(כב) (לשאלה) יחוד (ח"א פ"א או"פ ו')
ב' בחינות משונות שהשוו צורתן זו לזו, נמצאות מתיחדות לבחינה אחת. עי' אות י"ב.
(ב) עוד יש לומר בראשי' ברא אלקים:
... והתורה היא נצחיות ומה שיש בעולם יש באדם ... ולכך בוודאי אדם שהוא בר שכל ויש לו חכמה יכול לברוא לעצמו טבע חדשה ולשנות טבעו שהיה לו מכבר ... כי הצורה צריך שתדמה ליוצרה כמו שיוצר הכל ברא הטבע בעולם ע"י חכמה כן האדם יכול לברוא לו ע"י חכמה טבע חדשה ... וחכמה היינו התורה ... :
(2) ...Additionally, one may learn [from the text] “In the beginning, God created…”
... The Torah is eternality, and what there is in the universe in macrocosm, there is also within humans in microcosm ... and therefore a man who possesses knowledge and wisdom can make unto himself a new nature, to change the nature he had originally. ... because the created needs to mirror the Creator, just as the creator of all created the natural order on a foundation of wisdom—so too can humans create for themselves, on a foundation of wisdom, a new nature. ...
(כג) (לשאלה) ימין ושמאל
מדרגה תחתונה עולה לפעמים לקומה שוה עם העליונה ממנה בעת שהעליונה צריכה אליה להשלמתה עצמה, אז נבחנת התחתונה לבחי' שמאל והעליונה לבחינת ימין.
(כד) (לשאלה) יוצר (ח"א הסת"פ י"ח)
השם "יוצר" מתיחד על השפעת האור לעולמות, שזה כולל כל המציאות חוץ מהחומר של הכלים. ע' לעיל אות י"א ואות א'.
(כה) (לשאלה) כלי (ח"א פ"א או"פ ו')
הרצון לקבל שבנאצל הוא הכלי שלו.