Bracha on a Solar Eclipse?

ת"ר בזמן שהחמה לוקה סימן רע לכל העולם כולו משל למה הדבר דומה למלך בשר ודם שעשה סעודה לעבדיו והניח פנס לפניהם כעס עליהם ואמר לעבדו טול פנס מפניהם והושיבם בחושך תניא רבי מאיר אומר כל זמן שמאורות לוקין סימן רע לשונאיהם של ישראל מפני שמלומדין במכותיהן משל לסופר שבא לבית הספר ורצועה בידו מי דואג מי שרגיל ללקות בכל יום ויום הוא דואג תנו רבנן בזמן שהחמה לוקה סימן רע לעובדי כוכבים לבנה לוקה סימן רע לשונאיהם של ישראל מפני שישראל מונין ללבנה ועובדי כוכבים לחמה

Apropos the fact that rain on Sukkot is an indication of divine rebuke, the Gemara cites several related topics. The Sages taught: When the sun is eclipsed it is a bad omen for the entire world. The Gemara tells a parable. To what is this matter comparable? It is comparable to a king of flesh and blood who prepared a feast for his servants and placed a lantern [panas] before them to illuminate the hall. He became angry at them and said to his servant: Take the lantern from before them and seat them in darkness. It is taught in a baraita that Rabbi Meir says: When the heavenly lights, i.e., the sun and the moon, are eclipsed, it is a bad omen for the enemies of the Jewish people, which is a euphemism for the Jewish people, because they are experienced in their beatings. Based on past experience, they assume that any calamity that afflicts the world is directed at them. The Gemara suggests a parable: This is similar to a teacher who comes to the school with a strap in his hand. Who worries? The child who is accustomed to be beaten each and every day is the one who worries. The Sages taught in another baraita: When the sun is eclipsed, it is a bad omen for the other nations. When the moon is eclipsed, it is a bad omen for the enemies of the Jewish people. This is due to the fact that the Jewish people calculate their calendar primarily based on the moon, and the other nations calculate based on the sun.

(א) עַל הַזִּקִּים, וְהוּא כְּמִין כּוֹכָב הַיּוֹרֶה כְּחֵץ בְּאֹרֶךְ הַשָּׁמַיִם מִמָּקוֹם לְמָקוֹם וְנִמְשָׁךְ אוֹרוֹ כְּשֵׁבֶט; וְעַל רְעָדַת הָאָרֶץ; וְעַל הַבְּרָקִים; וְעַל הָרְעָמִים; וְעַל רוּחוֹת שֶׁנָּשְׁבוּ בְּזַעַף, עַל כָּל א' מֵאֵלּוּ, אוֹמֵר: בָּרוּךְ אַתָּה יקוק אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם עוֹשֶׂה מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית; וְאִם יִרְצֶה יֹאמַר: בָּרוּךְ אַתָּה יקוק אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁכֹּחוֹ וּגְבוּרָתוֹ מָלֵא עוֹלָם.

(1) Upon a comet, which is like a type of star that is seen like an arrow across the sky from place to place, whose light stretches like a staff, and upon shaking of the earth, and upon lightning, and upon thunder, and upon winds that blow angrily: on each of these one says, "Blessed are you, God our Lord, king of the world, creator of the original (first) creations." And if you'd like, say, "Blessed are you, God our Lord, king of the world, whose strength and might fill the world."

R. Menachem Mendel Schneerson

ידוע הכלל אשר אין לחדש ברכה שלא הוזכרה בש"ס (ב"י או"ח סמ"ו). וי"ל הטעם דאין מברכין ע"ז מפני שהוא סימן לפורעניות הבאה (סוכה כט, א). ואדרבה צריכה תפלה לבטלה וצעקה ולא ברכה.

There is a well-established principle that it is forbidden to institute a blessing that is not mentioned in the Talmud. And some say that the reason that no blessing was instituted is because the eclipse is a bad omen. To the contrary, it is important to pray for the omen to be annulled, and to cry out without a berachah

שו"ת עשה לך רב חלק ה סימן ז

מדוע אין מברכים על ליקוי חמה ולבנה
הנני מאשר קבלת מכתבו מיום ט"ז טבת דנא, בשאלתו אם יש לברך על ליקוי חמה או ליקוי לבנה ברכת עושה מעשה בראשית (בהקשר לליקוי לבנה שחל במוצש"ק פרשת ויחי). כב' עצמו כבר ציין שלא מצא ברכה זאת לא במסכת ברכות ולא ברמב"ם ולא בשו"ע, וסיים "הרי הליקוי הוא תופעת טבע המביאה אותנו לידי השתוממות ופליאה ולמה לא לברך"?

