מתן על הפרק - יונה א-ב
ספר יונה כלול בקובץ 'תרי עשר', אולם בניגוד לשאר הספרים בתרי עשר שעיקרם נבואה, בספר יונה הסיפור אודות הנביא הבורח הוא העיקר. למעשה, ניתן לומר שספר יונה עוסק בעיקר ביחסי הנביא ויהוה ובמעמדו וייעודו של הנביא. עניין נוסף הייחודי לספר יונה ומבדיל אותו משאר ספרי הנביאים הוא שמדובר בנבואה המוקדשת כולה לנינוה, בירת אשור, ואין בה כל זכר לישראל. כך תמה הרד"ק בהקדמתו: 'ויש לשאול למה נכתבה נבואה
זו בכתבי הקדש וכולה על נינוה שהיתה מאומות העולם ואין בו זכר לישראל ואין בכל הנביאים זולתה כמוה'.
הספר בנוי מארבעה פרקים המקבילים הקבלה כיאסטית. במהלך הלימוד נבחן את ההקבלות בין הפרקים שיסייעו להבנת משמעותו הכוללת.
(א) וַֽיְהִי֙ דְּבַר־יְהֹוָ֔ה אֶל־יוֹנָ֥ה בֶן־אֲמִתַּ֖י לֵאמֹֽר׃ (ב) ק֠וּם לֵ֧ךְ אֶל־נִֽינְוֵ֛ה הָעִ֥יר הַגְּדוֹלָ֖ה וּקְרָ֣א עָלֶ֑יהָ כִּֽי־עָלְתָ֥ה רָעָתָ֖ם לְפָנָֽי׃ (ג) וַיָּ֤קׇם יוֹנָה֙ לִבְרֹ֣חַ תַּרְשִׁ֔ישָׁה מִלִּפְנֵ֖י יְהֹוָ֑ה וַיֵּ֨רֶד יָפ֜וֹ וַיִּמְצָ֥א אֳנִיָּ֣ה ׀ בָּאָ֣ה תַרְשִׁ֗ישׁ וַיִּתֵּ֨ן שְׂכָרָ֜הּ וַיֵּ֤רֶד בָּהּ֙ לָב֤וֹא עִמָּהֶם֙ תַּרְשִׁ֔ישָׁה מִלִּפְנֵ֖י יְהֹוָֽה׃ (ד) וַֽיהֹוָ֗ה הֵטִ֤יל רֽוּחַ־גְּדוֹלָה֙ אֶל־הַיָּ֔ם וַיְהִ֥י סַֽעַר־גָּד֖וֹל בַּיָּ֑ם וְהָ֣אֳנִיָּ֔ה חִשְּׁבָ֖ה לְהִשָּׁבֵֽר׃ (ה) וַיִּֽירְא֣וּ הַמַּלָּחִ֗ים וַֽיִּזְעֲקוּ֮ אִ֣ישׁ אֶל־אֱלֹהָיו֒ וַיָּטִ֨לוּ אֶת־הַכֵּלִ֜ים אֲשֶׁ֤ר בָּֽאֳנִיָּה֙ אֶל־הַיָּ֔ם לְהָקֵ֖ל מֵֽעֲלֵיהֶ֑ם וְיוֹנָ֗ה יָרַד֙ אֶל־יַרְכְּתֵ֣י הַסְּפִינָ֔ה וַיִּשְׁכַּ֖ב וַיֵּרָדַֽם׃ (ו) וַיִּקְרַ֤ב אֵלָיו֙ רַ֣ב הַחֹבֵ֔ל וַיֹּ֥אמֶר ל֖וֹ מַה־לְּךָ֣ נִרְדָּ֑ם ק֚וּם קְרָ֣א אֶל־אֱלֹהֶ֔יךָ אוּלַ֞י יִתְעַשֵּׁ֧ת הָאֱלֹהִ֛ים לָ֖נוּ וְלֹ֥א נֹאבֵֽד׃ (ז) וַיֹּאמְר֞וּ אִ֣ישׁ אֶל־רֵעֵ֗הוּ לְכוּ֙ וְנַפִּ֣ילָה גֽוֹרָל֔וֹת וְנֵ֣דְעָ֔ה בְּשֶׁלְּמִ֛י הָרָעָ֥ה הַזֹּ֖את לָ֑נוּ וַיַּפִּ֙לוּ֙ גּֽוֹרָל֔וֹת וַיִּפֹּ֥ל הַגּוֹרָ֖ל עַל־יוֹנָֽה׃ (ח) וַיֹּאמְר֣וּ אֵלָ֔יו הַגִּידָה־נָּ֣א לָ֔נוּ בַּאֲשֶׁ֛ר לְמִי־הָרָעָ֥ה הַזֹּ֖את לָ֑נוּ מַה־מְּלַאכְתְּךָ֙ וּמֵאַ֣יִן תָּב֔וֹא מָ֣ה אַרְצֶ֔ךָ וְאֵֽי־מִזֶּ֥ה עַ֖ם אָֽתָּה׃ (ט) וַיֹּ֥אמֶר אֲלֵיהֶ֖ם עִבְרִ֣י אָנֹ֑כִי וְאֶת־יְהֹוָ֞ה אֱלֹהֵ֤י הַשָּׁמַ֙יִם֙ אֲנִ֣י יָרֵ֔א אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה אֶת־הַיָּ֖ם וְאֶת־הַיַּבָּשָֽׁה׃ (י) וַיִּֽירְא֤וּ הָֽאֲנָשִׁים֙ יִרְאָ֣ה גְדוֹלָ֔ה וַיֹּאמְר֥וּ אֵלָ֖יו מַה־זֹּ֣את עָשִׂ֑יתָ כִּֽי־יָדְע֣וּ הָאֲנָשִׁ֗ים כִּֽי־מִלִּפְנֵ֤י יְהֹוָה֙ ה֣וּא בֹרֵ֔חַ כִּ֥י הִגִּ֖יד לָהֶֽם׃ (יא) וַיֹּאמְר֤וּ אֵלָיו֙ מַה־נַּ֣עֲשֶׂה לָּ֔ךְ וְיִשְׁתֹּ֥ק הַיָּ֖ם מֵֽעָלֵ֑ינוּ כִּ֥י הַיָּ֖ם הוֹלֵ֥ךְ וְסֹעֵֽר׃ (יב) וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵיהֶ֗ם שָׂא֙וּנִי֙ וַהֲטִילֻ֣נִי אֶל־הַיָּ֔ם וְיִשְׁתֹּ֥ק הַיָּ֖ם מֵֽעֲלֵיכֶ֑ם כִּ֚י יוֹדֵ֣עַ אָ֔נִי כִּ֣י בְשֶׁלִּ֔י הַסַּ֧עַר הַגָּד֛וֹל הַזֶּ֖ה עֲלֵיכֶֽם׃ (יג) וַיַּחְתְּר֣וּ הָאֲנָשִׁ֗ים לְהָשִׁ֛יב אֶל־הַיַּבָּשָׁ֖ה וְלֹ֣א יָכֹ֑לוּ כִּ֣י הַיָּ֔ם הוֹלֵ֥ךְ וְסֹעֵ֖ר עֲלֵיהֶֽם׃ (יד) וַיִּקְרְא֨וּ אֶל־יְהֹוָ֜ה וַיֹּאמְר֗וּ אָנָּ֤ה יְהֹוָה֙ אַל־נָ֣א נֹאבְדָ֗ה בְּנֶ֙פֶשׁ֙ הָאִ֣ישׁ הַזֶּ֔ה וְאַל־תִּתֵּ֥ן עָלֵ֖ינוּ דָּ֣ם נָקִ֑יא כִּֽי־אַתָּ֣ה יְהֹוָ֔ה כַּאֲשֶׁ֥ר חָפַ֖צְתָּ עָשִֽׂיתָ׃ (טו) וַיִּשְׂאוּ֙ אֶת־יוֹנָ֔ה וַיְטִלֻ֖הוּ אֶל־הַיָּ֑ם וַיַּעֲמֹ֥ד הַיָּ֖ם מִזַּעְפּֽוֹ׃ (טז) וַיִּֽירְא֧וּ הָאֲנָשִׁ֛ים יִרְאָ֥ה גְדוֹלָ֖ה אֶת־יְהֹוָ֑ה וַיִּֽזְבְּחוּ־זֶ֙בַח֙ לַֽיהֹוָ֔ה וַֽיִּדְּר֖וּ נְדָרִֽים׃

