חלק שלישי: חנוכה- הדלקה מחוץ לבית

אָמַר רַב שֵׁשֶׁת: אַכְסְנַאי חַיָּיב בְּנֵר חֲנוּכָּה. אָמַר רַבִּי זֵירָא: מֵרֵישׁ כִּי הֲוֵינָא בֵּי רַב, מִשְׁתַּתַּפְנָא בִּפְרִיטֵי בַּהֲדֵי אוּשְׁפִּיזָא. בָּתַר דִּנְסֵיבִי אִיתְּתָא, אָמֵינָא: הַשְׁתָּא וַדַּאי לָא צְרִיכְנָא, דְּקָא מַדְלְקִי עֲלַי בְּגוֹ בֵּיתַאי.

רש"י: אכסנאי- אורח

ביאור שטיינזלץ: אמר רב ששת: אכסנאי [דייר הגר במלון] חייב בהדלקת נר חנוכה במקום שבו הוא נמצא. מסופר שאמר ר' זירא: מריש כי הוינא בי [מתחילה כאשר הייתי לומד בבית] הרב משתתפנא בפריטי בהדי אושפיזא [הייתי משתתף בפרוטות עם בעל המלון], שיהיה לי חלק בהדלקת נר החנוכה שהדליקו שם. בתר דנסיבי איתתא, אמינא [אחרי שנשאתי אשה, אמרתי]: השתא ודאי לא צריכנא, דקא מדליקי עלי בגו ביתאי [עכשיו ודאי אינני צריך, מאחר שמדליקים עלי בתוך ביתי].

Rav Sheshet said: A guest is obligated in lighting the Hanukkah light in the place where he is being hosted. The Gemara relates that Rabbi Zeira said: At first, when I was studying in the yeshiva, I would participate with perutot, copper coins, together with the host [ushpiza], so that I would be a partner in the light that he kindled. After I married my wife, I said: Now I certainly need not do so because they light on my behalf in my house.

אורחים שיש להם דירה לעצמם

אכסנאי חייב בנר חנוכה ומ"מ (ומכל מקום) אינו צריך להדליק לעצמו אלא שישתף עצמו עם בני הבית ויסייע להם בפרוטה לשמן בד"א (במה דברים אמורים) כשאינו פותח דלת לעצמו אבל אם פותח דלת לעצמו אע"פ (אף על פי) שאוכל ושותה עמהם חייב להדליק ומ"מ (ומכך מקום) אם היה נשוי שנמצא קובע בית לעצמו בעיר אחרת אע"פ (אף על פי) שאין לו בית בזאת העיר אינו צריך אף לשתוף שהרי מדליקין עליו בביתו ואפי'(לו) פתח דלת לעצמו ... ויש חולקין לומר שאין ביתו מפקיעו אלא כשאינו פותח פתח לעצמו...

שו"ת הרשב"א חלק א סימן תקמ- תקמב


עכשו שנהגו שלא להדליק בחוץ אלא בבתים אע"פ (אף על פי) שיש לו שני פתחים אינו חייב להדליק בהן. שהכל יודעין שאין מדליקין בחוץ אלא בפנים.

גם מי שאוכל על שלחן בעל הבית, אפילו שוכב בבית בפני עצמו אינו צריך להדליק. אבל מכל מקום צריך להשתתף או שיקנה לו בעל הבית חלק בשמן ופתילות. ...

נשואים

אכסנאי שהוא נשוי רשאי הוא להדליק בברכה חוץ לביתו או לאו: תשובה יראה דצריך לדקדק בדבר אחד מהגדולים הורה ונהג דרשאי להדליק בברכה ואמר...שכן אירע לו פעם אחת דאיהו לא מדלק משום דהוה סומך עלה ואיהי נמי לא מדלקה משום דסבורה היתה דהוא ידליק עליה במקום שהוא...

אין טעם זה מספיק כלל ...אם הוא יודע באשתו שהיא יודעת דין זה שהאשה צריכה להדליק בגו ביתה לפי שהמצוה מוטלת על מי שהוא בתוך הבית או אפי' אם אינה יודעת אבל בני ביתה יודעים דין זה או שכיניה יש לסמוך עליהם אפילו אם אירע פעם אחת טעות לא חיישינן משום הכי לזימנא אחרית...

אמנם מטעם מהדרין אפשר ויתכן שפיר דמי להדליק בברכה..

אחרונים

אכסנאי שאין מדליקין עליו בביתו צריך לתת פרוטה לבעל הבית להשתתף עמו בשמן של נר חנוכה ואם יש לו פתח פתוח לעצמו צריך להדליק בפתחו אף על פי שאותו בית אינו מיוחד אלא לשינה והוא אוכל על שולחן בעל הבית והוא הדין לבן האוכל אצל אביו: הגה וי"א (ושי אומרים) דבזמן הזה שמדליקין בפנים ממש ידליק במקום שאוכל וכן נהגו (תשובת הרשב"א סי' תקמ"ב):

1. A lodger for whom no-one is kindling in his own house needs to give a perutah [i.e. a nominal sum] to the landlord to partner with him in the oil of the Hanukkah light. And if he has his own entrance, he needs to light in his entrance, even though that residence is only designated for sleeping, and he eats at the landlord's table. And it is the same law for a son who eats with his father. Rem"a: And there are those that say that nowadays when we kindle actually inside, one should kindle at the place where one eats, and so [people] have made it a custom. (Responsa of Rashba Section 542)

השתתפות בהדלקה

(ג) לתת פרוטה - היינו שא"צ (שאין צריך) האכסנאי ליתן כל חצי הוצאות הנרות רק בפרוטה סגי (מספיק) דעי"ז (דעל ידי זה) מקנה לו חלק בשמן ... וה"ה(והוא הדין) אם בעה"ב (בעל הבית) מקנה לו חלק בשמן במתנה שרי דהוי כמשתתף בפרוטה ומ"מ (ומכל מקום) אם יש לאכסנאי נר נכון יותר להדליק בעצמו:

מי נחשב בני ביתו?

