(יג) חַ֧ג הַסֻּכֹּ֛ת תַּעֲשֶׂ֥ה לְךָ֖ שִׁבְעַ֣ת יָמִ֑ים בְּאׇ֨סְפְּךָ֔ מִֽגׇּרְנְךָ֖ וּמִיִּקְבֶֽךָ׃
(13) After the ingathering from your threshing floor and your vat, you shall hold the Feast of Booths for seven days.
כִּי אֲתָא רָבִין אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן, אָמַר קְרָא: ״בְּאׇסְפְּךָ מִגׇּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ״, בִּפְסוֹלֶת גּוֹרֶן וָיֶקֶב הַכָּתוּב מְדַבֵּר.
The Gemara cites a different source: When Ravin came from Eretz Yisrael to Babylonia he said that Rabbi Yoḥanan said that the verse states: “You shall prepare for you the festival of Sukkot for seven days as you gather from your threshing floor and from your winepress” (Deuteronomy 16:13), and the Sages interpreted that it is with regard to the waste of the threshing floor and of the winepress that the verse is speaking. One uses grain stalks and vines for roofing the sukka, materials that are not susceptible to ritual impurity and grow from the ground.
מיד כל אחד [ואחד] נוטל והולך ועושה סוכה בראש גגו והקדוש ברוך הוא מקדיר עליהם חמה בתקופת תמוז וכל אחד ואחד מבעט בסוכתו ויוצא שנאמר (תהלים ב, ג) ננתקה את מוסרותימו ונשליכה ממנו עבותימו מקדיר והא אמרת אין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניא עם בריותיו משום דישראל נמי זימני
Immediately, each and every gentile will take materials and go and construct a sukka on top of his roof. And the Holy One, Blessed be He, will set upon them the heat [makdir] of the sun in the season of Tammuz, i.e., the summer, and each and every one who is sitting in his sukka will be unable to stand the heat, and he will kick his sukka and leave, as it is stated: “Let us break their bands asunder, and cast away their cords from us” (Psalms 2:3). The Gemara asks: Why does God heat the sun over them? But didn’t you say that the Holy One, Blessed be He, does not deal tyrannically with His creations? The Gemara answers: This is not considered dealing tyrannically with the gentiles, because for the Jewish people as well, there are times
  • כתבי בעל הסולם / מאמרים / מהות הדת / מהות הדת ומטרתה
  • שערים לחכמת הקבלה למתחילים / מאמרים / מהות הדת ומטרתה

ד

תוכן

ד. מהות הדת היא לפתח בנו את חוש הכרת הרע

כי כבר מוכן האדם מצד טבעו לדחות ולבער כל דבר רע מקרבו, וזהו מדה שווה בכל בריה ובריה, אולם כל ההבחן מבריה לחברתה הוא רק בהכרה של הרע, שבריה יותר מפותחת מכרת בעצמה מדה יותר גדולה מהרע, וממילא שמבדלת ודוחית את הרע מתוכה במדה יותר גדולה, ובלתי מפותחת נמצאת מרגשת בעצמה שיעור קטן של רע, ועל כן לא תדחה הימנה רק שיעור קטן של רע ועל כן משארת בקרבה כל זוהמתה כי לא תכירהו לזוהמא כלל.
וכדי שלא להלאות להמעיין, נבאר הרע והטוב בכללותם. כמו שנתבאר במאמר מתן תורה (מאמר ו' אות יב) אשר כללות כל הרע אינו רק אהבה עצמית הנקראת אגואיזם, להיותו הפכי הצורה מהבורא ית' שאין לו רצון לקבל לעצמו ולא כלום אלא רק להשפיע, וכמו שנתבאר שם (אות ט' ויא), אשר ענין התענוג והעדון כל עיקרו הוא בשיעור השואת הצורה ליוצרה, וענין היסורין ואי הסבלנות כל עיקרו הוא בשיעור שינוי הצורה מיוצרה (ראה שם בעיון מספיק), ולפיכך מאוס לנו האגואיזם וכואב אותנו בתכלית להיותו הפכי הצורה מהיוצר ית'.
אולם מיאוס הזה אינו שוה בכל נפש, אלא מתחלק בינותנו לשיעורים, כי האדם הפרא הבלתי מפותח כלל, אינו מכיר את האגואיזם לתכונה רעה ולא כלום, ולפיכך משמש עמה בגלוי לבלי שום בושה ובלי שום גבול

