« Mishnah Nazir
Mishnah Nazir 6 משנה נזיר
Three categories are prohibited for a Nazirite: impurity, shaving, and grape products. And all grap products combine with one another [to create a value of obligation]. And he is only culpable for eating grapes an olive size . The original teaching was when he drinks a fourth of a log (a volume of less than half a liter) of wine. Rabbi Akiva says: Even if he soaked his bread in wine and there is enough to add up to an olive size, he is culpable. שלשה מינין אסורין בנזיר, הטמאה והתגלחת והיוצא מן הגפן.וכל היוצא מן הגפן מצטרפין זה עם זה.ואינו חיב, עד שיאכל מן הענבים כזית.משנה ראשונה, עד שישתה רביעית יין.רבי עקיבא אומר, אפלו שרה פתו ביין ויש בה כדי לצרף כזית, חיב. He is liable for wine on its own (as its own category of violation), for grapes on their own, for the chartzanim (the Mishnah will define this) on their own, and for the zagim (the Mishna will define this) on their own. Rabbi Elazar son of Azaria says: He is not liable until he has eaten two chartzanim and their zagim. What are 'chartzanim' and 'zagim'? 'Chartzanim' are on the outsides, and the 'zagim' are on the insides, in the words of Rabbi Yehuda. Rabbi Yose says: So that you do not err, like an animal's bell [zug], the outer part is the bell [zug] and the inner part is the clapper. וחיב על היין בפני עצמו , ועל הענבים בפני עצמן, ועל החרצנים בפני עצמן, ועל הזגים בפני עצמן.רבי אלעזר בן עזריה אומר, אינו חיב עד שיאכל שני חרצנים וזגן.אלו הן חרצנים ואלו הן זגים, החרצנים אלו החיצונים, הזגים אלו הפנימים, דברי רבי יהודה.רבי יוסי אומר, שלא תטעה, כזוג של בהמה, החיצון זוג והפנימי ענבל. A basic Nazirite [vow] is thirty days. If he shaved or bandits shaved him it voids the thirty days. A Nazirite who shaved, whether with scissors, with a razor, or if he trimmed at all, is liable. A Nazirite can rub and trim but not comb. Rabbi Yishmael says: He shall not rub with earth, since it tears out the hair. סתם נזירות שלשים יום.גלח או שגלחוהו לסטים, סותר שלשים יום.נזיר שגלח בין בזוג בין בתער או שספסף כל שהוא, חיב.נזיר חופף ומפספס אבל לא סורק.רבי ישמעאל אומר, לא יחוף באדמה, מפני שמשרת את השער. A Nazirite who drank wine all day long is only liable once. [If] they said to him, "Don't drink," "Don't drink," and he drinks, he is liable for each and every one. If he shaved all day, he is only liable once. [If] they said to him, "Don't shave," "Don't shave," and he shaves, he is liable for each and every one. If he became impure through dead bodies all day long, he is only liable once. [If] they said to him, "Don't become impure," "Don't become impure," and he became impure, he is liable for each and every one. נזיר שהיה שותה יין כל היום, אינו חיב אלא אחת .אמרו לו אל תשתה אל תשתה, והוא שותה, חיב על כל אחת ואחת.היה מגלח כל היום, אינו חיב אלא אחת.אמרו לו אל תגלח אל תגלח, והוא מגלח, חיב על כל אחת ואחת.היה מטמא למתים כל היום, אינו חיב אלא אחת.אמרו לו אל תטמא אל תטמא, והוא מטמא, חיב על כל אחת ואחת. Three categories are prohibited for a Nazirite: impurity, shaving, and grape products. The stringency of impurity and shaving over grape products, is that impurity and shaving void [his vow], and that which comes from a vine does not void. The stringency of grape products are more stringent than impurity and shaving, as grape products have no exceptions, while impurity and shaving have exceptions - shaving for a mitzvah and [assisting in the burial of] a met mitzvah [a dead body with no one to bury it]. Impurity is more stringent than shaving, as impurity voids everything and one is obligated to bring a sacrifice on its account, and shaving only voids thirty days, and no sacrifice is required on its account. שלשה מינין אסורין בנזיר, הטמאה והתגלחת והיוצא מן הגפן.חמר בטמאה ובתגלחת מביוצא מן הגפן, שהטמאה והתגלחת סותרין, והיוצא מן הגפן אינו סותר.חמר ביוצא מן הגפן מבטמאה ובתגלחת, שהיוצא מן הגפן לא התר מכללו, וטמאה ותגלחת התרו מכללן בתגלחת מצוה ובמת מצוה .וחמר בטמאה מבתגלחת, שהטמאה סותרת את הכל וחיבין עליה קרבן, ותגלחת אינה סותרת אלא שלשים יום ואין חיבין עליה קרבן. How did one shave after becoming impure? He was sprinkled on the third and the seventh [days], he would shave on the seventh, and bring his sacrifice on the eighth. If he shaved on the eighth, he would bring his sacrifice that day, according to Rabbi Akiva. Rabbi Tarfon said to him: what is the difference between this and a case of leprosy? He replied: this one's purity is dependent on his days, and the leper's purity is dependent on his shaving, and he does not bring a sacrifice until the sun sets. תגלחת הטמאה כיצד, היה מזה בשלישי ובשביעי ומגלח בשביעי ומביא קרבנותיו בשמיני.ואם גלח בשמיני, מביא קרבנותיו בו ביום, דברי רבי עקיבא.אמר לו רבי טרפון, מה בין זה למצורע.