmas of Jewish Power: Non-Jews in a Jewish State
(ב) וּנְתָנָ֞ם יקוק אֱלֹהֶ֛יךָ לְפָנֶ֖יךָ וְהִכִּיתָ֑ם הַחֲרֵ֤ם תַּחֲרִים֙ אֹתָ֔ם לֹא־תִכְרֹ֥ת לָהֶ֛ם בְּרִ֖ית וְלֹ֥א תְחָנֵּֽם׃

(2) and when the LORD thy God shall deliver them up before thee, and thou shalt smite them; then thou shalt utterly destroy them; thou shalt make no covenant with them, nor show mercy unto them;

(יז) כִּֽי־הַחֲרֵ֣ם תַּחֲרִימֵ֗ם הַחִתִּ֤י וְהָאֱמֹרִי֙ הַכְּנַעֲנִ֣י וְהַפְּרִזִּ֔י הַחִוִּ֖י וְהַיְבוּסִ֑י כַּאֲשֶׁ֥ר צִוְּךָ֖ יקוק אֱלֹהֶֽיךָ׃

(17) but thou shalt utterly destroy them: the Hittite, and the Amorite, the Canaanite, and the Perizzite, the Hivite, and the Jebusite; as the LORD thy God hath commanded thee;

ספר המצוות לרמב"ם מצות עשה קפז

והמצוה הקפ"ז היא שצונו להרוג שבעה עממין ולאבדם. שהם היו שורש עבודה זרה ויסודה הראשון. והוא אמרו יתעלה (שופטי' כ יז) החרם תחרימם. ובאר לנו בהרבה כתובים (שם יח משפטי' כג לג וס"פ ואתחנן ז ד) שסבת זה כדי שלא נלמד מכפירתם...

Rambam, Sefer HaMitzvot, Prohibition 49

The 49th prohibition is that we are forbidden from allowing any individual from the seven nations to live. [This is commanded] in order that they not ruin other people and cause them to err by following idolatry...

(לג) לֹ֤א יֵשְׁבוּ֙ בְּאַרְצְךָ֔ פֶּן־יַחֲטִ֥יאוּ אֹתְךָ֖ לִ֑י כִּ֤י תַעֲבֹד֙ אֶת־אֱלֹ֣הֵיהֶ֔ם כִּֽי־יִהְיֶ֥ה לְךָ֖ לְמוֹקֵֽשׁ׃ (פ)

(33) They shall not dwell in thy land—lest they make thee sin against Me, for thou wilt serve

ספר המצוות לרמב"ם מצות לא תעשה נא

והמצוה הנ"א היא שהזהירנו מהושיב עובדי ע"ז בארצנו כדי שלא נלמד כפירתם והוא אמרו ית' (משפטי' כג לג) לא ישבו בארצך פן יחטיאו אותך לי. ואילו רצה הגוי לעמוד בארצנו אינו מותר לנו זה עד שיקבל עליו שלא לעבוד עבודה זרה ואז יהיה איפשר לו לשכון. וזה יקרא (מתני' ב"מ ע ב מכות ח ב נגעים רפ"ג) גר תושב. רוצים בזה שהוא גר לעניין שיהיה מותר לשכון בארץ לבד. וכן אמרו (ע"ז סד ב) אי זהו גר תושב זה שקבל עליו שלא לעבוד עבודה זרה. ואולם עובד עבודה זרה לא ישכון עמנו ולא נמכור לו נחלה ולא נשכיר. ובבאור בא לנו הפירוש (שם כ א) לא תתן להם חנייה בקרקע. וכבר התבארו משפטי מצוה זו במסכת סנהדרין ובעבודה זרה (יט ב - כא ב):

Rambam, Sefer HaMitzvot, Prohibition 51

The 51st prohibition is that we are forbidden from allowing idol worshippers to reside in our land, to prevent us from being influenced by their heresy. The source of this commandment is God's statement (exalted be He), "Do not allow them to reside in your land, since they may then make you sin against Me." Even if he just wants to pass through2 our land, we are not allowed to do so unless he accepts upon himself not to worship idols. Once he does so, he is allowed to reside in eretz Yisrael, and is called a ger toshav, meaning that he is considered a convert only to the extent that he is allowed to reside in our land. Our Sages said, "Who is a ger toshav? One who accepts upon himself not to worship idols. This is the opinion of Rabbi Yehuda." An idol worshipper, however, is not allowed to reside [in our land], and we do not sell him land nor rent to him. The [Oral] Tradition states clearly, "You may not allow him any residence in the land." The details of this mitzvah have been explained in Sanhedrin and in Avodah Zarah.

רמב"ם הלכות עבודת כוכבים פרק י הלכה ו

אין כל הדברים האלו אמורים אלא בזמן שגלו ישראל לבין העובדי כוכבים או שיד עכו"ם תקיפה על ישראל אבל בזמן שיד ישראל תקיפה עליהם אסור לנו להניח עובדי כוכבים בינינו, ואפילו יושב ישיבת עראי או עובר ממקום למקום בסחורה לא יעבור בארצנו אלא עד שיקבל עליו שבע מצות שנצטוו בני נח שנאמר לא ישבו בארצך אפילו לפי שעה, ואם קבל עליו שבע מצות הרי זה גר תושב, ואין מקבלין גר תושב אלא בזמן שהיובל נוהג אבל שלא בזמן היובל אין מקבלין אלא גר צדק בלבד. +/השגת הראב"ד/ ואפילו יושב ישיבת עראי או עובר ממקום למקום בסחורה לא יעבור בארצנו. א"א זאת לא מצאנו ולא שמענו מעולם והפסוק שהוא מביא בז' אומות הוא ואפילו לדבריו ישיבה כתיב בהו ולא העברה. /השגת הראב"ד/ אבל שלא בזמן היובל אין מקבלין אלא גר צדק בלבד. א"א איני משוה לו בישיבת הארץ.+

