Jews & Gentiles:The Radical View of R. Menachem Ha-MeiriLower Merion Synagogue - Shavuot 5777

רמב״ם הלכות עבודת כוכבים פרק ט הלכה ד

הנוצרים עובדי ע"ז הם ויום ראשון הוא יום אידם, לפיכך אסור לתת ולשאת עמהם בארץ ישראל יום חמישי ויום ששי שבכל שבת ושבת ואין צריך לומר יום ראשון עצמו שהוא אסור בכל מקום, וכן נוהגין עמהם בכל אידיהם.

תוספות עבודה זרה דף ב עמוד א

אסור לשאת ולתת עמהם - פ"ה משום דאזיל ביום אידו ומודה לעבודת כוכבים מתוך לשונו משמע שר"ל אף ממקח וממכר וקשה על מה סמכו העולם לשאת ולתת ביום איד העבודת כוכבים עמהם נהי דרוב אידיהם מן הקדישים הם מ"מ בכל שבוע יום אחד יש להם דלרבי ישמעאל (לקמן ו.) לעולם אסור ואין לומר דהיינו טעמא משום (חולין יג:) דעובדי כוכבים שבח"ל לאו עובדי עבודת כוכבים אלא מנהג אבותיהם בידם...

לכך נראה דשרי משום איבה... לכך נראה דטעם ההיתר משום דעכו"ם שבינינו קים לן בגוייהו דלא פלחו לעבודת כוכבים...

ור"ת היה מפרש אסור לשאת ולתת עמהם דוקא במידי דתקרובת ולא איירי כלל בלקנות דודאי שרי

בית הבחירה עבודה זרה דף טו עמוד ב

וכשם שביארנו עליהם שהם חשודים על הרביעה כך הם חשודים על שפיכות דמים והילכך אין מתיחדין עמהם ואין מתלוין עמהם בדרך וכן אין מוכרין להם מטעם זה לא זיין ולאכלי זיין ואין משחיזין להם את הזיין וכן אין מוכרין להם לא סכין ולא כבלים ולא שלשלאות של ברזל שכל אלו מאחר שאינם בעלי שום דת בעולם ואינם נכנעים תחת יראת אלהות אלא שמקטירים לצבא השמים ועובדים את האלילים אין נזהרין משום עבירה והרי הם מזיקים בהם

בית הבחירה עבודה זרה דף כו עמוד א

ומ"מ כל שב אלקם ההיזק מאליו אין אנו מצווים להשתדל בהצלתם ואף בזו של גוים צריך אתה לבחון מהשהקדמנו באיזה גוי הוא אומר כן ר"ל שבעובדי האלילים נאמר שלא היו גדורים בדרכי הדתות ואדרבה כל עבירה וכל כיעור יפה בעיניהם וכבר אמר ראש הפילוסופים הרגו מי שאין לו דת הא כל שהוא מעובדי האלהות אע"פ שאינו מכלל הדת אינו בדין זה חלילה וחס וכבר ידעת בגר תושב והוא שקבל עליו שבע מצות שאתה מצווה להחיותו:

בית הבחירה בבא מציעא דף ב עמוד א

שהרי ומצאתה הנאמר במקרא שהגיעה לידו משמע ואעפ"כ נאמר שם לכל אבדת אחיך ואין אחוה לעובדי האלילים שאינם תחת גדר הדתות עם האומות הגדורות בדרכי הדת

בית הבחירה בבא קמא דף קיג עמוד ב

נמצא שאף עובדי האלילים ושאינם גדורים בדרכי הדתות אסור לגזלם ואם נמכר לו ישראל אסור לצאת מידו בלא פדיון וכן אסור להפקיע את הלואתו ומ"מ אין אדם חייב לחזר אחר אבדתו כדי להחזירה לו ולא עוד אלא אף מישמצא אבדתו אינו חייב להחזירה שמציאה מקצת קנין הוא וחזרתו דרך חסידות ואין אנו כפופים לחסידות למי שאין לו דת

בית הבחירה בבא קמא דף לז עמוד ב

שור של ישראל שנגח שור של נכרי פטור מדין רעהו ושל נכרי שנגח של ישראל בין תם בין מועד משלם נזק שלם מתוך שאין חסים על ממון זולתם קונסין אותם שלא ירגילו עצמם להזיק ולפי מה שנאמר בגמרא דוקא בעממים שאינם גדורים בדרכי דתות ונימוסים כמו שאמר עליהם בגמרא ראה שבע מצות שקבלו עליהם בני נח שלא קיימום עמד והתיר ממונם כל שעה שהדין מחייבם בכך הא כל ששבע מצות בידם דינם אצלנו כדיננו אצלם ואין נושאין פנים בדין לעצמנו ומעתה אין צריך לומר שכן באומות הגדורות בדרכי דתות ונימוסים:

בית הבחירה ביצה דף כא עמוד ב

ממה שכתבנו למדת שאין אופין ומבשלין לגוים ואם עבר ועשה כן בדברים האסורים לוקה ובמותרים אינו לוקה מטעם הואיל וטעם איסור הכנה לגוים מצד שהיא מלאכה ואין לנו בה צורך אוכל נפש הואיל ואין מזונותם עלינו שהרי סתם גוים האמור בתלמוד פירושו בבעלי האמונות הקדומות בעבודת האלילים ושמא תאמר והלא אף באלו אמרו בראשון של שבת י"ט א' נותנין מזונות לפני הגוי בחצר ומטעם שמזונותם עלינו ממה שאמרו מפרנסין עניי גוים עם עניי ישראל שאם לא כן אף נתינה לפניהם היה אסור כמו שאמרו באחרון של שבת קנ"ה ב' אין נותנין מזונות לפני חזיר בחצר מפני שאין מזונותם עליך אלמא דגוים מיהא מזונותם עלינו תירצו בתוספות שמזונותם קצת עלינו מפני דרכי שלום ומתוך כך נותנין להם בחצר מן המוכן אף בשבת שאין כאן אלא טורח מדברי סופרים אבל מלאכה כגון הכנה לצרכם ביו"ט אסור על הדרכים שכתבנו:

בית הבחירה שבת דף קנו עמוד א

ואמרו דרך כלל אין מזל לישראל ורוצה בשם ישראל הגדור בדרכי הדת

חיבור התשובה למאירי

כל בעל דת יוציא עצמו מהכנת הרע בגדרו עצמו בגדרי מדותיו, והוא אמרם ז"ל אין מזל לישראל, ר"ל לכל נגדר בדרכים דתיים שגדרותיו אמנם יוציאוהו מענין מה שתגזור עליו הכרח התולדה כמו שהתבאר:

בית הבחירה עבודה זרה דף ב עמוד א

ומתוך כך עקר הדברים נראה לי שדברים אלו כלם לא נאמרו אלא על עובדי האלילים וצורותיהם וצלמיהם אבל בזמנים הללו מותר לגמרי ומה שאמרו בגמ' נצרי לעולם אסור אני מפרשו מלשון נוצרים באים מארץ מרחק האמור בירמיה שקרא אותם העם נוצרים על שם נבוכד נצר וידוע שצלם השמש היה בבבל ושכל עם נבוכדנצר היו עובדים לו וכבר ידעת שהחמה משמשת ביום ראשון כענין ראשי ימים ומתוך כך היו קורין לאותו יום נצרי על שם שהיה קבוע לנבוכד נצר על צד ממשלת חמה שבו והדברים נראין וברורים:

בית הבחירה עבודה זרה דף כו עמוד א

ואנו כבר ביארנו עיקר כונת הספר על איזו אומה היא סובבת כמו שיעידו ימי אידיהן שהזכרנו שהם כלם לאמות הקדומות שלא היו גדורות בדרכי הדתות והן אדוקות ומתמידות בעבודת האלילים והכוכבים והטליזמאש שכל אלו וכיוצא בהן הם עיקרי ע"ז כמו שהתבאר

בית הבחירה גיטין דף סב עמוד א

ומכל מקום אמות הגדורות בדרכי הדתות ומאמינים במציאותו ית' לאחדותו ויכלתו אע"פ שמשתבשין בקצת דברים לפי אמונתנו אין להם מקום בדברים אלו:

Meiri, Chibur HaTeshuvah

But my intention in this chapter is only to caution the sinner not to give up on repentance, whether by failing to believe in it or by fearing that it will not be accepted because of the multitude of his sins. Both of those foreign and evil notions will lead their adherents to hold fast to their wickedness. For the belief in the benefits of repentance, as described by the rabbi, the guide of righteousness [i.e. Maimonides] in one of his chapters, is among the factors without which people possessed of religion cannot get along…. But by believing in the benefits of repentance and the damage caused by its absence, he will be strengthened in the true knowledge that God, may He be blessed, oversees our ways and has the power to punish us and cause us loss if we disobey Him and to do well by us if we serve Him; and he will then strive to mend his ways.

R' Yosef ibn Kaspi, Sefer HaMusar, p.67

My son, there are two types among our people who adopt contemporary traits. Do not walk their path and let your foot avoid their ways. The first type are the philosophizers among our people who have not served their full apprenticeship… yet cast scorn on the words of our sages of blessed memory and treat casually the commandments that call for action (mitsvot ma`asiyyot) … I swear by the Eternal, that Aristotle and his associates and students all caution us to observe everything in the Torah and in the words of the prophets and especially to be careful with respect to the commandments calling for action. As Plato said: “Put to death one who has no religion.”

