Who Knows 13?

What is the definition of a Bar Mitzvah?

Literally translated, it means the son of the commandment. "Bar mitzvah" connotes a [agent] subject to the Torah commands (Jewish Wisdom In The Numbers by Rabbi Yehoshua Hartman and Osher Chaim Levene, page 175).

The purpose of the fulfillment of all mitzvos is to form a bond with Hashem (Rav Schwab on Prayer, page 33). The word mitzvah comes from the root word ’to bind’. Every mitzvah serves to draw us closer to Hashem and strengthens our bond of love with Him. [Aryeh Kaplan Anthology Volume II, page 238].

The מצוה, commandment, associated with the Aramaic word צוותא, meaning connection or togetherness"

וזהו עצמו פי' לוית חן שנעשה הברית והתקשרות ע"י המצוה לכן נק' מצוה מלשון צוותא וחיבור וכדאיתא בס' שערי הקדושה שע"י כל מצוה נמשך חיות הנפש לאותו אבר פרטי. ומתקשר הגוף בנפש הרוחניי ולכן מצוה גוררת מצוה ע"י שמקשר הגשמיי ברוחניי...

ולשון מצוה צוותא כענין שאמרו (ברכות ו, ב) כל עולם לא נברא אלא לצוות לזה...

It marks the Jew's coming of age. He enters adulthood at the age of 13 years and one day (Jewish Wisdom In The Numbers by Rabbi Yehoshua Hartman and Osher Chaim Levene, page 175).

רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר: יָכוֹל יַנִּיחַ אָדָם תְּפִילִּין בְּשַׁבָּתוֹת וְיָמִים טוֹבִים, תַּלְמוּד לוֹמַר: ״וְהָיָה לְךָ לְאוֹת עַל יָדְךָ״, מִי שֶׁצְּרִיכִין אוֹת, יָצְאוּ אֵלּוּ — שֶׁהֵן גּוּפָן אוֹת.

Rabbi Akiva says: I might have thought that a person should don phylacteries on Shabbatot and Festivals. Therefore, the verse states: “And it shall be for a sign for you on your arm, and for a remembrance between your eyes, so that God’s law shall be in your mouth; for with a strong arm God brought you out of Egypt” (Exodus 13:9). The obligation to don phylacteries applies when Jews require a sign to assert their Judaism and their status as the Chosen People, i.e., during the week, excluding Shabbat and Festivals, as they are themselves signs of Israel’s status as the Chosen People and a remembrance of the exodus from Egypt. Consequently, no further sign is required on these days. This teaching proves that Rabbi Akiva maintains that Shabbat is not a fit time for donning phylacteries.

(א) דין תפילין בשבת ויום טוב ובו ב סעיפים:
בשבת ויו"ט אסור להניח תפילין מפני שהם עצמם אות ואם מניחים בהם אות אחר היה זלזול לאות שלהם:

(ב) בחוה"מ ג"כ אסור להניח תפילין מהטעם הזה בעצמו שימי חוה"מ גם הם אות: הגה וי"א שחוה"מ חייב בתפילין [ב"י בשם הרא"ש] וכן נוהגין בכל גלילות אלו להניחם במועד ולברך עליה' אלא שאין מברכין עליה' בקול רם בב"ה כמו שאר ימות השנה:

(1) ...It is prohibited to wear tefillin on Shabbos or Yom Tov since they are an אות (a sign) and if one were to also wear an extra sign it would be a disgrace to their sign.

(2) ...On Chol HaMoed it is prohibited to wear tefillin for the same reason, namely that Chol HaMoed is also an אות (sign). Rema: There are those who maintain that one is obligated to wear tefillin on Chol HaMoed [Beit Yosef quoting the Rosh] and the custom in all these regions is to put on tefillin with a beracha. The only difference is that the beracha is not recited out loud in shul as is normally done.

He enters adulthood at the age of 13 years and one day (Jewish Wisdom In The Numbers by Rabbi Yehoshua Hartman and Osher Chaim Levene, page 175).

עד שיביא שתי שערות - דהיינו עד בן שלש עשרה שנה דמבן י"ב שנה ועד י"ג שנה אם אדם יודע לשם מי נדר ולשם מי הקדיש דבריו קיימין והכי תנן במסכת נדה בפרק יוצא דופן (נדה דף מה:):

גָּדוֹל, הַיְנוּ שֶׁעָבְרוּ לוֹ שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה וְנִכְנַס לִשְׁנַת י"ד...

An adult, is one whose thirteenth year has passed and he has entered his fourteenth year...

