The Fundamentals of Knowing G-d (3/6) On Rambam's Yesodei Hatorah יום א' לפ' משפטים, כ"ג שבט, תשע"ז – שיעור 3/6 Special Thanks to Yehudith Dashevsy for some of the translations

(א) יְסוֹד הַיְסוֹדוֹת וְעַמּוּד הַחָכְמוֹת לֵידַע שֶׁיֵּשׁ שָׁם מָצוּי רִאשׁוֹן. וְהוּא מַמְצִיא כָּל נִמְצָא. וְכָל הַנִּמְצָאִים מִשָּׁמַיִם וָאָרֶץ וּמַה שֶּׁבֵּינֵיהֶם לֹא נִמְצְאוּ אֶלָּא מֵאֲמִתַּת הִמָּצְאוֹ:

(ב) וְאִם יַעֲלֶה עַל הַדַּעַת שֶׁהוּא אֵינוֹ מָצוּי אֵין דָּבָר אַחֵר יָכוֹל לְהִמָּצְאוֹת:

(ג) וְאִם יַעֲלֶה עַל הַדַּעַת שֶׁאֵין כָּל הַנִּמְצָאִים מִלְּבַדּוֹ מְצוּיִים הוּא לְבַדּוֹ יִהְיֶה מָצוּי. וְלֹא יִבָּטֵל הוּא לְבִטּוּלָם. שֶׁכָּל הַנִּמְצָאִים צְרִיכִין לוֹ וְהוּא בָּרוּךְ הוּא אֵינוֹ צָרִיךְ לָהֶם וְלֹא לְאֶחָד מֵהֶם. לְפִיכָךְ אֵין אֲמִתָּתוֹ כַּאֲמִתַּת אֶחָד מֵהֶם:

(1) The foundation of foundations and pillar of wisdoms is to know that there is a Primary Cause and He causes to exist all that exists. And everything that exists from Heaven to Earth and everything in between would not exist except from the truth of His existence.

(2) If it should come upon your mind that He does not exist, then nothing else could exist.

(3) If it should come upon your mind that nothing besides Him exists, He would still exist. And He would not be negated by their non-existence. Everything that exists has need of Him; and He, Blessed be He, has no need of them, not even one of them. Therefore, His existence is not like the existence of any one of them. [alternate translation: Therefore, the truth of His being does not resemble the truth of any of their beings]

ה"פירוש" על הרמב"ם, פ"א ה"ג, ד"ה שכל הנמצאים:

שכל הנמצאים צריכים לו והוא אינו צריך להם וכו'. אמר בתחלה ולא יבטל הוא לבטולם אבל הם בטלים לבטולו שכל מצוי שיש עילה למציאותו אין עילת מציאותו הוא עלת קיומו, שהבונה הוא עילה פועלת לבניין, ואם ימות הבונה - לא ייפסד הבניין, שקיום הבניין יש לו עילה, זולת עילת הוויתו. והקב"ה ממציא כל נמצא, והוא המקיימו בשפע ששופע עליו תמיד, ומפני זה הם צריכים לו, והוא אינו צריך להם, ולפיכך אין אמתתו כאמיתת אחד מהם, שכל הנמצאים אפשריים והוא מחוייב המציאות, ומחוייב המציאות לא ידמה לאפשרי המציאות.

The “Commentary” on the Rambam 1:3 “Because all the beings”

Because all the beings require Him but He does not require them etc. He [Rambam] first said the nullification of their existence would not nullify His existence, but the nullification of His existence would nullify their existence. [Because] all [other] entities that have a cause of their existence - the cause of their creation is not the cause of their continued existence. [For example] the builder is the cause of the building, but if the builder were to die - the building would not be lost, because the continued existence of the building has a cause other than the cause of its creation. Yet the Holy One, Blessed be He, brings all beings into existence, and He is the One who sustains their continued existence with a abundant flow of that He bestows on them continuously, and because of that, they require Him, but He does not require them, and therefore the truth of His [being] is not like the truth of any one of their [beings], for all entities are possible [circumstantially existent] whereas He is necessary for existence [inherently existent], and one Who is inherently existent is incomparable to those who are circumstantially existent.