Rambam, Laws of Idolatry 10:6 with comments of Raavad

All the above matters apply only in an era when Israel is in exile among the idolaters or in an era when the idolaters are in power. When, however, Israel is in power over them, it is forbidden for us to allow an idolater among us. Even a temporary resident or a merchant who travels from place to place should not be allowed to pass through our land until he accepts the seven universal laws commanded to Noah and his descendants, as [Exodus 23:33] states: "They shall not dwell in your land" - i.e., even temporarily. A person who accepts these seven mitzvot is a ger toshav. A ger toshav may be accepted only in the era when the [laws of the] Jubilee Year are observed. In an era when the [laws of the] Jubilee Year are not observed, however, we may accept only full converts [to Judaism]. Raavad comments on the phrase “and even a temporary resident or a merchant who travels from place to place” – This is not found in any source, nor did we ever hear such a thing. The verse he cites regards only the Seven Canaanite nations and even regarding them, the prohibition is on letting them “dwell” not on “passing.” Raavad further comments on the phrase “we do not accept a ger toshav without the laws of yovel” – This has no bearing on dwelling in the land.

תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף סד עמוד ב

איזהו גר תושב? כל שקיבל עליו בפני ג' חברים שלא לעבוד עבודת כוכבים, דברי ר"מ; וחכ"א: כל שקיבל עליו שבע מצות שקבלו עליהם בני נח; אחרים אומרים: אלו לא באו לכלל גר תושב, אלא איזהו גר תושב? זה גר אוכל נבילות שקבל עליו לקיים כל מצות האמורות בתורה חוץ מאיסור נבילות

Babylonian Talmud, Avodah Zarah 64b

Who is a ger toshav? Anyone who pledges before three haverim that he will not worship idols – so says Rabbi Meir. The sages say: All who pledge to keep the Seven Commandments of the children of Noah. Others say: Neither of these standards rises to the level of the ger toshav. Rather, who is a ger toshav? A convert who eats non-kosher meat, meaning he has accepted upon himself all of the commandments mentioned in the Torah except for the prohibition against eating neveilah.

רמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק יד הלכה ז

אי זה הוא גר תושב זה עכו"ם שקיבל עליו שלא יעבוד כו"ם עם שאר המצות שנצטוו בני נח ולא מל ולא טבל ה"ז מקבלין אותו והוא מחסידי אומות העולם, ולמה נקרא שמו תושב לפי שמותר לנו להושיבו בינינו בארץ ישראל כמו שביארנו בהלכות עכו"ם.

Rambam, Laws of Forbidden Sexual Acts, 14:7

What is meant by a resident alien? A gentile who makes a commitment not to worship false deities and to observe the other six universal laws commanded to Noah's descendants. He does not circumcise himself or immerse. We accept this commitment and he is considered one of the pious gentiles.

Why is he called a resident? Because we are permitted to allow him to dwell among us in Eretz Yisrael, as explained in Hilchot Avodah Zarah.

רמב"ם הלכות מלכים פרק ח

הלכה י

משה רבינו לא הנחיל התורה והמצות אלא לישראל, שנאמר מורשה קהלת יעקב, ולכל הרוצה להתגייר משאר האומות, שנאמר ככם כגר, אבל מי שלא רצה אין כופין אותו לקבל תורה ומצות, וכן צוה משה רבינו מפי הגבורה לכוף את כל באי העולם לקבל מצות שנצטוו בני נח, וכל מי שלא יקבל יהרג, והמקבל אותם הוא הנקרא גר תושב בכל מקום וצריך לקבל עליו בפני שלשה חברים, וכל המקבל עליו למול ועברו עליו שנים עשר חדש ולא מל הרי זה כמן האומות.

הלכה יא

כל המקבל שבע מצות ונזהר לעשותן הרי זה מחסידי אומות העולם, ויש לו חלק לעולם הבא, והוא שיקבל אותן ויעשה אותן מפני שצוה בהן הקב"ה בתורה והודיענו על ידי משה רבינו שבני נח מקודם נצטוו בהן, אבל אם עשאן מפני הכרע הדעת אין זה גר תושב ואינו מחסידי אומות העולם ולא מחכמיהם.

Rambam, Laws of Kings 8:10-11

Moses only gave the Torah and mitzvot as an inheritance to Israel, as Deuteronomy 33:4 states: 'The Torah... is the inheritance of the congregation of Jacob,' and to all those who desire to convert from among the other nations, as Numbers 15:15 states 'the convert shall be the same as you.' However, someone who does not desire to accept Torah and mitzvot, should not be forced to. By the same regard, Moses was commanded by the Almighty to compel all the inhabitants of the world to accept the commandments given to Noah's descendants. If one does not accept these commands, he should be executed. A person who formally accepts these commands is called a resident alien. This applies in any place. This acceptance must be made in the presence of three Torah scholars. Anyone who agrees to circumcise himself and allows twelve months to pass without circumcising himself is considered as one of the nations.

Halacha 11

Anyone who accepts upon himself the fulfillment of these seven mitzvot and is precise in their observance is considered one of 'the pious among the gentiles' and will merit a share in the world to come. This applies only when he accepts them and fulfills them because the Holy One, blessed be He, commanded them in the Torah and informed us through Moses, our teacher, that Noah's descendants had been commanded to fulfill them previously. However, if he fulfills them out of intellectual conviction, he is not a resident alien, nor of 'the pious among the gentiles,' nor (but rather) of their wise men.

