הושע An Alliance of Love and Complexity
1 א

הרבה נביאים עמדו להם לישראל כפלים כיוצאי מצרים. אלא נבואה שהוצרכה לדורות נכתבה ושלא הוצרכה לא נכתבה

Many prophets arose for the Jewish people, numbering double the number of Israelites who left Egypt. However, only a portion of the prophecies were recorded, because only prophecy that was needed for future generations was written down in the Bible for posterity, but that which was not needed, as it was not pertinent to later generations, was not written. Therefore, the fifty-five prophets recorded in the Bible, although not the only prophets of the Jewish people, were the only ones recorded, due to their eternal messages.

2 ב

(הושע א, א) דבר ה' אשר היה אל הושע וגו' בימי עוזיהו יותם אחז יחזקיה מלך יהודה ... ארבעה נביאים שנתנבאו באותו הפרק ואלו הן הושע ישעיה עמוס ומיכה

“The word of the Lord that came unto Hosea" in the days of Uzziah, Jotham, Ahaz, and Hezekiah, kings of Judea... four prophets who prophesied during that period, and these are they: Hosea, Isaiah, Amos, and Micah.

3 ג
4 ד

(ב) תְּחִלַּ֥ת דִּבֶּר ה' בְּהוֹשֵׁ֑עַ וַיֹּ֨אמֶר ה' אֶל־הוֹשֵׁ֗עַ לֵ֣ךְ קַח־לְךָ֞ אֵ֤שֶׁת זְנוּנִים֙ וְיַלְדֵ֣י זְנוּנִ֔ים כִּֽי־זָנֹ֤ה תִזְנֶה֙ הָאָ֔רֶץ מֵֽאַחֲרֵ֖י ה'׃

(2) When the LORD first spoke to Hosea, the LORD said to Hosea, “Go, get yourself a wife of harlotry and children of harlotry; for the land will stray from following the LORD.”

5 ה

(ב) ויאמר ה' אל הושע לך קח לך אשת זנונים. כל זה הענין היה במראה הנבואה שאמר לו שיקח אשת זנונים ולקחה והרתה וילדה ממנו שלש פעמים, וזה משל לישראל הזונים מאחרי ה'

This entire matter was a vision of prophecy when it says to take a harlot. And the fact that he took her, impregnated her, and had children from her three times, this is just allegory to the Jews who were unfaithful to God.

6ו

אברבנל על הושע

כי הוא באמת זמה ועון פלילי להכחיש פשוטי הכתובים. כי הדברים הנראים יותר פעלים בלבבות מהדברים הנשמעים.

Abarbanel on Hosea

It is really a terrible sin to contradict the
plain meaning of the psukim. Things seem to have a greater impact on our hearts than things that are heard.

7 ז

אמר לו הקדוש ברוך הוא להושע, "בניך חטאו" והיה לו לומר, "בניך הם בני חנוניך הם בני אברהם יצחק ויעקב! גלגל רחמיך עליהן" לא דיו שלא אמר כך אלא אמר לפניו רבש"ע כל העולם שלך הוא העבירם באומה אחרת.

The Holy One, Blessed be He, said to Hosea: "Your sons, the Jewish people, have sinned."

Hosea should have said to God in response: "But they are Your sons; they are the sons of Your beloved ones, the sons of Abraham, Isaac, and Jacob. Extend Your mercy over them."

Not only did he fail to say that, but instead he said before Him: Master of the Universe, the entire world is Yours; since Israel has sinned, exchange them for another nation.

8 ח

אמר הקב"ה, "מה אעשה לזקן זה? אומר לו לך וקח אשה זונה והוליד לך בנים זנונים ואחר כך אומר לו שלחה מעל פניך אם הוא יכול לשלוח אף אני אשלח את ישראל"

The Holy One, Blessed be He, said: What shall I do to this Elder who does not know how to defend Israel? I will say to him: Go and take a prostitute and bear for yourself children of prostitution. And after that I will say to him: Send her away from before you. If he is able to send her away, I will also send away the Jewish people.

9 ט

(ד) וַיֹּ֤אמֶר ה' אֵלָ֔יו קְרָ֥א שְׁמ֖וֹ יִזְרְעֶ֑אל ...

(4) and the LORD instructed him, “Name him Jezreel...

10 י
(א) קרא שמו יזרעאל . קרי שומהון מבדריא , התנבא עליהן שיגלו ויהיו זרועין בארצות :

Call their name the scattered ones. this is prophesizing that they will be exiled, and they will be sown among the peoples.

11 יא

(ו) וַתַּ֤הַר עוֹד֙ וַתֵּ֣לֶד בַּ֔ת וַיֹּ֣אמֶר ל֔וֹ קְרָ֥א שְׁמָ֖הּ לֹ֣א רֻחָ֑מָה כִּי֩ לֹ֨א אוֹסִ֜יף ע֗וֹד אֲרַחֵם֙ אֶת־בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל...

(6) She conceived again and bore a daughter; and He said to him, “Name her Lo-ruhamah; for I will no longer accept the House of Israel...

