(כד) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם שַׁבָּתוֹן זִכְרוֹן תְּרוּעָה מִקְרָא קֹדֶשׁ. (כה) כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַה'.
(24) Speak to the Israelites, saying: In the seventh month, on the first day of the month, shall be a solemn rest for you, a memorial proclaimed with the blast of horns, a holy convocation. (25) You shall do no manner of servile work; and you shall bring an offering made by fire unto Adonai.
(יג) וַיִּשָּׂ֨א אַבְרָהָ֜ם אֶת־עֵינָ֗יו וַיַּרְא֙ וְהִנֵּה־אַ֔יִל אַחַ֕ר נֶאֱחַ֥ז בַּסְּבַ֖ךְ בְּקַרְנָ֑יו וַיֵּ֤לֶךְ אַבְרָהָם֙ וַיִּקַּ֣ח אֶת־הָאַ֔יִל וַיַּעֲלֵ֥הוּ לְעֹלָ֖ה תַּ֥חַת בְּנֽוֹ׃
(13) And Abraham lifted up his eyes, and looked, and behold behind him a ram caught in the thicket by his horns. And Abraham went and took the ram, and offered him up for a burnt-offering instead of his son.
אמר רבי אבהו למה תוקעין בשופר של איל אמר הקדוש ברוך הוא תקעו לפני בשופר של איל כדי שאזכור לכם עקידת יצחק בן אברהם ומעלה אני עליכם כאילו עקדתם עצמכם לפני
Rabbi Abihu said: Why do we blow on a ram's horn? The Holy One, Blessed be God, said: Sound before Me a ram's horn so that I may remember on your behalf the binding of Isaac, the son of Abraham, and account it to you as if you had been bound yourselves before Me.
(ב) קודם שיתקע יברך לשמוע קול שופר ויברך שהחיינו.
Before s/he blows s/he must bless "To hear the sound of the shofar" and "Shehecheyanu"
(ז) התוקע לתוך הבור או לתוך הדות או לתוך הפיטס,אם קול שופר שמע, יצא. ואם קול הברה שמע, לא יצא.
וכן מי שהיה עובר אחורי בית הכנסת, או שהיה ביתו סמוך לבית הכנסת, ושמע קול שופר או קול מילה,אם כון לבו, יצא. ואם לאו, לא יצא. אף על פי שזה שמע וזה שמע, זה כיוון לבו וזה לא כיוון לבו.
(7) One who blows into a cistern, a barrel, or a jar: If he heard the sound of the shofar – he has fulfilled [his obligation]; if he heard the sound of an echo – he has not fulfilled [his obligation].Similarly: one who was passing behind a synagogue, or whose house was adjacent to a synagogue, and heard the sound of the shofar or the sound of the scroll [of Esther, on Purim]: If he directed his heart – he has fulfilled [his obligation], but if not – he has not fulfilled [his obligation]. Even though this one and that one both heard, this one directed his heart, and that one did not direct his heart.