112 Shevuot 7/1-4

(א) כל הנשבעין שבתורה נשבעין ולא משלמין ואלו נשבעין ונוטלין. השכיר. והנגזל. והנחבל. ושכנגדו חשוד על השבועה. והחנוני על פנקסו. השכיר כיצד. אמר לו תן לי שכרי שיש לי בידך. הוא אומר נתתי. והלה אומר לא נטלתי. הוא נשבע ונוטל. רבי יהודה אומר עד שתהא שם מקצת הודאה. כיצד. אמר לו תן לי שכרי חמשים דינר שיש לי בידך. והוא אומר התקבלת דינר זהב:

(ב) הנגזל כיצד. היו מעידין אותו שנכנס לביתו למשכנו שלא ברשות. הוא אומר כליי נטלת. והוא אומר לא נטלתי. הרי זה נשבע ונוטל. רבי יהודה אומר עד שתהא שם מקצת הודאה. כיצד. אמר לו שני כלים נטלת. והוא אומר לא נטלתי אלא אחד:

(ג) הנחבל כיצד היו מעידים אותו שנכנס תחת ידו שלם. ויצא חבול. ואמר לו חבלת בי. והוא אומר לא חבלתי. הרי זה נשבע ונוטל. רבי יהודה אומר עד שתהא שם מקצת הודאה. כיצד. אמר לו חבלת בי שתים. והלה אומר לא חבלתי בך אלא אחת:

(ד) ושכנגדו חשוד על השבועה. כיצד. אחת שבועת העדות. ואחת שבועת הפקדון. ואפילו שבועת שוא. היה אחד מהן משחק בקוביא. ומלוה ברבית. ומפריחי יונים. וסוחרי שביעית. שכנגדו נשבע ונוטל. היו שניהן חשודין. חזרה השבועה למקומה. דברי רבי יוסי. רבי מאיר אומר יחלוקו:

(1) All who [need to] swear by Biblical decree, swear and do not pay. The following swear and receive, the hired laborer, the victim of theft, the wounded person, if the opponent is suspected of an oath [of swearing falsely], and the shopkeeper concerning his journal. The hired laborer, how so [what are the circumstances]? If one said to him, give me my wage that is mine that you have, and he says, I gave [it], and this one says, I did not receive it, he swears and receives. Rabbi Yehudah says, [there is no oath] until there is a partial admission. How so? If he said to him, give me my wage of fifty dinar that is mine that you have, and he says, you already received a golden dinar [worth 25 dinar].

(2) The victim of theft, how so[do they collect and swear]? If they had testified against him that he entered his [his debtor's] house, for his pledge without permission, he says, you took a vessel, and he says, I did not take [it], he swears and receives. Rabbi Yehudah says, [there is no oath] until there is a partial admission. How so? If he said to him, you took two vessels, and he says, I only took one.

(3) The wounded person, how so? If they had testified that he entered his care whole and left wounded, and he said to him, you wounded me, and he says, I did not wound [you], he swears and receives. Rabbi Yehudah says, [there is no oath] until there is a partial admission, how so? If he said to him, you wounded me twice, and this one says, I only wounded you once.

(4) If the opponent is suspected of oath [swearing falsely], how so? Whether an oath of testimony, or an oath of deposit, and even a vain oath. If one of them was a dice-player, or one who loans on interest, or a racer of doves, or a merchant of produce of the Sabbatical year, the opponent swears and receives. If two of them are suspected, the oath returns to its place, these are the words of Rabbi Yosei. Rabbi Meir says, they should divide.