Psalm 122 - A City Knit Together

(א) שיר המעלות לדוד שמחתי באמרים לי בית ה' נלך (ב) עמדות היו רגלינו בשעריך ירושלם (ג) ירושלם הבנויה כעיר שחברהלה יחדו (ד) ששם עלו שבטים שבטייה עדות לישראל להדות לשם יהוה (ה) כי שמה ישבו כסאות למשפט כסאות לבית דויד (ו) שאלו שלום ירושלם ישליו אהביך (ז) יהישלום בחילך שלוה בארמנותיך (ח) למען אחי ורעי אדברהנא שלום בך (ט) למען ביתה' אלקינו אבקשה טוב לך


(1) A song of ascents. Of David. I rejoiced when they said to me, “We are going to the House of Adonai.” (2) Our feet stood inside your gates, O Jerusalem, (3) Jerusalem built up, a city knit together, (4) to which tribes would make pilgrimage, the tribes of Adonai, —as was enjoined upon Israel— to praise the name of Adonai. (5) There the thrones of judgment stood, thrones of the house of David. (6) Pray for the well-being of Jerusalem; “May those who love you be at peace. (7) May there be well-being within your ramparts, peace in your citadels.” (8) For the sake of my kin and friends, I pray for your well-being; (9) for the sake of the house of Adonai our God, I seek your good.

(א) שיר המעלות לדוד שמחתי באמרים לי בית ה' נלך


A song of ascents. Of David.

I rejoiced when they said to me, “We are going to the House of Adonai.”

שיר המעלות, שמחתי באומרים - אמר רבי משה: כי זה השיר אמרו דוד שיאמר עם הזמירות בבית השם בעת שיבנה הבית. ורבי ישועה אמר: כי זה בעבור הבית שהקים לו דוד בציון. ויש אומרים: על הבית השלישי כל אחד מישראל אומרים: שמחתי באומרים - הם עולי רגלים.

"I rejoiced when they said to me" – R’ Moshe said: for David said this song that it be said with the joyful-songs in the House of God when the House will be built. R’ Yeshua said: for this song was for the House which David rose up in Zion. There are those that say it refers to the Third House when every member of Israel will say ‘I rejoiced when they said to me’ as they go up for the pilgrimage festivals:

(ב) עמדות היו רגלינו בשעריך ירושלם


Our feet stood inside your gates, O Jerusalem,

Cambridge Study Bible

The verb cannot be rendered thus. It may mean ‘have been and still are standing,’ hence R.V. are standing; or were standing, which is the most natural rendering. The somewhat unusual combination of the participle with the substantive verb may be an indication of the lateness of the Psalm (the idiom is common in Nehemiah), but it gives prominence to the idea of duration (Driver, Tenses, § 135. 5). It suggests that when the pilgrims reached the city gates, they halted for a while, spell-bound by the sight of its magnificence, and by the memories of its ancient glories.

א"ר יהושע בן לוי מאי דכתיב (תהלים קכב, ב) עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלם מי גרם לרגלינו שיעמדו במלחמה שערי ירושלם שהיו עוסקים בתורה וא"ר יהושע בן לוי מאי דכתיב (תהלים קכב, א) שיר המעלות לדוד שמחתי באומרים לי בית ה' נלך אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא רבש"ע שמעתי בני אדם שהיו אומרים מתי ימות זקן זה ויבא שלמה בנו ויבנה בית הבחירה ונעלה לרגל ושמחתי אמר לו הקב"ה (תהלים פד, יא) כי טוב יום בחצריך מאלף טוב לי יום אחד שאתה עוסק בתורה לפני מאלף עולות שעתיד שלמה בנך להקריב לפני על גבי המזבח:

R’ Yehoshua ben Levi said: what does the verse “Our feet were standing within your gates, O Jerusalem,” (Psalms 122:2) mean? Who helped our feet to stand in battle? There gates of Jerusalem which were occupied with Torah.

(ג) ירושלם הבנויה כעיר שחברהלה יחדו

Jerusalem built up, a city knit together,

ירושלם - היתה דומה בשלש רגלים למדינה שהתחברו אליה כל בנותיה מסביב בעת הפחד.