Part II

תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף כ עמוד א

תניא נמי הכי: לא תחנם - לא תתן להם חנייה בקרקע; דבר אחר: לא תחנם - לא תתן להם חן; דבר אחר: לא תחנם - לא תתן להם מתנת חנם.

Babylonian Talmud, Avodah Zarah 20a

“Do not show them favor” means do not give them any hold on the land. Alternatively “Do not show them favor” means do not show them grace. Alternatively, “do not show them favor” means do not give them gifts.

בית הבחירה למאירי מסכת עבודה זרה דף כ.

כבר ידעת כמה החמירה תורה להרחיק עובדי האלילים מארצנו ומגבולנו ומבינותינו ובכמה מקומות האריכה להזהירנו להתרחק ממעשיהם מכאן אמרו לא תחנם לא תתן להם חן ר"ל לשבח ענינם ומעשיהם ואפילו יפי צורתם ותבניתם וכן דרשו מכאן שלא נתן להם חנייה בקרקע כדי שלא להתמיד ישיבתם בינותינו וכן דרשו ממנו שלא ליתן להם מתנת חנם שלא לגזלה למי שאנו חייבים לה ביותר כגון גר תושב והוא בן נח הגמור לקיים שבע מצות כמו שאמרה תורה לגר אשר בשעריך תתננה ואכלה או מכור לנכרי ומ"מ פי' בתוספתא דוקא לגוי שאין מכירו או שהיה עובר ממקום למקום אבל אם היה שכנו או חברו מותר שהוא כמוכרן לו הא כל שהוא מן האומות הגדורות בדרכי הדתות ושמודות באלהות אין ספק שאף בשאין מכירו מותר וראוי וכבר אמרו שולח אדם ירך לנכרי:

Meiri, Beit HaBehirah, Avodah Zarah 20a

You already know how strict the Torah is to keep idolatry far away from our land and our borders and from us. And in many instances it goes to great lengths to warn us and keep us away from their actions. And from this perspective, the Torah says “lo tehanem” – do not show them any grace. That is to say, to praise them or their actions or even their beauty or form. Similarly we are asked not to give them any hold on the land so that their dwelling among us will not be permanent and so do we are asked not to give them any presents so that we don’t indirectly steal them from a more worthy recipient, namely a ger toshav – which is a full descendent of Noah who keeps all the seven mitzvoth of Noah as the Torah says, “to the ger in your gates you shall give it to eat – or sell it to a foreigner.” Nonetheless, the Tosefta modifies and says that this only applies to a gentile one does not know or if he was passing from place to place. However, if he was a neighbor or a friend it is permissible for he is as one of those known to us as being from the nations that are bound by the boundaries of religious ethics. And one who acknowledges God, even if he is not personally known, it is permissible and appropriate to give him gifts as it says, “one may send a hind-leg to a gentile.”

תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף כ עמוד ב-כא

מתני'. אין משכירין להם בתים בארץ ישראל ואין צריך לומר שדות, ובסוריא משכירין להם בתים אבל לא שדות, ובחו"ל מוכרין להם בתים ומשכירין שדות, דברי רבי מאיר; רבי יוסי אומר: בארץ ישראל משכירין להם בתים אבל לא שדות, ובסוריא מוכרין בתים ומשכירין שדות, ובחוץ לארץ מוכרין אלו ואלו. אף במקום שאמרו להשכיר, לא לבית דירה אמרו, מפני שהוא מכניס לתוכו עבודת כוכבים, שנאמר: +דברים ו /ז/+ לא תביא תועבה אל ביתך. ובכל מקום לא ישכיר לו את המרחץ, מפני שהוא נקרא על שמו.

גמ'. מאי אין צריך לומר שדות? אילימא משום דאית בה תרתי, חדא חניית קרקע, וחדא דקא מפקע לה ממעשר, אי הכי, בתים נמי איכא תרתי, חדא חניית קרקע, וחדא דקא מפקע לה ממזוזה! אמר רב משרשיא: מזוזה חובת הדר הוא.

Babylonian Talmud, Avodah Zarah 20b – 21b

Mishnah: We do not rent homes to them in Eretz Yisrael, and even the more so, fields. And in Syria, we can rent houses but not fields. And in the diaspora, we can sell them homes and rent them fields. So says Rabbi Meir. Rabbi Yossi says: In the Land of Israel we can rent them homes but not fields, and in Syria we can sell them homes and rent them fields, and in the diaspora we can sell both homes and fields. And even in a place where we are allowed to rent them homes, this is not for their use as a home for they will bring an idol into the home and Deuteronomy 6:7 states, “Do not bring any abomination into your home.” And one may never sell them a bathhouse for it will be called after your name.

Gemara: Why does the Mishnah say “even the more so” regarding fields? If you will say it is because there are two problematic elements, granting them a hold on the land, and also because the land would then become excluded from maser, if so – there are also two problematic elements from renting them homes. One, is the issue of a hold on the land, the other is that the house would not be exempt from mezuzah! Rav M’sharshya said: Mezuzah is an obligation of the dweller.

Part III

שו"ת משפט כהן (ענייני ארץ ישראל) סימן סא

ב"ה, עה"ק יפו ת"ו, ח' ניסן תרס"ט. (להנ"ל)

ומה שכתב הגנצי"ב ז"ל, שאין דין ג"ת לישמעאלים, אין זה ברור כלל לדעת הראב"ד, ובפרט לאריכות דבריו בהשגה פי"ד דהא"ב שבודאי אין זה פשוט כלל שאין גר תושב נוהג בזמן הזה, וכן ביקוק ע"ז פ"י, שלישיבת הארץ א"צ יובל, וי"ל שה"ה לענין חניה בקרקע, ולפחות לענין שכירות דע"ז אין ספק שמותר בג"ת, וכיון שא"צ יובל, אע"ג דצריך ב"ד של שלשה מ"מ הוא כדי שיהי' פרסום לדבר שקבל עליו, וי"ל שאומה שלמה שהיא מתנהגת בנימוסין כאלה יהיו חשובין לענין זה כג"ת.

Rav Avraham Yitzhak Hakohen Kook, Mishpat Kohen 61, (Nissan, 1909).

…And regarding that which the Netziv wrote that Arabs do not have the status of a ger toshav, this is not clear within the position of the Raavad. See especially Raavad’s lengthy comment in Laws of Forbidden Sexual Acts chapter 14. It certainly isn’t clear that there is no law of ger toshav in this era. And so to in the Laws of Idolatry chapter 10, where Raavad says that overriding the prohibition against gentiles living in the land is not dependent on the yovel and the same could be true regarding a “hold on the land.” At least renting should be permissible for there is no doubt that a ger toshav can rent since this does not require the yovel. And even though becoming a ger toshav requires a beit din of three, nonetheless, that is only in order to publicize the matter that he has accepted those obligations upon himself. And one can say that an entire nation that lives according to an ethical code such as the Arabs do would be considered as gerei toshav.

זכויות המיעוטים לפי ההלכה: תחומין ב', עמודים 169-179

הדבר הקשה ביותר בקשר עם האופי הדימוקרטי של המדינה, שעל כל פנים במדה חשובה עומדים ויעמדו על זה האו"ם במסרם לנו את הכח ליסד את המדינה היהודית, היא שאלת זכויות המיעוטים, כלומר הערביים והנוצרים הנמצאים בארץ ישראל. זוהי כמעט נקודת הכובד. אמרתי ושוב אני חוזר ואומר שהאומות המאוחדות בודאי יעמדו על זה בכל תוקף שעל כל פנים בשטח המדיני והאזרחי והמשפטי לא תקופחנה זכויות המיעוטים, ושיהא להם חופש גמור לקיים את הדתות שלהם ואת החינוך של העדות שלהם. הרי כאן, בעיקר, שני יריבים, היהודית והערבית, (וזה לא חשוב מבחינת הדין הנוכחי מי גרם לאותו הריב) והאומות המאוחדות בודאי יקפידו שלא יקופח המיעוט הזה, שאגב איננו כ"כ מיעוט, והוא לע"ע קרוב למחצה מהאוכלוסיה שתימסר תחת הרשות העליונה של הרוב היהודי. אצל רוב רובן של האומות המאוחדות המשטר במדינה הוא דימוקרטי, ובנוגע לרוסיא אעפ"י שברוסיא עצמה המשטר איננו, על כל פנים דימוקרטי מוחלט,

אבל במדינות הנספחות לה המשטר הוא דימוקרטי. ובכל אופן לא יעלה על הדעת שהיא תסכים להפליות על יסוד תחוקה המיוסדת על הדת.

ומעתה אנו באים לבעית זכויות המיעוטים, או בעיקר המיעוט, כלומר האוכלוסיה הערבית שבתוך המדינה היהודית.

(א) המצוות הללו שהן מצוות ציבוריות, המוטלות לא על כל יחיד ויחיד אלא על הגוף השליט, על הממשלה היהודית באיזו צורה שתהא, שהכח בידה לקיימן, לא הוטלו לכתחילה אלא על העם היהודי הכובש את הארץ והמקבל את הסוברניות מעצמו, מבלי להתחשב עם הגוים. הרי זהו הרקע בתורה של אותן המצוות, ופשטות הענין מעידה על עצמה. אם כן איפוא בהעדרו של רקע זה, ובתנאי מציאות כזו שהמדינה ניתנת על מנת כך, אין חלות לאותן המצוות כמו שאין חלות לאותן המצוות בגולה, או אף בארץ ישראל כשאין ידינו תקיפה. * וכלום אמר אדם מעולם שאסור לנו לישב בא"י בזמן שידם תקיפה, מפני שאסור להכניס עצמו באונס רחמנא פטריה? וממילא אין מקום לאמר שמוטב לנו שלא לקבל את המדינה היהודית מלקבל ולעבור על אותן המצוות, שמכיון שלא ניתן לנו להקים את המדינה העברית אלא בתנאים כאלה, באופן כזה לא נצטווינו, ומצוה אין כאן ועבירה אין כאן.

(ב) שוב יש לנו להתבונן. הלא הטעם של המצוות הללו מפורש בתורה, פן יחטיאו אתכם, שלא נקבל השפעה מהם ומעבודתם, ומי זה לא יודה שיש סכנה של השפעה יותר גדולה מהגויים על היהודים כשהיהודים כבושים תחתם, בין בגולה בין בארץ ישראל, ממה שיש כשהיהודים אינם כבושים תחתם, ובמובן ידוע יש להם בתור אומה עליונות עליהם. ברור איפוא שעם ישראל במצב כזה שהם כבושים תחת יד הגוים, ואנו מדברים עכשיו מתוך ציור שהגוים שאע דנים עליהם הם עובדי אלילים (לא מושלימים ונוצרים), ויש בידנו לשנות את המצב אך בתנאי של סבלנות במובן ולעיל כלפי אותם הגוים, שעלינו להשתמש בהזדמנות זו האחרונה. עד בוא משיח בן דוד הרי "זיל בתר טעמא". הסכנה פן יחטיאו אתכם הרבה יותר גדולה עכשיו, ונמצא שבתנאים של מצב כזה, שינוי המצב ע"י ניצול אותה ההזדמנות לא רק שמותר אלא שהוא מצוה וחובה, שעל כרחנו אנו מתקיימים עכשיו במצב שרוחפת עלינו הסכנה של פן יחטיאו אתכם, ואם על ידי סבילת פולחן הגוים נפחית הסכנה הזאת הדרך שלפנינו פשוטה. מה תאמר שעכשיו אנו אנוסים, משא"כ במדינה היהודית נעבור ברצון, אין זה ברצון שא"א אחרת.

