Giyur (Conversion) on One Foot

תנו רבנן: גר שבא להתגייר בזמן הזה, אומרים לו:

מה ראית שבאת להתגייר? אי אתה יודע שישראל בזמן הזה דוויים דחופים סחופים ומטורפין ויסורין באין עליהם?

אם אומר "יודע אני ואיני כדאי" מקבלין אותו מיד, ומודיעין אותו מקצת מצות קלות ומקצת מצות חמורות.

Our Rabbis taught: In our time, if a person wants to become a convert, he is to be addressed as follows: What did you see that brings you to convert? Don't you know that, at the present time, Israel is persecuted and oppressed, despised, harassed and overcome by afflictions'?

If he replies, 'I know and yet am unworthy', he is immediately accepted, and is given instruction in some of the minor and some of the major commandments.

אחד איש שנתגייר לשום אשה ואחד אשה שנתגיירה לשום איש וכן מי שנתגייר לשום שולחן מלכים... אינן גרים דברי ר' נחמיה... איתמר עלה... הלכה כדברי האומר כולם גרים הם... ת"ר אין מקבלין גרים לימות המשיח כיוצא בו לא קבלו גרים לא בימי דוד ולא בימי שלמה

Whether a man who converts for a woman or a woman who converts for a man, or one who converts for the royal table… are not converts. These are R. Nehemia’s words… It was said on this… the law follows the opinion that they are all converts… The rabbis taught: Converts are not accepted in the messianic era; similarly, they did not accept them in the times of David and Solomon.

אחד איש שנתגייר לשם אשה ואחד אשה שנתגיירה לשם איש ושנתגייר לשם שלחן מלכים ואחד גרי אריות וחלומות כולם גרים

Tur, Yoreh De'ah 268

Whether a man who converts for a woman or a woman who converts for a man, or one who converts for the royal table, or converts because of lions and dreams – they are all converts.

ת"ר מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי אמר לו כמה תורות יש לכם אמר לו שתים תורה שבכתב ותורה שבעל פה א"ל שבכתב אני מאמינך ושבעל פה איני מאמינך גיירני ע"מ שתלמדני תורה שבכתב גער בו והוציאו בנזיפה בא לפני הלל גייריה יומא קמא א"ל א"ב ג"ד למחר אפיך ליה א"ל והא אתמול לא אמרת לי הכי א"ל לאו עלי דידי קא סמכת דעל פה נמי סמוך עלי: שוב מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי א"ל גיירני ע"מ שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת דחפו באמת הבנין שבידו בא לפני הלל גייריה אמר לו דעלך סני לחברך לא תעביד זו היא כל התורה כולה ואידך פירושה הוא זיל גמור.

...

לימים נזדווגו שלשתן למקום אחד אמרו קפדנותו של שמאי בקשה לטורדנו מן העולם ענוותנותו של הלל קרבנו תחת כנפי השכינה:

The rabbis taught: It happened that a gentile came before Shammai and asked: “How many Torah’s do you have?” [Shammai] replied, “Two. A Written Torah and an Oral Torah.” [The gentile] said: “I trust you regarding the Written Torah, but I do not trust you regarding the Oral Torah. Convert me on condition that you teach me the Written Torah.” [Shammai] admonished him and angrily removed him. [The gentile] came before Hillel. He converted him. The first day, [Hillel] taught him “Alef-bet-gimel-daled.” The next day, he reversed the order. [The convert] said to him, “But yesterday you did not say that!” [Hillel] said to him, “Didn’t you rely on me? Rely on me regarding the Oral Law as well.”

It happened again that a gentile came before Shammai and said: “Convert me on condition that you teach me the whole Torah while I stand on one foot.” He pushed him away with the yardstick in his hand. He came before Hillel. He converted him. He said: “What is hateful to you, do not do to your friend – this is the entire Torah. The rest is commentary. Go learn.”

...

The three eventually met in one place. They said: “Shammai’s severity sought to drive us from the world. Hillel’s patience brought us under the wings of the divine presence.”