Do Judaism and Christianity Believe in the Same God? Exclusivist and Inclusivist Schools of Thought

I. Rambam and Sephardic Scholars: Exclusivist School

(ג) ואלו אידיהן של עכו"ם. קלנדא. וסטרנורא. וקרטסים. ויום גנוסיא של מלכים. ויום הלידה. ויום המיתה. דברי רבי מאיר. וחכמים אומרים כל מיתה שיש בה שרפה. יש בה עבודה זרה. ושאין בה שרפה. אין בה עבודה זרה. יום תגלחת זקנו ובלוריתו יום שעלה בו מן הים. ויום שיצא בו מבית האסורים. ועכו"ם שעשה משתה לבנו. אינו אסור אלא אותו היום. ואותו האיש בלבד:

(3) And these, according to Rabbi Meir, are the festivals of the non-Jews: Kalendae, Saturnalia, Kratesim, kings' days of accession, the day of birth, and the day of death. And the Sages say: every funeral in which a conflagration is present [thereby] involves idol worship. One that has no conflagration does not involve idol worship. [A celebration of] the day on which a [non-Jewish] man cuts his beard or his hair, the day that he came ashore from the sea, and the day he was released from prison, and a pagan who made a feast for his son, [for all these] the prohibition extends only to that day and that man alone.

Censored version of Rambam's Commentary to Mishnah

אלו הזמנים הנזכרים היו מפורסמים באותו הזמן אצל העובדי כוכבים והנלוים אליהם.

These aforementioned dates were widely publicized at that time with the idolators and those appended to them.

Uncensored version of Rambam's Commentary to Mishnah

אלו החגים הנזכרים היו מפורסמים באותו הזמן אצל הנוצרים והנלוים אליהם. וכן כל חג אצל כל האומות בכל גלילות הארץ, אם היו עובדי עבודה זרה, יחויב בהם מה שזכר.

ודע, שזאת האומה הנוצרית העומדת בטענת המשיח, על חילוף כיתותיה, כולם עובדי עבודה זרה, ואידיהן כולם אסורים...

These aforementioned holidays were widely publicized at that time by the Nazarenes and those appended to them. And the same is true of any holiday regarding any nation; if they were idolatrous, these laws apply to them.

And know that this Nazarene nation that stands by its messianic claims, with all its varied denominations, are all idolatrous...

Censored version of Rambam's Mishneh Torah

כְּנַעֲנִים עוֹבְדֵי כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת הֵם וְיוֹם רִאשׁוֹן הוּא יוֹם אֵידָם. לְפִיכָךְ אָסוּר לָתֵת וְלָשֵׂאת עִמָּהֶם בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל יוֹם חֲמִישִׁי וְיוֹם שִׁשִּׁי שֶׁבְּכָל שַׁבָּת וְשַׁבָּת וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר יוֹם רִאשׁוֹן עַצְמוֹ שֶׁהוּא אָסוּר בְּכָל מָקוֹם. וְכֵן נוֹהֲגִין עִמָּהֶם בְּכָל אֵידֵיהֶם:

The Canaanites are idol worshipers, and Sunday is their festival. Accordingly, in Eretz Yisrael, it is forbidden to conduct transactions with them on Thursday and Friday each and every week, and, needless to say, on Sunday itself, when transactions with them are forbidden everywhere.

Uncensored version of Rambam's Mishneh Torah

הנוצרים עובדי ע"ז הם ויום ראשון הוא יום אידם, לפיכך אסור לתת ולשאת עמהם בארץ ישראל יום חמישי ויום ששי שבכל שבת ושבת ואין צריך לומר יום ראשון עצמו שהוא אסור בכל מקום, וכן נוהגין עמהם בכל אידיהם.

The Christians are idolators, and Sunday is their holiday. Therefore it is prohibited to engage in commercial transactions with them in Israel on Thursday and Friday of each week. And one need not say itself, which is prohibited everywhere. And that is our practice regarding any of their holidays.

