Women and Zimun GNOL Shavuot 2021
Are Women Even Obligated in Birkat HaMazon?

(י) וְאָכַלְתָּ֖ וְשָׂבָ֑עְתָּ וּבֵֽרַכְתָּ֙ אֶת־יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ עַל־הָאָ֥רֶץ הַטֹּבָ֖ה אֲשֶׁ֥ר נָֽתַן־לָֽךְ׃

(10) When you have eaten your fill, give thanks to the LORD your God for the good land which He has given you.

בברכת המזון: פשיטא מהו דתימא הואיל וכתיב (שמות טז, ח) בתת ה' לכם בערב בשר לאכל ולחם בבקר לשבע כמצות עשה שהזמן גרמא דמי קמ"ל:... א"ל רבינא לרבא נשים בברכת המזון דאורייתא או דרבנן למאי נפקא מינה לאפוקי רבים ידי חובתן אי אמרת (בשלמא) דאורייתא אתי דאורייתא ומפיק דאורייתא (אלא אי) אמרת דרבנן הוי שאינו מחוייב בדבר וכל שאינו מחוייב בדבר אינו מוציא את הרבים ידי חובתן מאי ת"ש באמת אמרו בן מברך לאביו ועבד מברך לרבו ואשה מברכת לבעלה אבל אמרו חכמים תבא מארה לאדם שאשתו ובניו מברכין לו אי אמרת בשלמא דאורייתא אתי דאורייתא ומפיק דאורייתא אלא אי אמרת דרבנן אתי דרבנן ומפיק דאורייתא ולטעמיך קטן בר חיובא הוא אלא הכי במאי עסקינן כגון שאכל שיעורא דרבנן דאתי דרבנן ומפיק דרבנן:

We also learned in the mishna that women are obligated to recite the Grace after Meals. The Gemara asks: That too is obvious. The Gemara replies: Lest you say: Since it is written: “When the Lord shall give you meat to eat in the evening and bread in the morning to the full” (Exodus 16:8), one might conclude that the Torah established fixed times for the meals and, consequently, for the mitzva of Grace after Meals and, therefore, it is considered a time-bound, positive mitzva, exempting women from its recitation. Therefore, the mishna teaches us that women are obligated... Ravina said to Rava: We learned in the mishna that women are obligated in the mitzva of Grace after Meals. However, are they obligated by Torah law or merely by rabbinic law?...The difference is regarding her ability to fulfill the obligation of others when reciting the blessing on their behalf...Come and hear from what was taught in a baraita: Actually they said that a son may recite a blessing on behalf of his father, and a slave may recite a blessing on behalf of his master, and a woman may recite a blessing on behalf of her husband, but the Sages said: May a curse come to a man who, due to his ignorance, requires his wife and children to recite a blessing on his behalf.

נשים בברכת המזון דאורייתא - דכתיב ואכלת ושבעת (דברים ח) והוה ליה מצות עשה שאין הזמן גרמא:,או דרבנן - דכתיב על הארץ הטובה אשר נתן לך (שם) והארץ לא נתנה לנקבות להתחלק ואי משום בנות צלפחד חלק אביהם הם דנטלו שהיה מיוצאי מצרים

Women [required] in the blessing after meals from the Torah- as it says "and you will eat and you will be satisfied"- and so this is a positive commandment that is not time bound; or it's a rabbinical commandment, as it says "on this good land that I have given to you," and the land was not given to portion out. But if it's because of the daughters of Tzlafchad, (who were female yet were given a portion of the land), what they actually received was their father's portion, he was one of those who exited Egypt.

נשים בברכת המזון דאורייתא או דרבנן - פי' הקונטרס דסלקא דעתך דלא מחייבי מדאורייתא משום דכתיב על הארץ הטובה ונשים לא נטלו חלק בארץ ומה שנטלו בנות צלפחד חלק אביהם נטלו. ותימה כהנים ולוים נמי תבעי שהרי לא נטלו חלק בארץ וא"כ לא יוציאו אחרים ידי חובתן בברכת המזון אלא י"ל דטעמא משום דכתיב על בריתך שחתמת בבשרנו ועל תורתך שלמדתנו ונשים ליתנהו לא בברית ולא בתורה ואמרינן לקמן (דף מט.) מי שלא אמר ברית ותורה בברכת המזון לא יצא ידי חובתו והשתא קא מבעיא ליה כיון דלא מצו למימר ברית ותורה לא הוו אלא מדרבנן או דלמא כיון דלא שייך בהו הוי שפיר דאורייתא והא דלקמן מיירי באנשים דשייכי בברית ותורה:

Is the requirement for women to bless after meals from the Torah or the Rabbis? Rashi explains that according to him , women are not required from the Torah because it says "on the good land," and women did not take a portion of the land, and what the daughters of Tzlafchad were apportioned was really their father's portion. And this is surprising/I wonder about this because Kohanim and Leviim would also be included in this reasoning, because they did not receive a portion of the land and if so, they cannot relieve others of their requirement (i.e. lead bentching). Rather, it can be said that the reason is because it is written "on your covenant that you sealed with our flesh and on the Torah that you have taught us," and women are not included in the mitzva of brit or Torah, and it says earlier that one who doesn't mention Brit and Torah has not fulfilled his obligation. And here, it has to be because they (women) would not mention about Brit and Torah, it must be that this is a requirement from the Rabbis. Or, perhaps, its (the rule requiring you to mention Torah and Brit to make it count) is not relevant, so it is from the Torah, and the gemara later (making this rule) is only talking about men. for whom Brit and Torah is relevant.

(א) נָשִׁים חַיָּבוֹת בְּבִרְכַּת הַמָּזוֹן, וְסָפֵק הוּא אִם הֵן חַיָּבוֹת מִדְּאוֹרַיְיתָא וּמוֹצִיאוֹת אֶת הָאֲנָשִׁים, אוֹ אִם אֵינָן חַיָּבוֹת אֶלָּא מִדְּרַבָּנָן וְאֵינָן מוֹצִיאוֹת אֶלָּא לְמִי שֶׁאֵין חִיּוּבוֹ אֶלָּא מִדְּרַבָּנָן. וְעַיֵּן לְקַמָּן סי' קצ''ט בְּעִנְיַן זִמּוּן שֶׁלָּהֶם.

Women are obligated in the Grace after Meals, and it is a doubt whether this is Torah Law, and they can be Yotzei men, or if they are only obligated through a Rabbinic decree, and therefore they cannot be Yotzei men, only people who also have a Rabbinic level of obligation.

Today's Practice- Women and Birkat Hamazon

(כז) (כז) נכון הדבר - היינו אף דמדינא היה יותר נכון שישמעו המסובין כל הבהמ"ז מפי המזמן והוא יוציאם בברכתו ובעצמן לא יברכו כלל מ"מ בעבור שמצוי בעו"ה שהמסובין מסיחין דעתם ואינם מכוונין לדברי המברך כלל ונמצא שחסר להם בהמ"ז לגמרי ומבטלין עשה דאורייתא בידים לכך נכון כהיום יותר שהמסובין יאמרו בעצמן בלחש כל מלה ומלה עם המברך כדי שיברכו יחדו ונקרא עי"ז ברכת זימון ומתקיים מה שאמר הכתוב גדלו לה' אתי ונרוממה שמו יחדו דמזה ילפינן ברכת זימון וכמ"ש לקמן [בסימן קצ"ב במ"ב]:

(ט) (ט) דנשים לאו וכו' - באמת לאו בני תורה נינהו ג"כ והא דחלקינהו לשתים משום דעבדים איתנהו בברית. ומ"מ בימינו נהגו הנשים לומר ג"כ על בריתך שחתמת בבשרנו ועל תורתך שלמדתנו וכו' והכוונה על ברית הזכרים שחתמת בבשרנו וכן תורתך שלמדתנו על למוד הזכרים שבזכות התורה והברית נחלו ישראל את הארץ ועוד שגם הנשים צריכות ללמוד מצות שלהן לידע היאך לעשותן כמ"ש בסי' מ"ז:

Can Women Form a Zimmun?