..עכ"פ, כיון שלא ראו בתופעה זאת מעשה בראשית טבעי, לא ראו צורך לקבוע ברכה. ומובן מאליו שעכשיו שאנו יודעים ומבינים תופעה טבעית מופלאה זאת, ושהיא באמת תוצאה של מעשה הקדוש ברוך הוא בימי בראשית, יתכן ויכולים היינו לקבוע ברכה, אלא שלא כל אדם רשאי על דעת עצמו לקבוע ברכה חדשה לעצמו.

ומי שחש צורך לברך על תופעת טבע זאת, יוכל לברך ע"י קריאת פסוק כדלהלן: ויברך דוד את יקוק לעיני כל הקהל ויאמר דוד ברוך אתה יקוק אלקי ישראל אבינו מעולם ועד עולם לך יקוק הממלכה עושה מעשה בראשית, והרי יש כאן שם ומלכות, והוא כקורא פסוק ואין בזה שום חשש (ועיין מקור דבר זה בספרנו "מקור חיים השלם" חלק ראשון פרק מ"ו בהערה מס' 52). וכך הוא הדין בכל מקום שיש ספק ברכה.

Our Rabbis instituted blessings over acts of creation and powerful natural events, like lightning and thunder and so on. However, they did not do so for a lunar or solar eclipse. And if only today we could institute a blessing when we are aware that an eclipse is indeed an incredible natural event. But we cannot, for a person is forbidden to make up a blessing. If a person still wants to make some form of a blessing, he should recite the verses “And David blessed…blessed are you, G-d, the L-rd of our father Israel, who performs acts of creation.

האם מברכים "עושה מעשה בראשית" על ליקוי חמה?

מתוך: יום יום » ברכות למיניהן פורסם בז' בניסן התשס"ו
שלום רב!

בער"ח ניסן (יום ד' האחרון) חיווינו ליקוי חמה. הסתכלתי השמיימה והשתוממתי למראה התופעה הנדירה ומעוררת הלב (לפחות בעיני). חשתי צורך דתי לברך ברכת הראייה לנוכח תופעת טבע זו אך לא נזכרתי באם ישנה התייחסות לשאלה זו בחז"ל; יגעתי ולא מצאתי ולעניות דעתי אין איזכור אודות ליקויי מאורות מלבד דברי האגדה במס' סוטה ("תנו רבנן: בזמן שהחמה לוקה - סימן רע לעובדי כוכבים, לבנה לוקה - סימן רע לשונאיהם של ישראל, מפני שישראל מונין ללבנה ועובדי כוכבים לחמה... ").

א. גם אם אין חובה מפורשת לברך על ליקוי מואורות, האם בכ"ז ישנו "היתר" לברך ברכה כגון "עושה מעשה בראשית" או האם מדובר בברכה לבטלה או שאינו צריכה הואיל ומדובר במטבע שלא טבעו בו חכמים?

ב. אם אין מקום לברך ברכה על ליקויי מאורות, האם הדבר נעוץ בזיקה בין דברי האגדה הנ"ל במסכת סוטה? ואם כן, האם ישנו מקום להבחין בין ליקוי החמה, שלכאורה הינה תופעה חיובית לעם ישראל ובין ליקוי הלבנה שלכאורה רע לישראל?

ג. האם ישנה רשימה סגורה של תופעות טבע שמחייבות ברכת עושה מעשה בראשית ותו לא. לדוגמא, אם חז"ל לא חייבו אדם לברך ברכת הראייה לנוכח צפיית התפרצות הר געש, האם אכן אין מקום לומר ברכה כלשהי?

כל טוב ובברכת התורה,
דויד אייזן
התשובה:
א. גם אני הרהרתי ביום ליקוי החמה על ליקוי המאורות שהתרחש, אבל איננו מחדשים ברכה, אלא מברכים על מה שתקנו לנו חכמים, והם לא תקנו ברכה על מאורע זה, ולכן לא מתאימה הברכה שחשבת לברך.
ב. הסיבה שאיננו מברכים היא שלא נתחדש כאן מעשה בראשית, ולאו דוקא בגלל הסיבה שהזכרת, שהרי בשני המקרים לא מצאנו ברכה.
ג. אכן כן, עיין בשו"ע או"ח סי' רכז-ח-ט, בעיקרון מברכים על כל דבר משנוה שניכרת בהם גדלות הבורא, או כשרואה את תחילת היקף חמה (אחת לכ"ח שנים),
בספר ארחות רבינו עמ' צה כתב לא לברך על ליקוי החמה.
מוצאים דרך אחרת להתפעל ממעשה זה, אני אמרתי פרק תהלים י"ט - השמים מספרים כבוד א-ל, ופרק קד - ברכי נפשי את יקוק.