Jerusalem – On the three festivals the city was like a country into which all her children gathered from the surrounding area in a time of fear:

A song of ascents of David – This psalm is speaking the praise of Jerusalem. It describes the nation in its totality as one body made up of different individual limbs and Jerusalem as “a city that was joined together within itself…” (Psalms 122:3) The individual limbs join together to become a whole body which can contain the spirit of life, an intellect, and a Godly soul. The House of God is located within her, and it is the vessel which prepares the whole body to receive the Divine Presence and the Godly soul. The city itself is like the heart and brain within the body, which prepare it to receive the vital force and the intellect. In light of this it says “I rejoiced when they said to me, ‘Let us go to the house of the Lord,’” because there God dwells and there God makes the Divine Presence and Godliness to come to rest in holiness.

Talmud Yerushalmi, Chagigah 3:6

Rabbi Yehoshua ben Levi said: “Jerusalem built up, a city knit together” (Psalms 122:3) — A city that makes all Israel friends.

Benson Bible Commentary

The phrase שׁחברה לה signifies “the connection or joining of things aptly and closely to each other. Thus it is used of the coupling of the curtains of the tabernacle together, Exodus 36:18. Hence it is used to denote the connection and society of friendship, affection, and purpose, Genesis 14:3; Hosea 4:17.

BT Ta'anit 5a

There is a Jerusalem in heaven, and the Jerusalem on earth is destined to be like it.

(ו) שאלו שלום ירושלם ישליו אהביך


Pray for the well-being of Jerusalem; “May those who love you be at peace.

It has been explained that Jerusalem is that which upholds the connectivity of the wholeness of the body and its unity. Now goes on to say that just as if asked about the welfare of the personal body, one would reply that its peace depends on whether its limbs and powers are connected to and in peace with each other, because at the moment one divides between them, then death comes. So too if one asks after the peace of Jerusalem the answer is that her peace depends on the tranquility of those who love her. The peace of Jerusalem depends on whether there is inner tranquility between those who love her. This is because the primary essence of Jerusalem is the unity of the nation, and if this is so then if strife and struggle arises between her people and an estrangement of hearts there will be no peace found for the city. Her primary peace is herself with herself “…like a city that was joined together within itself,” (Psalms 122:3) and not if they are divided. There is a difference between peace and tranquility, because peace is and external peace and tranquility is an inner tranquility. Thus the psalm says that through Israel having inner tranquility, which is why is calls them her lovers because there is love between them even if they have no peace from their external enemies, this will bring about the external peace of Jerusalem.