ג) כמו כן יש לנו להתחשב (א) עם העובדה שעי"כ ייגאלו שטחים רבים של הארץ הק' שעלולים ליפול לידי הגוים וע"י ניצול ההזדמנות ההיא יפלו בגורלנו ויהפכו לנחלת ישראל, (ב) שע"י כך תרום קרן ישראל וכבוד אלקי ישראל, כלומר מושג האלהות של היהדות יתרבה בעולם, ונמצא שיש כאן מצות קידוש יקוק לעיני הגויים וזה ראוי לדחות את הלאוין ההם, הואל והמצוה ההיא כ"כ רבה וכ"כ דרבים .

(ד) מכל האמור יש לנו להתבונן עוד. הלא יסוד המדינה מעצמו הוא מעין שותפות. הרי זה כאילו ע"י תיווך ידוע באו גוים, נניח אפילו עובדי אלילים, לידי הסכמה לתת לנו להקים ממשלה משותפת באופן שתהיה לנו עליונות ידועה וששם המדינה יקרא על שמנו.

Rabbi Yitzhak Halevi Herzog, (1888 – 1959), “Tehukah leYisrael al Pi HaTorah”

The question of minority rights, that is, those of Arabs and Christians living in the Land of Israel, which the United Nations insisted upon when empowering us to found the Jewish state, is the most problematic issue regarding the state’s democratic character…The United Nations will certainly insist most strenuously that at least in state, civil, and legal matters minority rights will not be infringed upon, and that minorities enjoy complete freedom to uphold their religions and the education of their communities…Against this background, we turn to the problem of minority rights, or better the rights of the minority, that is, the Arab populace, within the Jewish state.

...But all these grounds for leniency are superfluous…for even if the case at hand concerned real idolaters, in my opinion, legally speaking there is no transgression involved.

a) The commandments under discussion are public commandments. They are not addressed to particular individuals but to the governing body, that is a Jewish government, whatever its formal regime, that is powerful enough to discharge them…In the absence of this background, and given the realistic circumstances whereby this state is given to us, under this condition of minority rights and freedom of worship, these commandments do not apply. Such is the case in exile, or even in the Land of Israel “when the gentile’s power is predominant”...

b) We must also take into account the explicitly stated purpose of these laws as written in the Torah, “Lest they cause you to sin” (Exodus 23:33), that we should not be influenced by them and by their worship. Would any one deny that the danger of Jews being influenced by gentiles is greater when the Jews are subject to the gentiles, whether in exile or in the Land of Israel, than when the Jews are not subject ot the gentiles and in a certain manner even predominant as a nation?...

d) Finally, we must take into consideration the fact that the very founding of the state is a kind of partnership. It is as if gentiles, let us say even heathens…agree to allow us to create a joint government in which we have a recognized preeminence, and the state will still bear our name.

רמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק יד הלכה ח

ואין מקבלין גר תושב אלא בזמן שהיובל נוהג, אבל בזמן הזה אפילו קיבל עליו כל התורה כולה חוץ מדקדוק אחד אין מקבלין אותו. +/השגת הראב"ד/ אלא בזמן שהיובל נוהג וכו'. כתב הראב"ד ז"ל /א"א/ דעת זה המחבר סתום וחתום ולא פירש מהו אין מקבלין גר תושב אלא בזמן שיובל נוהג ומה הן מצות גר תושב והוא שאין מושיבין אותו בתוך העיר דדרשינן בספרי עמך ישב ולא בעיר עצמה ומצוה להחיותו דכתיב וחי אחיך עמך וקונה עבד עברי כעכו"ם ואלה הדינים שאינם נוהגים בו אלא בזמן שהיובל נוהג יש מהן שהוא להקל עליו ויש מהן להחמיר עליו שבזמן שאין היובל נוהג יושב אפילו בעיר עצמה שאין קדושת הארץ עליה כשהיתה וקונה ע"ע עד זמן שירצה שאין זמן מיוחד ואלו להקל עליו אבל אין אנו מצווים להחיותו זהו להחמיר עליו וקרוב הדבר להיות מן הטעם כי בזמן היובל היו שומטין והיה יכול להתפרנס שלא בטורח צבור ועכשיו אינו יכול מעתה מקיימין מי שהתנה שלא למול ושלא לטבול כמה שירצה בכל זמן עכ"ל.+

Rambam, Laws of Forbidden Sexual Acts, 14:8 with Raavad’s Comments

We do not accept any ger toshav other than when the yovel is operative. However, in this era, even if a convert accepts the entire Torah except for one detail, we do not accept him.

Raavad Comments: This opinion of Rambam’s is opaque and he does not explain what it means to not accept a ger toshav other than when the yovel is operative or what the mitzvoth of a ger toshav are that we do not let them dwell in cities…but we do have an obligation to feed and sustain them…Rather among the laws that do not apply other than when the yovel is operative are some which are lenient and some which are harsh for the ger toshav…

הכרזה על הקמת מדינת ישראל
בארץ־ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיקוק קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל־אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי.