Essay on Repentance, pp. 255–256

It is well known that in ancient times, false ideas were widespread, for they believed only in what was perceived by the senses or was self-evident or axiomatic; and this is the view attributed to generation of the Tower of Babel.48 Because they did not conceive of the existence of anything non-corporeal (nifrad, nivdal), they denied the existence of God and instead worshipped the heavenly objects. Were they to see a ladder standing on the ground with its top reaching heavenward, they would not see the Lord of Hosts standing upon it, and they would not believe in His sancta. This is what the sages of blessed memory meant when they said that the intention of the Tower builders was to place an idol at its top with a sword in its hand to kill Him, as it were, for “killing” is the sages’ way of portraying the absence of existence of something real…. It is an allegory meaning that the Babel generation lacked any notion of the existence of things that were neither perceived by the senses nor self-evident. However one who inquires (ba`al mehqar) will exert the effort to believe in what reasoning generates and proves, and will thereby come to a belief in some of the firm bases of the Torah, such as the existence of God and all non-corporeal objects.

Commentary on Psalms, p. 47

For beliefs must be arrived at through one of four ways: sense perception, self-evident claims, or received tradition [sic]. In ancient times, there were flawed opinions that believed only in what could be perceived through the senses or what was axiomatically self-evident … and they accordingly denied the existence of God or anything noncorporeal as well as all the disciplines of religion; [only] a few such continue to inhabit some remote places. However the philosopher exerts through inquiry the effort to believe in what comes to him through syllogism and proof. Even so, man’s beliefs could not be perfected until the Torah came. One who accepts it takes on the yoke of the kingdom of heaven, and believes, in addition to the foregoing, in everything that the ways of religion require him to believe in a comprehensive way that lacks nothing.

Professor Moshe Halbertal,

"Ones Possessed of Religion”:

Religious Tolerance in The Teachings of The Me’iri

As is evident from the foregoing passages, these nations are situated at the first stage of cognition, where there is no belief in the existence of any independent non-corporeal entity. As the Me’iri puts it, they deny “the existence of anything non-corporeal.” The stage going beyond beliefs dependent on sense perception begins with the rational philosopher who comes to recognize the existence of an independent, non-corporeal transcendental cause and therefore believes in the existence of God. The ancient nations were fetishists who failed to recognize the existence of a transcendent, non-corporeal cause in the universe. That is, they lacked a concept of God.

In Aristotelian terms that the Me’iri employs elsewhere, the ancient nations’ physics reached the realm of the spheres, but they failed to recognize the realm of the noncorporeal forms and the first cause. In portraying the beliefs of the ancient nations that deny the existence of anything non-corporeal, the Me’iri occasionally uses an allegorical understanding of the story of the Tower of Babel, at whose summit the builders placed an idol brandishing a sword, and he contrasts it with Jacob’s ladder. Like the tower, the ladder describes the levels of existence; but unlike the fetishists of the Babel generation, Jacob saw God standing atop the ladder. The distinction between pagans and monotheists here is the distinction between materialist worldview and a metaphysical outlook that acknowledges the existence of non-corporeal forms. On the basis of this conception of idolatry, the Me’iri determined that idolatry has departed the world, since all [contemporary] religions recognize the existence of a non-material, transcendental cause that exercises providence and recompense. The distinction between paganism and its negation lies neither in the details of the various religions’ concepts of God’s unity, nor in the difference between polytheism and pure monotheism. Were that the distinction, Christianity would be considered an idolatrous religion. It is because the Me’iri identifies the ancient nations with materialism and fetishism that he can determine with certainty that Christianity is not an idolatrous religion, since it too recognizes a transcendental, non-material cause. The Me’iri then argues that the idolatrous nations, which deny the non-corporeal and lack any concept of God, lack as well any fear of God that forms the basis for “the restrictions of religion.”

Rabbi J. David Bleich

"Divine Unity in Maimonides, the Tosafists and Me'iri"

הראי״ה קוק, אגרת פט

לבד מה שהעיקר הוא כדעת המאירי, שכל העמים שהם גדורים בנימוסים הגונים בין אדם לחברו הם כבר נחשבים לגרים תושבים בכל חיובי האדם.

הרב חיים דוד הלוי

ביחס לנצרות אף כי מקובל לחשוב שהיא עכו"ם, אין זו אמת. ונבאר הדברים מיסודם להלן, אך נקדים מספר מלים על יחסנו הכללי לנצרות ולנוצרים.

Rav Aaron Soloveichik

"Civil Rights and the Dignity of Man"