(ז) גֵּר תּוֹשָׁב וְהוּא שֶׁקִּבֵּל עָלָיו שֶׁבַע מִצְוֹת כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ יֵינוֹ אָסוּר בִּשְׁתִיָּה וּמֻתָּר בַּהֲנָיָה. וּמְיַחֲדִין אֶצְלוֹ יַיִן וְאֵין מַפְקִידִין אֶצְלוֹ יַיִן. וְכֵן כָּל עַכּוּ''ם שֶׁאֵינוֹ עוֹבֵד עַכּוּ''ם כְּגוֹן אֵלּוּ הַיִּשְׁמְעֵאלִים יֵינָן אָסוּר בִּשְׁתִיָּה וּמֻתָּר בַּהֲנָיָה. וְכֵן הוֹרוּ כָּל הַגְּאוֹנִים. אֲבָל אוֹתָם הָעוֹבְדִים עַכּוּ''ם סְתַם יֵינָם אָסוּר בַּהֲנָיָה:

(7) A Ger Toshav -- He who has accepted the Seven Mitzvot of the sons of Noah, as we have explained -- it is prohibited to drink his wine, but it is permitted to derive benefit from it. And one may leave wine with him briefly, but not for a long time. And so too any Gentile who does not worship the stars and the constellations, such as the Ishmaelites, their wine may not be drunk, but one may derive benefit from it. And such instructed all the Geonim. But those who worship the stars and the constellations, one may not derive benefit from their wine.

(ד) וְאִם יַעֲמֹד מֶלֶךְ מִבֵּית דָּוִד הוֹגֶה בַּתּוֹרָה וְעוֹסֵק בְּמִצְוֹת כְּדָוִד אָבִיו. כְּפִי תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וְשֶׁבְּעַל פֶּה. וְיָכֹף כָּל יִשְׂרָאֵל לֵילֵךְ בָּהּ וּלְחַזֵּק בִּדְקָהּ. וְיִלָּחֵם מִלְחֲמוֹת ה'. הֲרֵי זֶה בְּחֶזְקַת שֶׁהוּא מָשִׁיחַ. (אִם עָשָׂה וְהִצְלִיחַ וּבָנָה מִקְדָּשׁ בִּמְקוֹמוֹ וְקִבֵּץ נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל הֲרֵי זֶה מָשִׁיחַ בְּוַדַּאי. וִיתַקֵּן אֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ לַעֲבֹד אֶת ה' בְּיַחַד שֶׁנֶּאֱמַר כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם ה' וּלְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד):

(ה) ואם לא הצליח עד כה, או נהרג--בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה, והרי הוא ככל מלכי בית דויד השלמים הכשרים שמתו. ולא העמידו הקדוש ברוך הוא אלא לנסות בו רבים, שנאמר "ומן המשכילים ייכשלו, לצרוף בהן ולברר וללבן--עד עת קץ: כי עוד, למועד"

(ו) אף ישוע הנוצרי שדימה שיהיה משיח, ונהרג בבית דין--כבר נתנבא בו דנייאל, שנאמר "ובני פריצי עמך, יינשאו להעמיד חזון--ונכשלו" (דניאל יא,יד). וכי יש מכשול גדול מזה: שכל הנביאים דיברו שהמשיח גואל ישראל ומושיעם, ומקבץ נדחיהם ומחזק מצוותן; וזה גרם לאבד ישראל בחרב, ולפזר שאריתם ולהשפילם, ולהחליף התורה, ולהטעות רוב העולם לעבוד אלוק מבלעדי ה'.

(ז) אבל מחשבות בורא עולם--אין כוח באדם להשיגם, כי לא דרכינו דרכיו ולא מחשבותינו מחשבותיו. וכל הדברים האלו של ישוע הנוצרי, ושל זה הישמעאלי שעמד אחריו--אינן אלא ליישר דרך למלך המשיח, ולתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד: שנאמר "כי אז אהפוך אל עמים, שפה ברורה, לקרוא כולם בשם ה', ולעובדו שכם אחד" (ראה צפניה ג,ט).