לאחר שהוגלה העם מארצו בכוח הזרוע שמר לה אמונים בכל ארצות פזוריו, ולא חדל מתפלה ומתקוה לשוב לארצו ולחדש בתוכה את חירותו המדינית.

מתוך קשר היסטורי ומסורתי זה חתרו היהודים בכל דור לשוב ולהאחז במולדתם העתיקה; ובדורות האחרונים שבו לארצם בהמונים, וחלוצים, מעפילים ומגינים הפריחו נשמות, החיו שפתם העברית, בנו כפרים וערים, והקימו ישוב גדל והולך השליט על משקו ותרבותו, שוחר שלום ומגן על עצמו, מביא ברכת הקידמה לכל תושבי הארץ ונושא נפשו לעצמאות ממלכתית.

בשנת תרנ״ז (1897) נתכנס הקונגרס הציוני לקול קריאתו של הוגה חזון המדינה היהודית תיאודור הרצל והכריז על זכות העם היהודי לתקומה לאומית בארצו.

זכות זו הוכרה בהצהרת בלפור מיום ב׳ בנובמבר 1917 ואושרה במנדט מטעם חבר הלאומים, אשר נתן במיוחד תוקף בין־לאומי לקשר ההיסטורי שבין העם היהודי לבין ארץ־ישראל ולזכות העם היהודי להקים מחדש את ביתו הלאומי.

השואה שנתחוללה על עם ישראל בזמן האחרון, בה הוכרעו לטבח מיליונים יהודים באירופה, הוכיחה מחדש בעליל את ההכרח בפתרון בעית העם היהודי מחוסר המולדת והעצמאות על ידי חידוש המדינה היהודית בארץ־ישראל, אשר תפתח לרווחה את שערי המולדת לכל יהודי ותעניק לעם היהודי מעמד של אומה שוות־זכויות בתוך משפחת העמים.

שארית הפליטה שניצלה מהטבח הנאצי האיום באירופה ויהודי ארצות אחרות לא חדלו להעפיל לארץ־ישראל, על אף כל קושי, מניעה וסכנה, ולא פסקו לתבוע את זכותם לחיקוק כבוד, חירות ועמל־ישרים במולדת עמם.

במלחמת העולם השניה תרם הישוב העברי בארץ את מלוא־חלקו למאבק האומות השוחרות חירות ושלום נגד כוחות הרשע הנאצי, ובדם חייליו ובמאמצו המלחמתי קנה לו את הזכות להמנות עם העמים מייסדי ברית האומות המאוחדות.

ב־29 בנובמבר 1947 קיבלה עצרת האומות המאוחדות החלטה המחייבת הקמת מדינה יהודית בארץ־ישראל; העצרת תבעה מאת תושבי ארץ־ישראל לאחוז בעצמם בכל הצעדים הנדרשים מצדם הם לביצוע ההחלטה. הכרה זו של האומות המאוחדות בזכות העם היהודי להקים את מדינתו אינה ניתנת להפקעה.

זוהי זכותו הטבעית של העם היהודי להיות ככל עם ועם עומד ברשות עצמו במדינתו הריבונית.

לפיכך נתכנסנו, אנו חברי מועצת העם, נציגי הישוב העברי והתנועה הציונית, ביום סיום המנדט הבריטי על ארץ־ישראל, ובתוקף זכותנו הטבעית וההיסטורית ועל יסוד החלטת עצרת האומות המאוחדות אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ־ישראל, היא מדינת ישראל.

אנו קובעים שהחל מרגע סיום המנדט, הלילה, אור ליום שבת ו׳ אייר תש״ח, 15 במאי 1948, ועד להקמת השלטונות הנבחרים והסדירים של המדינה בהתאם לחוקה שתיקבע על־ידי האספה המכוננת הנבחרת לא יאוחר מ־1 באוקטובר 1948 – תפעל מועצת העם כמועצת מדינה זמנית, ומוסד הביצוע שלה, מנהלת־העם, יהווה את הממשלה הזמנית של המדינה היהודית, אשר תיקרא בשם ישראל.

מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות.

מדינת ישראל תהא מוכנה לשתף פעולה עם המוסדות והנציגים של האומות המאוחדות בהגשמת החלטת העצרת מיום 29 בנובמבר 1947 ותפעל להקמת האחדות הכלכלית של ארץ־ישראל בשלמותה.

אנו קוראים לאומות המאוחדות לתת יד לעם היהודי בבנין מדינתו ולקבל את מדינת ישראל לתוך משפחת העמים.

אנו קוראים – גם בתוך התקפת־הדמים הנערכת עלינו זה חודשים – לבני העם הערבי תושבי מדינת ישראל לשמור על השלום וליטול חלקם בבנין המדינה על יסוד אזרחות מלאה ושווה ועל יסוד נציגות מתאימה בכל מוסדותיה, הזמניים והקבועים.

אנו מושיטים יד שלום ושכנות טובה לכל המדינות השכנות ועמיהן, וקוראים להם לשיתוף פעולה ועזרה הדדית עם העם העברי העצמאי בארצו. מדינת ישראל מוכנה לתרום חלקה במאמץ המשותף לקידמת המזרח התיכון כולו.

אנו קוראים אל העם היהודי בכל התפוצות להתלכד סביב הישוב בעליה ובבנין ולעמוד לימינו במערכה הגדולה על הגשמת שאיפת הדורות לגאולת ישראל.

מתוך בטחון בצור ישראל הננו חותמים בחתימת ידינו לעדות על הכרזה זו, במושב מועצת המדינה הזמנית, על אדמת המולדת, בעיר תל־אביב, היום הזה, ערב שבת, ה׳ אייר תש״ח, 14 במאי 1948.