ת"ש נשים מזמנות לעצמן ועבדים מזמנים לעצמן נשים ועבדים וקטנים אם רצו לזמן אין מזמנין (והא נשים אפילו מאה) והא מאה נשי כתרי גברי דמיין וקתני נשים מזמנות לעצמן ועבדים מזמנין לעצמן שאני התם דאיכא דעות א"ה אימא סיפא נשים ועבדים אם רצו לזמן אין מזמנין אמאי לא והא איכא דעות שאני התם משום פריצותא

The Gemara cites yet another proof. Come and hear: Women form a zimmun for themselves and slaves form a zimmun for themselves; however, women, slaves, and minors, even if they wish to form a zimmun together, they may not form a zimmun. Aren’t one hundred women considered the equivalent of two men, in that they cannot constitute a prayer quorum, and yet they may form a zimmun? Apparently, like women, two men can form a zimmun on their own. The Gemara rejects this: There it is different because, although women cannot constitute a prayer quorum, since there are three individual minds, i.e., people, three women can fulfill the verse: “Praise God with me, and we will exalt His name together.” Two men cannot. The Gemara objects: If so, say the latter clause of this baraita: Women and slaves, if they wish to form a zimmun, they may not form a zimmun. Why not? Aren’t they individual minds, which should enable the collective praise of God? The Gemara responds: That is not the reason that women and slaves were prohibited from forming a zimmun together. Rather, it is different there, as the Sages were concerned with regard to women and slaves joining together due to promiscuity.

מזמנות לעצמן - שלש נשים וכן שלשה עבדים אבל אין שתי נשים או שני עבדים מצטרפין עם (שני) אנשים לפי שיש באנשים מה שאין בנשים ובעבדים שאין הנשים אומרות ברית ואין העבדים אומרים על נחלתנו:

3 women, and also 3 slaves, but not two women or two slaves that join together with 2 men because men have what women and slaves don't have (in terms of a Chiyuv), because women don't talk about Brit, because they were never part of it, and slaves can't say our inheritance.

Women are Allowed to Form a Zimmun, but not Obligated (Reshut)

שלשה שאכלו כאחת חייבין לזמן אכל ת"ר נשים מזמנות לעצמן ועבדים מזמנין לעצמן נשים ועבדים אם רצו לזמן אין מזמנין משמע הכא דנשים חייבות בזימון ומזמנין לעצמן ותימה שלא נהגו כן י"ל הא דקתני נשים מזמנות לעצמן היינו אם רצו לזמן וכן משמע לשון הברייתא מדקתני בסיפא נשים ועבדים אם רצו לזמן אין מזמנין משמע הא דקתני ברישא נשים מזמנין היינו אם רצו לזמן אבל חובה ליכא.

Three that ate together as one are required to make a zimun:

It was taught- women make a zimun for themselves and slaves make a zimun for themselves, women and slaves if they want to, they cannot make a zimun together. This implies that women are required to make a zimun for themselves, but that's not our custom. There are those who say that its that they can make a zimun for themselves if they want to, and this is what is meant by the wording at the end of the braita, when it says "women and slaves, if they want to, they cannot make a zimun together." So at the beginning, when it says "women make a zimun for themselves," its if they want to they may, but there is no obligation.

שאני התם דאיכא דעות - מכאן משמע דנשים יכולות לזמן לעצמן. וכן עשו בנות רבינו אברהם...

Its implied from here that women may form a zimun on their own; but its a rishus (optional) and not a chiuv (obligatory).

Tosfot brings up a story of one of the Tosafists, Rav Avraham, that his daughters would form their own Zimun.

(טז) (טז) רשות - י"ל הטעם דלא רצו חכמים להטיל עליהם חיוב ברכת הזימון כשהם בפ"ע משום שאינו מצוי כ"כ שיהיו בקיאות בברכת הזימון:

“Because the Sages did not want to obligate them in Zimmun when they are by themselves, because it is not so common for them to be proficient in the Zimmun blessing.”

ומנהג העולם כרש"י ותוספות, ולא שמענו מעולם שנשים יזמנו לעצמן.

The prevalent custom is that like the way Rashi and Tosfot Paskin (that Zimun is a reshut), and we have never heard of women forming a Zimun for themselves.