הפרק פותח במצג [פסו' א-ג], המתאר את שליחותו של יונה ובריחתו ממנה, ובו מופיעה החידה העיקרית של הספר: מדוע מתחמק יונה מן הקריאה לנבא על נינוה ומחליט לברוח מלפני ה'? הכתוב עצמו לא מזכיר שום הסבר מפורש בתחילת הספר, ורק לקראת סופו אנו נרמזים לטעם הדבר. בהמשך הפרק מסופר כיצד תוכניתו של יונה לברוח מלפני ה' משתבשת, וה' רודף אחריו אל תוך הים באמצעות שליחיו: הסערה והדג.

1.
'וַיָּ֤קׇם יוֹנָה֙ לִבְרֹ֣חַ תַּרְשִׁ֔ישָׁה מִלִּפְנֵ֖י יְהֹוָ֑ה'' [ג]
יונה מחליט לברוח מלפני ה', בריחה זו מעוררת קושי גדול - כיצד סבור נביא שיוכל לעשות דבר שכזה? מדוע דווקא לתרשיש? עיינו בדברי ראב"ע. מהו הדיוק בפסוק עליו הוא מתבסס, וכיצד מתפרשת לפי זה בריחתו של יונה?
ראב"ע: 'יש לתמוה איך יעלה על לב חכם שידע השם ומעשיו שיחשוב לברוח מפניו והוא בידו והכל מלא כבודו ואיך יתנבא מורה פי השם והוא כתוב כי הוא הנביא... וכאשר חיפשתי בכל המקרא לא מצאתי מלת 'בריחה' רק דביקה [=אלא סמוכה] על מלת 'פני', כמו 'ומפניך אברח' 'ויברח יפתח מפני אחיו'. והנה לא מצאתי בנבואה יונה שברח מפני השם, רק 'מלפני השם'. וכתוב [אצל אליהו] 'חי ה' אשר עמדתי לפניו', והנה כל זמן שהוא מקבל הוא מלפני השם, וככה 'ויצא קין מלפני ה' ' על כן אחריו [נאמר] 'ומפניך אסתר', כי פני האדמה לפני ה'.

2.
השוו בין ציווי ה' לתגובת יונה, שימו לב לניגוד שבין הקימה בציווי [ב] ובביצוע [ג]. עקבו אחרי מהלכיו של יונה, הפותחים כולם במילה 'וירד' – מה לדעתכם משמעותה של מגמה זו?

3.
כנגד ירידתו של יונה מגיב ה' בהטלת רוח גדולה לים: בחנו את תגובות המלחים, ולעומתן את תגובותיו של יונה [ה] – איזו תפיסה מיוצגת בכל תגובה? שימו לב לדמיון המילולי שבין 'וירדם' לבין 'וירד', ולמשמעות ההירדמות ברגעים אלה. התייחסו גם לתוכחתו של רב החובל ליונה ולהדהוד שיש בה לדברי ה' בפסוק ב.

4.
לאורך הפרק מונגדת דמותו של יונה נביא ה' לדמות המלחים הגויים, שבראשם רב החובל. עקבו אחרי התהליך שעוברים המלחים בפרק, בהיבט הדתי והמוסרי: התמקדו באיזכורי יראת המלחים בפסוקים ה, י, טז: מהי סיבת היראה בכל מקום ומה תוצאתה? השוו גם בין קריאתם לה' [יד] לבין אי קריאתו של יונה [ב]. כיצד מהופך תהליך זה לתהליך שעובר יונה במהלך הפרק, ביחסו לאלהים ואדם?