Israeli Declaration of Independence, 5th of Iyyar 5708 (May 15, 1948)
The Land of Israel was the birthplace of the Jewish people. Here their spiritual, religious and political identity was shaped. Here they first attained to statehood, created cultural values of national and universal significance and gave to the world the eternal Book of Books.

After being forcibly exiled from their land, the people kept faith with it throughout their Dispersion and never ceased to pray and hope for their return to it and for the restoration in it of their political freedom.

Impelled by this historic and traditional attachment, Jews strove in every successive generation to re-establish themselves in their ancient homeland. In recent decades they returned in their masses. Pioneers, defiant returnees, and defenders, they made deserts bloom, revived the Hebrew language, built villages and towns, and created a thriving community controlling its own economy and culture, loving peace but knowing how to defend itself, bringing the blessings of progress to all the country's inhabitants, and aspiring towards independent nationhood.

In the year 5657 (1897), at the summons of the spiritual father of the Jewish State, Theodore Herzl, the First Zionist Congress convened and proclaimed the right of the Jewish people to national rebirth in its own country.

This right was recognized in the Balfour Declaration of the 2nd November, 1917, and re-affirmed in the Mandate of the League of Nations which, in particular, gave international sanction to the historic connection between the Jewish people and Eretz-Israel and to the right of the Jewish people to rebuild its National Home.

The catastrophe which recently befell the Jewish people - the massacre of millions of Jews in Europe - was another clear demonstration of the urgency of solving the problem of its homelessness by re-establishing in Eretz-Israel the Jewish State, which would open the gates of the homeland wide to every Jew and confer upon the Jewish people the status of a fully privileged member of the community of nations.

Survivors of the Nazi holocaust in Europe, as well as Jews from other parts of the world, continued to migrate to Eretz-Israel, undaunted by difficulties, restrictions and dangers, and never ceased to assert their right to a life of dignity, freedom and honest toil in their national homeland.

In the Second World War, the Jewish community of this country contributed its full share to the struggle of the freedom- and peace-loving nations against the forces of Nazi wickedness and, by the blood of its soldiers and its war effort, gained the right to be reckoned among the peoples who founded the United Nations.

On the 29th November, 1947, the United Nations General Assembly passed a resolution calling for the establishment of a Jewish State in Eretz-Israel; the General Assembly required the inhabitants of Eretz-Israel to take such steps as were necessary on their part for the implementation of that resolution. This recognition by the United Nations of the right of the Jewish people to establish their State is irrevocable.

This right is the natural right of the Jewish people to be masters of their own fate, like all other nations, in their own sovereign State.

Thus members and representatives of the Jews of Palestine and of the Zionist movement are here assembled on the day is the termination of the British Mandate over Eretz-Yisra'el and, by virtue of our natural and historic right and on the strength of the resolution of the United Nations General Assembly, HEREBY DECLARE THE ESTABLISHMENT OF A JEWISH STATE IN ERETZ-YISRAEL, TO BE KNOWN AS THE STATE OF ISRAEL.

WE DECLARE that, with effect from the moment of the termination of the Mandate being tonight, the eve of Sabbath, the 6th Iyar, 5708 (15th May, 1948), until the establishment of the elected, regular authorities of the State in accordance with the Constitution which shall be adopted by the Elected Constituent Assembly not later than the 1st October 1948, the People's Council shall act as a Provisional Council of State, and its executive organ, the People's Administration, shall be the Provisional Government of the Jewish State, to be called "The State of Israel".

THE STATE OF ISRAEL will be open for Jewish immigration and for the Ingathering of the Exiles; it will foster the development of the country for the benefit of all its inhabitants; it will be based on freedom, justice and peace as envisaged by the prophets of Israel; it will ensure complete equality of social and political rights to all its inhabitants irrespective of religion, race or sex; it will guarantee freedom of religion, conscience, language, education and culture; it will safeguard the Holy Places of all religions; and it will be faithful to the principles of the Charter of the United Nations.

THE STATE OF ISRAEL is prepared to cooperate with the agencies and representatives of the United Nations in implementing the resolution of the General Assembly of the 29th November, 1947, and will take steps to bring about the economic union of the whole of Eretz-Israel.

WE APPEAL to the United Nations to assist the Jewish people in the building-up of its State and to receive the State of Israel into the comity of nations.

WE APPEAL - in the very midst of the onslaught launched against us now for months - to the Arab inhabitants of the State of Israel to preserve peace and participate in the upbuilding of the State on the basis of full and equal citizenship and due representation in all its provisional and permanent institutions.

WE EXTEND our hand to all neighbouring states and their peoples in an offer of peace and good neighbourliness, and appeal to them to establish bonds of cooperation and mutual help with the sovereign Jewish people settled in its own land. The State of Israel is prepared to do its share in a common effort for the advancement of the entire Middle East.

WE APPEAL to the Jewish people throughout the Diaspora to rally round the Jews of Eretz-Israel in the tasks of immigration and upbuilding and to stand by them in the great struggle for the realization of the age-old dream - the redemption of Israel.

PLACING OUR TRUST IN THE STRENGTH OF ISRAEL*, WE AFFIX OUR SIGNATURES TO THIS PROCLAMATION AT THIS SESSION OF THE PROVISIONAL COUNCIL OF STATE, ON THE SOIL OF THE HOMELAND, IN THE CITY OF TEL-AVIV, ON THIS SABBATH EVE, THE 5TH DAY OF IYAR, 5708 (14TH MAY, 1948).