אדושם יד החזקה (רבי אדוניהו הכהן קראוס רבי אדוניהו נולד לאביו הרב יהודה תלמידו של המהר"ם שיק ורבה של לאקנבאך)

והוא ממציא כל נמצא , רבנו נזהר בלשונו ולא מדבר שהוא הקב"ה ברא הכל נגד הדעות השונות בדבר בריאה יש מיש, ויש במלים אלו ממציא כל נמצא גם הכונה שתמיד ממציא השם בלי פוסק את כל הנמצא ומחזיק בקיומם תמיד, גם אחרי אשר ברא לא יחדל לנצח נצחים לפעול ולעשות כמו במעשה בראשית , המחדש בטובו כל יום תמיד מעשי בראשית, הוא העושה והוא השומר לבלתי תמוט, הוא צוה ויעמוד.

Adnei Yad HaChazaka (Rabbi Adoniyahu Kraus. His father was Rabbi Yehudah, a student of the Maharam Shik and Rabbi of Lakenbach): He brings all beings into existence. Our Rabbi [Rambam] was careful with his wording and does not say that He, the Holy One, Blessed be He, created everything, against [in order to combat the] the different opinions about creation of existence from existing material. The phrase “He brings all beings into existence” also means that Hashem brings everything into existence without stopping and upholds their continued existence, always. Even after He created, he will never, for all eternity, cease to make and do just as in the original Creation. He is the One who does and He is the One who upkeeps in order that it not collapse. [As is says,] He commanded and it stood.

תניא: שער היחוד והאמונה, פרק א'

הנֵּה כְּתִיב2: "לְעוֹלָם ה' דְּבָרְךָ נִצָּב בַּשָּׁמָיִם", וּפֵרַשׁ הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, כִּי דְּבָרְךָ שֶׁאָמַרְתָּ: "יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמַּיִם" וְגו'3, תֵיבוֹת וְאוֹתִיּוֹת אֵלּוּ הֵן נִצָּבוֹת וְעוֹמְדוֹת לְעוֹלָם בְּתוֹךְ רְקִיעַ הַשָּׁמַיִם וּמְלֻבָּשׁוֹת בְּתוֹךְ כָּל הָרְקִיעִים לְעוֹלָם לְהַחֲיוֹתָם, כְּדִכְתִיב4: "וּדְבַר אֱלֹקֵינוּ יָקוּם לְעוֹלָם", וּדְבָרָיו חַיִּים וְקַיָּימִים לָעַד כוּ'. כִּי אִלּוּ הָיוּ הָאוֹתִיּוֹת מִסְתַּלְּקוֹת כְּרֶגַע חַס וְשָׁלוֹם וְחוֹזְרוֹת לִמְקוֹרָן, הָיוּ כָּל הַשָּׁמַיִם אַיִן וְאֶפֶס מַמָּשׁ, וְהָיוּ כְּלֹא הָיוּ כְּלָל, וּכְמוֹ קוֹדֶם מַאֲמַר "יְהִי רָקִיעַ" כוּ' מַמָּשׁ. וְכֵן בְּכָל הַבְּרוּאִים שֶׁבְּכָל הָעוֹלָמוֹת עֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים, וְאֲפִלּוּ אֶרֶץ הַלֵּזוֹ הַגַּשְּׁמִית וּבְחִינַת דּוֹמֵם מַמָּשׁ, אִלּוּ הָיוּ מִסְתַּלְּקוֹת מִמֶּנָּה כְּרֶגַע חַס וְשָׁלוֹם הָאוֹתִיּוֹת מֵעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת שֶׁבָּהֶן נִבְרֵאת הָאָרֶץ בְּשֵׁשֶׁת יְמֵי בְּרֵאשִׁית, הָיְתָה חוֹזֶרֶת לְאַיִן וָאֶפֶס מַמָּשׁ, כְּמוֹ לִפְנֵי שֵׁשֶׁת יְמֵי בְּרֵאשִׁית מַמָּשׁ.

2 תהלים קיט פט

3 בראשית א ו

4 ישעיהו מ ח

Tanya: Sha’ar HaYichud V’haEmunah Ch 1

The verse says "forever G-d do your words stand in the firmament". The Baal Shem Tov z”l explained the words that "your words" here are refering to when you said “Let there be a firmament in the midst of the water” etc. These words and letters [themselves] stand eternally within the firmament of the sky and are enclothed in all the heavens forever, in order to enliven them, as it says, “The word of our G-d will be established forever and His words are alive and established, eternally” etc. For if the letters were to leave for a moment, G-d forbid, and return to their Source, all the heavens would turn into complete nothingness, and they would be as if they never were at all, as in [the state] before the saying “Let there be a firmament” was said, and so too for all the creations in all the worlds, upper and lower, and even this physical earth, which is totally physical, non-living [domem], if the letters were to leave it for a moment, G-d forbid - [that is,] the letters from the Ten Sayings with which the earth was created in the six days of Creation - then it would return to absolute nothingness, completely, as in before the six days of Creation.