(א) וַיְמַ֤ן יְהֹוָה֙ דָּ֣ג גָּד֔וֹל לִבְלֹ֖עַ אֶת־יוֹנָ֑ה וַיְהִ֤י יוֹנָה֙ בִּמְעֵ֣י הַדָּ֔ג שְׁלֹשָׁ֥ה יָמִ֖ים וּשְׁלֹשָׁ֥ה לֵילֽוֹת׃ (ב) וַיִּתְפַּלֵּ֣ל יוֹנָ֔ה אֶל־יְהֹוָ֖ה אֱלֹהָ֑יו מִמְּעֵ֖י הַדָּגָֽה׃ (ג) וַיֹּ֗אמֶר קָ֠רָ֠אתִי מִצָּ֥רָה לִ֛י אֶל־יְהֹוָ֖ה וַֽיַּעֲנֵ֑נִי מִבֶּ֧טֶן שְׁא֛וֹל שִׁוַּ֖עְתִּי שָׁמַ֥עְתָּ קוֹלִֽי׃ (ד) וַתַּשְׁלִיכֵ֤נִי מְצוּלָה֙ בִּלְבַ֣ב יַמִּ֔ים וְנָהָ֖ר יְסֹבְבֵ֑נִי כׇּל־מִשְׁבָּרֶ֥יךָ וְגַלֶּ֖יךָ עָלַ֥י עָבָֽרוּ׃ (ה) וַאֲנִ֣י אָמַ֔רְתִּי נִגְרַ֖שְׁתִּי מִנֶּ֣גֶד עֵינֶ֑יךָ אַ֚ךְ אוֹסִ֣יף לְהַבִּ֔יט אֶל־הֵיכַ֖ל קׇדְשֶֽׁךָ׃ (ו) אֲפָפ֤וּנִי מַ֙יִם֙ עַד־נֶ֔פֶשׁ תְּה֖וֹם יְסֹבְבֵ֑נִי ס֖וּף חָב֥וּשׁ לְרֹאשִֽׁי׃ (ז) לְקִצְבֵ֤י הָרִים֙ יָרַ֔דְתִּי הָאָ֛רֶץ בְּרִחֶ֥יהָ בַעֲדִ֖י לְעוֹלָ֑ם וַתַּ֧עַל מִשַּׁ֛חַת חַיַּ֖י יְהֹוָ֥ה אֱלֹהָֽי׃ (ח) בְּהִתְעַטֵּ֤ף עָלַי֙ נַפְשִׁ֔י אֶת־יְהֹוָ֖ה זָכָ֑רְתִּי וַתָּב֤וֹא אֵלֶ֙יךָ֙ תְּפִלָּתִ֔י אֶל־הֵיכַ֖ל קׇדְשֶֽׁךָ׃ (ט) מְשַׁמְּרִ֖ים הַבְלֵי־שָׁ֑וְא חַסְדָּ֖ם יַעֲזֹֽבוּ׃ (י) וַאֲנִ֗י בְּק֤וֹל תּוֹדָה֙ אֶזְבְּחָה־לָּ֔ךְ אֲשֶׁ֥ר נָדַ֖רְתִּי אֲשַׁלֵּ֑מָה יְשׁוּעָ֖תָה לַיהֹוָֽה׃ {פ}
(יא) וַיֹּ֥אמֶר יְהֹוָ֖ה לַדָּ֑ג וַיָּקֵ֥א אֶת־יוֹנָ֖ה אֶל־הַיַּבָּשָֽׁה׃ {ס}

לאחר שרשרת ה'ירידות' של יונה בפרק א', שהגיעה עד מעמקי הים, נלכד יונה במעי הדג. במרכזו של פרק ב' נמצאת תפילתו של יונה אל ה' ממעי הדג. תפילה זו מהווה תפנית במהלך העלילה ובה שב יונה אל ה'.

5.

'וַיְהִ֤י יוֹנָה֙ בִּמְעֵ֣י הַדָּ֔ג שְׁלֹשָׁ֥ה יָמִ֖ים וּשְׁלֹשָׁ֥ה לֵילֽוֹת. וַיִּתְפַּלֵּ֣ל יוֹנָ֔ה אֶל־יְהֹוָ֖ה אֱלֹהָ֑יו מִמְּעֵ֖י הַדָּגָֽה' [ב, א-ב] במהלך שלושת הימים שבהם שוהה יונה במעי הדג משנה יונה את דרכו.
א| כיצד השפיעה עליו השהות במעי הדג, והרי הוא העדיף לטבוע ולמות ולא לקרוא לה'? להבנת משמעות שלב זה בתוך מסע בריחתו של יונה ראו את התיאורים בתהלים קל"ט, ז-י ההולמים את מסעו של יונה.
ב| מימד עומק נוסף עולה מהסיטואציה הייחודית של יונה השוהה דווקא במעי הדג. מה מסמל מצב זה ביחס ליונה?
היעזרו בדברי המלבי"ם: 'ה' הזמין במקום הזה דג גדול שבלעו כולו שלם ולא שבר עצמותיו, וזה ידוע שמן הנמנע שיחיה אדם במעי הדג אפי' שעה אחת, שהאדם צריך שאיפת רוח קר מבחוץ, אולם באשר כבר נגזר עליו מיתה ונחשב כאילו נולד שנית שם לו ה' טבע העובר, הנוצר ומתקיים ט' חדשים במעי אמו מבלי שאיפת רוח'.