(ח) כיצד: כבר נתמלא העולם כולו מדברי המשיח, ומדברי התורה ומדברי המצוות, ופשטו דברים אלו באיים רחוקים, ובעמים רבים ערלי לב; והם נושאים ונותנים בדברים אלו, ובמצוות התורה--אלו אומרים מצוות אלו אמת היו, וכבר בטלו בזמן הזה, ולא היו נוהגות לדורות. ואלו אומרים דברים נסתרות יש בהם, ואינן כפשוטן, וכבר בא משיח, וגילה נסתריהם.

(ט) וכשיעמוד המלך המשיח באמת, ויצליח וירום ויינשא--מיד הם כולן חוזרין ויודעים ששקר נחלו אבותיהם, ושנביאיהם ואבותיהם הטעום.

(4) And if a King arises from the House of David who is fitting in (observance) of the Torah and fulfilling its commandments, and he compels all of Israel to follow it, and he strengthens it diligently, and he fights the was of God. Then, he is assumed to be the Messiah. If he fights and is victorious and defeats all of the surrounding nations, and builds The Temple in its place, and gathers all the scattered remnants of Israel, then he is definitely the Messiah. And he will repair the entire world to worship God together, as it is said, "For then I will change all of the peoples to [having] a clear language so they can all call God by name and worship Him as one." (Zephaniah 3:9)

(5) And if he's not successful with this, or if he is killed, it's known that he is not the one that was promised by the Torah. And thus, he is like all of the kosher kings from the House of David who died. And The Holy One blessed be, only established him to test the masses, as it is said,

(6) Even Jesus the Christian who it seemed that he would be the Messiah and was killed in court, Daniel had already prophesied about him, as it is said, "And the violent men of your people will be lifted up to fulfill the vision, and they will be failed (Daniel 11:14)." And is there a greater failure than this? All of the prophets spoke of the Messiah, the redeemer of Israel and their savior, and the gatherer of the captives, and the strengthener of their mitzvot--but this one cause Jews to be lost by the sword, and for their remnants to be scattered and humbled, and to change the Torah, and for the majority of the world to do wrong by worshiping a god other than God.

(7) But, the plans of the creator of the world--no person can understand them for our ways are not the same as His ways and our plans are not His plans. And all of these things about Jesus of Nazareth, and about that Ishmaelite who rose after him--they are only to make the path for the King Messiah straight, and to fix the whole world for worshipping God together, as it is said, "For I will give the peoples clear speech, for them all to call out the name of God, and to worship Him with one purpose (Zephaniah 3:9)

(8) How? The whole world is already filled with the words of the Messiah, and the words of the Torah, and the words of the Mitzvot, and these words have been spread on distant islands, and to many peoples of uncircumcised hearts, and they deal with these words, and with the mitzvot of the Torah--they say 'These mitzvot were true but they are already nullified in this time, they aren't applicable forever.' And they say, 'There are things hidden in them, and they're not just a simple meaning, and the Messiah already came and revealed their secrets.'

(9) And when the King Messiah rises for real, and he succeeds, and he is lifted up and exalted, they will immediately return and will know that their ancestors passed down lies to them and that their prophets and their ancestors made them do wrong.

אבל המינין והמסורות והאפיקורסים שכפרו בתורה ושכפרו בתחיית המתים ושפירשו מדרכי צבור ושנתנו חיתיתם בארץ חיים ושחטאו והחטיאו את הרבים כגון ירבעם בן נבט וחביריו יורדין לגיהנם ונידונין בה לדורי דורות שנאמר (ישעיהו סו, כד) ויצאו וראו בפגרי האנשים הפושעים בי וגו'

But the heretics; and the informers; and the apostates [apikorsim]; and those who denied the Torah; and those who denied the resurrection of the dead; and those who separated from the ways of the Jewish community and refused to share the suffering; and those who cast their fear over the land of the living; and those who sinned and caused the masses to sin, for example, Jeroboam, son of Nebat, and his company; all of these people descend to Gehenna and are judged there for generations and generations, as it is stated: “And they shall go forth, and look upon the carcasses of the men that have rebelled against Me; for their worm shall not die; neither shall their fire be quenched; and they shall be an abhorrence to all flesh” (Isaiah 66:24).