הר"י אברבנאל, ראש אמנה פ"ה (ד"ה הנה אם כן):

"ולפי שזה דבר מדומה ואינו אפשרי לכן אמר הרב ואם יעלה על הדעת שאינו מצוי, כי דבר זה ידמהו האדם, אבל אי אפשר שיהי' כן."

Rabbi Isaac Abravanel Rosh Amana Chapter 5 “Behold if it is so”

Because this is a figment of the imagination, and is impossible, therefore the Rav [Rambam] said “If it were to be conceived” because this is something that man can imagine, but it is impossible for it to be so.

רמב"ם הל' יסודי התורה הלכות ז':

אילו היו אלוקות הרבה... ואילו היה היוצר גוף וגוייה היה לו...

Rambam, Yesodei Hatorah Halacha 2

"If one would imagine..."

Halacha 7:

"If there were many gods, they...

Were the Creator to have body and form, He would have limitation and definition...

הלכות מגילה וחנוכה פרק רביעי, הל' יד':
היה לפניו נר ביתו ונר חנוכה או נר ביתו וקדוש היום נר ביתו קודם משום שלום ביתו שהרי השם נמחק לעשות שלום בין איש לאשתו. גדול השלום שכל התורה ניתנה לעשות שלום בעולם שנאמר דרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום.

Rambam, Laws of Megillah and Chanukah, 4:14

If [a person has the opportunity to fulfill only one of two mitzvot,] lighting a lamp for one's home [i.e., Sabbath candles] or lighting a Chanukah lamp - or, alternatively, lighting a lamp for one's home or reciting kiddush - the lamp for one's home receives priority, since it generates peace within the home.

[Peace is of primary importance, as reflected by the mitzvah requiring] God's name to be blotted out to create peace between a husband and his wife. Peace is great, for the entire Torah was given to bring about peace within the world, as [Proverbs 3:17] states: "Its ways are pleasant ways and all its paths are peace."

בראשית רבה, פי"א:
אשר ברא אלוקים לעשות - לתקן

Genesis Rabbah 11

That G-d created to make - to fix.

לקוטי תורה שלח לז, ד. ואתחנ ן ב, ג.:
עולם מלשון העלם והסתר

Likutei Torah Shlach 37:4. V’eschanan 2:3.

[The Hebrew word for] “world” comes from the word for concealment, hiddenness.

תניא, פרק כ'

וְהִנֵּה מוּדַעַת זֹאת לַכֹּל כִּי מִצְוַת וְאַזְהָרַת עֲבוֹדָה זָרָה, שֶׁהֵם שְׁנֵי דִּבְּרוֹת הָרִאשׁוֹנִים, "אָנֹכִי" וְ"לֹא יִהְיֶה לְךָ", הֵם כְּלָלוּת כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ. כִּי דִּבּוּר "אָנֹכִי" כּוֹלֵל כָּל רְמַ"ח מִצְווֹת עֲשֵׂה, וְ"לֹא יִהְיֶה לְךָ" כּוֹלֵל כָּל שְׁסָ"ה מִצְווֹת לֹא תַעֲשֶׂה, וְלָכֵן שָׁמַעְנוּ "אָנֹכִי" וְ"לֹא יִהְיֶה לְךָ" לְבַד מִפִּי הַגְּבוּרָה, כְּמַאֲמַר רַזַ"ל1, מִפְּנֵי שֶׁהֵם כְּלָלוּת הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ.

Tanya, Chap. 20:

It is well known that the commandment and admonition concerning idolatry, which are contained, in the first two commandments of the Decalogue— "I am" and "Thou shalt not have any other gods," comprise the entire Torah. For the commandment "I am" contains all the 248 positive precepts, whilst the commandment "Thou shalt not have" contains all the 365 prohibitions. That is why we heard only "I am" and "Thou shalt not have" directly from the Almighty, as our Sages say, "Because these two are the sum-total ot the whole Torah."

