#2: מפגש עם ההלך הזקן

סדרת פרקי לימוד על ספר הזוהר שניתנו במסגרת תכנית הלימוד "סדר בוקר" של בית אביחי ב-2021

סבא דמשפטים הוא ריכוז של דרשות על פרשת משפטים.
הגיבור של הפרשה הזאת בזוהר הוא אותו הלך, סבא, ממנו לומדים החכמים. זוהי דמות אנונימית שמתגלה בהדרגה כמי שמגלה סודות גדולים.
רבי חייא ורבי יוסי הם חכמים מחבורת תלמידי רשב"י שמתואר מפגש הלימוד ביניהם של חכמת הנסתר. לימוד הנסתר שונה מלימוד רגיל: ביום- הלכה ובית מדרש, ובלילה- חבורה סביב חכמת הנסתר. את הסוד לומדים בדרכים אחרות מהדרכים הרגילות של הלמידה. מטרת המפגש ולימוד הנסתר הוא גילוי פני שכינה.
השכינה הוא מונח מפתח בספר הזוהר. השכינה היא אספקט של האלוהות שהאדם יכול להיפגש בו. שכינה היא מעמד ביניים שבין העולם ובין האל. חכמים שדבקים בשכינה דבקים בנוכחות אלוהית מאסיבית. בדרך כלל השכינה תהיה נשית (מהדברים שגרמו להתנגדות כלפי הזוהר). הרגע של החיבור בין חכמים לשכינה מכונה כ"זיווג".
בהליכת החכמים בדרך היה קשיש עני שעמד ושאל אותם שאלות. שאלות אלה ציערו את רבי יוסי, כי במקום שיתרחש החיבור בין תלמידי החכמים שיאפשר להם לראות פני שכינה, הפריע להם במפגש ההלך הקשיש. רק כשעזב אותו הקשיש רבי יוסי מצא מנוח כי במקום דברי תורה הם עסקו בדברים של תוהו. היסח הדעת של הסבא הפריע את החיבור והשמחה של ראיית פני השכינה. בכך רבי יוסי טועה טעות ולא מבין שיש סוד בדבריו של הסבא.
בדבריו שלוש חידות משונות מאד. רק החידה האחרונה זוכה לפתרון בתוך.
בתוך החידות יש פרדוקסים:
- חיבור ופירוד
- נבראו ולא נבראו
- אחד שהם שניים
באמצעות הניגודים הזוהר מעביר את המסר הבא: לישות ולמציאות כולה יש פרדוקס של ריבוי וצדדים שונים אך גם איחוד של כל הניגודים.
רַבִּי חִיָּיא וְרַבִּי יוֹסִי אִעֲרָעוּ חַד לֵילְיָא בְּמִגְדַּל דְּצוֹר. אִתְאֲרָחוּ תַּמָּן וְחַדּוּ דָּא בְּדָא. אָמַר רַבִּי יוֹסִי, כַּמָּה חַדֵּינָא דַּחֲמֵינָא אַנְפֵּי שְׁכִינְתָּא, דְּהַשְׁתָּא בְּכָל אָרְחָא דָּא, אִצְטָעַרְנָא בַּחֲדָא סָבָא, טַיָּיעָא, דְּהֲוָה שָׁאִיל לִי כָּל אָרְחָא. מַאן הוּא נְחָשָׁא, דְּפָרַח בַּאֲוִירָא, וְאָזִיל בְּפִרוּדָא, וּבֵין כַּךְ וּבֵין כַּךְ, אִית נַיְיחָא לְחַד נְמָלָה, דְּשָׁכִיב בֵּין שִׁנּוֹי. שָׁרֵי בְּחִבּוּרָא וְסִיֵּים בְּפִרוּדָא. וּמַאי אִיהוּ נִשְׁרָא, דְּקָא מְקַנְּנָא, בְּאִילָן דְּלָא הֲוָה. בְּנוֹי דְּאִתְגְּזָלוּ, וְלָאו מִן בִּרְיָין. דְּאִתְבְּרִיאוּ בַּאֲתָר דְּלָא אִתְבְּרִיאוּ. כַּד סַלְּקִין נַחְתִּין, כַּד נַחְתִּין סַלְּקִין. תְּרֵין דְּאִינּוּן חַד, וְחַד דְּאִינּוּן תְּלָתָא. מַהוּ עוּלֵימְתָּא שַׁפִּירְתָּא, וְלֵית לָהּ עֵיינִין, וְגוּפָא טְמִירְתָּא וְאִתְגַּלְיָא, אִיהִי נַפְקַת בְּצַפְרָא, וְאִתְכַּסִּיאַת בִּימָמָא. אִתְקַשְׁטַת בְּקִשּׁוּטִין דְּלָא הָווֹ.
ר"ח ור' יוסי וכו': רבי חייא ור"י נפגשו בלילה אחד במגדל של צור. התארחו שם, ושמחו זה בזה. א"ר יוסי, כמה אני שמח שראיתי פני השכינה, כי עתה בכל הדרך הזה, נצטערתי בזקן אחד סוחר, שהיה שואל אותי בכל הדרך. מאן הוא נחשא וכו': שהיה שואל אותי מי הוא נחש הפורח באויר והולך בפירוד, ובין כך ובין כך יש מנוחה לנמלה אחת השוכבת בין שניו. מתחיל בחבור, ומסיים בפירוד. ומי הוא, נשר המקנן באילן שלא היה. בניו שנגזלו אינם מן הבריות, כי נבראו במקום שלא נבראו. כשעולים יורדים, וכשיורדים עולים. שנים שהם אחד ואחד שהם שלשה. מהו עלמה יפה שאין לה עינים, והגוף נסתר ונגלה, היא יוצאת בבקר ומתכסית ביום. מתקשטת בקישוטין שלא היו.