המינין - האנשים אשר הפכו דברי אלקים חיים לרעה כגון צדוקים ובייתוסים:

Uncensored version of Rashi

אבל אלו הנוצרים והישמעאלים בכלל מינים הם וכמו שפרש"י המינים תלמידי ישו הנוצרי.

II. Tosafists - Inclusivist Model

אסור לאדם שיעשה שותפות - אמר ר' שמואל כ"ש שבועה עצמה דאין לקבל הימנו ור"ת אומר מותר לקבל הימנו השבועה קודם שיפסיד כדאמר בפ"ק דמס' ע"ג (דף ו:) דמצוה ע"פ נפרעין ממנו מפני שהוא כמציל מידם ולא חיישינן דילמא אזיל ומודה ואע"ג דהתם ספק והכא ודאי מ"מ בזמן הזה כולן נשבעים בקדשים שלהן ואין תופסין בהם אלהות ואע"פ שמה שמזכירין עמהם ש"ש וכוונתם לדבר אחר מ"מ אין זה שם עבודת כוכבים גם דעתם לעושה שמים ואע"פ שמשתפין שם שמים ודבר אחר לא אשכחן דאסור לגרום לאחרים לשתף ולפני עור ליכא דבני נח לא הוזהרו על כך:

שמא יתחייב לו עובד כוכבים שבועה - מכאן אוסר רבינו שמואל קבלת השבועה מק"ו ור"ת מתיר מפני שהוא כמציל מידם כדתניא פ"ק דמס' ע"ז (דף ו:) מלוה על פה גובין מהן מפני שהוא כמציל מידם אע"ג דאזיל ומודה ויש לחלק בין ספק לודאי עוד מייתי ר"ת ראיה מההיא דפרק [בתרא] דמגילה (דף כח.) דאמר אבוה בר איהי תיתי לי דלא עבדי שותפות עם עובד כוכבים ואי אסור מאי רבותיה וכן פר"ת שלא היו נזהרים משלש סעודות מדאמר פרק כל כתבי (שבת דף קיח:) תיתי לי דקיימית ג' סעודות משמע שכולן לא היו נזהרים בהן עוד פר"ת בזמן הזה כולן נשבעים בקדשים ואין תופסין בהם אלהות ואע"פ שמזכירין [עמהם] שם שמים וכוונתם [לד"א מ"מ] אין זה [שם] עבודת כוכבים כי דעתם לשם עושה שמים וארץ ואע"ג שמשתתף ש"ש ודבר אחר אין כאן לפני עור לא תתן מכשול דבני נח לא הוזהרו על כך ולדידן לא אשכחן איסור בגרם שיתוף:

