שמות פרק ב : פסוק י ויהי לה לבן ותקרא שמו משה שכר של בתיה

(יח) וְאִשְׁתּוֹ הַיְהֻדִיָּה יָלְדָה אֶת יֶרֶד אֲבִי גְדוֹר וְאֶת חֶבֶר אֲבִי שׂוֹכוֹ וְאֶת יְקוּתִיאֵל אֲבִי זָנוֹחַ וְאֵלֶּה בְּנֵי בִּתְיָה בַת פַּרְעֹה אֲשֶׁר לָקַח מָרֶד.

(18) and his wife Hajehudijah bore Jered the father of Gedor, and Heber the father of Soco, and Jekuthiel the father of Zanoah—and these are the sons of Bithiah the daughter of Pharaoh whom Mered took.

(ג) ר' סימון, בשם ר' יהושע בן לוי ור' חמא אבוה דר' הושעיה בשם רב אמרי: לא ניתן דברי הימים אלא לידרש (ד"ה א ד): ואשתו היהודיה ילדה את ירד אביגדור וגו'. ואשתו היהודיה, זו יוכבד. וכי משבטו של יהודה היתה, והלא משבטו של לוי היתה, ולמה נקרא שמה יהודיה? על שם שהעמידה יהודים בעולם. ילדה את ירד, זה משה. ר' חנינא בר פפא ור' סימון ר"ח בר פפא אמר: ירד, שהוריד את התורה מלמעלה למטה. דבר אחר: ירד, שהוריד את השכינה מלמעלה למטה. אמר רבי סימון: אין לשון ירד אלא לשון מלוכה, כמה דתימר (תהלים עב): וירד מים עד ים. וכתיב (מ"א ד): כי הוא רודה בכל עבר הנהר. אבי גדור ר' הונא בר אחא אמר: הרבה גודרין עמדו לישראל וזה היה אביהן של כולן. חבר, שחיבר את הבנים לאביהן שבשמים. דבר אחר: חבר, שהעביר הפורעניות מלבא בעולם. אבי סוכו, שהיה אביהן של נביאים, שסוכים ברוח הקודש. רבי לוי אמר: לשון ערבי הוא בערבי קורין לנביא, סכיא. יקותיאל רבי לוי ורבי סימא אמר: שעשה את הבנים מקוין לאביהם שבשמים. אבי זנוח, זה משה, שהיה אב למזניחים שהזניחום מע"ז, הה"ד (שמות לב): ויזר על פני המים וגו'. (ד"ה שם): ואלה בני בתיה בת פרעה ר' יהושע דסכנין, בשם רבי לוי: אמר לה הקדוש ברוך הוא לבתיה בת פרעה: משה לא היה בנך וקראתו בנך אף את, לא את בתי ואני קורא אותך בתי, שנאמר: אלה בני בתיה. בת יה אשר לקח לו מרד, זה כלב. ר' אבא בר כהנא ור' יהודה בר סימון: חד אמר: זה מרד בעצת מרגלים, וזו מרדה בעצת אביה. יבא מורד ויקח את המורדת. וחד אמר: זה הציל את הצאן וזו הצילה את הרועה. י' שמות נקראו לו למשה: ירד, חבר, יקותיאל, אביגדור, אבי סוכו, אבי זנוח. רבי יהודה ברבי אלעאי אמר: אף טוביה שמו, הה"ד (שמות ב): ותרא אותו כי טוב הוא. כי טוביה הוא. רבי ישמעאל בר אמי אמר: אף שמעיה שמו. אתא ר' יהושע בר נחמיה ופירש הדין קריא (ד"ה א כד): ויכתבם שמעיה בן נתנאל הסופר וגו'. שמעיה, ששמע יה תפלתו. בן נתנאל וגו', בן שנתנה לו תורה מיד ליד. הסופר, שהיה סופרן של ישראל. הלוי, שהיה משבטו של לוי. לפני המלך והשרים, לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה ובית דינו. וצדוק, זה אהרן הכהן. ואחימלך, שהיה אחיו של מלך. בן אביתר, שויתר הקדוש ברוך הוא על ידיו מעשה העגל. רבי תנחומא בשם ר"י בן קרחה אמר: אף לוי היה שמו, על עיקר משפחתו (שמות ד): הלא אהרן אחיך הלוי. ומשה, הרי עשרה. אמר לו הקב"ה למשה: חייך! מכל שמות שנקרא לך איני קורא אותך, אלא בשם שקראתך בתיה בת פרעה, ותקרא שמו משה ויקרא אל משה:

מי היא האשה היהודיה?

מי הוא ירד?

מפני מה נקראת בת פרעה בשם "בתיה?

רשמי את השמות של משה

מכל השמות שהיו לו באיזו שם תמיד נקרא

(כו) ויגדל הילד - ... ותבאהו לבת פרעה וגו' :היתה בת פרעה מנשקת ומחבקת ומחבבת אותו, כאלו הוא בנה... ותקרא שמו משה מכאן אתה למד שכרן של גומלי חסדים, אף על פי שהרבה שמות היו לו למשה, לא נקבע לו שם בכל התורה, אלא כמו שקראתו בתיה בת פרעה, ואף הקדוש ברוך הוא לא קראהו בשם אחר:

מה לומדים מזה שמשה רבינו תמיד נקרא בשם זו

(ג) ויהי בחצי הלילה, הדא הוא דכתיב (משלי לא, יח): טעמה כי טוב סחרה לא יכבה וגו'. אתה מוצא שאמר הכתוב: כי אין בית אשר אין שם מת...הנקבות הבכורות, אף הן מתות, חוץ מבתיה בת פרעה, שנמצא לה פרקליט טוב, זה משה שנאמר (שמות ב, ב): ותרא אותו כי טוב הוא, לפיכך אמר שלמה: טעמה כי טוב סחרה (משלי שם, טו): ותקם בעוד לילה. באיזה לילה? ויהי בחצי הלילה:

פרקליט advocate

she discerns that her enterprise is goodטעמה כי טוב סחרה

מתי שלם הקבה שכר לבת פרעה

(ד) : ויהי בשלח פרעה אמר לו הקדוש ברוך הוא: אני כתבתי בתורה (דברים כב, ז): שלח תשלח את האם ואת הבנים תקח לך, ואתה שלחת את האבות, ובנים השלכת ליאור, אף אני משלח אותך לים, ומאבד אותך, שנאמר (תהלים קלו, טו): ונער פרעה וחילו בים סוף, ואקח את בתך ואוריש לה גן עדן:

מה קרה לבת פרעה???