(א) אכסנאי וכו' - וה"ה (והוא הדין) הבחורים שלומדים שלא בביתם צריכין להשתתף עכ"פ (על כל פנים) ודוקא בבחור שאוכל בפ"ע (בפני עצמו) אבל אם סמוך על שולחן בעה"ב (בעל הבית) הוא בכלל ב"ב (בני ביתו) וה"ה (והוא הדין) משרתיו כיון שהם סמוכין על שולחנו בקביעות מדינא א"צ (אין צריך) להדליק אא"כ (אלא אם כן) רוצה להיות מן המהדרין:

על פי ילקו"י מועדים עמ' רלא. יחו"ד ח"ו סי' מג (מתוך אתר מורשת מרן)

...זה שאמרו אכסנאי צריך להשתתף בפרוטות עם בעה"ב...הני מילי (הדברים האלו) באכסנאי שמשלם לבעה"ב(לבעל הבית) כל הוצאות אכילה ושתיה ושאר דברים, על כל דבר בפני עצמו. אבל אם האכסנאי סמוך לגמרי על שלחן בעה"ב, מפתו יאכל ומכוסו ישתה, א"צ (אין צריך) לזה כלל, כי בעה"ב מזכה לו במקצת דמי הנרות והשמן של חנוכה כמו שכל מחסורו עליו.

הלכה למעשה

נשוי שנסע בחנוכה לבדו מביתו, והוא מתארח לשינה אצל ידידים או בני משפחה, אשתו שנשארה בביתם צריכה להדליק נרות, ובהדלקתה היא פוטרת אותו. ואע"פ שידי חובת מצוות הדלקת נרות הוא יוצא בהדלקת אשתו, יש אומרים שידי מצוות פרסום הנס וראיית הנרות אינו יוצא, לפיכך עליו לשמוע את הברכות ולראות את הנרות בבית מארחיו או בבית הכנסת, כדי להשתתף בהודאה על הנס (כמבואר לעיל יב, ו, 5).

אם זה שנסע ירצה להדליק נרות – לפי מנהג אשכנז הוא רשאי להדליק בברכה, וישתדל להקדים להדליק לפני הזמן שאשתו תדליק בביתם...

If a married man goes alone on Ḥanuka to visit friends or family while his wife remains at home, his wife must light the candles, and this exempts him from lighting. Nevertheless, even though he fulfills his obligation to light, some maintain that he does not fulfill his obligation to publicize the miracle and to see the candles. Therefore, he should hear the berakhot and see the candles in his hosts’ home or in the synagogue in order to participate in thanking God for the miracle (as explained above, ch 12 n. 6).

ככלל, דין רווקים עצמאיים כדין משפחה (לעיל ט). ... ואם הם מתארחים גם ללילה, אם הם ישנים בדירת המארחים, ישלמו פרוטה לבעל הבית או שבעל הבית יקנה להם חלק מהנר, ויצאו ידי חובתם בהדלקתו. ולפי מנהג אשכנז, טוב שידליקו נרות לעצמם בברכה להיות 'מהדרין מן המהדרין'. ואם נתנו להם דירה נפרדת, לכל המנהגים ידליקו שם נרות בברכה.20

As a rule, the laws of candle-lighting for independent, unmarried people are the same as those for a family unit (section 9 above). Therefore, if an unmarried person has his own home, regardless of whether it is owned or rented, he must light candles there. If he is visiting friends at candle-lighting time but will return home to sleep, he cannot fulfill his obligation at his hosts’ home. Rather, he must return home to light. (See sections 6-8 above for the proper times to light candles, le-khatḥila and be-di’avad.) If an unmarried person will be staying for the night as well, his status depends on where he is sleeping. If he will be sleeping in the hosts’ home, he should pay the host the value of a pruta toward the cost of the candles (or the host may give him a share in the candles as a gift) and he can fulfill his obligation through the host’s lighting. According to Ashkenazic custom, it is better if he lights his own candles with the berakhot, thus fulfilling the custom of mehadrin min ha-mehadrin. If the unmarried guest was given a separate residence for sleeping, according to all customs he should light there with the berakhot.

על פי ילקו"י מועדים עמ' רלב. יבי"א ח"ה סי' יז סק"ד (מתוך אתר מורשת מרן)

חיילי צבא נשואים, הנמצאים בקוי החזית, יוצאים ידי חובת נרות חנוכה בהדלקת נר חנוכה שמדליקות נשותיהם בביתם. וכן חיילים רווקים הסמוכים על שולחן הוריהם בביתם, בזמן חופשתם, יוצאים ידי חובת הדלקת נרות חנוכה, בהדלקת הנרות שמדליקים עליהם הוריהם. ואם ירצו להחמיר על עצמם להיות מהדרים, ולהדליק במקום הימצאם בקו החזית, ידליקו בלי ברכה, ותבוא עליהם ברכה.