אמר לו, זה טהרתו תלויה בימיו, ומצורע טהרתו תלויה בתגלחתו, ואינו מביא קרבן אלא אם כן היה מערב שמש. How did one shave after becoming pure? He would bring three animals, a Chattat [sin], an Olah [burnt] and a Shelamim [whole] offering, and would slaughter the Shelamim and shave, according to Rabbi Yehuda. Rabbi Eleazar said: he would only shave on [after] the Chattat, as the Chattat comes first in any case. And if he shaves on [after] any of them, he has fulfilled his obligation. תגלחת הטהרה כיצד, היה מביא שלש בהמות, חטאת עולה ושלמים, ושוחט את השלמים ומגלח עליהם, דברי רבי יהודה.רבי אלעזר אומר, לא היה מגלח אלא על החטאת, שהחטאת קודמת בכל מקום.ואם גלח על אחת משלשתן, יצא. Rabban Shimon the son of Gamliel said: if he brought three animals without specifying [which animal was for which sacrifice], the one fitting for a Chattat shall be offered as a Chattat, the Olah offered as an Olah, and the Shelamim offered as a Shelamim. He then took a hair from his head and threw it under the pot. If he shaved in the state he would throw it under the pot. What does this refer to? The shaving after purity. But when he shaved after impurity he would not throw a hair under the pot. Rabbi Meir said: everyone threw under the pot except the impure one in the state. רבן שמעון בן גמליאל אומר, הביא שלש בהמות ולא פרש, הראויה לחטאת תקרב חטאת, לעולה תקרב עולה, לשלמים תקרב שלמים.היה נוטל שער ראש נזרו ומשלח תחת הדוד.ואם גלח במדינה היה משלח תחת הדוד.במה דברים אמורים, בתגלחת הטהרה.אבל בתגלחת הטמאה, לא היה משלח תחת הדוד.רבי מאיר אומר, הכל משלחין תחת הדוד, חוץ מן הטמא שבמדינה בלבד. He would cook the Shelamim [whole offering] or blanch it. The priest would take the cooked shoulder from the ram, and a matza loaf from the basket, and a matza biscuit, and put them in the Nazirite's hands and wave them, and afterwards the Nazirite is allowed to drink wine and become impure through contact with the dead. Rabbi Shimon said: once a drop of blood has been sprayed on him, the Nazirite is allowed to drink wine and become impure through contact with the dead. היה מבשל את השלמים או שולקן , הכהן נוטל את הזרוע בשלה מן האיל, וחלת מצה אחת מן הסל, ורקיק מצה אחד, ונותן על כפי הנזיר ומניפן, ואחר כך התר הנזיר לשתות יין ולהטמא למתים.רבי שמעון אומר, כיון שנזרק עליו אחד מן הדמים, התר הנזיר לשתות ביין ולהטמא למתים. If he shaved on [after] the offering and it was found to be invalid, his shaving is invalid, and his offering did not rise for him. If he shaved on [after] the Chattat [sin offering] that was not offered with the right intention and afterwards he offered sacrifices with the right intention, his shaving is invalid, and his sacrifices did not rise for him. If he shaved on [after] the Olah [burnt offering] or the Shelamim [whole offering] that were not offered with the right intention, and afterwards he brought his sacrifices with the right intention, that sacrifice did not rise for him, but the rest of his sacrifices did. If he shaved on [after] all three and one of them was valid, his shaving is valid, and he should bring the rest of his offerings. גלח על הזבח ונמצא פסול, תגלחתו פסולה, וזבחיו לא עלו לו.גלח על החטאת שלא לשמה ואחר כך הביא קרבנותיו לשמן, תגלחתו פסולה, וזבחיו לא עלו לו.גלח על העולה או על השלמים שלא לשמן ואחר כך הביא קרבנותיו לשמן, תגלחתו פסולה, וזבחיו לא עלו לו.רבי שמעון אומר, אותו הזבח לא עלה לו, אבל שאר זבחים עלו לו.ואם גלח על שלשתן ונמצא אחד מהן כשר, תגלחתו כשרה, ויביא שאר הזבחים. If one was sprayed with a drop of blood and became impure, Rabbi Eleizer said: it invalidates it all. The Sages said: he shall bring the rest of his offerings and become pure. They said to him: it once happened to Miriam the Palmyrean that a drop of blood was sprayed at her, and they came and said to her that her daughter was in danger. She went to investigate and found that she was dead, and the Sages said: she shall bring the rest of her offerings and become pure. מי שנזרק עליו אחד מן הדמים ונטמא, רבי אליעזר אומר, סותר את הכל.וחכמים אומרים, יביא שאר קרבנותיו ויטהר.אמרו לו, מעשה במרים התרמודית שנזרק עליה אחד מן הדמים, ובאו ואמרו לה על בתה שהיתה מסכנת והלכה ומצאה שמתה , ואמרו חכמים, תביא שאר קרבנותיה ותטהר.
About Text
Notes
Texts
Add a New Text
Text or commentator name:
Add Cancel
Click a to add a Source.
Cancel
Add a Source to:
OK Choose again Cancel
Original Translation Copied Text
This text will be published with a CC-0 licence, effectively donating it to the Public Domain. Only submit texts as "Original Translation" that you have authored.
Copied texts must either be in the Public Domain or carry a Creative Commons license such as CC0, CC-BY, or CC-BY-SA. You can learn more about when a text passes into the Public Domain on this summary of Copyright Terms.
Version Title:
Copied from:
Language:

Please log in to add or edit.

Log In Sign Up
Cancel
Sefaria does not currently run on Internet Explorer.

Please try using Chrome, Firefox or Safari.

Sorry, there's just too much to do!