6.
הבעיה העיקרית בתפילת יונה היא חוסר ההתאמה בין דבריו על ישועתו כדבר שכבר התרחש לבין מצבו הנוכחי במעי הדג.
א| בדקו את הפירושים הבאים, כיצד כל אחד פותר את הבעיה ומהם הקשיים שבו:
רש"י: ואני אמרתי - כשהשליכוני אל הים הנני מת ונגרשתי מנגד עיניך: אך - ראיתי שקיימתני כל אלו הימים ידעתי כי אוסיף להביט אל היכל קדשך:
אבן עזרא: ויתפלל - המפרשים רצו לפרש חדוש והוציאו הכתוב מפשוטו כי יונה לא התפלל רק אחרי צאתו אל היבשה בעבור שמצאו ממעי ולא אמר במעי... ועתה שים לבך וראה, כל תפילת נביא וברכתו היא ברוח נבואה ויעקב אמר לקחתי מיד האמורי כי דבר שנגזר להיות ידבר לשון עבר.
ב| איזו נקודה מרכזית חסרה בדברי יונה לה' לאור מעשיו בפרק הקודם. נסו לבאר לפי זה את ניסוח התגובה האלוקית בסוף הפרק: 'וַיֹּ֥אמֶר יְהֹוָ֖ה לַדָּ֑ג וַיָּקֵ֥א אֶת־יוֹנָ֖ה אֶל־הַיַּבָּשָֽׁה'.

7.
פעמיים במהלך התפילה מתאר יונה את טביעתו במים ואת הישועה: בפסוקים ד-ה ובפסוקים ו-ז. עמדו על הדמיון בתהליך המתואר בהם ועל הלשונות הדומים. מהי נקודת המבט בכל תיאור? התייחסו למקומו של ה' בתיאורים ולשלבי הטביעה בתיאור השני. מהי משמעותה הכפולה של הטביעה העולה מהם?


הרחבה - שירה של זלדה בעקבות יונה הנביא

"כי האור שעשועי" - זלדה

כַּאֲשֶר אַתָּה יושֵב כְּמֶלֶךְ בַּשְבִי
וּמַבַּיט דּוּמָם עַל הָרְחֹוב הַסַלְעִי
גּואָה מְתִיקוּת בְּלִבִּי הַמְיַּלֵל
כּאֲשֶר אַתָּה מַבִּיט עַל הַזָּר
הָעֹובֵר ׁשָם לְאִטֹּו,
מְסֹעֶרֶת אַבִּיט בָּאֹור
מִסְתַנֵּן מִבַּעּד לֶעָלִים שֶל עֵץ הָאַגָּס
כִּי האוֹר שַעֲשוּעָי.

כַּאֲשֶר אֵינְךָ עִמָדִי
כַּאֲשֶר הַבַּיִת רֵיק
מְשֹוטֶטֶת נַפְשִי בֶּחָלָל
מְנֻּתֶקֶת מִן הַמַּזָּל ׁשֶשְמֹו אֶרֶץ
מְנֻּתֶקֶת מִן הָאֲוִיר הַשֹּׂוחֵק
מְנֻּתֶקֶת מִיַמִים וַעֲיָנֹות
מְנֻּתֶקֶת מִן הֶהָרִים וִיֹפִי הָאִילָנֹות
מְנֻּתֶקֶת מֵחֹם הַחַיֹות
מְנֻּתֶקֶת מִקַו הָעֹופֹות
מְנֻּתֶקֶת מֵהֶבֶל פִּי אָדָם
מְנֻּתֶקֶת מִן הָאֹותִיֹות.

תְּמֵהָה אֲנִי כִּי שְׁנֵי אַנְשֵׁי הַחֲלָלִית
לֹא רָאוּ עַל פְּנֵי הַיְשִׁימוֹן הַזְּגוּגִי
שֶׁל הַלְּבָנָה
אֶת צִלּוֹ שֶׁל הַנָבִיא יוֹנָה,
כִּי רַק לֵב שֶׁנָּטַשׁ אֶת הָעוֹלָם
שָׂמֵחַ כָּךְ לִידִידוּת הַקִּיקָיוֹן
רַק לֵב שָׁרוּי בִּישִׁימוֹן
מְאֻשָּׁר בְּאֹרַח כָּזֶה
בַּחִבָּה הָאִלֶמֶת שֶׁל עָלִים
וּמְבַקֵּשׁ לָמוּת
כַּאֲשֶׁר מֵתִים צְמָחִים,
אֲשֶׁר לֹא זָרַע.

יוֹנָה הַנָּבִיא שֶׁדַּרְכּוֹ אֶל אֱלֹהִים
מְלֵאָה בְּרִיחוֹת
בְּתוֹךְ מַיִם זוֹעֲמִים
יְבַקֵּשׁ עָלֶיךָ רַחֲמִים
וְעָלַי
וְעַל כָּל הַטּוֹבְעִים.