Tikkunei Zohar #126 | Tikkun 19 | The True Essence of Tzedaka

(א) וּסְפִירָה, כְּמוֹ שֶׁאָמַר דָּוִד (ד''ה א כט יא) לְךָ יהו''ה הַגְּדוּלָה וְהַגְּבוּרָה וְגוֹמֵר, וְאֵין לָךְ פְּעוּלָה בַּתַּחְתּוֹנִים אֶלָּא עַל יְדֵי מַלְכוּת, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ (תהלים קג יט) וּמַלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה, אֲבָל בִּזְמָן שֶׁצָּרִיךְ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְהַצְדִּיק לַצַּדִּיק, וְלַעֲשׂוֹת עִמּוֹ צְדָקָה שֶׁהִיא מַלְכוּת, עִם הַתַּחְתּוֹנִים, נִכְלָלִים בּוֹ כָל הַסְּפִירוֹת, וְנִקְרָאִין צַדִּיקִים עַל שְׁמוֹ, יהו''ה נִקְרָא עַל שְׁמוֹ צַדִּיק, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים קמה יז) צַדִּיק יהו''ה בְּכָל דְּרָכָיו, וּמְרַחֵם עַל בִּרְיוֹתָיו בִּצְדָקָה, אֵין צְדָקָה אֶלָּא תְפִלָּה, צ' אֲמֵנִים, ד' קְדוּשׁוֹת, ק' בְּרָכוֹת, ה' חֲמִשָּׁה חוּמְשֵׁי תוֹרָה, וְזֶהוּ צְדָקָה תְרוֹמֵם גּוֹי (משלי יד לד), וְעָלָיו נֶאֱמַר לְאַבְרָהָם (בראשית טו ו) וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה, וּכְשֶׁהוּא רוֹצֶה בָּהּ נֶאֱמַר בָּהּ (ישעיה נט יז) וַיִּלְבַּשׁ צְדָקָה כַּשִּׁרְיָן.

(ב) מִצַּד ה הִיא צְדָקָה, וּמִצַּד י הִיא כּוֹבַע עַל רֹאשׁ צַדִּיק אוֹת בְּרִית, עֲטָרָה בְּרֹאשׁ כָּל צַדִּיק, וּמִצַּד ו נֶאֱמַר בָּהּ (איוב יא ט) אֲרוּכָּה מֵאֶרֶץ מִדָּהּ, מִצַּד ה עִִלְיוֹנָה וּרְחָבָה מִנִּי יָם.

(ג) וּכְשֶׁרוֹצֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְהַמְשִׁיךְ נְבוּאָה, כָּל הַסְּפִירוֹת כְּלוּלִים בָּהֶם, וְנִקְרָאִים נְבִיאִים, וּמַלְכוּת הִיא דִמְיוֹן כֻּלָּם, שֶׁנֶּאֱמַר (הושע יב יא) וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה, כְּמוֹ שֶׁאָמַר הַנָּבִיא (שם) וְדִבַּרְתִּי עַל הַנְּבִיאִים וְגוֹמֵר, שֶׁהִיא כְמוֹ הָאַסְפַּקְלַרְיָאָה שֶׁכָּל הַפָּנִים נִרְאִין בָּהּ, כֵּן כָּל הַסְּפִירוֹת מַרְאִין בָּהּ כֹּחָם וְדִמְיוֹנָם וְצוּרֹתָם, לְכָל נָבִיא כְּפִי הַשָּׂגָתוֹ לְמַעִִלָה, וּכְמוֹ כֵּן לְמַטָּה הִיא מִתְלַבֶּשֶׁת בַּכִּסֵּא הַכָּבוֹד, וּבְכָל הַמַּלְאָכִים, וְהָאוֹפַנִּים וְחַיּוֹת הַקֹּדֶשׁ, וּבְכָל הָרְקִיעִים, וְהַכִּסְאוֹת שֶׁבָּהֶם, וְהַמַּלְאָכִים הַתְּלוּיִם מֵהֶם, שֶׁיֶּשׁ מַלְאָכִים גְּבוֹהִים עֲלֵיהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר (קהלת ה ז) כִּי גָבוֹהַּ מֵעַל גָּבוֹהַּ שׁוֹמֵר וּגְבוֹהִים עֲלֵיהֶם, וְכֵן בְּכָל כּוֹכָב וּמַזָּל, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תהלים קג יט) וּמַלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה, וְזֶהוּ וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה (הושע יב יא), וּלְכָל אֶחָד נִדְמֶה כְּפִי כֹּחוֹ שֶׁהִיא נִשְׁמָתוֹ, וְהָבֵן אָמֵן בְּכָל כֹּחוֹ.

https://search.orhasulam.org/

סט) אבל בזמן שצריך קב״ה להצדיק לצדיק, ולעשות עמו צדקה שהיא מלכות עם התחתונים, נכללים בו כל הספירות, ונקראים צדיקים על שמו, ה׳ נקרא על שמו צדיק. שנאמר צדיק י״י בכל דרכיו. ומרחם על בריותיו בצדקה.

