Counting the Omer: Cycles of Seven

What are some of the meanings of Sefirat HaOmer?

By LGLou - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=118467299

1826 Omer calendar-book from Verona (Italy), in the collection of the Jewish Museum of Switzerland

שִׁבְעָה מִי יוֹדֵעַ? שִׁבְעָה אֲנִי יוֹדֵעַ: שִׁבְעָה יְמֵי שַׁבָּתָא, שִׁשָּׁה סִדְרֵי מִשְׁנָה, חֲמִשָּׁה חוּמְשֵׁי תוֹרָה, אַרְבַּע אִמָּהוֹת, שְׁלשָׁה אָבוֹת, שְׁנֵי לֻחוֹת הַבְּרִית, אֶחָד אֱלֹקֵינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ.

Who knows seven? I know seven: seven are the days of the week, six are the orders of the Mishnah, five are the books of the Torah, four are the mothers, three are the fathers, two are the tablets of the covenant, One is our God in the heavens and the earth.

(טו) וּסְפַרְתֶּ֤ם לָכֶם֙ מִמׇּחֳרַ֣ת הַשַּׁבָּ֔ת מִיּוֹם֙ הֲבִ֣יאֲכֶ֔ם אֶת־עֹ֖מֶר הַתְּנוּפָ֑ה שֶׁ֥בַע שַׁבָּת֖וֹת תְּמִימֹ֥ת תִּהְיֶֽינָה׃ (טז) עַ֣ד מִֽמׇּחֳרַ֤ת הַשַּׁבָּת֙ הַשְּׁבִיעִ֔ת תִּסְפְּר֖וּ חֲמִשִּׁ֣ים י֑וֹם וְהִקְרַבְתֶּ֛ם מִנְחָ֥ה חֲדָשָׁ֖ה לַה'׃ (יז) מִמּוֹשְׁבֹ֨תֵיכֶ֜ם תָּבִ֣יאּוּ ׀ לֶ֣חֶם תְּנוּפָ֗ה שְׁ֚תַּיִם שְׁנֵ֣י עֶשְׂרֹנִ֔ים סֹ֣לֶת תִּהְיֶ֔ינָה חָמֵ֖ץ תֵּאָפֶ֑ינָה בִּכּוּרִ֖ים לַֽה'׃

(15) And from the day on which you bring the sheaf of elevation offering—the day after the sabbath—you shall count off seven weeks. They must be complete: (16) you must count until the day after the seventh week—fifty days; then you shall bring an offering of new grain to ה'. (17) You shall bring from your settlements two loaves of bread as an elevation offering; each shall be made of two-tenths of a measure of choice flour, baked after leavening, as first fruits to ה'.

(ח) וְסָפַרְתָּ֣ לְךָ֗ שֶׁ֚בַע שַׁבְּתֹ֣ת שָׁנִ֔ים שֶׁ֥בַע שָׁנִ֖ים שֶׁ֣בַע פְּעָמִ֑ים וְהָי֣וּ לְךָ֗ יְמֵי֙ שֶׁ֚בַע שַׁבְּתֹ֣ת הַשָּׁנִ֔ים תֵּ֥שַׁע וְאַרְבָּעִ֖ים שָׁנָֽה׃

(8) You shall count off seven weeks of yearsseven times seven years—so that the period of seven weeks of years gives you a total of forty-nine years.

מִצְוַת עֲשֵׂה לִסְפֹּר שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימוֹת מִיּוֹם הֲבָאַת הָעֹמֶר שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא כג טו) "וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת" "שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת".

וּמִצְוָה לִמְנוֹת הַיָּמִים עִם הַשָּׁבוּעוֹת שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא כג טז) "תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם"....

It is a positive commandment to count seven complete weeks from the day the omer is brought, as [Leviticus 23:15] states: "And from the day after the Sabbath, you shall count... seven weeks."

It is a mitzvah to count the days together with the weeks, as [ibid.:15] states: "You shall count 50 days."...

