« Back to Sheet « בחזרה לדף המקורות
  1. (יג) לֹ֥֖א תִּֿרְצָֽ֖ח׃ ...

    (13) Thou shalt not murder...

  2. So what does this really mean?

  3. (א) לא תרצח. בידך או בלשונך להעיד עליו שקר להמיתו. או להיותך רכיל או לתת עצה רעה בזדון שתדע שיהרג. או שנגלה לך סוד שתוכל להצילו מן המות אם תגלהו לו. ואם לא גלית. אתה כמו רוצח

    Murder. Whether physically or by your speech--by lying, gossiping, deliberately giving fatal advice, or failing to reveal a secret that might save a life. If you do not reveal it, you are like a murderer...

  4. Ramban on Exodus 20:13

    You shall not murder ... commit adultery ... steal. He meant, I have commanded you to acknowledge in thought and deed that I am the Creator of all, and to honor your parents, who are participants with Me in creation. Do not, therefore, vandalize My creation by spilling human blood, for I created human beings to honor and acknowledge Me in all these ways... 

  5. Rashbam on Exodus 13:1

    You shall not murder. The Hebrew root translated "murder," resh-tzadee-chet, always refers to unjustified killing: see Num. 35:16-18, 1 Kings 21:19, Isa. 1:21. The roots hey-resh-gimel ("kill") and mem-vet-tav ("put to death") may refer to justified or unjustified killing. Deut. 4:42, "one who unwittingly murdered a fellow man," uses resh-tzadee-chet because the law is a corollary to the law of murder; if the "murder" is unwitting, he is is not liable...

  6. What does the rabbinic tradition teach us?

  7. (א) אחד דיני ממונות ואחד דיני נפשות בדרישה ובחקירה, שנאמר (ויקרא כד, כב) משפט אחד יהיה לכם. מה בין דיני ממונות לדיני נפשות. דיני ממונות בשלשה, ודיני נפשות בעשרים ושלשה. דיני ממונות פותחין בין לזכות בין לחובה, ודיני נפשות פותחין לזכות ואין פותחין לחובה. דיני ממונות מטין על פי אחד בין לזכות בין לחובה, ודיני נפשות מטין על פי אחד לזכות ועל פי שנים לחובה. דיני ממונות מחזירין בין לזכות בין לחובה, דיני נפשות מחזירין לזכות ואין מחזירין לחובה. דיני ממונות הכל מלמדין זכות וחובה, דיני נפשות הכל מלמדין זכות ואין הכל מלמדין חובה. דיני ממונות המלמד חובה מלמד זכות והמלמד זכות מלמד חובה, דיני נפשות המלמד חובה מלמד זכות, אבל המלמד זכות אינו יכול לחזור וללמד חובה. דיני ממונות דנין ביום וגומרין בלילה, דיני נפשות דנין ביום וגומרין ביום. דיני ממונות גומרין בו ביום בין לזכות בין לחובה, דיני נפשות גומרין בו ביום לזכות וביום שלאחריו לחובה, לפיכך אין דנין לא בערב שבת ולא בערב יום טוב.

    (1) Both cases of money (non-capital) and cases of life (capital) have examination and inquiry, as it is written (Leviticus 24:22) "You shall have one justice." What is the difference between cases of money and cases of life: Cases of money [are tried] with three [judges], and cases of life, with twenty-three. Cases of money are opened either [with arguments] to acquit or to convict, and cases of life open [with arguments] to acquit but do not open [with arguments] to convict. Cases of money are decided by one either to acquit or to convict; cases of life are decided by one to acquit or by two to convict. Cases of money, [the verdict] can change between acquittal and conviction; cases of life can change to acquittal but cannot change to conviction. Cases of money, all can rule for acquittal or conviction; cases of life, all can rule for acquittal but all cannot rule for conviction. Cases of money, one who convicts can acquit and one who acquits can convict; in cases of life, one who convicts can acquit, but one who acquits cannot turn and convict. Cases of money can be tried in the day and can finish in the night; cases of life are tried in the day and must finish in the day. Cases of money finish on the same day for either acquittal or conviction; cases of life finish on the same day for acquittal and the next day for conviction, therefore there cannot be trials on Friday evening or the evening before a holiday.