12 יב

(ט) וַיֹּ֕אמֶר קְרָ֥א שְׁמ֖וֹ לֹ֣א עַמִּ֑י כִּ֤י אַתֶּם֙ לֹ֣א עַמִּ֔י וְאָנֹכִ֖י לֹֽא־אֶהְיֶ֥ה לָכֶֽם׃

(9) Then He said, “Name him Lo-ammi; for you are not My people, and I will not be your [God].”
13 יג

לאחר שנולדו [לו] שני בנים ובת אחת אמר לו הקב"ה להושע, "... בדול עצמך ממנה." אמר לו, "רבש"ע יש לי בנים ממנה! ואין אני יכול להוציאה ולא לגרשה!"

After two sons and one daughter had been born to him, the Holy One, Blessed be He, said to Hosea: ... You separate yourself from your wife. He said to him: Master of the Universe, I have sons from her and I am unable to dismiss her or to divorce her.

14 יד

אמר לו הקב"ה, "ומה אתה שאשתך זונה ובניך [בני] זנונים ואין אתה יודע אם שלך הן אם של אחרים הן כך ישראל שהן בני בני בחוני בני אברהם יצחק ויעקב!"

In response to Hosea’s show of loyalty to his family, the Holy One, Blessed be He, rebuked him and said to him: Just as you, whose wife is a prostitute and your children from her are children of prostitution, and you do not even know if they are yours or if they are children of other men, despite this, you are still attached to them and will not forsake them, so too, I am still attached to the Jewish people, who are My sons, the sons of My faithful who withstood ordeals, the sons of Abraham, Isaac, and Jacob.

15 טו

(א) ... וְֽ֠הָיָה בִּמְק֞וֹם אֲשֶׁר־יֵאָמֵ֤ר לָהֶם֙ לֹֽא־עַמִּ֣י אַתֶּ֔ם יֵאָמֵ֥ר לָהֶ֖ם בְּנֵ֥י קל־חָֽי׃

(1) ... instead of being told, “You are Not-My-People,” they shall be called Children-of-the-Living-God.

16 טז
(ב) וְ֠נִקְבְּצוּ בְּנֵֽי־יְהוּדָ֤ה וּבְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ יַחְדָּ֔ו וְשָׂמ֥וּ לָהֶ֛ם רֹ֥אשׁ אֶחָ֖ד וְעָל֣וּ מִן־הָאָ֑רֶץ כִּ֥י גָד֖וֹל י֥וֹם יִזְרְעֶֽאל׃

(2) The people of Judah and the people of Israel shall assemble together and appoint one head over them; and they shall rise from the ground—for marvelous shall be the day of Jezreel!

17 יז

(ד) כי גדול יום יזרעאל. כי יום גדול ונכבד יהיה יום קבוץ ישראל...

Marvelous shall be the day of Jezreel. For a great and honored day shall be the day of the gathering of Israel...

18 יח
(ג) אִמְר֥וּ לַאֲחֵיכֶ֖ם עַמִּ֑י וְלַאֲחֽוֹתֵיכֶ֖ם רֻחָֽמָה׃

(3) Oh, call your brothers “My People,” And your sisters “Merciful!”

19 יט

(כא) וְאֵרַשְׂתִּ֥יךְ לִ֖י לְעוֹלָ֑ם וְאֵרַשְׂתִּ֥יךְ לִי֙ בְּצֶ֣דֶק וּבְמִשְׁפָּ֔ט וּבְחֶ֖סֶד וּֽבְרַחֲמִֽים׃​(כב) וְאֵרַשְׂתִּ֥יךְ לִ֖י בֶּאֱמוּנָ֑ה וְיָדַ֖עַתְּ אֶת־ה'

(21) And I will support you forever: I will support you with righteousness and justice, And with goodness and mercy, (22) And I will support you with faithfulness; Then you shall know to the LORD.

20 כ

(ב) שׁ֚וּבָה יִשְׂרָאֵ֔ל עַ֖ד ה' אֱלֹקיךָ כִּ֥י כָשַׁ֖לְתָּ בַּעֲוֺנֶֽךָ׃

(2) Return, O Israel, to the LORD your God, For you have fallen because of your sin.
21 כא

(ג) קְח֤וּ עִמָּכֶם֙ דְּבָרִ֔ים וְשׁ֖וּבוּ אֶל ה' אִמְר֣וּ אֵלָ֗יו כָּל־תִּשָּׂ֤א עָוֺן֙ וְקַח־ט֔וֹב וּֽנְשַׁלְּמָ֥ה פָרִ֖ים שְׂפָתֵֽינוּ׃

(3) Take words with you And return to the LORD. Say to Him: “Forgive all guilt And accept what is good; Instead of bulls we will pay [The offering of] our lips.
22 כב

(א) כָּל מִצְוֹת שֶׁבַּתּוֹרָה בֵּין עֲשֵׂה בֵּין לֹא תַּעֲשֶׂה אִם עָבַר אָדָם עַל אַחַת מֵהֶן בֵּין בְּזָדוֹן בֵּין בִּשְׁגָגָה כְּשֶׁיַּעֲשֶׂה תְּשׁוּבָה וְיָשׁוּב מֵחֶטְאוֹ חַיָּב לְהִתְוַדּוֹת לִפְנֵי הָקל בָּרוּךְ הוּא...

(1) All of the commandments in the Torah: whether they be the positive commandments, or the negative commandments; if a person transgressed any of them, whether he did so intentionally, whether he did so unintentionally, when he repents and returns from his sin - he is obligated to confess before God, blessed be He...