בן י"ג למצות. פי' הר"ב דכתיב איש וגו' וגבי שכם כתיב וכו' איש חרבו. ולוי באותו פרק בן י"ג שנה היה. כשתחשוב י"ג שנה שעשה יעקב עם לבן אחר שנשא את לאה וילדה לו אחר ב' שנים בקירוב שעלו בהריון לשלשת האחים ראובן שמעון ולוי לחשבון שבעה חדשים לכל אחד נמצא לוי בן י"א שנה כשיצאו משם הוסיף עליהם ו' חדשים שעשה בדרך וי"ח חדשים שעשה בסוכות קיץ וחורף וקיץ שהם ב' שנים הרי לוי בן י"ג שנים בלכתם לשכם. ונקרא איש. רש"י. ולא דייק בפי' החומש פ' וישב בפסוק ויתאבל על בנו ימים רבים שפירש ו' חדשים בבית אל שהוא אחר מעשה שכם. [*ועיין רפ"ב דזבים]:

AT THIRTEEN, THE COMMANDMENTS. Rav: for the verse says, “should a man or woman commit one of the sins of man” (Numbers 5:6), and in the story of Shechem the verse says “and the two sons of Jacob, Simon and Levi, the brothers of Dina, each [Heb. ish] took their swords” (Genesis 34:25), and Levi was thirteen at the time, and is called ish, a man. Rashi: consider that Jacob spent another thirteen yars with Laban after marrying Leah. If one allows seven months for each of her pregnancies, then since Levi was the third pregnancy, he was born about two years in. He would then have been eleven years old when they left. Add to that the six months they spent on the road and the eighteen months—a summer, a winter, and another summer—that they spent in Sukkot, which makes two years altogether, and it turns out that Levi was thirteen years old when they arrived at Shechem, and was called ish, a man. In his commentary on the Torah, in parashat Vayeshev, on the verse “and he mourned his son many days” (Genesis 37:34), Rashi is not being precise when he writes that six months of that two-year period were spent in Beit El, as that happened after the incident in Shechem. [*See Zavim, 2:1.]

וששאלת מאין לנו דבן י"ג שנה ויום אחד הוא בר עונשין אבל פחות מכן לא דע כי הלכה למשה מסיני הוא והוא בכלל שיעורין חציצין ומחיצין שהן הלכה למשה מסיני דשיעור וקצבה לכל דבר נתן למשה בעל פה וכן ההיא דבת שלש ביאתה ביאה פחות מכן לא וכן בן ט' ביאתו ביאה ולא פחות וכן סריס שהוא קטן עד כ' שנה הוא אז גדול אם נולדו בו סימני סריס ואם לא נולדו בו סימני סריס הוא קטן עד ל"ו שנה כל אלו הלכה למשה מסיני הן נאם אשר בן ה"ר יחיאל ז"ל.

(י) וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים (בראשית כה, כז), כָּךְ כָּל י"ג שָׁנָה שְׁנֵיהֶם הוֹלְכִים לְבֵית הַסֵּפֶר וּשְׁנֵיהֶם בָּאִים מִבֵּית הַסֵּפֶר, לְאַחַר י"ג שָׁנָה זֶה הָיָה הוֹלֵךְ לְבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת וְזֶה הָיָה הוֹלֵךְ לְבָתֵּי עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים. אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר צָרִיךְ אָדָם לְהִטָּפֵל בִּבְנוֹ עַד י"ג שָׁנָה, מִיכָּן וָאֵילָךְ צָרִיךְ שֶׁיֹּאמַר בָּרוּךְ שֶׁפְּטָרַנִּי מֵעָנְשׁוֹ שֶׁל זֶה.​​​​​​​

(10) ..."...And the youths grew up" (Bereishit 25:27)... So too with these, for thirteen years they both went to school (beit hasefer) and came back from school, but after thirteen years this one went to study-houses (batei midrashot) and this one went to idolatrous temples (batei avodat kochavim). Rabbi Elazar said, until thirteen years a person needs to take care of their children - from this age onwards, they need to say "Blessed is the one who has exempted me from the punishment of this one."​​​​​​​

A 13-year-old becomes a full-fledged member of the Jewish nation and is personally responsible for his actions (Jewish Wisdom In The Numbers by Rabbi Yehoshua Hartman and Osher Chaim Levene, page 176). His true character surfaces with the emergence of the inner יֵצֶר טוֹב, good inclination. His classification as a גָּדוֹל, mature adult, means that he is someone who is able to combine all his actions into one unified perspective - the root of גָּדוֹל is the word אֲגַד meaning to bind (Ibid., page 176). He no longer remains a קטן, a minor, whose inconsistent actions are disconnected; קטן relates to the word קטטה, cutting or discord (Ibid., page 181, note 17). That means he is now ready to begin developing a connection with Hashem. How? By embracing the mitzvos (Ibid., page 176).

(ב) שכל האדם נפעל כפי פעלותיו...

(2) You must know, that a man is acted upon according to his actions...

דֶרֶךְ בְּרִיָּתוֹ שֶׁל אָדָם לִהְיוֹת נִמְשָׁךְ בְּדֵעוֹתָיו וּבְמַעֲשָׂיו אַחַר רֵעָיו וַחֲבֵרָיו וְנוֹהֵג כְּמִנְהַג אַנְשֵׁי מְדִינָתוֹ.

It is a natural tendency of man to be influenced in his ideas and conduct by his fellows and associates, and to follow the usage of the people of his state...

With Hashem's help, may we merit maintaining our own individuality while following in the way of Torah and mitzvos!

ויעש משתה לכל עבדיו. שכן היה המנהג.