הרב אליהו כי טוב, ספר התודעה כרך ב, עמ׳ ש״ע

והרב המאירי הוסיף רמז ל׳שבע שבתות׳ אלה, שכך מנתה תורה שבעה מיני טומאה, שנאמר בהם שבעה שבעה, ואלו הם: נדה, זבה, יולדת, מת, נגעי הגוף, נגעי בגדים, ונגעי בתים. ובמצרים לא היו נשמרים מכל שבעה מיני טומאה אלה, ולזה הוצרכו למנות שבע פעמים שבע.

אם לא ידעת, הלא שמעת, שישנן מדות וספירות קדושות במרום, שבהן אור ד׳ וקדושתו מתלבש ועל ידיהן מתגלה ופועל בעולמות אשר ברא. ואם לא תדע מה הן הספירות, כי לא לפי ערכך עוד ללמוד ספרי קבלה. אבל הלא בתפלתך אתה אומר

(יא) לְךָ֣ ה' הַגְּדֻלָּ֨ה וְהַגְּבוּרָ֤ה וְהַתִּפְאֶ֙רֶת֙ וְהַנֵּ֣צַח וְהַה֔וֹד [כִּי־כֹ֖ל בַּשָּׁמַ֣יִם וּבָאָ֑רֶץ לְךָ֤ ה' הַמַּמְלָכָ֔ה וְהַמִּתְנַשֵּׂ֖א לְכֹ֥ל ׀ לְרֹֽאשׁ׃]

ומי בכם שלא יאמר אחר ספירת העומר, מה שפגמתי בספירה חסד שבחסד, חסד שבגבורה, חסד שבתפארת וכו׳.

ומן אותן ספירות קדושות, המשיך קדוש ישראל הארה גם אל תוך קרבנו, עם קרובו. וכמו המדות אשר במרום, כן גם המדות אשר האיר בנו, רצונו בהן להתלבש, ואת קדושתו בהן לגלות.

במדת החסד אשר בנו, שהיא השתלשלות מן ספירת חסד ואהבה עליונה, אהבת ד׳ לישראל ואהבת המלאכים בעבודת בוראם, כמ״ש ונותנים באהבה רשות וכו׳. גם בנו רק קדושה תראה, ורק בקדושה בה נפעל, לאהוב את ד׳ ית׳, את תורתו הקדושה ואת ישראל.

ובמדת הגבורה ניראהו ביראה אמיתית. ולא אהבה ויראה נרדמת בלבד, שיש בעצם וטבע איש ישראל לד׳, אהבה ויראה שאינו מרגיש אותן, ואין לבו מפרכס ולא מזדעזע מהן, רק שיעשה לו האיש עכ״פ זמנים שיעורר את אהבתו לד׳ בתשוקה וגעגועים אליו ית׳ ויתפלל, אנא ד׳, קרבני נא אליך, למה זה הסתרת פניך ממני, ולמה הרחקתני מקדושתך....

Description at Sefaria: Chovat HaTalmidim (lit. 'Students' Obligation') is an ethical work and self-development guide for young students, authored by the Piaseczno rebbe, R. Kalonymos Kalman Shapira. It is the only work that was published during his lifetime and has become a standard textbook in contemporary yeshivot.

Composed: Warsaw (c.1928 – c.1932 CE)

If you don't know, have you not heard that there are holy traits and emanations (sefirot) above, in which the light of God and His holiness are encased, and through which He is revealed and acts in the worlds that He created? And if you do not know what the emanations are - since is not for your age to study the books of Kabbalah - do you not say in your prayers,

"Yours, LORD, are greatness [=גדולה or חסד], might [=גבורה or דין], splendor [תפארת], triumph [נצח], and majesty [הוד] [—yes, all [=כל or יסוד] that is in heaven and on earth; to You, LORD, belong kingship [=הממלכה or מלכות or שכינה] and preeminence above all.]" (I Chronicles 29:11)

And which one of you does not say after the counting of the Omer, "That which I have damaged in the emanation of kindness in kindness; kindness in power; kindness in splendor, etc.?"

It is from these holy emanations [Sefirot / ספירות] that the Holy One of Israel brings light within us, the people that is close to Him. And just like with the traits above, so too with the traits with which He has given us light - His will is to be encased in them and to reveal His holiness through them.