פירוש מעלות הסולם

סט) אבל בזמן שצריך וכו׳: אבל בזמן שהקב״ה צריך להצדיק צדיק היינו יסוד ולעשות עמו צדקה שהיא נקראת מלכות, עם התחתונים, נכללים בו ביסוד כל הספירות, ונקראים צדיקים על שמו, והוי״ה נקרא על שמו צדיק, שנאמר צדיק ה' בכל דרכיו, ומרחם על בריותיו בצדקה. כלומר ע"י המלכות שנקראת צדקה. כי תמיד השליטה היא לבחינת עצמותה של הספירה ומה שיש בה התכללות מן הספירות האחרות הוא בחינת השלמה לבד, ולכן נקראות כלן על שם הספירה העיקרית.

ע) אין צדקה אלא תפלה. צ׳, אמנים. ד׳ קדושות. ק׳, ברכות, ה׳ חמשה חומשי תורה. וזהו צדקה תרומם גוי. ועליו נאמר לאברהם ויחשבה לו צדקה.

פירוש מעלות הסולם

ע) אין צדקה אלא וכו׳: אין צדקה אלא תפלה, (ברכות י״ד.) ופירש״י צדק תפלה שמצדיק לבוראו. ומפרש רמז כולל של צדקה שהיא בתפלה, צ' של צדקה רומז לצ׳ אמנים (שבת קי״ט:) אל תיקרי שומר אמונים אלא שאומרים אמן, ד׳ של צדקה רומז לד׳ קדושות, היינו קדושת יוצר, וקדושת שמ״ע, וקדושת ובא לציון, וקדושה של תפלת מנחה ק׳ של צדקה רומז למאה ברכות. ה' של צדקה רומז לחמשה חומשי תורה. (עי׳ לעיל תקון י״ח אות נ״ג) וזהו שנאמר צדקה תרומם גוי. ועליו נאמר לאברהם, ויחשבה לו צדקה.

עא) וכשהוא רוצה בה, נאמר בה וילבש צדקה כשריון. מצד ה׳, היא צדקה. ומצד י׳, היא כובע על ראש צדיק, אות ברית, עטרה בראש כל צדיק. ומצד ו' נאמר בה ארוכה מארץ מדה. מצד ה' עליונה ורחבה מני ים.

פירוש מעלות הסולם

עא) וכשהוא רוצה בה וכו׳: וכשהוא רוצה להגן בה, נאמר בה, וילבש צדקה כשריון. מצד ה' תחתונה, היא צדקה. ומצד י׳ של השם היא כובע על ראש צדיק היינו עטרת היסוד, אות ברית עטרה בראש כל צדיק. ומצד ו' של השם, נאמר בה ארוכה מארץ מדה, כי ו׳ מאירה בה הארת חכמה שנקראת ארוך. מצד ה' עליונה שהיא בינה, נאמר בה ורחבה מני ים. כי מבינה מגיעה אליה הארת חסדים הנקראת רוחב.

עב) וכשרוצה הקב״ה להמשיך נבואה, כל הספירות כלולים בהם, ונקראים נביאים. ומלכות היא דמיון כלם, שנאמר וביד הנביאים אדמה, כמ״ש הנביא ודברתי על הנביאים וגו'.

פירוש מעלות הסולם

עב) וכשרוצה הקב"ה להמשיך וכו׳: וכשרוצה הקב״ה להמשיך נבואה, ע״י נצח והוד שמהם יניקת הנביאים, כל הספירות כלולות בהם, בנצח והוד, ונקראות נביאים ומלכות היא דמיון כלם, שכלם נראים בה, שנאמר וביד הנביאים אדמה. כמו שאמר הנביא מקודם ודברתי על הנביאים וגו', שהם נצח הוד הנקראים נביאימ, ואח"כ וביד הנביאים אדמה, שהיא מלכות.

עג) שהיא כמו האספקלריא, שכל הפנים נראין בה, כן כל הספירות מראין בה כחם ודמיונם וצורתם, לכל נביא כפי השגתו למעלה, וכמו כן למטה היא מתלבשת בכסא הכבוד, ובכל המלאכים והאופנים וחיות הקדש, ובכל הרקיעים והכסאות שבהם, והמלאכים התלויים מהם. שיש מלאכים גבוהים עליהם, שנאמר כי גבוה מעל גבוה שומר וגבוהים עליהם. וכן בכל כוכב ומזל, כמ״ש ומלכותו בכל משלה. וזהו ביד הנביאים אדמה, ולכל אחד נדמה כפי כחו שהיא נשמתו.

פירוש מעלות הסולם

עג) שהיא כמו האספקלריא וכו׳: שהיא היינו מלכות, הוא כמו מראה, שכל הפנים נראים בה, כן כל הספירות מראות בה כחן ודמיונן וצורתן, לכל נביא כפי השגתו למעלה היינו בעולם האצילות. וכמו כן למטה בבי״ע, היא מתלבשת בכסא הכבוד שהוא כחב״ד דבריאה. ובכל המלאכים והאופנים וחיות הקדש, של בי״ע, ובכל הרקיעים והכסאות שבהם, והמלאכים התלויים מהם, שיש מלאכים גבוהים עליהם, שנאמר כי גבוה מעל גבוה שומר וגבוהים עליהם. וכן בכל כוכב ומזל. כמ״ש ומלכותו בכל משלה. וזהו וביד הנביאים אדמה שנאמר על המלכות, ולכל אחד נדמה כפי כחו שהיא נשמתו.