דבר אחר: וקראת אליה לשלום ראה כמה הוא כוחו של שלום. בוא וראה בשר ודם אם יש לו שונא הוא מבקש ומחזר מה לעשות לו. מהו עושה לו? הולך ומכבד לאדם גדול ממנו שיעשה לאותו שונא רעה. אבל הקב"ה אינו כן, אלא כל עובדי כוכבים מכעיסין אותו, והן ישנים וכל הנפשות עולות אצלו. מנין? שנאמר (איוב יב): אשר בידו נפש כל חי. ובבקר הוא מחזיר לכל אחד ואחד נשמתו. מנין? שנאמר (ישעיה מב): נותן נשמה לעם עליה. דבר אחר: בשר ודם, אם יעשה לחברו רעה אינה זזה מלבו לעולם. אבל הקב"ה אינו כן, אלא היו ישראל במצרים והיו המצרים משעבדין אותם בטיט ובלבנים, לאחר כל הרעות שעשו לישראל חס הכתוב עליהן, ואמר: לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו (דברים כג), אלא רדפו אחר השלום, שנא' ( תהלים לד): בקש שלום ורדפהו. דבר אחר: מהו בקש שלום ורדפהו? מעשה ברבי מאיר, שהיה יושב ודורש וכו'. הלכה: אותה אשה לביתה, שהיה ליל שבת ומצאה הנר שלה שכבה. אמר לה בעלה: היכן היית עד עכשיו? אמרה לו: שומעת הייתי לרבי מאיר דורש, והיה אותו האיש ליצן. אמר לה: בכך וכך אין את נכנסת לביתי, עד שתלכי ותרוקי בפניו של רבי מאיר. יצאה לה מביתו. נגלה אליהו זכור לטוב על רבי מאיר, אמר לו: הרי בשבילך יצאה האשה מביתה. הודיעו אליהו זכור לטוב, היאך היה המעשה. מה עשה רבי מאיר? הלך וישב לו בבהמ"ד הגדול. באתה אותה אשה להתפלל וראה אותה ועשה עצמו מתפסק. אמר: מי יודע ללחוש לעין? אמרה לו אותה אשה: אני באתי ללחוש רקקה בפניו. א"ל: אמרי לבעליך: הרי רקקתי בפניו של רבי מאיר. א"ל: לכי התרצי לבעליך! ראה כמה גדול הוא כוחו של שלום. דבר אחר: אמר רבי עקיבא: תדע לך כמה גדול הוא כוחו של שלום, שאמר הקב"ה: בשעה שאדם מקנא לאשתו השם הקדוש הנכתב בקדושה ימחה על המים, כדי להטיל שלום בין סוטה לבעלה. אמר ריש לקיש: גדול הוא השלום שאמר הכתוב: דברים של בדאי ליתן שלום בין יוסף לאחיו. בשעה שמת אביהן היו מתיראין שלא ינקום להן. ומה אמרו לו? (בראשית נ) אביך צוה לפני מותו לאמר כה תאמרו ליוסף. ואין אנו מוצאים שציווה יעקב אבינו, אלא אמרו הכתובים דברי בדאי מפני דרכי שלום. דבר אחר: חביב הוא השלום, שנתנו הקב"ה לציון, שנאמר (תהלים קכב): שאלו שלום ירושלים. דבר אחר: חביב הוא השלום, שנתנו הקב"ה בשמים, שנאמר (איוב כה): עושה שלום במרומיו. דבר אחר: חביב הוא השלום, שנתנו הקב"ה לקרובים ולרחוקים, שנאמר ( ישעיה נז): שלום שלום לרחוק ולקרוב. דבר אחר: חביב הוא השלום, שלא נתנו הקדוש ב"ה לרשעים, שנאמר (שם מח): אין שלום אמר ה' לרשעים. דבר אחר: חביב הוא השלום, שנתנו הקב"ה לפנחס בשכרו, שנאמר (במדבר כה): הנני נותן לו את בריתי שלום. דבר אחר: גדול השלום, שאין הקב"ה מבשר את ירושלים, שיהיו נגאלים אלא בשלום, שנאמר (ישעיה נב): משמיע שלום וגו' . דבר אחר: אמר רבי לוי: חביב הוא השלום, שכל שנאמר: משמיע שלום וגו'. דבר אחר: אמר רבי לוי: חביב הוא השלום, שכל חותמיהם של ברכות אינן אלא בשלום. קריאת שמע חותמת בשלום: פורס סוכת שלום. התפילה חותמת בשלום. ברכת כהנים חותמת: וישם לך שלום. דבר אחר: חביב הוא השלום, שאין הקב"ה מנחם את ירושלים אלא בשלום. מנין? שנאמר (ישעיה סו): הנני נוטה אליה כנהר שלום. אמר דוד: מבקש הייתי לשמוע, מהו שיחתו של הקב"ה על ישראל? ושמעתי שהיה עסוק בשלומן, שנאמר (תהלים פה): אשמעה מה ידבר האל ה' כי ידבר שלום אל עמו ואל חסידיו וגו'. אמר רבי שמעון בן חלפתא: ראה מה חביב השלום, כשבקש הקב"ה לברך את ישראל לא מצא כלי שהוא מחזיק כל הברכות לברכן בו אלא השלום. מנין? שנאמר (שם כט): ה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום:

Beloved is peace because the Holy One gave it to Zion, as it says “Request the peace of Jerusalem…” (Psalms 122:6)