תורת מנחם, הדרנים על הרמב"ם ע' מח':

...שתוכן כל הלכה הוא כפול: פעולה חיובית — שהדברים שבעולם יהיו כפי דיני התורה (בנדו״ד — האדם — שידע שיש מצוי): פעולה שלילית ־ - שלא יהיו באותו האופן כמו שהם מצד עצמם (האדם קודם שהתבונן ובא להידיעה כו׳

והנה שני ענינים הנ״ל ד״עשה״ ו״לא תעשה״ יש דוגמתם גם במצות עשה גופא דמכיון שהדברים שבעולם (שצריכים לקיים בהם את המצות) ישנם במציאות טרם קיום המצוה בהם, ואז הם במצב וצורה שאינה מתאימה ובמילא (בדקות) מנוגדת להמצוה - הרי שבפעולת המצוה בהם, יש גם פעולה שלילית — שלא תהי׳ אותה הצורה שבניגוד להמצוה.

ועפ״ז מובן, מה שבהמצות עשה ״לידע שיש שם מצוי ראשון וכו׳״ [שהיא "יסוד היסודות כו׳״] מוסיף הרמב״ם "ואם יעלה על הדעת שהוא אינו מצוי כו'״ — כי בהמצוה לידע כו׳ ״, שני ענינים: החיוב שבה — לידע שיש שם מצוי ראשון והוא ממציא כל נמצא כו': השלילה שבה — שבאם יעלה על דעתו של אדם "שהוא אינו מצוי״ (ושמציאות כל הנמצאים היא מצד עצמם ח״ו), עליו לשלול סברא זו ולידע שבאם הוא אינו מצוי "אין דבר אחר יכול להמצאות״.

וגם השלילה שבמצות ידיעת ה׳ ["ואם יעלה על הדעת שהוא אינו מצוי כו׳"] היא פרט ב"יסוד היסודות כו", ע״ד שגם הציווי "לא יהי׳ לך" הוא ענין ב״כללות התורה״..

ועפ״ז מובן בפשטות לשון הרמב״ם "ואם יעלה על הדעת כו׳״ [ולא "ואם הוא אינו מצוי כוי״], כי כוונת הרמב״ם בזה היא — לא להסביר את היסוד כשלעצמו שבאם הוא אינו מצוי אז "אין דבר אחר יכול להמצאות", כי אם - להשמיענו פרט שני בהמצוה, ב"יסוד היסודות כו'" בה"לידע" - את השלילה שבהציווי "לידע כו'".

Torat Menachem Hadranim on the Rambam, p48

...the content of every Halacha is double: a proactive action - that the things in the world be according to the laws of... the Torah (in our case - [that] man - should know that there is a Being): a passive act - that they not be in the same way as they are in their own right (man before he contemplates and comes to the recognition etc.)

And these two matters, the “positive” and “negative” [aspects of the commandments] are also included in every positive mitzvah, itself. That is, because all things in the world (with which it is necessary to perform mitzvot) are in existence prior to the fulfillment of the mitzvah through them, and are then in a state and form that is not fit and therefore are (subtly) in opposition to the mitzvah, hence, the fulfillment of the mitzvah through them includes a passive act [a “negative” commandment] - that there not [continue to] be that form which exists prior to the mitzvah.

According to this, it is clear why in the positive commandment “to know that there is a Primal Being etc.” (which is “the foundation of foundations” etc.) the Rambam adds “If one would imagine that He does not exist, etc.”. Because in the mitzvah “to know” there are these two aspects: the obligation - to know that there is a Primal Being and He brings everything into existence etc. - and the negative aspect - that if man were to imagine that “He does not exist” (and that the existence of all beings is inherent, G-d forbid), it is upon him to negate that supposition and to know that if He does not exist “no other being could possibly exist.”

Additionally, the negative aspect of the mitzvah of knowing G-d [“If one would imagine that He does not exist, etc.”] is a detail of “the foundations of foundations”, in the way that the commandment “you shall not have [other gods]” is an aspect of the “general principles of the Torah”.

Accordingly, it is evident in the Rambam’s use of the particular language “If it were to arise in the mind.." [and not “If He were to not exist etc.”] that the Rambam’s intent here is not to explain the principal itself, that if He does not exist, then “nothing else could possible exist”. Rather, it is to make known to us a second detail in the mitzvah that is the “foundation of foundations” which is the mitzvah “to know”, and that is the negative aspect of the commandment “to know.”