פניני הלכה- הרב אליעזר מלמד

דרך כלל אנו נפגשים עם הטבע המסודר – השמש זורחת ושוקעת כסדרה, הכוכבים נעים במסילותיהם, והכל ניצב על מכונו. אולם לפעמים אנו נפגשים עם תופעות יוצאות דופן שמזעזעות את הנפש, עד שנראה כאילו הסדרים שטבע הבורא בעולמו אינם מחזיקים עוד מעמד. אבל עלינו לזכור כי הכל מאת יקוק הוא, וגם התופעות החריגות והמזעזעות הם מעשיו וגבורותיו, שנועדו ליישר את העולם ולתקנו, וכפי שאמרו חכמים (ברכות נט, א): "לא נבראו רעמים אלא לפשוט עקמומית שבלב".

ש אומרים שעל כל תופעת טבע מיוחדת, כדוגמת הר געש בהתפרצותו, גייזר, מפלי מים מרשימים וליקוי חמה או לבנה, צריכים לברך, ומה שחכמים מנו אינו אלא דוגמא. ויש שמסתפקים בזה. ולמעשה, המברך לא הפסיד.[5]


[5]. כתב בשער העין ז, הערה טו, שדעת הרב נסים קרליץ, שכל מה שמנו חכמים אינו אלא דוגמא, ובשם הרב ואזנר שיש לברך על הר געש, וכך נהג לברך על מפל מים קטן. ובאול"צ ח"ב מו, סג, כתב לברך על מערת נטיפים. אמנם הרב חיים קנייבסקי חשש להוסיף על מה שתקנו חכמים. ודברי המברכים נראים, שאין מקום לחלק בין תופעות הטבע המרשימות, אלא שמנו חכמים את התופעות השכיחות בארץ ישראל.

English translation of R. Shmuel Pliskin’s account of the eclipse that took place in Radin and the Chafetz Chaim’s reactions to it

And the Chofetz Chaim taps again with his right hand on the table with an expression of victory, and smiling he adds, “They should come to see. It is a mitzvah to see the sun eclipsed, to actually see that a creation was actually formed [by the Creator] … And he taps lightly again with his right hand, a quiet smile... had already prepared for the Chofetz Chaim, a special triply thick, darkened pair of glasses which properly fit the good and trustworthy eyes of the holy and vaunted elder. The righteous one does this [looking at the eclipse] with holy trepidation, exactly as he would silently gaze at his chanukiah, from it he does not remove his eyes so long as there are sparkling remnants of oil… The righteous one does this [looking at the eclipse] with holy trepidation, exactly as he would silently gaze at his chanukiah, from it he does not remove his eyes so long as there are sparkling remnants of oil… And the courtyard of the yeshiva entirely is turned into an observatory, except that there, they simply “look” from behind a telescope, while here they “gaze” with supple eyes behind primitive glass shards….And behold the darkness has eclipsed the entire sphere, as if a large well of ink has spilled and filled the space … a strange darkness, not that of the twilight nor even like the thick darkness of night … Behold, a black curtain has been stretched on the face of the Sun; there remains not even one red streak And behold the Wonder : - Behold, behold, once again, born is the new sun — like the six days of creation....Now all have seen that the sun is nothing more than a creation!

ספר אורחות צדיקים שער הזכירה

העשרים ושלוש - שיזכור תמיד גדולתו של האל, יתברך, ויבחין בריאות העולם, גדולים וקטנים, ואיך הגלגלים הולכים, והשמש והירח והכוכבים, וירידת הגשמים, ונשיבת הרוחות, וכאלו עוד הרבה, עצמו מספר. ובשביל שאדם רואה אלו הנפלאות תמיד, אינו תמה לבו על כך, אבל כשהחמה או הלבנה לוקה, אז הוא תמה מאד, בשביל שאין זה תדיר ורגיל כמו סיבוב השמש בכל יום ממזרח למערב. לכן הבט אליהם, ועשה עצמך כאילו לא ראית הנפלאות מימיך, ויהא נראה כאילו היית סומא עד עתה ועכשיו פתחת עיניך, אז היה נפלא בעיניך מאד - כן תעשה עצמך בכל יום. וכן אמר דוד (תהלים קלט יד): "נפלאים מעשיך ונפשי יודעת מאד"