Contemporary Issues In Halakha: Redemption Of Captives, Sources Part 2

פדיון שבויים

The Redemption of Captives
ר’ שלמה זכרוב
Part II

7) רמב”ם הלכות מתנות עניים פרק ח

הלכה י

פדיון שבויים קודם לפרנסת עניים ולכסותן, ואין לך מצוה גדולה כפדיון שבויים שהשבוי הרי הוא בכלל הרעבים והצמאים והערומים ועומד בסכנת נפשות, המעלים עיניו מפדיון שבויים, עובר על לא תאמץ את לבבך (דברים טו, ז). ועל לא תקפוץ את ידך (דברים טו, ז). ועל לא תעמוד על דם רעך (ויקרא יט, טז). ועל לא ירדנו בפרך לעיניך (ויקרא כה, נג). ובטל מצות פתוח תפתח את ידך לו (דברים טו, ח). ומצות וחי אחיך עמך (ויקרא כה, לו). ואהבת לרעך כמוך (ויקרא יט, יח). והצל לקוחים למות (משלי כד, יא). והרבה דברים כאלו. ואין לך מצוה רבה כפדיון שבויים.

7) Rambam, The Laws of Gifts to The Poor, Chapter 8

Law 10

The redemption of captives takes precedence over supporting and clothing the poor. There is no greater mitzvah than redeeming captives, for the captive is among the hungry, the thirsty, the naked and those whose lives are in danger.

A person who ignores the redemption of captives, transgresses “you shall not harden your heart” (Deut. 15:7), “you shall not shut your hand from your needy brother” (Deut. 15:7), “you shall not stand idly by the blood of your brother” (Lev. 19:16), “he shall not rule with vigor over him in your sight” (Lev. 25:53). He also cancels out the mitzvah, “you shall surely open your hand unto him” (Deut 15:8) and the mitzvah “that your brother may live with you” (Lev. 25:36), “and you shall love your neighbor as yourself”, (Lev 19:18), “save them that have been taken to die” (Proverbs 24:11), and many similar ones. There is no greater commandment than redeeming captives.

הלכה יא

אנשי העיר שגבו מעות לבנין בית הכנסת ובא להן דבר מצוה מוציאין בו המעות, קנו אבנים וקורות לא ימכרום לדבר מצוה אלא לפדיון שבויים, אע”פ שהביאו את האבנים וגדרום ואת הקורות ופסלום והתקינו הכל לבנין מוכרין הכל לפדיון שבויים בלבד, אבל אם בנו וגמרו לא ימכרו את בית הכנסת אלא יגבו לפדיונן מן הצבור.

Law 11

City residents who collected money for the building of a synagogue and along comes an opportunity to fulfill a commandment, they direct the money for that purpose.

If they bought the stones and beams, they needn’t sell them for a regular mitzvah, only in order to redeem captives. Even if they brought the stones and beams and cut them to size for the building, everything is sold for the purpose of redeeming captives. However, if they already built it, they needn’t sell the synagogue; instead they should collect funds from the public.

הלכה יב

אין פודין את השבויים ביתר על דמיהן מפני תקון העולם, שלא יהיו האויבים רודפין אחריהם לשבותם.

Law 12

Captives should not be redeemed for more than their value, because of tikkun olam, so that the enemies will not chase after them in order to take them into captivity.