R. Ari Zivotofsky (Letter to the Editor, Jewish Action, Summer 5762/2002) relates:

Regarding women’s zimun, R. Elazar Mayer Teitz, morah de-atra of Elizabeth, NJ, told me the following: In 1954, when R. Teitz was a student in Ponevetz, his maternal grandmother, Rebbetzin Frieda Preil, founder of Neshei Ezras Israel, visited the Sara Schneirer school in Bnei Brak. R. Teitz was invited by Rebbetzin Preil to join her at the school for Friday night Shabbat dinner. At the conclusion of the meal, the girls bentched with a zimun with Rabbi Teitz present. Rabbi Teitz also told me that his wife, a native Yerushalmit, attended the Spitzer girls school, where the girls would bentch with a zimun (there were no males present).

(ו) נָשִׁים וַעֲבָדִים וּקְטַנִּים אֵין מְזַמְּנִין עֲלֵיהֶם, אֲבָל מְזַמְּנִין לְעַצְמָן; וְלֹא תְּהֵא חֲבוּרָה שֶׁל נָשִׁים וַעֲבָדִים וּקְטַנִּים מְזַמְּנִין יַחַד, מִשּׁוּם פְּרִיצוּתָא דַּעֲבָדִים, אֶלָּא נָשִׁים לְעַצְמָן וַעֲבָדִים לְעַצְמָם; וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יְזַמְּנוּ בְּשֵׁם.

(ז) נָשִׁים מְזַמְּנוֹת לְעַצְמָן, רְשׁוּת.

(6) ​Women and slaves and minors do not join a Zimun with them [men], but they can form a Zimun for themselves. There shouldn't be a group of women and slaves and minors that form a Zimun together, due to the promiscuity with slaves, but women may form a Zimun for themselves, and slaves may form a Zimun for themselves, only if they don't make a Zimun with the name [the name of God].

(7) Women may form a Zimun for themselves, but is a Reshut.

Women Forming a Zimmun is an Obligation (Chovah)

(א)...הנה כי כן ראוי שכל אדם ילמד לנשי בני ביתו שיהיו מזמנות לעצמן כשהם אוכלים בשלושה, אבל לא יזמנו בשם אפילו הם מאה:

“It is appropriate for every man to instruct the women of his household that they should say the zimun amongst themselves when three [women] eat together.”

ונראה למורי הרב נר"ו שחייבות הן לזמן משום דבמסקנא מתרצים בגמ' שאני התם דאיכא דעות, ונראה לומר אע"פ שהן נשים כיון שהן שלוש, דין הוא שיזמנו דהא איכא ג' דעות ]...[, וכין דבמסקנא תלינן הדבר בדעות, מסתמא משמע שהן חייבות לזמן כשהם שלוש.

Rabbeinu Yonah on Berachot

And it seems to be from my teacher that women are obligated to form a Zimun since that in the end they rationalize in the Gemara that there are different opinions, and it seems to say that even though they are women. The law is that they should make a zimun, because they are three separate intellects, and the accepted reasoning is that the matter relies on having intellects, so it seems that they should be required to make a zimun when they are three

Can a Man Lead a Zimmun for Three or More Women?

R. Yehuda Herzl Henkin (Responsa on Contemporary Jewish Women’s Issues [Ktav, 2003], chapter 6)

The Ritva (Hilkhot Berakhot 7:2) does not allow a man to lead a zimun for three women, the Sefer Ha-Me’orot (Berakhot 45a) and the Sefer Ohel Mo’ed (Sha’ar Berakhot 7:1) disagree and allow a man to lead a zimun for women. R. Henkin further writes (p. 48) that although he later discovered that R. Shlomo Zalman Auerbach (Halikhot Beita, p. 94, n. 14) disagreed and maintained that a man should not lead a zimun for women but should rather say the zimun himself, he still believes that a man may lead such a zimun.

Can a Man Respond to a Zimmun Formed by Women?

R. Elyakim Elinson writes (Ha-Isha Ve-Ha-Mitzvot, vol. 1, p. 77)

Without citing a source, says that “in the presence of men, women do not form a zimun at all.”

R. Dovid Auerbach (Halikhot Beita, p. 94)

Cites his uncle, R. Shlomo Zalman Auerbach z”l, who ruled that “[when] three women are eating with one or two men, it is proper for one of them to say the blessing [i.e. the zimun] and not the man, but the man is certainly permitted to answer.”