Jewish Military Ethics

Michael Walzer:“War and Peace in the Jewish Tradition”

This is one of the meanings of exile: Jews are the victims, not the agents of war. And without a state or an army, they are also not the theorists of war.

(ז) וַיִּירָ֧א יַעֲקֹ֛ב מְאֹ֖ד וַיֵּ֣צֶר ל֑וֹ וַיַּ֜חַץ אֶת־הָעָ֣ם אֲשֶׁר־אִתּ֗וֹ וְאֶת־הַצֹּ֧אן וְאֶת־הַבָּקָ֛ר וְהַגְּמַלִּ֖ים לִשְׁנֵ֥י מַחֲנֽוֹת׃

(7) Then Jacob was greatly afraid and was distressed. And he divided the people that was with him, and the flocks, and the herds, and the camels, into two camps.

(א) ויירא ויצר. ויירא שמא יהרג, ויצר לו אם יהרוג הוא את אחרים:

Jacob was afraid, lest he be killed. And he was distressed, lest he kill others.

(ב) יש לפרש דיעקב היה ירא שמא יהרוג את עשו ויצחק יצטער ביותר, לפי שהיה אוהב לעשו כי בחזקת כשרות היה עשו בעיני יצחק, ויקלל את יעקב, (תנחומא). אי נמי יש לומר דיעקב ודאי לא היה ירא שמא יהרוג את עשו, דקיימא לן (סנהדרין ע"ב.) הבא להרגך השכם להרגו, אלא שיעקב היה מתירא שמא יהרוג הוא אנשים של עשו, ואולי הם לא באו להרוג את יעקב אלא אנשים של יעקב, רק עשו בא להרוג את יעקב, ואע"פ שאנשיו של עשו היו רודפין אחר אנשיו של יעקב, וכל אדם ניתן להציל את הנרדף בנפשו של רודף (סנהדרין ע"ג.), מכל מקום אם יכול להציל באחד מאיבריו והרגו נהרג עליו, ויעקב היה ירא שמא יהרוג אותן מכח בלבול המלחמה, אע"פ שהיה יכול להציל באחד מאיבריהם...:

One can explain that Yaakov was afraid that he kill Esav and Yitzchak would be exceedingly upset, of the loved Esav and Esav remained in good standing in the eyes of Yitzchak, such that Yitzchak would then curse Yaakov (Tanhuma). Alternatively, one can say that Yaakov was certainly not afraid to kill Esav since we have established (Sanhedrin 72) that one who arises to kill you - go first and kill him. Rather, Yaakov was afraid less he kill the men in Esav's army. Perhaps they did not come to kill Yaakov but only Yaakov's retinue and only Esav himself came to kill Yaakov. And even if the men in Esav's army were pursuers trying to kill the men in Yaakov's retinue, and any person is permitted to save one who is being pursued even at the cost of the life of the pursuer (Sanhedrin 73), nonetheless if it is possible to stop him with a non-lethal injury and he kills the pursuer anyway, the one who kills can be executed by the court for murder. And Yaakov was worried lest he kill them in the midst of the fog of war someone who could have been stopped with non-lethal force.