(א) אַחַר כָּךְ יֵלֵךְ לַעֲסָקָיו, דְּכָל תּוֹרָה שֶׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה סוֹפָהּ בְּטֵלָה וְגוֹרֶרֶת עָוֹן, כִּי הָעֹנִי יַעֲבִירֶנּוּ עַל דַּעַת קוֹנוֹ; וּמִכָּל מָקוֹם לֹא יַעֲשֶׂה מְלַאכְתּוֹ עִקָּר, אֶלָּא עֲרַאי, וְתוֹרָתוֹ קֶבַע, וְזֶה וָזֶה יִתְקַיֵּם בְּיָדוֹ; וְיִשָּׂא וְיִתֵּן בֶּאֱמוּנָה; וְיִזָּהֵר מִלְּהַזְכִּיר שֵׁם שָׁמַיִם לְבַטָּלָה, שֶׁבְּכָל מָקוֹם שֶׁהַזְכָּרַת הַשֵּׁם מְצוּיָה, מִיתָה מְצוּיָה; וְיִזָּהֵר מִלִּשָּׁבַע, אֲפִלּוּ בֶּאֱמֶת, שֶׁאֶלֶף עֲיָרוֹת הָיוּ לְיַנַּאי הַמֶּלֶךְ וְכֻלָּם נֶחְרְבוּ בִּשְׁבִיל שֶׁהָיוּ נִשְׁבָּעִים שְׁבוּעוֹת אַף עַל פִּי שֶׁהָיוּ מְקַיְּמִים אוֹתָם; וְיִזָּהֵר מִלְּהִשְׁתַּתֵּף עִם עַכּוּ''ם, שֶׁמָּא יִתְחַיֵּב לוֹ שְׁבוּעָה וְעוֹבֵר מִשּׁוּם לֹא יִשָּׁמַע עַל פִּיךָ (שְׁמוֹת כג, יג). הַגָּה: וְיֵשׁ מְקִלִּין בַּעֲשִׂיַּת שֻׁתָּפוּת עִם הַעַכּוּ''ם בַּזְּמַן הַזֶּה, מִשּׁוּם שֶׁאֵין הַעַכּוּ''ם בַּזְּמַן הַזֶּה נִשְׁבָּעִים בַּעֲבוֹדַת אֱלִילִים, וְאַף עַל גַּב דְּמַזְכִּירִין הָעֲבוֹדָה זָרָה, מִכָּל מָקוֹם כַּוָּנָתָם לְעוֹשֶׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ אֶלָּא שֶׁמְּשַׁתְּפִים שֵׁם שָׁמַיִם וְדָבָר אַחֵר, וְלֹא מָצִינוּ שֶׁיֵּשׁ בָּזֶה מִשּׁוּם: וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל (וַיִּקְרָא יט, יד) דַּהֲרֵי אֵינָם מֻזְהָרִין עַל הַשִּׁתּוּף (רַ''ן ספ''ק דַּעֲבוֹדָה זָרָה וְר' יְרוּחָם ני''ז ח''ה וְתוס' רֵישׁ פ''ק דִּבְכוֹרוֹת); וְלָשֵׂאת וְלָתֵת עִמָּהֶם בְּלֹא שֻׁתָּפוּת, לְכֻלֵּי עָלְמָא שָׁרֵי בְּלֹא יוֹם חַגֵּיהֶם (הַגָּהוֹת מַיְמוֹנִי פ''ח מֵהִלְכוֹת עֲבוֹדָה זָרָה) וְעַיֵּן בְּיוֹרֵה דֵּעָה מֵהִלְכוֹת ע''א סי' קמ''ז.

(1) After this he should go to his work because any Torah that does not have work with it will end up becoming null and it causes sin because the poverty will remove from him knowledge of his Creator. Nevertheless, he should not make his work primary, rather temporary, and his Torah permanent. And (through this) both will be sustained. He should do business honestly and be careful not to mention the name of Heaven in vain, because in every place where the mention of God's name (in vain) is found, death is found. And he should be careful not to swear, even in truth, because 1,000 cities belonged to King Jannaeus and all of them were destroyed because they swore, even though they kept them. And he should be careful from partnering with the Kusim; perhaps (the Kusi) will be obligated to swear (agains him) and (the Jew) will violate, "(The names of other gods) should not be heard through your mouth." Rama: And some are lenient with partnering with Kusim these days because the Kusim of these times do not swear by idol worship. And even though they mention the foreign idol, nevertheless their intention is to the Creator of heaven and earth, except that they join the name of Heaven and (foreign gods). And we do not find that there is in this (a violation by the Jew of) "Before a blind person you shall not place a stumbling block," because the kusim are not enjoined regarding partnership (of God with idols). (Ra"n in the last chapter of Avodah Zarah, Rabbeinu Yeruchem path 17 part 5, Tosfos in the beinning of the first chapter of Bechoros). And to do business with them without partnering all agree is permitted except on the day of their festivals. (Hagahos Maimoni first chapter of the Laws of Idol Worship) (And see Yoreh Deah in the Laws of Idol Worship chapter 147.)