Rabbi Aharon Lichtenstein (1933 - 2015), Response to the Letter Banning Sale of Homes to Gentiles in Israel 6 Tevet, 5771

[Translated from the Hebrew by Elli Fischer; the translation has not been reviewed by R. Lichtenstein]

I have read the document that you have disseminated throughout the country. As I read your words, I was impressed enough by the dogged determination inherent in your love of the land and your love of the nation that dwells therein to advance your approach. However, I am concerned that in this instance your love has affected your judgment. To say the least, it must be asked whether this is a battle worth fighting. Aside from the judgment, the wisdom of it seems faulty as well.

Indeed, almost the entire unfolding of events that resulted from the dissemination of this letter was foreseeable and, to a large extent, obvious. The public furor, both social and ideological, the rift that has opened among the citizens of the state—between camps and within camps, the op-eds in the various media outlets, the various positions, often impassioned and overheated, the attack on the religious-Zionist rabbinate from the right and from the left, even from Torah giants—it was all foreseeable. One reads it and wonders what happened to the wisdom of those who are enjoined to consider future ramifications?

It has been particularly painful for those faithful to the Torah and mitzvot who fear for the stature and character of the state; it has upset the spiritual leaders who work hard to make the Torah and adherence to halakha beloved and who strive to set the State of Israel on the pillars of tradition and ancestral heritage. This pain stems from the shortcomings that the document manifests in precisely those areas that should have been its strong point. The document speaks in the name Halakha, and its signatories see themselves as its envoys and propagators.

But therein lies the problem; the prohibition of selling homes to gentiles is presented as the exclusive halakhic position in the manner at hand, and the voice that bursts forth from the throats of the signatories is made to sound like the single unequivocal word of God, that is, halakha. Here one asks, is that indeed so? Without a doubt, the position expressed in the letter is based on rabbinic sources and a long halakhic tradition. Yet taken as a whole, the document leaves one with the impression that its conclusions are based on presumptions that characterize a particular—but not exclusive—halakhic approach. This impression is generated in part by what the document states, and no less by what the document omits. For example:

A. The first paragraph of the letter gives the impression that Rambam linked intermarriage, selling a parcel of land to gentiles, and the desecration of God’s name. It further implies that there is no escaping the conjunction of these elements, and there is no way to minimize or neutralize their linkage. However, there is no such formulation in the writings of Maimonides.

B. The concluding paragraph states that one who sells a residence to a gentile must be excommunicated. This ruling is patently erroneous. The excommunication discussed by the Talmud and Rishonim addresses harm to Jewish neighbors in context of the issue of a neighbor’s right of first refusal (dina de-bar metzra)—unrelated to the questions of lo techanem or lo yeshvu be-artzekha, the prohibitions that set the tone of the letter.

C. Regarding that which was not said: any position or opinion that could have been relied upon to moderate the stance taken in the letter simply does not exist. There is no mention of Ra’avad’s position that limits the prohibition to the seven aboriginal nations of Canaan. For some reason, the opinion of the Tosafists—that if the gentile is willing to pay a higher price than a Jew for the property, there is no prohibition against selling it him—has been ignored. At the same time, the letter never addresses the position among the Rishonim, based on Bava Batra 21a, that the prohibition against leasing is limited to craftsmen who wish to set up shop in the neighborhood—indicating that they were concerned about the neighbors fleeing, not about the sanctity of the land and all it entails. The opinion of Ramban and his disciples, that the prohibition of lo techanem does not apply to transactions rooted in the grantor’s interests—which admittedly relates to the granting of a gift or a favor, but may also be applicable to the granting of a tract of land—directly contradicts the position expressed in the letter.

D. In addition, the document is based almost exclusively on Rambam’s position, which, as it approximates the perspectives discussed in the Talmud, left its mark on the Shulchan Arukh. Yet every school child knows that for whatever reason there is a wide gap between Rambam’s position and the approach of the Tosafists. It is sufficient to leaf through the first pages of the talmudic Tractate Avoda Zara with an eye on the prohibitions discussed there, or through the end of the first chapter of that tractate, to see the degree to which the Tosafists exploited every loophole and leniency with regard to these prohibitions. For example, several Tosafists maintained that the prohibition to lease a home to a gentile was limited to an instance in which the gentile is expected to bring foreign gods inside. I certainly do not wish insert myself into a dispute among giants or presume to decide between Rambam and the Tosafists; I merely note that the required willingness to examine approaches that would limit the prohibitions associated with this issue, given that there are tools and materials that enable such limitations, is completely absent from the letter.

I conclude with what should be self-evident. At stake are key questions that involve meta-halakhic considerations. The willingness and ability to consider and assign appropriate weight to wide-ranging components related to halakhic content and its connection to both historical and social realities mandates a much wider discussion. We, who dwell in the beit midrash, remain committed to our belief and desire “to proclaim that God is upright, my rock in whom there is no wrong.”

Rabbi Yehudah Amital (1924 – 2010), “Commitment and Complexity” p. 80

We must remember how the Sages regarded the episode of the Givonim (Joshua 9). Despite the fact that Yehoshua's oath had no halakhic validity, since it was based on the deception perpetrated by the Givonim, the Israelites did not kill them because of the desecration of God's Name that his would have involved. (Gittin 46a). The obligation of sanctifying God's Name and refraining from desecrating it require the fulfillment of every promise that is made by the leaders of the nation pertaining ot the welfare of non-Jews. I am not aware of any more public, national promise than Israel's Scroll of Independence, which was signed by all the leaders of the State, and which explicitly promised equal rights to all non-Jewish minorities. This official promise, then, has obligatory halakhic weight, based on the mitzvah of kiddush Hashem and the prohibition of Hillul Hashem.