https://search.orhasulam.org

כך כולי עלמא וכו': כך כל בני העולם באים לדין לפני המלך העליון, ודן אותם ביום ראש השנה ויום הכפורים עד חמשה עשר יום לחודש, ובתוך כך, נמצאו ישראל שזכו כולם לעשות תשובה, ומתיגעים בעשית סוכה ובלולב ואתרוג. ולא ידוע מי ניצח בדין, ומלאכים עליונים שואלים מי ניצח בדין. הקב"ה אומר להם, אלו שמחזיקים הסימנים שלי בידיהם, דהיינו ד' מינים, הם ניצחו בדין
  • ספר הזהר / תיקוני זהר עם פירוש מעלות הסולם עד תיקון כב / הקדמת תקוני הזהר / מאמר שית סטרין יה"ו שמד-שנב
  • כתבי תלמידי בעל הסולם / הרב ברנדווין / תיקוני זהר עם פירוש מעלות הסולם עד תיקון כב / הקדמת תקוני הזהר / מאמר שית סטרין יה"ו שמד-שנב

אות שמו-שמט

זהר

שמו) יה״ו נטיל ליה ימינא דאיהו חס״ד, וחתים ביה לחכמתא. וביה הרוצה להחכים ידרים. הו״י נטיל לשמאלא, דאיהו גבורה וחתים ביה לעותרא, וביה הרוצה להעשיר יצפין. וה״י פנה למזרח, ונטיל ליה עמודא דאמצעיתא, וחתים ביה בני.

פירוש מעלות הסולם

שמו) יה״ו נטיל ליה וכו': יה״ו, קו הימין לוקח אותו, שהוא חסד, וחותם בו לחכמה, כי כן מקבלת כל מדרגה תחתונה מעליונה בסדר חותם ונחתם, ובו בקו ימין אמרו חז״ל הרוצה להחכים ידרים. הו״י לוקחו קו השמאל שהוא גבורה וחותם בו לעשירות, ובו אמרו חז״ל הרוצה להעשיר יצפין. וה״י פנה למזרח ולקח אותו עמוד האמצע, שהוא תפארת, וחותם בו בנים. דהיינו השפעות נשמות.

שמז) וי״ה נטיל ליה וכו': צירוף וי״ה נוטל אותו ירך הימין היינו נצח, ומסתכל בו למעלה כטבע הימין שדרכו להאיר ממטה למעלה וחותם בו חיים אל התחתונים. צירוף הי״ו לוקח אותו ירך השמאל היינו הוד ומסתכל למטה כטבע השמאל המאיר ממעלה למטה, וחותם בו מזונות, אל התחתונים.

שמח) אסתכל לעילא לגבי וכו': ז״א מסתכל למעלה אל החכמה ומקבל הארת החכמה והיא נקשרת בירך הימני שהוא נצח, וחותם בו באור החכמה חיים, משום שעל החכמה נאמר החכמה תחיה בעליה. מסתכל ז״א למעלה אל אמא העליונה שהיא בינה ומקבל הארתה והיא נקשרת בירך השמאלי שהוא הוד ואור הבינה חותם בו מזונות.

שמט) יו״ה פנה למערב וכו': צירוף יו"ה פנה למערב בצדיק היינו יסוד, שהוא ערוב (כמ״ש לעיל אות קע״ז) ששם ביסוד מתערבים ונכללים כל הצבאות, ונכלל בח״י אותיות מכל ששת הצירופים שהם: יה״ו, הו״י, וי״ה, הי״ו, יו״ה, וה״י. אלו הם י״ח אותיות שבהן נקראות ח״י עולמות, וצדיק שהוא יסוד הכולל אותם בהם, נקרא ח״י העולמים.

https://search.orhasulam.org