שו״ת נודע ביהודה יורה דעה קמח

ולשון זה הטעה לכמה חכמים וסברו דכוונת הרמ"א הוא שאין ב"נ מצווה לעבוד ע"ז בשיתוף, אבל באמת לא כן הוא וכוונת התוס' ורמ"א הוא דמה שמשתף שם שמים ודבר אחר בשבועה אין זה עובד ע"ז ממש רק שמשתף שם שמים ודבר אחר ואינו קורא בשם אלקים ואינו אומר אלי אתה רק שמזכירו בשבועתו עם ש"ש בדרך כבוד, בזה מצינו איסור לישראל דכתיב ובשמו תשבע והוא אזהרה לישראל שלא ישבע אלא בשמו ב"ה ולא ישתף ש"ש ודבר אחר כמ"ש הרמב"ם בפי"א מהל' שבועות הל' ב' והנכרים אינן ומזהרים /מוזהרים/על זה השיתוף. אבל בשעובד ע"ז בשיתוף אינו חילוק בין ישראל לנכרי

(יא) גדול שמי בגוים. כי אף על פי שעובדים לצבא השמים מודים בי שאני הסבה הראשונה אלא שעובדים אותם לפי דעתם שיהיו אמצעיים ביני ובינם ואמרו רז"ל דקרו ליה אלהא דאלהין:

III. Meiri's Inclusivism

בית הבחירה גיטין דף סב עמוד א

ומכל מקום אמות הגדורות בדרכי הדתות ומאמינים במציאותו ית' לאחדותו ויכלתו אע"פ שמשתבשין בקצת דברים לפי אמונתנו אין להם מקום בדברים אלו:

English

Professor Moshe Halbertal, "Ones Possessed of Religion”: Religious Tolerance in The Teachings of The Me’iri,

Edah Journal 1:1

As is evident from the foregoing passages, these nations are situated at the first stage of cognition, where there is no belief in the existence of any independent non-corporeal entity. As the Me’iri puts it, they deny “the existence of anything non-corporeal.” The stage going beyond beliefs dependent on sense perception begins with the rational philosopher who comes to recognize the existence of an independent, non-corporeal transcendental cause and therefore believes in the existence of God. The ancient nations were fetishists who failed to recognize the existence of a transcendent, non-corporeal cause in the universe. That is, they lacked a concept of God.

In Aristotelian terms that the Me’iri employs elsewhere, the ancient nations’ physics reached the realm of the spheres, but they failed to recognize the realm of the noncorporeal forms and the first cause. In portraying the beliefs of the ancient nations that deny the existence of anything non-corporeal, the Me’iri occasionally uses an allegorical understanding of the story of the Tower of Babel, at whose summit the builders placed an idol brandishing a sword, and he contrasts it with Jacob’s ladder. Like the tower, the ladder describes the levels of existence; but unlike the fetishists of the Babel generation, Jacob saw God standing atop the ladder. The distinction between pagans and monotheists here is the distinction between materialist worldview and a metaphysical outlook that acknowledges the existence of non-corporeal forms. On the basis of this conception of idolatry, the Me’iri determined that idolatry has departed the world, since all [contemporary] religions recognize the existence of a non-material, transcendental cause that exercises providence and recompense. The distinction between paganism and its negation lies neither in the details of the various religions’ concepts of God’s unity, nor in the difference between polytheism and pure monotheism. Were that the distinction, Christianity would be considered an idolatrous religion. It is because the Me’iri identifies the ancient nations with materialism and fetishism that he can determine with certainty that Christianity is not an idolatrous religion, since it too recognizes a transcendental, non-material cause. The Me’iri then argues that the idolatrous nations, which deny the non-corporeal and lack any concept of God, lack as well any fear of God that forms the basis for “the restrictions of religion.”

IV. Early Modern and Modern Sources -

R' Eliezer Ashkenazi, R' Yom Tov Lippman Heller, R' Yaakov Emden, R' Hirsch