[For example,] the trait of kindness [חסד] inside us, which flows down from the emanation of kindness and supernal love - God's love for Israel, the love of the angels in doing the work of their Creator, as it is written (in the morning prayers), "and lovingly give permission, etc." - only holiness can be found there. So we should only use it for holiness - to love God, His Torah and the Jewish people.

And with the trait of power [=גבורה ], we should fear Him with true fear. And this is not just latent love and fear that a Jew naturally has in his essence for God - a love and fear that he does not feel, such that his heart does not quake nor tremble from them. Rather a person must at least make times to arouse his love for God with yearning and longing for Him, may He be blessed. He should pray, "Please, God, bring me close to You. Why do You hide Your face from me; and why have You distanced me from Your holiness?"...

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם...

וּבְכֵן יְהִי רָצוֹן מִלְּ֒פָנֶֽיךָ ה' אֱלֹקֵֽינוּ וֵאלֹקֵי אֲבוֹתֵֽינוּ שֶׁבִּזְכוּת סְפִירַת הָעֹֽמֶר שֶׁסָּפַֽרְתִּי הַיּוֹם יְתֻקַּן מַה שֶּׁפָּגַֽמְתִּי בִּסְפִירָה (השייכת לאותו הלילה)

וְאֶטָּהֵר וְאֶתְקַדֵּשׁ בִּקְדֻשָּׁה שֶׁל מַֽעְלָה וְעַל יְדֵי זֶה יֻשְׁפַּע שֶֽׁפַע רַב בְּכָל־הָעוֹלָמוֹת וּלְתַקֵּן אֶת־נַפְשׁוֹתֵֽינוּ וְרוּחוֹתֵֽינוּ וְנִשְׁמוֹתֵֽינוּ מִכָּל־סִיג וּפְגַם וּלְטַהֲרֵֽנוּ וּלְקַדְּ֒שֵֽׁנוּ בִּקְדֻשָּׁתְ֒ךָ הָעֶלְיוֹנָה אָמֵן סֶֽלָה:

Master of the Universe,..

So, may it be Your will, Adonoy, our God, and God of our fathers, that in the merit of the Omer which I counted today,

may any defect I have caused be rectified.

[Rabbi Sacks' siddur: ...there may be rectified any defect on my part in the counting of (insert the appropriate sefira for this day)....

May I be purified and sanctified with sublime holiness, and thereby may abundant bounty be bestowed upon all the worlds. May it rectify our being, our spirit and our souls from every baseness and defect, and may it purify us and sanctify us with Your sublime holiness. Amen, Selah.

כי טוב, נ״ל עמ׳ שע״א-שע״ב

שבע מידות ברועים

אברהם אבינו, מידתו חסד... יצחק אבינו, מידתו גבורה... יעקב אבינו, מידתו תפארת... משה רבינו, מידתו נצח. אין נצח אלא תורה... אהרן הכהן, מידתו הוד...אוהב את הבריות ומקרבן לתורה.... יוסף הצדיק, מידתו יסוד...[השווה צדיק יסוד עולם]... דוד המלך, מידתו מלכות...

כל שבע המידות שאמרו בשבעה הרועים, כל אחת מהן כלולה מכל השבע...

(ה) ט"ז ניסן. 1. הַיּוֹם יוֹם אֶחָד לָעֹֽמֶר: חסד שבחסד

(יא) כ"ב ניסן. 7. הַיּוֹם שִׁבְעָה יָמִים שֶׁהֵם שָׁבֽוּעַ אֶחָד לָעֹֽמֶר: מַלְכוּת שבחסד

Seven special dates: 7, 14, 21, 28, 35, 42, 49

Another seven special dates: 1, 9, 17, 25, 33, 41, 49

(לז) י"ח אייר. 33. הַיּוֹם שְׁלשָׁה וּשְׁלשִׁים יוֹם שֶׁהֵם אַרְבָּעָה שָׁבוּעוֹת וַחֲמִשָּׁה יָמִים לָעֹֽמֶר: הוד שבהוד

(נג) ה סיון 49. הַיּוֹם תִּשְׁעָה וְאַרְבָּעִים יוֹם שֶׁהֵם שִׁבְעָה שָׁבוּעוֹת לָעֹֽמֶר: מַלְכוּת שבמלכות